Nostalgie: schoolkoeken
zaterdag 1 juni 2019 om 20:10
Tegenwoordig mogen kinderen geen koeken meer mee naar school nemen en wordt alle snoepgoed op school zo goed als verbannen.
Wat kregen jullie mee als snack toen jullie nog naar school gingen en vinden jullie de nieuwe wetten goed of vinden jullie dat we de te softe toer opgaan?
Vroeger was alles beter toch?
en wat geven jullie je kinderen nu mee naar school?
Wat kregen jullie mee als snack toen jullie nog naar school gingen en vinden jullie de nieuwe wetten goed of vinden jullie dat we de te softe toer opgaan?
Vroeger was alles beter toch?
en wat geven jullie je kinderen nu mee naar school?
zondag 2 juni 2019 om 00:58
Ik kreeg als ik naar de overblijf ging trouwens thee met melk en suiker mee. Die was dus koud tegen de tijd dat het pauze was, maar toch vond ik het lekker. Misschien kreeg ik het ook mee naar de kleine pauze? Dat weet ik niet meer. Ik ging namelijk bijna nooit naar de overblijf en toch herinner ik me die thee met melk en suiker heel sterk. Later kreeg ik pakjes Taksi mee.
Ik kreeg trouwens ook wel eens Smoeltjes mee, BN of Sultana. Of een toverappel: eerst met de appelboor het klokhuis eruit en dan zigzaggend de boven- en onderkant van elkaar af gesneden. Er komen steeds meer herinneringen boven, leuk!
Liga milkbreak heb ik altijd heel vies gevonden. Evergreen was ook nooit een favoriet.
Dit alles speelde zich af in de jaren ‘90.
Ik kreeg trouwens ook wel eens Smoeltjes mee, BN of Sultana. Of een toverappel: eerst met de appelboor het klokhuis eruit en dan zigzaggend de boven- en onderkant van elkaar af gesneden. Er komen steeds meer herinneringen boven, leuk!
Liga milkbreak heb ik altijd heel vies gevonden. Evergreen was ook nooit een favoriet.
Dit alles speelde zich af in de jaren ‘90.
zondag 2 juni 2019 om 02:13
S-Meds schreef: ↑01-06-2019 21:21subsidie is vanaf 77 zie ik; https://anderetijden.nl/aflevering/348/ ... itte-motor
voor die tijd kregen alleen de arme kinderen de melk gratis en na die tijd moest je een abonnement nemen
Ik ben van 1967 en kan me inderdaad de schoolmelk alleen in de bovenbouw van de lagere school herinneren. Dus jaren '77/'78/'79. Dus dat zou dan precies kloppen. Dus én subsidie én ook geld meenemen naar school denk ik. Soort eigen bijdrage? Of zoals bij anderen lees ik, een melkkaart kopen. Dat was bij ons dan weer niet.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
zondag 2 juni 2019 om 07:22
In de jaren 80 kreeg niemand iets mee bij ons op school. Thuis at je vers brood, dat door de bakker aan de deur gebracht werd (ook de kaasboer kwam aan de deur weet ik nog). We hadden wel schoolmelk, maar ik lustte geen melk, dus ik kreeg gewoon niets. Ik snap dat grazen van tegenwoordig ook niet zo, zelf drink en eet ik flinke hoeveelheden en dan een paar uur lang niets. Maar dat is ouderwets volgens mij.
zondag 2 juni 2019 om 07:33
Hier kregen we soms iets mee, was geen standaard iets. Ik kan me 1 in folie ingepakte evergreen/liga herinneren, maar er waren vaker dagen met niks. Drinken deden we even uit de kraan na het plassen.
Mijn dochter (En straks de jongens ook) krijgt altijd fruit mee. Heel af en toe (lees 1x per 3 maanden ofzo) een koekje. Dat is wanneer ze er om vraagt en alleen op maandag of dinsdag (de andere dagen moet fruit van school).
Wanneer ze overblijft krijgt ze drinken, 2 boterhammen en een kleine traktatie mee. Wat dit is verschilt per dag, kan gezond en ongezond. Thuis krijgt ze dat dan weer niet tussen de middag.
Ik werk ook op een basisschool en zie gelukkig veel fruit, maar toch ook wel kinderen (vaak dezelfde) die behoorlijke bergen suikers wegwerken (bv 8 mariakoekjes 2 brinkies etc)
Mijn dochter (En straks de jongens ook) krijgt altijd fruit mee. Heel af en toe (lees 1x per 3 maanden ofzo) een koekje. Dat is wanneer ze er om vraagt en alleen op maandag of dinsdag (de andere dagen moet fruit van school).
Wanneer ze overblijft krijgt ze drinken, 2 boterhammen en een kleine traktatie mee. Wat dit is verschilt per dag, kan gezond en ongezond. Thuis krijgt ze dat dan weer niet tussen de middag.
Ik werk ook op een basisschool en zie gelukkig veel fruit, maar toch ook wel kinderen (vaak dezelfde) die behoorlijke bergen suikers wegwerken (bv 8 mariakoekjes 2 brinkies etc)
zondag 2 juni 2019 om 07:43
Ik heb geen idee meer of ik iets mee kreeg.
Dat alle kinderen mager waren in de jaren 70/80 is ook niet zo. Je kunt zo klassefoto's googlen en je kunt weliswaar door de lelijke vormeloze kleding weinig zien, maar als er eens ergens blote benen of armen te zien zijn, zitten daar best wat dikkere bij. Bolle wangetjes ook.
Dat alle kinderen mager waren in de jaren 70/80 is ook niet zo. Je kunt zo klassefoto's googlen en je kunt weliswaar door de lelijke vormeloze kleding weinig zien, maar als er eens ergens blote benen of armen te zien zijn, zitten daar best wat dikkere bij. Bolle wangetjes ook.
zondag 2 juni 2019 om 07:56
Mijn kinderen krijgen een flesje water mee en brood/cracker/fruit/groente. Nooit koek of Liga. Dat vind ik niet nodig.
Tussen de middag eten ze vaak yoghurt, brood(liefst een tosti) of crackers.
Vanaf volgend jaar continurooster, dan even kijken wat handig is. Vooral qua hoeveelheden. En dan direct even met de juf afstemmen dat mijn kinderen niet per se alles op hoeven te eten wat ze meekrijgen.
Kinderen uit mijn klas krijgen heel wisselend eten mee. Het varieert van heel gezond tot elke dag suikerbommen.
Tussen de middag eten ze vaak yoghurt, brood(liefst een tosti) of crackers.
Vanaf volgend jaar continurooster, dan even kijken wat handig is. Vooral qua hoeveelheden. En dan direct even met de juf afstemmen dat mijn kinderen niet per se alles op hoeven te eten wat ze meekrijgen.
Kinderen uit mijn klas krijgen heel wisselend eten mee. Het varieert van heel gezond tot elke dag suikerbommen.
zondag 2 juni 2019 om 08:00
Ehm, dat klinkt wel heel naïef. Vrouwen werden toen gezien als tweederangs burgers die genoeg hadden aan aanrecht en gezin. Een vrouw die wilde studeren en carrière maken werd als een ontaarde vrouw beschouwd. Een man die een papadag had of 50/50 meedeed aan huishouden en opvoeding was ongehoord.
zondag 2 juni 2019 om 08:08
Wat leuk!MinkeDeWit schreef: ↑01-06-2019 20:39Ik heb nog op de ouderwetse kleuterschool en lagere school gezeten. Geen tussendoortjes mee, en volgens mij kregen degenen die geen schoolmelk hadden ook niets te drinken. Ik kan me ook niet herinneren dat bij ons op school een overblijf was. De juf ging elke dag met een ander kind mee naar huis om daar te eten.
zondag 2 juni 2019 om 08:12
Ik kreeg fruit mee. Mijn kinderen ook. Ik vind het niet te soft worden. Ik snap juist niet dat het jaren geleden niet al is aangepakt. Net als de buitensporige traktaties! Ik wil niet dat mijn kinderen 30 keer per jaar snoep extra krijgen. Zelfs wel eens marsen of gebak gezien. Vroeger kreeg je een versierde mandarijn of een appel met een strik.
zondag 2 juni 2019 om 08:15
Wij baalden juist als er een keer op gezond getrakteerd werd. Die appel en die mandarijn kreeg je onbeperkt thuis ook wel.SjakS schreef: ↑02-06-2019 08:12Ik kreeg fruit mee. Mijn kinderen ook. Ik vind het niet te soft worden. Ik snap juist niet dat het jaren geleden niet al is aangepakt. Net als de buitensporige traktaties! Ik wil niet dat mijn kinderen 30 keer per jaar snoep extra krijgen. Zelfs wel eens marsen of gebak gezien. Vroeger kreeg je een versierde mandarijn of een appel met een strik.
Favoriet waren de zakjes chips, maar ook de minimarsjes/brosjes etc. Dropveters, lollies en andere snoepjes deden me niet zoveel, die gaf ik meestal weg, maar chocola en chips: jammie!
zondag 2 juni 2019 om 08:16
Wij kregen vroeger schoolmelk. Van die vieze lauwe in zon pakje. Heel soms kregen we evergreen ofzo mee, maar meestal gewoon niks. Tussen de middag at ik thuis (jaren 80- tot begin 90 basisschool).
Kind krijgt nu voor de ochtend fruit/groente en water mee. Bij de lunch bruine boterhammen en schoolmelk (nu wel koud).
Kind krijgt nu voor de ochtend fruit/groente en water mee. Bij de lunch bruine boterhammen en schoolmelk (nu wel koud).
zondag 2 juni 2019 om 08:32
zondag 2 juni 2019 om 08:33
quattro-stagioni schreef: ↑02-06-2019 08:32Mijn kinderen gingen rond de eeuwwisseling naar de basisschool. Voor het tienuurtje gaf ik ze een boterham mee. Maar dat mocht niet, want dat zou alleen maar in de hand werken dat ze het ontbijt over zouden slaan, zei school. Nee, ze moesten een schoolkoek of mueslireep meenemen...![]()
Dat meen je niet!
zondag 2 juni 2019 om 08:38
Oja sommige gaven chips ja! Maar dat was echt zelden. Ik werd ook niet blij van de appel. Maar een mars is wel weer het andere uiterste toch?redbulletje schreef: ↑02-06-2019 08:15Wij baalden juist als er een keer op gezond getrakteerd werd. Die appel en die mandarijn kreeg je onbeperkt thuis ook wel.
Favoriet waren de zakjes chips, maar ook de minimarsjes/brosjes etc. Dropveters, lollies en andere snoepjes deden me niet zoveel, die gaf ik meestal weg, maar chocola en chips: jammie!
zondag 2 juni 2019 om 09:14
Wat een idioten. Ga je toch ook direct zwaar twijfelen aan het niveau van het onderwijs. Wat voor onzin leren ze die kinderen daar nog meer?quattro-stagioni schreef: ↑02-06-2019 08:32Mijn kinderen gingen rond de eeuwwisseling naar de basisschool. Voor het tienuurtje gaf ik ze een boterham mee. Maar dat mocht niet, want dat zou alleen maar in de hand werken dat ze het ontbijt over zouden slaan, zei school. Nee, ze moesten een schoolkoek of mueslireep meenemen...![]()
.
zondag 2 juni 2019 om 09:17
Nou nee, tractaties waren in mijn tijd vrijwel altijd snoep. Geen hele marsen, maar een spekkie of een lange jan of een lollie. Dat het gezond moest zijn, kwam pas veel later.SjakS schreef: ↑02-06-2019 08:12Ik kreeg fruit mee. Mijn kinderen ook. Ik vind het niet te soft worden. Ik snap juist niet dat het jaren geleden niet al is aangepakt. Net als de buitensporige traktaties! Ik wil niet dat mijn kinderen 30 keer per jaar snoep extra krijgen. Zelfs wel eens marsen of gebak gezien. Vroeger kreeg je een versierde mandarijn of een appel met een strik.
En aangezien wij dus verder geen koeken enzo aten en ook thuis nauwelijks snoepten kon dat helemaal geen kwaad en werd het nog ervaren als een échte tractatie.
.
zondag 2 juni 2019 om 09:27
Het ging altijd om mini's. Je had toen mars, bounty en bros in dat kleine formaat, wellicht ook snickers.
Ik zat bij een meisje in de klas waarvan de vader bij croky werkte, dus dat was sowieso altijd prijs. Maar persoonlijk vond ik Smiths lekkerder en daar werd ook regelmatig op getrakteerd.
zondag 2 juni 2019 om 09:38
Nou, je kan mn zus zijn. Hier exact zo!Nummer*Zoveel schreef: ↑01-06-2019 21:05Eerst wel, maar later niet meer.
Ik heb het nog wel gehad. Verder kregen we niets mee naar school. Thuis aten we zelfgebakken boterhammen, waarvan 2 met kaas en eventueel nog een 3e met zoet (dun belegd).
Na school een biskwietje of een dropje, na het eten een bak yoghurt, en op hele goede dagen in de avond misschien nog een biskwietje of dropje.
Op zaterdag was het feest. Dan kreeg je een luxer koekje en in de avond voor de tv een klein bakje chips met een bekertje 3S sinas.
Oh, en op zondag vaak ook. Dan kregen we zelfgemaakte vla of pudding toe na het eten, i.p.v. die gore eeuwige yoghurt!
Wij mochten op zondag een vlaflip in een glas maken
zondag 2 juni 2019 om 09:59
SjakS schreef: ↑02-06-2019 08:12Ik kreeg fruit mee. Mijn kinderen ook. Ik vind het niet te soft worden. Ik snap juist niet dat het jaren geleden niet al is aangepakt. Net als de buitensporige traktaties! Ik wil niet dat mijn kinderen 30 keer per jaar snoep extra krijgen. Zelfs wel eens marsen of gebak gezien. Vroeger kreeg je een versierde mandarijn of een appel met een strik.
Heb ik in de jaren 80 echt nog nooit meegemaakt. Zakjes chips, Festini fruitijsjes en dropveters met Nibbitringen waren favoriet.
zondag 2 juni 2019 om 10:01