Gezondheid alle pijlers

Nuss bar-operatie

13-04-2015 17:05 5 berichten
Mijn zoon van 12 heeft een trechterborst. Vanmorgen had hij een consult bij de orthopeed vanwege een scoliose(gelukkig bleek die niet dermate ernstig dat er ingegrepen moet worden, althans, zolang het niet verergert) en de orthopeed raadde voor de trechterborst de Nuss bar-operatie aan. Dat kan niet in ons ziekenhuis en zal in een academisch ziekenhuis moeten gebeuren door de kinderchirurg.

Zoon twijfelt erg. Hij vindt zijn borst lelijk en is snel kortademig, maar hij ziet ook erg op tegen de, zware, operatie en ook zware nasleep.

Iemand ervaring met deze operatie?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring mee. Mijn zoon heeft ook een trechterborst maar is eigenlijk al "te oud" voor de operatie. Als je jong bent verloopt alles makkelijker. Let wel op, niet elke chirurg doet deze operatie vaak. Zoek naar een arts die veel ervaring heeft. In het Kennemerziekenhuis Haarlem en ergens in het zuiden zitten artsen die veel ervaring hebben. Je kan hun namen wel vinden op internet.

Het herstel na de operatie kan inderdaad heel pijnlijk zijn en je kan lang niets doen maar is de moeite waard als je b.v. kortademig bent, hartklachten hebt of het gewoon heel erg lelijk vindt. Mocht hij het willen doen dan het liefst voor zijn 18e jaar.
Volgens mij is er ook een aflevering hierover geweest bij "je zal het maar hebben" van BNN. Misschien interessant om even terug te kijken. Weet helaas niet meer precies welke aflevering, maar niet van heel lang geleden.

Kennemer Gasthuis werd door veensteker genoemd, als je daar info over wil opzoeken, moet je nu op zoek naar het Spaarne Gasthuis. Het kennemer gasthuis en het spaarne ziekenhuis zijn net gefuseerd en hebben nu dus een nieuwe naam.
De orthopeed had het over het UMCG Groningen. Zijn eigen zoon was daar geopereerd aan een trechterborst.

Ik ga die aflevering van "je zal het maar hebben" eens opzoeken voor zoon. Hij weet dat hij nu in de ideale leeftijd zit, hoe ouder hoe moeilijker en pijnlijker.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar werk als verpleegkundige op een afdeling (woon in buitenland) waar deze operatie met enige regelmaat wordt gedaan, voornamelijk bij jongens onder de 16. Wij zien ze dan na hun operatie. Heb alleen nog maar meegemaakt dat het eindresultaat er heel mooi uitziet, maar zie ook dat de patienten veel pijn hebben naderhand. Wij hebben een speciaal pijnteam wat goed kijkt naar combinaties van medicijnen om die pijn zo goed mogelijk te onderdrukken. Wat je vooral niet wil is dat de patiënt door de pijn niet goed ademt/niet diep genoeg en zo een longontsteking oploopt. Het is dus waarschijnlijk even doorbijten voor een mooi eindresultaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven