Gezondheid alle pijlers

Ontslaan uit ziekenhuis?

18-11-2013 12:19 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heeft mijn schoonvader een nieuwe hartklep gekregen, gelukkig is alles goed gegaan en knapt hij redelijk op.

Echter nu is hem medegedeeld dat hij morgen naar huis mag/ moet.

Helaas is hij sinds 5 maanden weduwnaar en erg zijn best aan het doen om daar bovenop te komen.

Zorgen voor zichzelf vindt hij niet makkelijk, hulp van zijn kinderen accepteren ook niet, koken, doet hij niet, tafeltje dekje heeft hij opgezegd.

Het liefst zagen wij hem nog wat aansterken in een verpleeghuis, ziekenhuis zegt dat dat niet nodig is.

Wat is wijsheid?
Adem in en.....adem uit. Herhaal indien nodig
Het verpleeghuis of de huisarts bellen met jullie zorgen. Sterkte!
Toch mantelzorg en/of thuiszorg gaan regelen.

Niet verkeerd bedoeld, maar dergelijke ingrepen zijn tegenwoordig bijna routine. Als hij goed genoeg is volgens het ziekenhuis krijg je hem niet in een verpleeghuis.
Neem contact op met de transferverpleegkundige van het ziekenhuis, vertel daarbij dat er niemand is die mantelzorg kan verlenen. Wellicht kan hij naar een zorghotel. Zo ging het bij mij ook, ik had geen hulp na mijn ziekte en operatie omdat mijn man ook tijdelijk is uitgeschakeld na een ongeval.
verba volant, scripta manent.
Maatschappelijk werker van het ziekenhuis inschakelen. Bel ze nu even, dan kun je overleggen wat mogelijk is.
Misschien herstellen in een zorghotel als ergens verzorgd worden makkelijker te accepteren is dan een vreemde die dingen in jouw eigen huis komt doen?
Zeg maar Spijker.
Even bellen met de transferverpleegkundige. Misschien kan hij nog naar een zorghotel, maar als het echt gaat om weer thuis verder te gaan zullen ze dat niet doen en thuiszorg in gang zetten. Dat lijkt me ook de beste optie als een zorghotel medisch niet nodig is, hij zal het vroeg of laat toch weer zelf moeten doen thuis.
Wat wil hij zelf?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
In een zorghotel heb je tevens revalidatie. Je hebt een eenpersoonskamer met TV en telefoon, inloopdouche, alarm, verstelbaar bed, restaurant, ontbijt- en luchbuffet, keuzemenu, bibliotheek, gemeenschappelijke ruimtes. Voor mij vonden ze het ook niet echt noodzakelijk maar het is uiteindelijk gelukt. Nu nog wachten op de rekening want ik denk wel dat ik een stevige eigen bijdrage moet ophoesten.
Als ie al geen tafeltjedekje wil, wil ie wel naar n vz huis gok je?
Het 'probleem' van het kort weduwnaar zijn, het moeilijk vinden om voor zichzelf te zorgen, speelde al voor de opname wegens het plaatsen van een nieuwe hartklep.

Dit is dus geen reden voor het ziekenhuis om je schoonvader te willen plaatsen in een verpleeghuis of een ander soortige opvang.

Hij heeft zelf tafeltje dek je op gezegd en accepteert hulp van zijn kinderen niet of nauwelijks. Dit is zijn eigen keuze.

Gezien hij duidelijk zelf keuzes maak, zou ik me ook afvragen of hij zelf wel ergens opgenomen wil worden?

Het gebeurd zo vaak, dat iemand wordt opgenomen in het ziekenhuis, en dat familie dan gelijk aangeeft: maar zo kan hij/zij niet meer naar huis hoor! Terwijl bepaalde problematiek al veel langer bestond. Ziekenhuizen sturen dan hun patienten gewoon weer naar huis. Er moet dan vanuit huis, bv met hulp van een huisarts verder gekeken worden naar de mogelijkheden.

Is je schoonvader mobiel? Woont hij gelijkvloers? Kan hij zichzelf wassen/kleden?
quote:MarianneDavids schreef op 18 november 2013 @ 12:23:

Neem contact op met de transferverpleegkundige van het ziekenhuis, vertel daarbij dat er niemand is die mantelzorg kan verlenen. Wellicht kan hij naar een zorghotel. Zo ging het bij mij ook, ik had geen hulp na mijn ziekte en operatie omdat mijn man ook tijdelijk is uitgeschakeld na een ongeval.Deze meneer heeft kinderen die zo te lezen willen helpen. Dus hoezo kan niemand mantelzorg verlenen?
Maar wat kan hij nou niet dan vanwege die nieuwe hartklep?Voelt ie zich nu juist niet beter? Of moet hij bedrust houden?

Wat eet hij? is zijn huis schoon?
Volgens mij moet er niet met de dokter maar met (schoon)vader gesproken worden.

ja natuurlijk is het triest voor hem dat zijn vrouw overleden is, mar als hij niet voor zichzelf wil zorgen zal hij hulp moeten toelaten

Het is of het een, of het ander. En als hij goed genoeg is om naar huis te gaan komt hij zomaar niet in een verpleeghuis, bovendien is dat dan maar uitstel, want als hij daar weg kan/wil zal hij toch thuis er alleen voorstaan en voor zichzelf moeten zorgen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Bedankt voor de tips en adviezen.

De transferverpleegkundige hebben we benaderd, heb echter het gevoel dat ze graag van hem afwillen.

Niet omdat hij zo vervelend is maar dan is er weer een bed vrij.

Zal eens naar een zorghotel gaan kijken.

Let wel, hij wil dolgraag naar huis en we hopen dat ook snel voor elkaar te kunnen krijgen, maar helaas heeft hij de afgelopen periode laten zien dat hij niet goed voor zichzelf kan zorgen.

Hij heeft al zoveel ingeleverd aan conditie voor de operatie dat ik bang ben dat het herstel thuis nu nog veel te hoog gegrepen is.
Adem in en.....adem uit. Herhaal indien nodig
Verpleeghuis komt hij zeker niet voor in aanmerking, zolang hij zichzelf thuis redelijk kan redden. Ook thuiszorg wordt heel lastig als hij eigenlijk de zorg lichamelijk zelf wel kan, dat hij het niet doet is een tweede.. Krijg je dan ook geen indicatie voor. En ik vraag mij af of hij dat wel wilt, aangezien hij tafeltje dekje ook al heeft opgezegd en hulp van jullie weigert.

De optie zorghotel die hier werd geopperd is echt heel duur, daar mag je echt wel een flinke portemonnee voor open trekken.
Als hij lichamelijk goed genoeg is om naar huis te gaan, wordt hij echt niet in een verpleeghuis of zorghotel opgenomen.

Hij zal (mantel)zorg en tafeltje-dekje toe moeten laten als hij niet wil koken en niet zelf voor het huishouden kan zorgen. Ik zou een afspraak maken met maatschappelijk werk via het ziekenhuis of de huisarts. Zou hij hulp accepteren als jullie er op aandringen dat kinderen en kleinkinderen zich zorgen om hem maken?
quote:wendy7474 schreef op 18 november 2013 @ 12:56:

[...]

Deze meneer heeft kinderen die zo te lezen willen helpen. Dus hoezo kan niemand mantelzorg verlenen?Hij wil niet worden geholpen door zijn kinderen. Dat kun je ook niet afdwingen. In een zorghotel kan hij even bijkomen van de operatie, er is permanent toezicht, er is een arts en verplegend personeel, maatschappelijk werk, diëtist en, niet onbelangrijk, regelmaat. Mijn schoonmoeder zaliger kon nadat ze een nieuwe hartklep had gekregen ook niet meteen naar haar eigen huis, die moest ook revalideren.
Mijn vader is na een hardnekkige longontsteking en met hartproblemen ook een poosje in een zorghotel opgenomen geweest om aan te sterken, maar dat was echt op medische indicatie. Je kunt je er niet zo maar aanmelden als het niet medisch noodzakelijk is. Urgente gevallen gaan altijd voor.
quote:nurse88 schreef op 18 november 2013 @ 13:06:

Verpleeghuis komt hij zeker niet voor in aanmerking, zolang hij zichzelf thuis redelijk kan redden. Ook thuiszorg wordt heel lastig als hij eigenlijk de zorg lichamelijk zelf wel kan, dat hij het niet doet is een tweede.. Krijg je dan ook geen indicatie voor. En ik vraag mij af of hij dat wel wilt, aangezien hij tafeltje dekje ook al heeft opgezegd en hulp van jullie weigert.

De optie zorghotel die hier werd geopperd is echt heel duur, daar mag je echt wel een flinke portemonnee voor open trekken.Het zorghotel waar ik was kost ¤ 170,-- per dag. Wat je zelf moet betalen is wel ergens in de polis te vinden, anders even bellen.
Het probleem van niet voor zichzelf zorgen bestond al VOOR opname! Dit is geen reden voor een ziekenhuis om hem ergens te plaatsen.

Misschien dat thuiszorg een optie zou kunnen zijn, maar als hij tafeltje dek je afzegt en weinig hulp accepteert, kun je niet meer doen. Hij maakt zijn eigen keuzes.

Wat wil je schoonvader zelf?

Het klinkt hard: maar natuurlijk wil het ziekenhuis van hem af. Als hij medisch uitbehandeld is, maar wel een bed vast houdt, krijgt het ziekenhuis veel minder euro's per dag voor dat bed. Omdat er geen medische indicatie meer is. Er is dan sprake van verkeerde bed problematiek.
Zorghotel of verpleeghuis lijken me niet aan de orde in deze situatie. Hooguit kortdurende opname in een verzorgingshuis. Maar meestal als de patiënt naar huis mag wordt er in het ziekenhuis al gekeken wat nodig is en vaak ook al geregeld. Dus thuiszorg voor hulp wasbeurt, aanreiken medicatie en oogje in het zeil houden. Tafeltje dekje voor de maaltijden en voor huishoudelijke hulp aanvraag indienen bij de gemeente. Maar al hij zelf niets wil houdt het natuurlijk op. Dan is het, hoe cru het ook klinkt, afwachten totdat het fout gaat. Soms moet het eerst heel erg fout gaan voordat ze hulp willen accepteren. Moeilijk om van een naaste aan te zien, maar dwingen gaat ook niet.
Waarom heeft hij tafeltjedekje opgezegd?
quote:nufffniet schreef op 18 november 2013 @ 13:06:

Bedankt voor de tips en adviezen.

De transferverpleegkundige hebben we benaderd, heb echter het gevoel dat ze graag van hem afwillen.

Niet omdat hij zo vervelend is maar dan is er weer een bed vrij.

Zal eens naar een zorghotel gaan kijken.dat klopt, een ziekenhuis is een te dure plek voor iemand die niet ziek is
En een stapel stoommaaltijden kopen van de AH en in zijn koelkast stouwen? Mogen jullie als (schoon)kinderen ook geen boodschappen doen? Misschien bezorgservice Albert laten komen? Hij snapt toch wel dat hij nog niet zelf kan koken en dat iemand dat moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven