Ontstoke amandelen + pfeiffer :( !
woensdag 2 december 2009 om 18:38
Hoi mensen,
ik ben een meisje van 14 jaar.
en ik heb volgens een bloed test pfeiffer.
laatst zijn mijn klieren en mijn hals hevig gaan zwellen.
dat ging nog wel. maar nu zijn mijn amandelen ook ontstoken.
ik heb last bij het slikke, bij het gape, bij het praten en eten.
het ziet er niet fris uit, opgezwollen met witte plekken.
mijn speeksel is slijmerig en dik. mijn tong is bruin groen.
ik heb een beetje koorts maar dat kan ook nog door mijn pfeiffer komen. ik heb het nu denk ik 4 dagen, de dokter zegt dat ik mijn mond moet spoelen met zoutwater, dat heb ik gedaan. laatst heb ik ook nog eens overgegeven, maar zo slecht voel ik me niet op mijn keel pijn na...
kan iemand mij alsjeblieft helpen?
heel erg bedankt
ik ben een meisje van 14 jaar.
en ik heb volgens een bloed test pfeiffer.
laatst zijn mijn klieren en mijn hals hevig gaan zwellen.
dat ging nog wel. maar nu zijn mijn amandelen ook ontstoken.
ik heb last bij het slikke, bij het gape, bij het praten en eten.
het ziet er niet fris uit, opgezwollen met witte plekken.
mijn speeksel is slijmerig en dik. mijn tong is bruin groen.
ik heb een beetje koorts maar dat kan ook nog door mijn pfeiffer komen. ik heb het nu denk ik 4 dagen, de dokter zegt dat ik mijn mond moet spoelen met zoutwater, dat heb ik gedaan. laatst heb ik ook nog eens overgegeven, maar zo slecht voel ik me niet op mijn keel pijn na...
kan iemand mij alsjeblieft helpen?
heel erg bedankt
woensdag 2 december 2009 om 18:58
Je amandelen zijn ook lymfeklieren en deze zwellen op bij pfeiffer. Hoort er dus allemaal bij
Je kunt er niet zoveel aan doen, evt wat hibitane of andere keelpijnzuigtabletjes nemen, ijsjes eten of een sjaal dragen. Kijk wat jij het prettigst vindt. Pijnstillers zoals paracetamol helpen ook. Als slikken moeilijk gaat, ga dan voor zetpillen of vraag een oplosbare, drinkbare pijnstiller bij je huisarts. En zacht voedsel eten..
Meestal is het ergste wel binnen een week of twee weken over. Maar voor nu is het gewoon klote, helaas...
Je kunt er niet zoveel aan doen, evt wat hibitane of andere keelpijnzuigtabletjes nemen, ijsjes eten of een sjaal dragen. Kijk wat jij het prettigst vindt. Pijnstillers zoals paracetamol helpen ook. Als slikken moeilijk gaat, ga dan voor zetpillen of vraag een oplosbare, drinkbare pijnstiller bij je huisarts. En zacht voedsel eten..
Meestal is het ergste wel binnen een week of twee weken over. Maar voor nu is het gewoon klote, helaas...
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
woensdag 2 december 2009 om 19:04
In ieder geval GEEN antibiotica nemen. Toen ik 17 was had ik ook een keelontseking met dezelfde verschijnselen als jij beschrijft. 1 keelgat zat bijna dicht, antibiotica gekregen. Later bleek dat ik ook Pfeiffer had, die is zwaar verergerd door de antibiotica. Ben een jaar uit de roulatie geweest.
Voor de rest: neem rust en eet ijs / keeltabletten etc. Sterkte!
woensdag 2 december 2009 om 19:05
woensdag 2 december 2009 om 19:22
quote:Guusss schreef op 02 december 2009 @ 19:04:
In ieder geval GEEN antibiotica nemen. Toen ik 17 was had ik ook een keelontseking met dezelfde verschijnselen als jij beschrijft. 1 keelgat zat bijna dicht, antibiotica gekregen. Later bleek dat ik ook Pfeiffer had, die is zwaar verergerd door de antibiotica. Ben een jaar uit de roulatie geweest.
Jij hebt twee keelgaten???
Enne, antibiotica dat verergert pfeiffer niet, het doet alleen niks ertegen want pfeiffer is een virus en antibiotica werkt tegen bacteriën, ander soort beestje dus.
Jij hebt twee keelgaten???
Enne, antibiotica dat verergert pfeiffer niet, het doet alleen niks ertegen want pfeiffer is een virus en antibiotica werkt tegen bacteriën, ander soort beestje dus.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
woensdag 2 december 2009 om 20:25
Het klopt dat antibiotica niet helpt bij keelpijn als je Pfeiffer hebt, het kan het niet verergeren. Het kan alleen vervelende bijwerkingen geven zoals ontzettende huiduitslag geven. Zo ben ik er zelf dus achtergekomen dat ik Pfeiffer had (voor de 2de keer, ik dacht dat dat niet kon maar dus wel) en geen keelontsteking.
Het enige wat dus kan helpen is een zuigtablet nemen en heel veel drinken tegen de keelpijn. En waterijsjes zijn ook erg lekker tegen de keelpijn.
Verder heel veel sterkte en niet te snel somber worden. Neem je rust maar blijf niet de hele dag op je bed liggen.
Het enige wat dus kan helpen is een zuigtablet nemen en heel veel drinken tegen de keelpijn. En waterijsjes zijn ook erg lekker tegen de keelpijn.
Verder heel veel sterkte en niet te snel somber worden. Neem je rust maar blijf niet de hele dag op je bed liggen.
woensdag 2 december 2009 om 20:37
De keelpijn, koorts en andere klachten komen volgens mij door de ontstoken amandelen. Alleen de pfeiffer maakt het allemaal nog erger (en pfeiffer begint vaak met keelpijn ja). Flink veel waterijsjes eten. Dat verzacht de pijn in je keel en helpt je wat makkelijker slikken. keelsnoepjes of dropjes en wat paracetamol helpt ook tegen de koorts. En ga anders terug naar je huisarts. Misschien moeten je amandelen eruit.
donderdag 3 december 2009 om 09:30
Heel erg bedankt.
ik ben gister avond meteen begonnen met wat jullie zeiden.
en heb het gevoel dat het minder dik is, want het slikken doet minder pijn!, ze lijken ook minder groot.
maar waar ik nu nog mee zit, is mijn slapeloos heid.
ik kan lastig in slaap komen door dat mijn oren ruizen.
en soms krijg ik het enorm warm, en dan zit ik wel een uur met de lap aan recht op in bed, is daar wat tegen te doen? of ook gewoon laten rusten?.
dankje!
ik ben gister avond meteen begonnen met wat jullie zeiden.
en heb het gevoel dat het minder dik is, want het slikken doet minder pijn!, ze lijken ook minder groot.
maar waar ik nu nog mee zit, is mijn slapeloos heid.
ik kan lastig in slaap komen door dat mijn oren ruizen.
en soms krijg ik het enorm warm, en dan zit ik wel een uur met de lap aan recht op in bed, is daar wat tegen te doen? of ook gewoon laten rusten?.
dankje!
donderdag 3 december 2009 om 10:06
onze zoon kreeg doxycycline als ab tegen ontstoken amandelen terwijl hij Pfeiffer had. Deze combi kon volgens onze huisarts wel. De amandelen waren allebei zo ontstoken dat ze z'n huig raakten, dus allebei de "doorgangen" zo goed als dicht. Hij noemde dat kissing tonsils. Spoelen met of sabbelen op chloorhexedine, dat ontsmet lekker zonder vreselijk smerig te zijn.
Ik heb sindsdien onze Puber op L-lysine gezet en het gaat tot nu toe een stuk beter. Voorheen maandelijks keelontstekingen en verkoudheden en nu alleen met de grote hoop mee een neusverkoudheid en tot nu toe geen griep terwijl die toch flink huishield op z'n school.
Ik heb sindsdien onze Puber op L-lysine gezet en het gaat tot nu toe een stuk beter. Voorheen maandelijks keelontstekingen en verkoudheden en nu alleen met de grote hoop mee een neusverkoudheid en tot nu toe geen griep terwijl die toch flink huishield op z'n school.