onrustige moedervlek
maandag 19 december 2011 om 07:24
Aafke ik heb maar 1 goede tip en dat is weg laten halen,en geloof me ik weet waar ik over praat.
Heb zelf melanoomkanker gehad en daarna zijn er nog veel moedervlekken met de zelfde symptomen als jij hebt weggehaald die ook al aan het veranderen waren,die moedervlekken kunnen de ene maand nog "goed"zijn en de andere maand al richting melanoom gaan..laat ze weg halen nu je er nog op tijd bij bent,ik ken teveel mensen die te laat waren en bij wie het ook maar een "onrustige"moedervlek was....
Heb zelf melanoomkanker gehad en daarna zijn er nog veel moedervlekken met de zelfde symptomen als jij hebt weggehaald die ook al aan het veranderen waren,die moedervlekken kunnen de ene maand nog "goed"zijn en de andere maand al richting melanoom gaan..laat ze weg halen nu je er nog op tijd bij bent,ik ken teveel mensen die te laat waren en bij wie het ook maar een "onrustige"moedervlek was....
maandag 19 december 2011 om 09:42
quote:Ksenija schreef op 18 december 2011 @ 19:27:
[...]
Wat een onzin, een dermatoloog kan dat best.Mijn dermatoloog bekijkt moedervlekken ook met het blote oog en met een soort vergrootglas, maar als hij er één verwijderd gaan ze ook nog naar het lab voor uitgebreid onderzoek. Better safe than sorry!
[...]
Wat een onzin, een dermatoloog kan dat best.Mijn dermatoloog bekijkt moedervlekken ook met het blote oog en met een soort vergrootglas, maar als hij er één verwijderd gaan ze ook nog naar het lab voor uitgebreid onderzoek. Better safe than sorry!
maandag 19 december 2011 om 22:28
quote:madamemicmac schreef op 19 december 2011 @ 20:22:
Chicky dat lijkt me heftig, je vertrouwt een dermatoloog toch. Maar goed dat je m toch heb laten weghalen. Ik zou dat ook altijd doen, alleen al voor de zekerheid.
Hij raadde me ook aan m toch wel te laten halen hoor, maar dacht niet dat het veel bijzonders zou zijn.helaas toch wel. Toen bleek dat ie toch kwaadaardig was hebben ze er nog een stuk om weg gehaald, onderzocht en toen was t klaar. Sta verder ook niet onder behandeling ofzo dus t is uiteindelijk allemaal meegevallen hoor.
Voor jou ook lekker aafke dat ie dus weggehaald wordt.Inderdaad. Just to be sure!
Chicky dat lijkt me heftig, je vertrouwt een dermatoloog toch. Maar goed dat je m toch heb laten weghalen. Ik zou dat ook altijd doen, alleen al voor de zekerheid.
Hij raadde me ook aan m toch wel te laten halen hoor, maar dacht niet dat het veel bijzonders zou zijn.helaas toch wel. Toen bleek dat ie toch kwaadaardig was hebben ze er nog een stuk om weg gehaald, onderzocht en toen was t klaar. Sta verder ook niet onder behandeling ofzo dus t is uiteindelijk allemaal meegevallen hoor.
Voor jou ook lekker aafke dat ie dus weggehaald wordt.Inderdaad. Just to be sure!
maandag 19 december 2011 om 22:30
quote:beetjegek schreef op 19 december 2011 @ 10:02:
Mijn vriend gaat vrijdag naar de ha voor twee moedervlekken op zijn rug die er niet goed uitzien, ben benieuwd, de vorige keer stuurde ze hem gewoon weg , niks aan de hand..
En toch zit het me niet lekker..
Door laten verwijzen naar een dermatoloog/chirurg oid en eisen dat ze ze weghalen!
Mijn huisarts vond t ook niet nodig (zie post hierboven...)
Mijn vriend gaat vrijdag naar de ha voor twee moedervlekken op zijn rug die er niet goed uitzien, ben benieuwd, de vorige keer stuurde ze hem gewoon weg , niks aan de hand..
En toch zit het me niet lekker..
Door laten verwijzen naar een dermatoloog/chirurg oid en eisen dat ze ze weghalen!
Mijn huisarts vond t ook niet nodig (zie post hierboven...)
dinsdag 20 december 2011 om 00:46
Goed dat je geholpen wordt Aafke!
Chicky, hoe gaat het dan verder met jou? Hoe diep was je melanoom? Heb je een controle gehad, of is je verteld dat je "genezen" bent?
Mijn melanoom zag er dus ook tot twee keer toe "goed" uit.
De eerste keer (20 jaar geleden) door een huisarts (nadat 2 huisartsen de vlek hadden bekeken en voor goed hadden beoordeeld). Hij zou bellen als het niet goed was. Toen ik langskwam voor controle (3 weken later) vertelde hij tussen neus en lippen door dat het melanoom was.
Mijn laatste melanoom was bij een dermatoloog. Hij heeft er goed naar gekeken met een loep, zei dat hij rustig was. Omdat ik hem weg wou hebben heeft hij hem weggehaald. Maar pas na 3 maanden omdat hij het verstandiger vond tot na de zomer te wachten.
Ik zal me mijn hele leven (wat dankzij mijn melanoom flink korter kan worden, ik kreeg op mijn 35ste een 5 jaar overlevingskans van 50%) afvragen of het allemaal minder ernstig was geweest als ik erop had gestaan dat het direct was weggehaald.
Chicky, hoe gaat het dan verder met jou? Hoe diep was je melanoom? Heb je een controle gehad, of is je verteld dat je "genezen" bent?
Mijn melanoom zag er dus ook tot twee keer toe "goed" uit.
De eerste keer (20 jaar geleden) door een huisarts (nadat 2 huisartsen de vlek hadden bekeken en voor goed hadden beoordeeld). Hij zou bellen als het niet goed was. Toen ik langskwam voor controle (3 weken later) vertelde hij tussen neus en lippen door dat het melanoom was.
Mijn laatste melanoom was bij een dermatoloog. Hij heeft er goed naar gekeken met een loep, zei dat hij rustig was. Omdat ik hem weg wou hebben heeft hij hem weggehaald. Maar pas na 3 maanden omdat hij het verstandiger vond tot na de zomer te wachten.
Ik zal me mijn hele leven (wat dankzij mijn melanoom flink korter kan worden, ik kreeg op mijn 35ste een 5 jaar overlevingskans van 50%) afvragen of het allemaal minder ernstig was geweest als ik erop had gestaan dat het direct was weggehaald.
dinsdag 20 december 2011 om 12:53
Hoi Aafke, je hebt het aan de huisarts laten zien, en aan de dermatoloog. beide stellen je gerust, maar kunnen dan nooit 100 procent. Ik laat ook wel een moedervlekken weghalen bij de huisarts, omdat ze iets onrustig waren of op een vervelende plek, dan zeggen ze ook, denk dat het niets is, maar voor de zekerheid sturen we het op,. Dat gaat bij jou ook gebeuren, dus moet je het naast je neer gaan leggen. De kans dat het onschuldig is zo veel keer groter,. Straks heb je weer de opluchting van een goede uitslag, en pieker je weer ergens anders over.Zo zonde van je tijd en energie, en ik weet waar je het over hebt,want ik heb er zelf ook last van gehad. (hypochondrie) en het is afschuwelijk, sterkte dus,
dinsdag 20 december 2011 om 12:58
lieve meid wat zonde, ik voel je echt met je mee, omdat ik het gevoel herken. ik kan je tal voorbeelden van mijn eigen situatie geven, maar daar schiet je ook niet veel mee op. Gelukkig ben ik het na jaren de baas geworden. Al kan ik ook nog wel eens wat doorschieten hierin. En ik wil je zeggen dat je niet druk moet maken. maar dat wil en kan je niet aannemen. Wat zou jou op dit moment wel geruststellen ?
dinsdag 20 december 2011 om 13:05
Om heel eerlijk te zijn durf ik de moedervlek niet eens op te laten struren, te bang dat het fout is... Maar dat is wel het enige wat me kan geruststellen dat het geen melaoom is. Dan kan k weer verder. Zo heb ik het zo vaak, als ik voor onderzoeken moet n.a.v. klachten, kan ik pas weer door met mn leven als de uitslag goed is. Tot de tijd staat de tijd voor mij stil, nu dus ook weer. De 27e duurt nog een week, en dan nog de tijd voor de uitslag... Baal er zelf ook vreselijk van dat ik er zo mee bezig ben. Krijg er wel psychsche hulp bij.
Ik ga nu dingen op papier zetten om mezelf gerust te stellen. (bijv. dat de huisarts zei dat het niet op een melanoom lijkt, dat de dermatoloog dit ook zei, en dat hij niet gelijk weggehaald hoeft te worden (want dan hebben ze een vermoeden dat het fout is).
Ik ga nu dingen op papier zetten om mezelf gerust te stellen. (bijv. dat de huisarts zei dat het niet op een melanoom lijkt, dat de dermatoloog dit ook zei, en dat hij niet gelijk weggehaald hoeft te worden (want dan hebben ze een vermoeden dat het fout is).
dinsdag 20 december 2011 om 13:12
Precies maak het rustig in je hoofd, schrijf het op, en leg het dan naast je neer. Als de artsen het niet vertrouwden hadden ze er wel spoed bij gemaakt, nu op eigen verzoek laat je het toch weghalen. Zoals elke dag mensen moedervlekken laten weghalen en of andere controles laten verichtten, dat hoort bij het leven. Maar om daar nu zo zenuwachtig en onterecht angstig van te moeten worden. NIet doen, niet fijn voor je gezin, maar zeker niet voor jezelf..
dinsdag 20 december 2011 om 13:19
Ik laat mijn gezin er niks van merken hoor. Ik hou het vooral bij mezelf, want wil niet dat mn zoontje zo wordt. Het is een hele tijd goed geweest! Maar als ik weer wat krijg dan ist drama! Krijg onderhand de neiging om niet meer naar de huisarts te gaan, om niet steeds bang te hoeven zijn voor uitslagen!
dinsdag 20 december 2011 om 17:55
Aafke, zoals al eerder aangegeven doen melanomen normaal gesproken geen pijn hoor. Jeuk ja, maar pijn?
Het zou heel goed kunnen dat er een kleine ontsteking onder de moedervlek zit. Daardoor lijken de cellen onrustig!
Dat heb ik ook een keer op mijn rug gehad, tot 2 keer toe is daar een moedervlek weggehaald die er onrustig uitzag, bleek uiteindelijk helemaal niks aan het handje.
Heel veel sterkte.
Het zou heel goed kunnen dat er een kleine ontsteking onder de moedervlek zit. Daardoor lijken de cellen onrustig!
Dat heb ik ook een keer op mijn rug gehad, tot 2 keer toe is daar een moedervlek weggehaald die er onrustig uitzag, bleek uiteindelijk helemaal niks aan het handje.
Heel veel sterkte.
dinsdag 20 december 2011 om 21:46
Beaugirl ik ook hier
, en ik herken echt alles wat je zegt. Bij mij nu ook even rustiger vaarwater...
Aafke, sterkte meid. Ik heb vorig jaar ook in de stress gezeten voor een moedervlek. Was ook nog gedoe met het ziekenhuis wat me nog meer onzeker maakte (dermatoloog had gezegd dat het niet weg hoefde, ik afspraak last minute gecanceld, 2 dagen later op mijn werk gebeld waarom ik niet was geweest want de nieuwe dermatoloog wilde adh van dossier wel dat ik kwam). Dat is echt zo killing voor een hyp.
Aafke, ik hoop echt dat jet het uit je hoofd kan zetten voor de kerstdagen want dat is zo zonde.
By the way, bij mij is het pas gekomen na de komst van kindertjes.
Aafke, sterkte meid. Ik heb vorig jaar ook in de stress gezeten voor een moedervlek. Was ook nog gedoe met het ziekenhuis wat me nog meer onzeker maakte (dermatoloog had gezegd dat het niet weg hoefde, ik afspraak last minute gecanceld, 2 dagen later op mijn werk gebeld waarom ik niet was geweest want de nieuwe dermatoloog wilde adh van dossier wel dat ik kwam). Dat is echt zo killing voor een hyp.
Aafke, ik hoop echt dat jet het uit je hoofd kan zetten voor de kerstdagen want dat is zo zonde.
By the way, bij mij is het pas gekomen na de komst van kindertjes.
dinsdag 20 december 2011 om 22:03