Gezondheid alle pijlers

ontblote tandhalzen

16-11-2014 08:34 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het viel me laatst op dat mijn tandvlees aardig begon terug te trekken. Of misschien was het al jaren zo en viel het me nu ineens op.

Vorige week lag ik in de tandarts stoel en de tandarts zegt , het ziet er allemaal weer netjes uit. Nooit gaatjes verder of gekke dingen.

Fijn natuurlijk , maar ik vroeg hem hoe het zat met dat tandvlees. Zegt hij , tja de schade is al geleden he , je hebt vroeger te hard gepoetst.

Ik vraag hem of ik me zorgen moet maken of iets , maar voor nu is er niks aan te doen.

Is dat eigenlijk wel zo?

Mijn voortanden zien er netjes uit daar lijkt het ok , maar verder in de mond zie je echt de randen van de tandhalzen zeg maar.

Nu blijf ik maar braaf poetsen om de gevoeligheid er af te krijgen , want dat is ook geen lolletje.

Maar ik heb eens zitten zoeken op internet en zie daar tandvleestransplantaties voorbij komen.

Iemand ervaring met dit zelfde " probleem" ?
Ik heb dit ook. Al heel lang. Volgens de tandarts geen probleem, tanden zullen er niet uitvallen. Als je maar wel gewoon je tandvlees blijft meepoetsen, wel met een zachte tandenborstel natuurlijk.
Ik heb het ook. Ik gebruik een zachte handtandenborstel en dat voelt voor mij beter. Eerst poetste ik elektrisch maar daar kreeg ik meer pijn van aan de tandhalzen. Met handpoetsen heb ik niet meer tandplak gekregen dus dan maar zo.
Honingbijtje ik heb het nu ook dat ik poets met een zachte handmatige tandenborstel , daarna rageren en dan mondwater. Zal toch best schoon worden?

Ze hebben foto's gemaakt van mijn gebit en alles zit nog stevig vast , het gaat meer om het zicht vind ik. Aan de voorkant zie je het niet hoor , maar verder naar achter wel van die bruine randen van de tandhalzen en dat vind ik lelijk.
Misschien kan de mondhygienist die bruine randen schoon maken?
Ziekte van wolf? Trekt het tandvlees na beneden en dan vallen je tanden er wel uit

(weet niet of je het ook zo schrijft wolf)
Ik heb t ook,en bij mij zitten ze wat losser.Dat kwam door mijn tongpiercing en lippiercing.

Wat een spijt heb ik nu zeg.

Er valt niks meer aan te doen behalve goed schoonmaken.
Geen last van paradontitis dan? Daarbij trekt het tandvlees zich terug en dan hebben mensen op een dag wel een kunstgebit nodig. Ik zou daar toch eens naar informeren.

En ik zou uitkijken met het schoon laten maken. Er zit namelijk geen/heel weinig glazuur op die tandhalzen. En als ze bruin worden, kan dat ook gewoon caries zijn. Dat is mij overkomen, bij de tandhygieniste zijn de bruine randen met hoge druk schoongemaakt. Dat was heel erg pijnlijk. Dat gaf ik ook aan maar ze dacht dat ik me aanstelde. Die bruine randen lagen daarna open en dat heeft mijn gebit verwoest. Alles ging daarna rotten. Mijn gebit was al heel broos door reflux klachten dus alles brak af bij de basis. Nu moet ik een kunstgebit.

Paradontitis komt best veel voor en daarbij vallen je tanden toch echt uit op een dag dus ik zou informeren of je dat niet hebt. Hard poetsen moet je sowieso niet doen want er zit dus weinig glazuur op. Je kunt wel glazuurversterkende tandpasta gebruiken ervoor van elmex.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:dp85 schreef op 16 november 2014 @ 10:41:

Ziekte van wolf? Trekt het tandvlees na beneden en dan vallen je tanden er wel uit

(weet niet of je het ook zo schrijft wolf)De wolf en de zeven gaatjes bestaan nietz
quote:gladoortje74 schreef op 16 november 2014 @ 11:17:

En ik zou uitkijken met het schoon laten maken. Er zit namelijk geen/heel weinig glazuur op die tandhalzen. En als ze bruin worden, kan dat ook gewoon caries zijn. Dat is mij overkomen, bij de tandhygieniste zijn de bruine randen met hoge druk schoongemaakt. Dat was heel erg pijnlijk. Dat gaf ik ook aan maar ze dacht dat ik me aanstelde. Die bruine randen lagen daarna open en dat heeft mijn gebit verwoest. Alles ging daarna rotten. Mijn gebit was al heel broos door reflux klachten dus alles brak af bij de basis. Nu moet ik een kunstgebit.

Paradontitis komt best veel voor en daarbij vallen je tanden toch echt uit op een dag dus ik zou informeren of je dat niet hebt. Hard poetsen moet je sowieso niet doen want er zit dus weinig glazuur op. Je kunt wel glazuurversterkende tandpasta gebruiken ervoor van elmex.

Het is niet de schuld van de mondhygienist dat er cariës is ontstaan.

Door verkeerde mondhygiene is het tandvlees gaan zakken en zijn de tandhalzen bloot komen te liggen. Dit kan hard poetsen zijn geweest maar ook een tandvleesprobleem en reflux of een combinatie.

Door dit laatste aan te pakken moet er tandsteen verwijderd worden zodat 't tandvlees niet verder zakt. Dat dit pijnlijk is klopt, gelukkig kunnen we dit goed verdoven! Je haalt immers tandsteen van het tand- en worteloppervlak.

Glazuur dat is weggepoetst zorgt voor de pijnlijke tandhalzen, en zonder glazuur zijn ze heel vatbaar voor cariës. Door het worteloppervlak schoon te laten maken ontstaat geen cariës. Cariës ontstaat door tandplak. Dit laagje bacteriën zet suikers om in zuur. Dit zuur veroorzaakt een ontkalking in het oppervlak wat later een gaatje word.

Het is dus onzin te denkrn dat de mondhygienist je gebit heeft verwoest. De oorzaak is tandplak en suikers.

TO ik raad je aan een mondhygienist te bezoeken zodat je leert je gebit goed plakvrij te houden en laat de mondhygiënist wat aanbrengen tegen de gevoeligheid.
Ik heb geen parodontitis , toen ik dat vroeg moest de tandarts zowat lachen. Van nee ben je gek dat heb je echt niet !

Ok duidelijk.

Ik had wel tandplak , maar ze zeggen dat altijd. Ik ben echter zo te grazen genomen met dat weghalen door mijn hele gebit dat ik 3 dagen met een zere mond rondgelopen heb , niet normaal !

(weet niet of je het ook zo schrijft wolf)

Lekker optimistisch.
Na het schoonmaken van die bruine randen, lagen ze open. Dus het was stuk, ik had richels ipv randen. Echt waar. Ze heeft die randen open gezandstraald, ze waren nog dicht ervoor.

Dat die randen er zaten. kwam door mijn reflux, die het glazuur heel dun heeft gemaakt waardoor bacterien veel makkelijker binnen konden komen. Die hadden mijn tanden al zo aangetast dat het glazuur wat er nog was, na de 'reiniging' weg was. Ze hebben bijna-gaatjes aangezien voor tandsteen. Ik had helemaal geen tandsteen, nooit gehad ook, ik poetste al electrisch in de negentiger jaren.

Ik heb nog nooit zoiets pijnlijks meegemaakt bij de tandarts en ik kreeg geen verdoving, ook niet toen ik erom vroeg. Ik had terug moeten gaan om het te laten zien aan de tandarts maar het was nogal traumatisch. Veel te bang dat ze zoiets weer zouden flikken!

Jaren ervoor was ik ook bij een tandhygienist geweest en die zag het verschil wel. Stom dat ik ze vertrouwd heb maar ik dacht dat ze dat wel zouden zien.
Wow dat is echt ellende zeg :(
Ja, nogal. Die andere mondhygienist zei dat ze me niet kon helpen omdat de bruine randen geen tandplak was maar bijna-gaatjes. Jaren later was dat natuurlijk erger geworden, ik gebruikte ook geen medicatie voor mijn refluxklachten. De huisarts zei dat dat niet nodig was. Mijn glazuur was dus flinterdun en de bacterien konden zo naar binnen. En de tweede mondhygienist heeft dus dat flinterdunne laagje glazuur/tand wat de gaatjes nog bedekte, weggestraald. Ik heb wekenlang drie ibuprofen en zes paracetamol per dag geslikt.

Dus ik vertrouw tandartsen niet meer en artsen ook niet echt. Zelf na blijven denken helpt echt, alleen dat is voor mijn gebit nu te laat.

(weet niet of je het ook zo schrijft wolf)Tandwolf: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cari%C3%ABs
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat balen zeg gladoortje. Heb je nu intussen een gebit?
Goeie post beelicouis
Daarom vechten wij zo voor titelbescherming. Een mondhygienist ben je alleen als je 't HBO diploma hebt behaald. Check dus altijd het diplomategister van onze beroepsvereniging: http://www.mondhygienisten.nl/index.php/diplomaregister

Er zijn veel praktijken die hun assistente tandsteen laten verwijderen, of het gebit 'laten schoonmaken'. En dit soort ellende komt dus van ongeschoold personeel! De tandarts hoort altijd te controleren als de assistente een taak uitvoert.

Een assistente is opgeleid op MBO niveau, met als taak te assisteren en ondersteunen, niet om zelfstandig te behandelen.

Ik kan 't weten ik heb beide diploma's en ruim 10 jaar ervaring.
Hmm ,mijn tandarts had vroeger alle tijd , maar tegenwoordig rent ie van de ene naar de andere behandelkamer en kijkt eigenlijk niet of zijn assistente goed werk geleverd heeft.
Ik heb ook last van teruggetrokken tandvlees , bij beide hoektanden boven. Mijn oude tandarts, van jaren geleden,kwam ook aan met het praatje te hard poetsen, of niet goed poetsen. Kwam met allerlei doemscenario's aanzetten. (Daarom ben ik niet dol op de tandarts, dat belerende altijd) Daarna bij twee andere tandartsen geweest en zij gaven beide een andere verklaring voor het teruggetrokken tandvlees; druk op je kaak/ tanden. Bv door stress, waardoor je onbewust meer spanning op je kaak hebt en meer bijt. Bij mij zijn de tandhalzen bedekt met composiet. Ziet er mooi uit en is niet meer zo gevoelig.
Nooit geweten dat dat kon. Dacht dat de enige optie een tandvleestransplantatie was.
Ik kom al 20 jaar bij de mondhygiëniste zo'n 2 x per jaar om mijn gebit schoon te maken. Daarnaast poets ik mijn tanden met een zachte tandenborstel, flos en rag ik.

In mijn voortanden zitten opgevulde gaatjes, dus die zijn zeer zwak. Ook heb ik al jaren ontstoken tandvlees, zeg maar rode randjes. Heb ook het idee dat bij de voortanden het tandvlees iets is teruggetrokken. Ik wil t.z.t. implantaten i.p.v. een kunstgebit. Toen ik daar een keer na informeerde bij de mondhygiëniste zei zij dat bij mij niet kon aangezien ik ontstoken tandvlees heb en dan blijven de implantaten ook niet stevig zitten. Een kunstgebit is bij nog niet aan de orde maar ik vraag me toch af wat ik aan dat ontstoken tandvlees moet doen aangezien het dus ook nooit weggaat ondanks poetsen, flossen, raggen en 2 x per jaar naar de mondhygiëniste./
Ik denk dat je dan al je uiterste best doet om het schoon te houden?

Gebruik je ook mondwater? Dat wil ook beschermen zegt het flesje.
Ben je een mondademhaler? Heb je hooikoorts? Gebruik je medicijnen?

Heb je ooit je eigen mondhygiëne gecontroleerd dmv die tabletjes plakverklikker? Ik heb een eigen webshop in tandverzorging ik stuur altijd plakverklikkers mee. Dan kun je zien of je daadwerkelijk alle plak wegkrijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven