Gezondheid alle pijlers

(Nog steeds) slaapproblemen: nu ook angst en onrust

07-10-2013 10:59 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eerder een topic geopend over mijn slaapproblemen.

Ben er maanden geleden al voor het eerst bij mijn huisarts geweest en in eerste instantie is er toen geëxperimenteerd met antidepressiva in lage dosering omdat je daar van zou gaan slapen. Niet dus.

Uiteindelijk heb ik slaapmedicatie gekregen (zopiclon) en is er een aantal lichamelijke oorzaken uitgesloten. Als ik midden in de nacht wakker word heb ik bijna altijd last van maagpijn en misselijkheid; maar met mijn maag is niks aan de hand.

Een aantal weken geleden ben ik verwezen naar een centrum voor slaapstoornissen; maar daar kan ik pas in de 2e helft van december terecht; dat duurt dus nog meer dan 2 maanden.

Ik had het idee om te proberen de Zopiclon af te bouwen, maar ik val nu weer in het oude patroon. Ik slaap 1,5 uur (op een kwart pilletje); word dan wakker, slaap nog wat brokjes gedurende een uur of 3 en ben dan wakker, beroerd en gespannen.

Mijn hele lichaam is inmiddels compleet overprikkeld; ben de halve dag vreselijk onrustig, gespannen en misselijk. In de loop van de middag zakt het meestal.

Ik probeer er echt alles aan te doen om beter te gaan slapen / in mijn vel te zitten. Ik ga elke dag een half uur lopen of fietsen, doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen, drink geen koffie; maar niks lijkt te helpen.

Afgelopen zomer hebben we onze vakantie op het laatste moment geannuleerd omdat ik te beroerd was om weg te gaan (zouden een verre reis gaan maken). Toen ik (mede door de Zopiclon) beter sliep leek het een goed idee in de herfstvakantie een week weg te gaan. Dat is dus aanstaand weekend en alleen bij het idee raak ik al half in paniek. Maar ik kan man en dochter nu niet weer teleurstellen.

Weet niet zo goed wat ik wil met dit topic, behalve dan van me afschrijven!
Ruk is het hè. Ik heb de nachten van mijn zomervakantie in het washok op de camping doorgebracht zodat ik in ieder geval man en kind niet wakker zou maken. Drama is het :(

Bij mij lijkt het cyclus-afhankelijk te zijn. Van mijn ongesteldheid tot mijn ovulatie slaap ik heel aardig, daarna is het huilen met de pet op. Vannacht weer vanaf 3u wakker gelegen.

Maar ik kan je niet echt helpen, behalve door te zeggen: ik leef met je mee. Het is zwaar, zwaar klote.
Is het een idee om ook eens naar je angsten en spanningen te kijken? Je lijkt nu aan te geven dat de slaapproblemen de spanningen veroorzaken, maar is het niet andersom?
Die kip en ei discussie heb ik ook al met mijn huisarts gevoerd.

Zo'n 2 weken geleden heb ik voor het eerst in heel lange tijd een nacht goed geslapen, ik voelde me de volgende ochtend een heel ander mens: ontspannen, goed gemutst, gevoel de hele wereld aan te kunnen.

Kreeg direct van dochter te horen " mama, het gaat goed hè vandaag!"

Als ik 's avonds naar bed ga, heb ik dat gespannen gevoel van de ochtenden ook nooit, dan voel ik me over het algemeen best goed.

Midden in de nacht word ik weer wakker en hop: daar is de spanning weer terug!

Maar natuurlijk speelt het slechte slapen constant door mijn hoofd. Ben nu alweer bezig over dat ik die slaapmedicatie op dit moment misschien maar beter niet kan af bouwen. Ik ben nu ook echt lichamelijk heel beroerds, dat kan ik gewoon niet wegblokken en word er dus continu aan herinnerd.

Het is gewoon een vicieuze cirkel!
@Pantax: zwaar klote is het inderdaad! Jammer genoeg zijn er bij mij geen periodes dat het beter gaat, dat maakt het ook zo verschrikkelijk uitzichtloos.
Als je wellicht sneller bij een therapeut dan bij het slaapcentrum terecht kunt dan zou ik daar toch ook even tijd in steken. Als je het zelf ook niet zeker weet, waarom dan niet 2 richtingen belopen en voor maximaal resultaat gaan?
Het lijkt wel alsof je een angststoornis hebt. Ik ken Zoplicon en het is natuurlijke hartstikke fijn om een nacht door te slapen. Ook logisch dat je je de volgende dag beter voelt. Maar als er niet aan jouw (onbewuste) angsten gewerkt wordt kan dat middel er niet voor zorgen dat je een paar weken ièdere nacht goed slaapt.

Ik denk dat je therapie nodig hebt en een anti-depressivum. Efexor was wat mij hielp. Maar er zijn er veel meer. Soms moet je uitvinden welke werkt voor jou en welke dosering.

Je wilt nu niet naar een onbekende omgeving. Ik begrijp je, maar het is ook sneu voor je man en kind. Je kunt besluiten om die paar dagen Xanax in te nemen in overleg met je huisarts. Dat is een angstremmer.

Voor degenen die vinden dat ik te gemakkelijk denk over medicatie: dat is niet zo, maar soms kan het t even nodig zijn.

lieve groet
Ik heb ook oxazepam om rustiger te worden, maar die slik ik zo sporadisch mogelijk.

Ik weet het niet, ben nooit een angstig iemand geweest; maar ik ben nu zo verschrikkelijk moe dat ik bij het minste of geringste helemaal in de stress schiet.

Er is de afgelopen maanden al zoveel uitgegeprobeerd met AD, dat ik daar erg huiverig voor ben. Ik reageer er super heftig op, heb heel veel last van bijwerkingen, maar heb er geen profijt van.

Ik ga ook naar een therapeute die zich richt op ademhaling, maar ook een stuk cognitieve therapie behandelt. Heb daar deze week nog een afspraak staan.
Je hebt dus medicijnen die je een week lang goed zouden kunnen laten slapen? Dan zou ik die slikken. Dan slaap jij een week in ieder geval een paar uur en kunnen je man en kind met jou op vakantie.

Mag ik vragen waarom je de oxazepam zo weinig slikt en Zopiclon aan het afbouwen bent, als ze wèl helpen?

(Vorig jaar, nadat ik bijna een maand hooguit een uur per nacht geslapen heb, heb ik bijna de doktersassistente wat aangedaan toen ze me met een receptje voor melatonine naar huis wilde sturen. Ik had een moord gedaan voor een slaapmiddel dat ècht werkte. Helaas kreeg ik niets mee en ploeter ik nu al twee jaar voort)
Omdat je overal kunt lezen dat die middelen heel verslavend zijn en dat je ze niet te lang moet gebruiken.

Ze lossen verder ook niks op natuurlijk!

Maar waarschijnlijk is dit inderdaad niet het juiste moment om af te bouwen.
Misschien helpt een week lang rust en slapen je juist uit deze vicieuze cirkel. Want best kans dat dat het is: doordat je niet slaapt raak je gestresst, doordat je gestresst bent maak je adrenaline aan en door die adrenaline word je vroeg wakker en kun je niet meer slapen.

Ja, die medicijnen zijn verslavend op de middellange termijn, maar wat is het alternatief? Je bent nu ook niets waard, gok ik zo. Ellendiger zul je je voorlopig niet voelen toch? Probeer eens een week wat je is voorgeschreven, misschien geeft het je een duwtje in de goede richting.
Dat het zo werkt, denk ik eigenlijk ook! Wat ik al schreef: inmiddels heb ik zoveel spanning opgebouwd in mijn lijf, dat mijn hele zenuwstelstel overprikkeld is.

Ben daarvoor ook een aantal keren bij een osteopaat geweest, maar daar had ik ook geen baat bij.

Ik ga vanavond maar weer een halve slaappil pakken ipv een klein kwartje zoals afgelopen nacht. Dit is inderdaad ook geen doen.
Ik heb hetzelfde. Bij mij komt het doordat ik droom over al die zaken die me dwarszitten. Ware nachtmerries zijn het. Ik wist het in het begin niet totdat ik een aantal keer wakker werd met de herinnering aan de nachtmerrie. Afgelopen nacht nog last van mijn maag gehad (opgeblazen gevoel en dus Rennie genomen maar die hielp matig, een glas Spa Rood helpt ook om van de gassen af te komen die je maagpijn geven, ook op je buik liggen kan helpen). Ademhalingsoefeningen kunnen echt heel goed werken maar... kunnen in het begin de klachten overdag wel versterken. Ze maken los wat er vast zit en als het er uit komt dan is het fijn om daar begeleiding te hebben. Dus echt zeker mee doorgaan en ook iedere dag doen. Net als met een (beetje) open raam slapen en ook Yoga icm fysiotherapeut kan helpen om van de spanning in je lichaam af te komen. Heb ik meditatie al genoemd? Of anders gewoon rustgevende muziek. Uiteindelijk is het maatwerk en zal je moeten kijken wat voor jou werkt. Daarbij is het volgen van je gevoel (wat voelt prettig) het belangrijkste. Misschien ook even niet werken in overleg met bedrijfsarts. (heeft mij erg geholpen)

Je ziet nu op tegen het weekje weg maar kan je ipv deze negatieve gedachte er ook iets goeds van maken? Even uit je dagelijkse patroon/sleur kan je namelijk heel goed doen. Even geen verplichtingen (minder althans) kan je een gevoel van vrijheid geven.
O ja, wat betreft de medicijnen die heb ik ook. Een keer per week neem ik Temazepam want anders heeft het gewoon geen effect. Dan slaap ik wel vier uur achter elkaar en daarna word ik weer wakker en neem ik er nog een. De oxazepam doet gewoon niks bij mij dus die gebruik ik niet meer. Mijn stelling is dat medicijnen niets aan het werkelijke probleem doen en dat klopt ook. Als ik echter eens een keer wat dingen moet doen waar ik meer energie voor nodig heb dan neem ik ze wel.
Wat me nog te binnen schiet: wat vind jij eigenlijk nu een goede en lekkere vakantie? Ga voor jezelf op vakantie niet voor man en kind. Misschien wil jij wel een boek lezen in alle rust terwijl man en dochter een stad verkennen. Bespreek dat van te voren met beiden maar dan wel samen eten bijvoorbeeld. Ze weten toch waar je tegen aan loopt en begrijpen vast (hopelijk) dat jij nu even andere dingen nodig hebt dan anders. Stel jezelf centraal want jij hebt even tijd nodig. En echt waar... verandering kan best goed zijn ipv altijd in dezelfde situatie te blijven waar maar geen verandering in lijkt te komen. Soms zie je zaken dan net even anders.
Wat is de naam van de AD die je slikte?

Ik heb namelijk 4 jaar slaapproblemen gehad en na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben, heeft de neuroloog Dr. Smits (Gelderse Vallei, expert op dit gebied) vastgesteld dat ik een doorslaapstoornis heb. Ik heb toen ook een AD, volgens mij, voorgeschreven gekregen in een hele lage dosering. Bij mij werkt dat als een trein. Melatonine tekort ook in dat ziekenhuis uitgesloten.
Overigens heb ik een heel slaaponderzoek (met elektroden op mijn hoofd) gehad om te achterhalen hoe mijn slaappatroon was. Misschien is dat nog een optie?

Ik weet hoe verschrikkelijk het is. Ik heb echt mijn leven terug nu. Hoop dat dat voor jou ook snel gebeurd!
quote:Pantax schreef op 07 oktober 2013 @ 11:08:

Bij mij lijkt het cyclus-afhankelijk te zijn. Van mijn ongesteldheid tot mijn ovulatie slaap ik heel aardig, daarna is het huilen met de pet op. Vannacht weer vanaf 3u wakker gelegen.

:

Heeft bij mij ook grote invloed, halverwege de cyclus slaap ik een weekje brilliant, daarna steeds lichter en dan korter en dan blijf ik hele nacht wakker.

Ik ben weer aan de pil gegaan, ik slaap weer normaal
Toch vraag ik mij af,waarom zo min mogelijk medicijnen slikken??

ze zijn er toch voor? ik zou proberen eerst eens een tijdje proberen te slapen,met een medicijn,komt tijd komt raad,als je eerst eens helemaal tot rust komt kan je altijd nog kijken wat je doet.

Zelf ben ik ook een slechte slaper , en al heel veel jaar (70)

maar als ik 1 pilletje slikt en ik merk dat ik niet slaap neem ik er gewoon een halve bij.

En wat vaak de oorzaak is ?? je word angstig omdat je niet kan slapen, en dan slaap je ook niet.

Zo als ik het zelf ervaren heb,is liever een pil dan geen oog dicht doen.

En dan neem ik evt verslaving maar op de koop toe.

Fit zijn overdag is mij alles waard.
Ook ik kamp met slaapproblemen, al heel lang. Soms gaat het een tijdje wat beter. Meest last van doorslaapprobleem. Soms om drie uur s nachts wakker of dan wordt ik om vijf uur wakker en slaap niet meer.

De laatste keer dat ik 8 uur achterelkaar geslapen heb weet ik echt niet meer, ik denk in mijn pubertijd ofzo.....

Het heeft wel invloed op alles, concentratie, humeur, libido, overdag moe, geen energie. In de lente/ zomer gaat t wel beter en heb ik ook meer energie.

De laatste tijd denk ik er over er mee naar de huisarts te gaan, want eigenlijk is het al heel lang niet normaal maar net niet erg genoeg. Alles al geprobeerd, middeltjes homeopathische, niet meer voor de computer / tv......drankjes, speciale theetjes.

Ik weet dat sommige middeltjes ernstig verslavend zijn maar AD vind ik ook weer zo'n ding maar zit er wel aan te denken.

Dat de pil zou kunnen helpen heb ik nog niet eerder gehoord. Is misschien een idee ben nu pilloos.

Esly welke AD slik jij?
Pauline, terugkomend op jou. Ik zou wel mee gaan maar wel medicatie meenemen zodat je op momenten van angst / spanning iets kunt nemen...

verandering van omgeving kan soms wel goed zijn maar je moet je wel een beetje ok voelen anders geniet je ook weer niet.
.
quote:matricaria schreef op 07 oktober 2013 @ 21:13:

Esly welke AD slik jij?

Ik slik Amitriptyline. Ik ben ook absoluut geen fan van medicatie, maar inmiddels heb ik me er maar aan toegegeven. Toevallig ben ik deze week gestopt om te kijken of mijn lichaam het weer zelf kan (dat is wel de bedoeling), maar het ziet er naar uit dat het daar te vroeg voor is.

In De Gelderse Vallei ben ik ontzettend goed geholpen op de Slaappoli. Ik had daar veel eerder naar toe moeten gaan. Zij hebben zoveel probleemgevallen gezien, dat ze meteen bij mij herkenden wat er aan de hand was.
@esly; jaren terug ben ik ook al bij een slaapcentrum geweest en toen heb ik ook een tijd amitriptyline geslikt, omdat mijn probleem toen voornamelijk was dat ik niet doorsliep.

Toen is het een tijd wel redelijk gegaan en ben ik daar niet meer terug geweest.

Er is toen geen slaaponderzoek gedaan.

Amy, jij redt het dus op 1 Temazepam per week? Dat is nog te overzien toch?

Die vakantie moet op zich wel goed gaan komen. We zijn op die plek een aantal jaren geleden ook al geweest, dus het is niet helemaal onbekend. Maar ik zie nu wel overal tegenop: inpakken, vliegen...... Probeer uit alle macht mijn mindset te veranderen.

Matricarica, die hele slaaphygiene heb ik ook al. Frustrerend hè als het gewoonweg allemaal niet werkt. 'S avonds (voeten)bad met zeezout, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen.

''s Avonds voel ik me eigenlijk altijd best goed; maar het lukt me maar niet om in slaap te vallen.

@burgos; ik slik inmiddels al enige tijd die medicijnen; maar dat zal toch een keer moeten stoppen. Maar nu is inderdaad nog niet met moment. Er is zoveel externe stress, dat ik de rust niet kan vinden.

@oddjobx: hardlopen is fysiek lastig voor me. Je schrijft wel wat ik ook voel: de stress moet op een of andere manier mijn lijf uit.

Ik weet niet of dat slaapcentrum het paard achter de wagen spannen is. Het voelt nu toch wel en beetje als 'laatste hoop' voor mij.

De (ademhalings) therapeute waar ik kom, zegt dat alles al in me zelf zit en ze komt ook met adviezen als 'voor jezelf kiezen', 'lief zijn voor jezelf'. Klinkt allemaal zo simpel, maar hoe doe ik dat dan?

Ben zo opgevoed met doen wat er van me verwacht wordt en eerst naar de (behoeften van een) ander kijken, dat ik echt niet weet wat ik zou moeten doen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven