Gezondheid alle pijlers

Onstoken vinger/vingertop

08-03-2019 10:23 31 berichten
Wat zouden jullie doen?

Woensdagochtend wakker geworden met een ontstoken (middel) vinger top. Het is dik en rood naast mijn nagel. Dit heb ik vaker gehad en de zwelling nam vrijwel altijd binnen 24u af...

Alleen dit keer word de zwelling erger, de zwellling zit nu niet alleen naast mijn nagel maar zakt verder naar beneden, richting het middelste deel van mijn vinger zeg maar. Het staat strak, is rood en geeft een kloppend gevoel, ik heb geen koorts. Er is geen 'opening' te bekennen...

Maar vooral: PIJN!! Grrrr
Gisteren de HA gebeld vanwege een blaasontsteking (jaja, beetje ziekelijk sinds mijn bevalling, heel bijzonder...)
Toen er niet over begonnen omdat ik voorstander ben van even afwachten en de assistente een nogal.pittige tante is...

Wat zouden jullie doen?
Bellen voor advies? Of toch nog even een weekend afwachten?
Bellen voor advies.
Alle reacties Link kopieren
bellen

of een foto maken van je finger en deze mailen, en dan vragen om advies.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Huisarts bellen.
I told you walking was idiotic.
Absoluut bellen. Ik las laatst ergens dat een ontstoken nagelrand/vinger best eens ernstiger kan blijken dan je zou vermoeden, dus echt niet mee wachten.
Idd bellen ivm kans op fijt.
Als je het niet vertrouwt: huisart bellen voor advies.

Hier helpt weken in een sopje Biotex of afwasmiddel altijd heel goed (ik heb heel vaak ontstekingen), maar dat wordt tegenwoordig niet meer aangeraden (ik doe het zelf nog wel).
Ik zou hem sowieso weken in een sodabadje, maar misschien doe je dat al? En voor de zekerheid ook maar bellen misschien, met het weekend voor de deur.
Ik heb het ook wel eens (ik zou geen nagelriemvelletjes los moeten trekken...) en dan doe ik er betadinezalf op met een pleister er overheen. Volgende dag voor het douchen er af, na het douchen weer nieuwe zalf en pleister. Meestal is het na 2 dagen dan aardig weg.

Maar als de ontsteking al zakt, zoals bij jou, dan moet je echt naar de dokter. Ik ken iemand wiens vingertopje er af moest na een hele erge ontsteking van de nagelriem.
Mijn man heeft predies dit gehad en Ookal leek het onschuldig, het had niet veel gescheeld of zijn vinger moest eraf. De ontsteking werd in zeer rap tempo erger, hij had niet langer moeten wachten.
Het heet fijt en kan snel ernstig worden.
Ik wil je niet bang maken maar zou wel zsm naar de huisarts gaan.
Ik had het een poos geleden ook. Poosje geweekt in een sodabadje en daarna kon ik aan de rand van mijn nagel zo de troep eruit duwen. Daarna was het zo weer over.
Je hebt het vaker gehad en nu zit het je niet lekker omdat het steeds slechter wordt.
Dan zou ik zeker even bellen voor overleg, vooral omdat het weekend voor de deur staat. Sterkte!
De assistente van je huisarts is een pittige tante? Dan moet je voor je gevoel maar een beetje overdrijven als je belt. Zeg dat je het niet vertrouwt en houd vast aan je verzoek om een afspraak om gezien te worden.
Als een ontsteking zichtbaar naar beneden kruipt mag je altijd langskomen, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.
Bellen voor advies en je niet zo makkelijk laten intimideren door de assistente.
Ik maak altijd het wondje open (mesje/pincetje) zodat de pus eruit kan, dan een goed natte pleister erop. Maar goed, dat is wat ik doe.

Voor een ontstoken vingertop-naast-nagel mag je best de HA bellen. Ik zou niet het weekend afwachten. Assistente kan je misschien ook al helpen.

Edit: lees nu dat de assistente een feeks is. Gewoon terugfeeksen tot je een afspraak hebt.
Kan meestal geen kwaad maar doet vooral pijn.
Dan moet het maar zoals het kan
z-u-s schreef:
08-03-2019 11:34
Ik maak altijd het wondje open (mesje/pincetje) zodat de pus eruit kan, dan een goed natte pleister erop. Maar goed, dat is wat ik doe.

Dat is best moedig. De arts geeft je eerst prikken tegen de pijn. :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
En? wat zei de huisarts?
tv-icoon schreef:
08-03-2019 12:43
Daarom moet je het ook eerst weken, dat prikt makkelijker.
Maar goed, dit begint naar medisch advies te neigen, magnie.
Ja dus toch niet gebeld, chicken dat ik ben...
Voel me dan weer zo'n aansteller die misschien voor niks komt....

Nu bij mijn moeder soda opgehaald en vanavond even in de week. En twee paracetamol genomen tegen de pijn, dat werkt, even!

Hopelijk morgen wakker met een geslonken vinger, dus om in stijl af te sluiten: fingers crossed! ;)

@Chickletta en Marana: OMG wat een verhalen! o_o
tv-icoon schreef:
08-03-2019 12:43
De huid bovenop een pusblaar(tje) is meestal al dood, zit geen gevoel meer in. Weinig moedigs aan. Wel goed mikken en niet doorschieten :mrgreen:
ClaireSophie schreef:
08-03-2019 16:22
Ja dus toch niet gebeld, chicken dat ik ben...
Voel me dan weer zo'n aansteller die misschien voor niks komt....

Nu bij mijn moeder soda opgehaald en vanavond even in de week. En twee paracetamol genomen tegen de pijn, dat werkt, even!

Hopelijk morgen wakker met een geslonken vinger, dus om in stijl af te sluiten: fingers crossed! ;)

@Chickletta en Marana: OMG wat een verhalen! o_o
Als je er pijnstillers voor moet slikken is het al helemaal een reden om de huisarts te bellen. Onverstandig om zo het weekend in te gaan.
Soda doet niets, alleen groene biotex kan nog wat doen.
Verder vind ik het echt ontzettend dom dat je niet even de huisarts gebeld hebt.
Moire schreef:
08-03-2019 16:46
Soda doet niets, alleen groene biotex kan nog wat doen.
Verder vind ik het echt ontzettend dom dat je niet even de huisarts gebeld hebt.
+1. Ik snap echt niet dat de huisarts bellen enger is dan de mogelijkheid je vinger te verliezen door zoiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven