Gezondheid alle pijlers

Novasure of mirena, wat te doen?

02-11-2013 18:08 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag, ik zit voor een dilemma waar ik niet uit komt. Mijn gezin is voltooid. Na de geboorte van de jongste, 9 jaar terug, werd ik ondanks borstvoeding steeds heftiger ongesteld. Uiteindelijk na een jaar weer aan de pil gegaan, de Lovette. Vanwege migraines (met aura) slik ik de pil door, maar langer dan 5 a 6 weken gaat dat niet, dan word ik toch ongesteld. De laatste tijd helpt de pil niet meer, ik werd al na 10 dagen na het begin van de strip ongesteld. Eerst spotting, maar daarna gewoon veel bloedverlies.

Daarnaast nemen de migraines toe, in frequentie, duur en pijn. Ik heb net weer 12 dagen migraine achter de rug, medicatie mag je niet te veel gebruiken, het is gewoon doorklooien. Dood moe word ik ervan. Na een aantal dagen de nieuwe strip houd het dan voor een week of twee op.

Nu ben ik naar de gyn geweest. Twee problemen: de ontwrichtende migraine (betablokkers heb ik al geprobeerd, maar daar werd ik een zombie van), en het bloedverlies. Ik heb een kleine vleesboom, daar kon het probleem niet door komen vond ze. ze dacht aan de duur dat ik de pil slik. Ze gaf me de volgende keuze. Een mirena spiraal of de novasure behandeling: het wegschroeien van het baarmoederslijmvlies.

Ik heb van alles gelezen. Bij novasure kan ik stoppen met de pil, mijn migraine is gerelateerd aan hormonen..... Bij mirena blijf ik bezig met hormonen. Wat te doen? Ik voel het meest voor novasure...maar ik twijfel....
Bij novasure moet je daarna nog wel voor anti-conceptie zorgen , weet je dat?

(Of je man voor een sterilisatie laten gaan.)
Ja waarom niet jouzelf of man laten steriliseren?
Ik heb naar grote tevredenheid een novasure behandeling ondergaan. Geen centje pijn en ik ben nauwelijks nog ongesteld. Waar betreft de anticonceptie: ik ben gesteriliseerd met de essure methode. Eerst de sterilisatie, drie maanden later de novasure.
Ik zou kiezen voor novasure. Ruim twee jaar geleden heb ik ballontherapie ondergaan, dat is een vergelijkbare ingreep. Mijn verhaal (d.d. gisteren 21.31 uur) kun je teruglezen in het topic van lime222 "Zware menstruatie - wijsheid gevraagd!".
Er is een novasure topic. Even googlen op viva en novasure.
Novasure is onomkeerbaar. Mirena niet. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar Mirena, als dat niet bevalt kan je altijd nog kiezen voor Novasure.
quote:onne78 schreef op 02 november 2013 @ 18:16:

Ik heb naar grote tevredenheid een novasure behandeling ondergaan. Geen centje pijn en ik ben nauwelijks nog ongesteld. Waar betreft de anticonceptie: ik ben gesteriliseerd met de essure methode. Eerst de sterilisatie, drie maanden later de novasure.Ook gek, ik lees overal dat je juist niet de novasure mag ondergaan als je een sterilisatie met essure hebt gehad.Vanwege de metalen "veertjes" die ze gebruiken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Een novasure behandeling verandert niets aan je migraine. Je kunt ook niet stoppen met de pil, want je mag absoluut niet zwanger worden na een novasurebehandeling.

Als je migraine hormonen-gerelateerd is, moet je je afvragen of je zonder pil ook migraine had. Als dat niet zo is, dan zou ik voor sterilisatie gaan, evt. In combinatie met novasure of ballontherapie tegen de heftige menstruaties. Ik heb ballontherapie gehad, was al gesteriliseerd. Effect was bij mij minimaal, dus een jaar later toch voor BM-verwijdering gekozen, voor mij een uitkomst, maar ik heb dan ook geen hormonale ellende zoals migraine, had alleen reusachtige menstruaties.
quote:

onne78 schreef op 02 november 2013 @ 18:16:

Ik heb naar grote tevredenheid een novasure behandeling ondergaan. Geen centje pijn en ik ben nauwelijks nog ongesteld. Waar betreft de anticonceptie: ik ben gesteriliseerd met de essure methode. Eerst de sterilisatie, drie maanden later de novasure.

Ook gek, ik lees overal dat je juist niet de novasure mag ondergaan als je een sterilisatie met essure hebt gehad.Vanwege de metalen "veertjes" die ze gebruiken.

Ik dacht toch echt dat dit de volgorde was, maar nu jij dit zo stellig zegt ga ik zowaar twijfelen. Ik weet het niet meer zeker. In ieder geval heb ik beide gehad.
Ik heb hetzelfde als Onne gehad en die veertjes maken niet uit, wel als je de ballontherapie doet maar novasure werkt met een uitvouwbaar netje en heeft geen invloed op de veertjes.

Bij mij zit er alleen wat langer tijd tussen essure en novasure.

Die vleesboom kan trouwens wel degelijk van invloed zijn op een zware menstruatie. Maar als ik jou was zou ik je gewoon laten doorverwijzen naar de menstruatiepoli in het ziekenhuis. Ik gok dat ze eerst je vleesboompje zullen verwijderen en kijken of het dan beter gaat, zo niet zullen ze je eerst mirena aanraden om te kijken of het daar beter mee gaat. Bij mij hielp de eerste mirena namelijk wel heel goed, was nauwelijks nog ongesteld en ook minder migraine. Bij de 2e mirena, die ik na mijn 4e liet inbrengen was het drama... Maar de gyn heeft vast ook wel ervaring met migraine en mirena.

Ik heb voorafgaand aan de novasurebehandeling (hier in het umcg is een wachtlijst van 4mnd) een kuur gehad die de opbouw van het baarmoederslijmvlies tegen gaat, daar werd het al beter door maar die kuur mag max een half jaar.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven