Gezondheid alle pijlers

Ontslaan uit ziekenhuis?

18-11-2013 12:19 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heeft mijn schoonvader een nieuwe hartklep gekregen, gelukkig is alles goed gegaan en knapt hij redelijk op.

Echter nu is hem medegedeeld dat hij morgen naar huis mag/ moet.

Helaas is hij sinds 5 maanden weduwnaar en erg zijn best aan het doen om daar bovenop te komen.

Zorgen voor zichzelf vindt hij niet makkelijk, hulp van zijn kinderen accepteren ook niet, koken, doet hij niet, tafeltje dekje heeft hij opgezegd.

Het liefst zagen wij hem nog wat aansterken in een verpleeghuis, ziekenhuis zegt dat dat niet nodig is.

Wat is wijsheid?
Adem in en.....adem uit. Herhaal indien nodig
Tja iemand moet wel zorg willen...

Er kan vanalles geregeld worden.. thuiszorg, Zotel, revalidatieplek in een verpleeghuis... maar de patiënt in kwestie moet dat vooral zelf willen! En als hij zelfstandig is mbt wassen/aankleden etc.. dan is een revalidatieplek al niet echt meer op zijn plaats..
Hij is kort geleden zijn vrouw verloren. Misschien heeft hij helemaal geen trek, laat staan dat je dan voor jezelf een beetje gaat staan koken.

Ik herken het wel. Ik moest wel, want er loopt hier een klein meisje in huis. Maar als ik alleen was geweest, had ik het prima kunnen doen op een boterham.
Ben net op bezoek geweest. Diëtiste was er, afgelopen maanden is hij 25 kilo afgevallen.

Nu kon hij dat wel gebruiken maar de manier waarop is wel slopend voor zijn lichaam geweest. Waarschijnlijk moet hij nog even blijven want er volgt nog een bloedtransfusie.

Mijn man roept ook de hele tijd dat z'n vader net een klein kind is maar ach hij staat er ook maar ineens alleen voor.

Tafeltje dekje regelen we natuurlijk en ook de thuiszorg en mantelzorg. maar het blijft lastig balanceren op de grens van; wat neem je hem uit handen en hoe laat je hem in zijn eigenwaarde.
Hem weer zelfredzaam maken lijkt me stukken beter (en goedkoper) dan hem 24/7 te laten verzorgen in een instelling.
Hebben we nog steeds geen antwoord op de volgende vraag:

wat wil je schoonvader zelf?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij wordt opgenomen in ziekenhuis/verzorgingstehuis omdat hij niet voor zichzelf WIL zorgen. De bedden in die instellingen zijn toch echt voorbehouden aan die mensen die niet voor zichzelf KUNNEN zorgen.

Natuurlijk wil het ziekenhuis 'van hem af'. Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen krijgen ziekenhuizen voor een dergelijke ingreep zo'n 4-5 ligdagen vergoed. De andere dagen zijn voor de kosten van het ziekenhuis zelf.

Ik zou een serieus gesprek aangaan met schoonvader zelf over hoe hij van plan is zichzelf te redden en in hoeverre jullie hem daarbij kunnen helpen. En ik zou met de familie voor de eerste periode afspraken maken dat er tenminste 1x per dag even iemand bij hem langsgaat voor de koffie of om samen te eten.
Tja, dat een ziekenhuis economisch met zijn bedden moet omgaan dat begrijp ik ook wel.

Mijn schoonvader wil maar een ding en dat is naar huis, om eens rustig te kunnen slapen. Verder denkt hij niet, of overziet hij het niet.

Jammer genoeg loopt de communicatie met de transfer verpleegkundige ietwat slordig, er is wel thuiszorg geregeld, oh u wilde bij de concurrent? hebben ze dat niet gevraagd?. Ze hebben ons gebeld, oh nee toch niet sorry.

Lastig hoor, als de transfer verpleegkundige met mijn schoonvader de boel regelt, dan hoeft ze niet veel te doen, hij doet het zelf wel.

Mijn man is nu zo ver dat hij zegt, laat het hem maar zelf uitzoeken, ik doe het niet meer.
Tja dat kan gebeuren. Zulke dingen lopen zelden vlekkeloos. Je moet, hoe vervelend ook, de boel altijd goed zelf in de gaten houden.
quote:nufffniet schreef op 18 november 2013 @ 18:14:

Tja, dat een ziekenhuis economisch met zijn bedden moet omgaan dat begrijp ik ook wel.

Mijn schoonvader wil maar een ding en dat is naar huis, om eens rustig te kunnen slapen. Verder denkt hij niet, of overziet hij het niet.

Jammer genoeg loopt de communicatie met de transfer verpleegkundige ietwat slordig, er is wel thuiszorg geregeld, oh u wilde bij de concurrent? hebben ze dat niet gevraagd?. Ze hebben ons gebeld, oh nee toch niet sorry.

Lastig hoor, als de transfer verpleegkundige met mijn schoonvader de boel regelt, dan hoeft ze niet veel te doen, hij doet het zelf wel.

Mijn man is nu zo ver dat hij zegt, laat het hem maar zelf uitzoeken, ik doe het niet meer.

Dus hij regelt het zelf?

Misschien kan hij meer dan jullie denken dus misschien moet je hem eens een tijd zijn gang laten gaan.

En kan hij zelf koken of heeft hij dat nooit gedaan?

In het laatste geval: zorg voor een simpel kookboekje Iets in het genre blue-band boekjes, Simpel en overzichtelijk. Een vriendin van me hielp haar vader, toen die alleen kwam te staan door een schriftje te maken met recepten van alles wat moeder kookte. Dus ook gewoon aardappelen en rode kool
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven