Gezondheid alle pijlers

neusspray verslaving

08-05-2012 01:49 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al meerdere malen afhankelijk geweest van neusspray en dan bedoel ik niet de zoutloplossing .. Nu ook weer ... Ik gebruik het al weer een jaar .. Krijg het stervens benauwd als ik stop. 2 jaar geleden is mijn neusholte wijder gemaakt bij de kno arts dmv operatie .. Half jaar later werd ik verkouden, neusspray en hup kan niet meer zonder .. Probeer nu af te kicken door de spray te mengen met zoutoplossing , lukt nog niet echt

Heeft iemand hier ook ervaring mee??

Gr summer
Ik ben ook jaren verslaafd geweest, sinds ongeveer 2 maanden geleden. Ik kreeg van de dokter de Nasonex spray voorgeschreven, deze heeft een tegenovergestelde werking in je neus (of zoiets) vertelde de dokter.

1x daags sprayen voor een aantal weken en je bent er vanaf. In het begin moet je even doorzetten, je zult het benouwd hebben, maar daarna hersteld je neus. Ik gebruik ondertussen geen sprays meer
Las er een tijdje geleden een artikel over. Je bent niet de enige, zo bleek daaruit. Er zijn mensen die dit al jaren en jaren hebben.

De tip die ik daaruit onthouden heb is één neusgat blijven sprayen en het andere niet. Zo kick je per neusgat af.
Ja heb ik ook gehad. Zwaar verkouden geweest ooit (heb ook nauwe neusholtes) en de verlichting die zo'n xylinogwat spray MET menthol geeft... heerlijk.

Een (neus)wereld ging voor me open.

Maar ik BLEEF maar 'verkouden'

kon niet stoppen ermee, want mijn neus ging dicht

tot ik erachter kwam dat het inderdaad in stand gehouden werd door die spray

ik ben er toen mee gestopt, heb zoutoplossing spray genomen, en een week afzien. Nee, 2 weken bijna...

maar toen was het over!
in plaats van die andere spray, had ik trouwens de baby zoutoplossing van otrivin gekocht zonder dat ene werkzame stofje.

En btw zoutoplossing is smerig ook.... snel klaar mee!
Ik ben ook verslaafd, dus ik lees mee
Ja, ik heb het ook gehad en moet zeggen dat ik er nu ook tegenaan hik.

het is echt afkicken!

Er even doorheen en daarna wordt het beter.

Per neusgat is inderdaad een idee of overdag niet sprayen en dan nog wel een keer voor de nacht.

Hoevaak spray je per dag? Ik zou langzaamaan minder doen en overdag is dat sowieso beter vol te houden dan voor het slapen.

Ook geen neusspray meenemen in je tas als je dat deed zo kun je er niet naar grijpen.
Xylomethazoline hydrochloride in de bekende neusspray is er bij de apotheek ook voor kinderen tot zes jaar. Dan heb je de halve dosering, kun je gemakkelijker minderen.
Wat ik deed; inderdaad per neusgat afkicken en van volwassenenspray overgaan op de babyspray. ook alleen nog maar 's nachts sprayen, niet meer overdag. Toen ook 's nachts niet meer. Heeft week geduurd.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 08 mei 2012 @ 08:24:

Wat ik deed; inderdaad per neusgat afkicken en van volwassenenspray overgaan op de babyspray. ook alleen nog maar 's nachts sprayen, niet meer overdag. Toen ook 's nachts niet meer. Heeft week geduurd.Ik ben ook een aantal jaar geleden verslaafd geweest. Toen ik nog studeerde. Heb toen precies hetzelfde gedaan. Was idd ergens met een week of 10 dagen over.
quote:sandt schreef op 08 mei 2012 @ 08:24:

Xylomethazoline hydrochloride in de bekende neusspray is er bij de apotheek ook voor kinderen tot zes jaar. Dan heb je de halve dosering, kun je gemakkelijker minderen.En er is zelfs een spray voor baby's vanaf 3 maanden tot 2 jaar, kwart van de volwassen dosering.
Ik lees mee, ben nl ook een verslaafde
Bedankt voor de tips, ik had gelezen dat ik zoutoplossing bij mijn spray moest doen en hoe meer spray er op is. Hoe meer je bij vult met baby spray zeg maar. Alleen lukt dit niet echt. Misschien dat ik inderdaad eens ga proberen om 1 neusgat te doen.

Ik heb vooral last voor het slapen gaan en met het eten , dan moet mijn neus echt open. Ik kan het zo benauwd hebben! Ben een keer volledig in paniek geraakt omdat ik geen spray meer had en de winkels dicht. Zo erg , schaam me er ook wel voor. Wat ik zo lees is het 14 dagen door bijten Moed verzamelen maar weer. Ik ga misschien ook wel die andere neusspray eens vragen bij de apotheek. Ben alleen bang dat ik daar dan weer afhankelijk van wordt.

Ik ga vanaf nu maar eens beginnen met. 1 neusgat en andere zoutoplossing. Pfff!
@bloem en Jowellie .. Misschien kunnen we wel samen stoppen hihi. De afkick neusspray club
@ Summer, goed plan!

Ik probeer sinds een tijdje wel om het gebruik uit te stellen, vooral voordat ik ga slapen... Maar als ik dan smorgens wakker wordt.... dan is het drama!

Ik heb diverse neussprays geprobeerd, zelfs via de HA, maar niets hielp. ( of ik had ff moeten doorbijten )
Hier een ex-verslaafde

Ik heb de neusspray met xylometazoline járen gebruikt. Zo'n 5 weken geleden ben ik ermee gestopt en het gaat eigenlijk heel goed. In de eerste week heb ik alleen 2x neusspray met zoutoplossing gebruikt. Daarna niet meer. Als ik nu mijn neus dicht heb zitten 'smeer' ik wat toco-tolin olie onder mijn neus. 's Nachts gebruik ik Breathe right neuspleisters en ook die toco-tolin olie. Het is niet heel charmant maar overdag heb ik mijn neus eigenlijk nauwelijks meer dichtzitten. In ieder geval nooit meer zo erg als dat het geweest is. Ik ben dus helemaal blij!!

Oja, van de huisarts heb ik Flixonase en Nasonex neusspray voorgeschreven gekregen (jaren geleden) maar dit hielp mij voor geen meter.
ik ben ook al jaren verslaafd (kwam gisteren een foto tegen uit 2002 waarbij ik ook neusdruppels op tafel zie staan....). Mijn neusholte is ook soort van vernauwd maar het ZH wil niet opereren. Ik wissel vaak tussen baby en volwassene neusdruppels en probeer het vooral alleen `s avonds te gebruiken.

Zondagochtend werd ik wakker met een vreselijk verstopte neus en mijn man die klaagde dat ik snurkte... door die dichte neus dus.

Ik heb eens een half jaar zonder gedaan, ging prima tot ik vreselijk verkouden werd en een hele nacht dacht dat ik doodging omdat ik geen lucht kreeg. Nu dus altijd neusdruppels bij de hand...

Ergens moet ik van mezelf ermee stoppen, maar aan de andere kant vrees ik dat het onbegonnen werk is. Ik heb ooit Nazanex van de HA gehad, hier kreeg ik alleen maar bloedneuzen van. Heb de KV spray met kruidenspul geprobeerd maar dat werkt niet, net als de hooikoorts spray van Dr. Vogel....

Succes met je verslaving...
quote:nak schreef op 08 mei 2012 @ 08:56:

[...]

En er is zelfs een spray voor baby's vanaf 3 maanden tot 2 jaar, kwart van de volwassen dosering.Echt? Ook met xylo-huppeldepup? Van welk merk want ik heb ze nog nooit gezien. Ik heb altijd die van het Kruitvat met halve dosering.
Je moet er vooral ook bij nagaan hoe slecht het wel niet is voor je neusholtes. Het kan van binnen behoorlijk aangetast raken als je zo doorgaat!
Ik lees ook mee, ben ook een verslaafde.

Ik gebruik het eigenlijk meestal alleen voor het slapen gaan, maar wel al bijna 2 jaar. Als ik verkouden ben, gebruik ik het veel vaker, maar gelukkig kick ik weer af tot 1x pd als de verkoudheid over is. Heel soms ook voor het eten, maar dan ligt er vaak een verkoudheid op de loer. Ik kan gewoon echt NIET slapen als mijn neus dicht zit. Door de verslaving zijn mijn neusslijmvliezen natuurlijk compleet in de war en als ik ga liggen, gaat mijn neus gelijk dicht zitten.

Ik ben inmiddels wel afgekickt van 1% xylometazoline (o.i.d.) naar kinderneusspray 0,5%. Goddank kun je het gewoon bij elke drogist krijgen (alhoewel het misschien beter was geweest voor ons verslaafden als dit niet zo was geweest ).

Bij de apotheek kun je ook neusspray krijgen met een kwart van de dosis, dus 0,25%. Ik ben van plan om daar naar toe over te stappen als mijn verkoudheid van nu over is. Overigens lijkt het nu of ik chronisch verkouden ben, maar dat is niet zo, blijft bij 2-3x pj. Moet erbij zeggen dat de apotheek lastiger is om meerdere flesjes tegelijk te kopen, dan gaan ze je echt raar aankijken. Moet je weer bij verschillende apotheken langs :S.

Maar goed, wil dan daarvandaan proberen af te kicken.

Is er iemand met ervaring met de AirMax? (las ik iets over op internet), soort ding wat je in je neus moet stoppen om het meer open te houden. Lijkt mij niks, maar las van iemand die erbij zweerde?

Wat ik me wel afvroeg en wat ik jullie wou vragen: is er iemand die weet of die neusslijmvliezen zich weer helemaal herstellen tot als vanouds? Of heb ik iets blijvend beschadigd? Ik heb nl wel periodes gehad dat ik niks gebruikte, maar daarna toch weer verslaafd geraakt.

En ik vraag me ook af: in hoeverre is die verslaving erg? Het zijn wa mij betreft de kosten niet, dus ik zou het nog jaren vol kunnen houden, maar als het echt beschadigend is, wil ik er toch liever vanaf.

@Btje90: kun jij wel zeggen, maar is dat echt zo? Hoe weet je dat zo zeker? Herstelt het zich niet weer gewoon?

Ik modder lekker door. Ben allang blij dat ik goed kan functioneren op 0,5% (1% is echt te zwaar voor me nu). Vrees dat afkicken toch de enige manier is, maar daar zie ik als een berg tegenop. Ik heb 2 jonge kinderen en ik ben al zo gehecht aan mijn slaap... Als ik een paar nachten niet slaap vanwege de benauwdheid, kun je me wegdragen denk ik, of opsluiten ...

Sterkte ermee aan alle verslaafden.

Benieuwd of dit topic nog opleeft, is al een paar maanden oud.

x B80
Ik vind het best fascinerend. Het is toch niet erg om het benauwd te hebben door een dichte neus? Vervelend zeker, vermoeiend allicht maar van benauwd door snotneus ga je niet dood.

Het is op oprechte vraag. Hier gezin met kleine kids dus altijd snotneuzen maar zelden dat we neuspray gebruiken. Alleen icm oorklachten.
@copywrong: ik begrijp de fascinatie. Kun jij in slaap vallen met je neus verstopt? Ik niet. Ik weet ook heus wel dat ik niet dooga van een verstopte neus (geen snotneus). Ik krijg het alleen heel benauwd als ik alleen door mijn mond kan ademen. Krijg binnen de minuut een ontzettend droge mond, moet steeds drinken (en plassen) en lippenbalsem gebruiken en lig zo uren wakker. Als ik wel in slaap val, ga ik ook vreselijk snurken (al heb ik daar zelf geen last van).

Uiteraard ben ik met mijn kinderen uiterst voorzichtig en geef ik ze alleen zoutoplossing en anders luuf/dampo/vicks/ui naast het bed. Dat heeft bij mij alleen helaas geen effect meer.
Ik val uiteindelijk wel in slaap ja. Het duurt langer, ik slaap minder fijn en goed maar uiteindelijk slaap ik. En anders na een paar dagen, nachten is het ergste leed wel weer geleden qua verstopte neus.

Ik heb juist een enorme afkeer van neussprays. Voelt naar in m'n neus en soms ook in m'n mond. Dan liever ff stomen ofzo.
Hier ook een verslaafde, dat per 1 neusgat ga ik zeker proberen, een mindere dosering helpt helaas niet, je neus blijft de zelfde reageren namelijk.. Ik heb ook steeds verdund met water gebruikt maar ook zonder succes!

Het beste is echt afkicken
Haha zo zie je maar weer. De een heeft er een afkeer van, de ander een liefde. Zo hou ik bijv weer helemaal niet van alcohol en daar kan een ander weer een probleem mee hebben. Iedere gek z'n gebrek zeggen ze toch? Ik ben zo'n gek.

Bij mij helpt de lagere dosis gelukkig wel @triskele. Maar ik ben ook wel van plan om - zodra mijn verkoudheid over is - met 1 neusgat te gaan proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven