Gezondheid alle pijlers

Noodkroon of andere mogelijkheid?

14-01-2009 21:44 12 berichten
Hallo,



Een kies linksachter (kies voor mn verstandkies) is gedeeltelijk afgebroken. De tandarts vertelde me dat een wortelkanaalbehandeling nodig zal zijn en waarschijnlijk moet er dan een kroon op. Ik heb een aanvullende tandartsverzekering, maar mn wachttijd voor vergoedingen is pas eind van dit jaar voorbij (belgische verzekering). De kroon wordt momenteel dus niet vergoed, en ik zal alles zelf moeten betalen. Dit staat me een beetje tegen omdat ik eind dit jaar dus wel een gedeeltelijke vergoeding zou kunnen ontvangen van de verzekering. Mijn vraag is dus, zou het mogelijk zijn om op deze kies een tijdelijke noodkroon te plaatsen tot eind van het jaar?



Groeten,

Wolkje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aan de rechterkant al meer dan een jaar zo'n geboetseerde 'noodkroon' zitten. En dat is de kant waarmee ik kauw, dus kennelijk kan zo'n ding wel tegen een stootje.
Lijkt mij wel...waarom zou dat niet kunnen denk ik dan..... Overleg anders even met je tandarts.



Succes!
quote:Freda12 schreef op 14 januari 2009 @ 21:49:

Ik heb aan de rechterkant al meer dan een jaar zo'n geboetseerde 'noodkroon' zitten. En dat is de kant waarmee ik kauw, dus kennelijk kan zo'n ding wel tegen een stootje.Die van mij is inmiddels kapoedewiet , moet nog vervangen worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een noodkroon gaan, die krijg je toch altijd voor je de definitieve kroon krijgt?

En met die noodkroon zo lang mogelijk doen!

Ik moet maandag naar de tandarts, heb nu 2 noodvullingen en maandag zou de tandarts mijn kiezen weer gaan opbouwen.

Ben benieuwd wat ze daar precies mee bedoelt, 'echte' vullingen of ook kronen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Vorig jaar is mijn kroon gebroken en kreeg ik ook een noodkroon van de tandarts. Hij vertelde er wel bij dat ik echt binnen 2 weken terug moest komen voor de echte kroon omdat de noodkroon absoluut niet langer dan 2 weken zou blijven zitten. Misschien is het een verkooppraatje, ik weet het niet zeker. Het zou kunnen dat hij dat zei omdat hij dacht dat ik anders niet terug zou komen, ik ben nl. vreselijk bang voor tandartsbehandelingen.



Maar als je je situatie uitlegt aan de tandarts heeft hij misschien nog wel een andere tijdelijke oplossing. Misschien kan er wel een stukje aangelijmd worden voor een jaartje.
Alle reacties Link kopieren
Wolkje,

Blond...of........dom........???

Wat een vraag. Wie weet het beter dan de tandarts. Geen raad vragen aan die theemutsen hier. :puke:
Alle reacties Link kopieren
quote:zerotolerance1 schreef op 14 januari 2009 @ 23:13:

Wolkje,

Blond...of........dom........???

Wat een vraag. Wie weet het beter dan de tandarts. Geen raad vragen aan die theemutsen hier. :puke:



Nee, vooral niet doen nee. Wat weten wij (volgens jouw) theemutsen toch ervan? ERVARING!



Ik zou ook een noodkroon krijgen omdat ik een kroon moest hebben.

Second opinion (eigen tandarts) zei het het allemaal niet nodig was.

Tand opvullen en de tand gaat jaren mee (een voortand).
quote:zerotolerance1 schreef op 14 januari 2009 @ 23:13:

Wolkje,

Blond...of........dom........???

Wat een vraag. Wie weet het beter dan de tandarts. Geen raad vragen aan die theemutsen hier. :puke:





Wat doe jij dan hier?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik ook zeker 3kwart jaar met een noodkroon gelopen, ik zou't gewoon proberen!
Een noodkroon is niet zo sterk als een definitieve, hetzij van metaal, porselein etc. Ook sluit een noodkroon niet goed aan, zodat er allerlei narigheid onder kan komen met ontstekingen als gevolg. Kan hij de kies niet gewoon repareren of in ieder geval afdichten met composiet? Het kan ook zijn dat hij niet een standaard noodkroon gebruikt heeft maar een precies op jouw maat gemaakte zeg maar. Dan kan het inderdaad wel even blijven zitten. Ik zou gewoon naar de tandarts luisteren. Als het fout gaat krijg je spijt en moet in het ergste geval de kies getrokken worden. Om dan het gat op te vullen moet er een brug gemaakt worden, dan worden de twee kiezen aan beide kanten afgeslepen, dan heb je eigenlijk drie kronen aan elkaar. Helemaal zonde natuurlijk. Een andere oplossing is een implantaat. Dat gaat helemaal in de papieren lopen. Maar voor t zelfde geldt dat de noodkroon lang goed blijft zitten. Tis een keuze die je moet maken.
Hey allemaal,



Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb volgende week een afspraak met mn tandarts en ga dan even overleggen wat er mogelijk is.



Groeten,

Wolkje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven