Gezondheid alle pijlers

onwijs bang verstandkies trekken

14-11-2013 10:25 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke zoals zovele ben ik echt waanzinig bang voor de kaakchirurg. Nu is het zo dat mijn verstandkiezen getrokken moeten worden linksboven en rechtsonder. Alleen zitten ze echt scheef scheef en zijn alleen de puntjes van die kiezen door.

Ik moet nog een afspraak maken dit stel ik echt al maanden uit gewoon vanwege de ontzettende angst.

De gedachte alleen al om een afspraak te maken maakt me echt gek, ik ben aan diarree en aan het braken gewoon van de angst.

Help me pleass ....
Loeloe,

Ik ben ook zo'n angsthaas als het op dit soort dingen aankomt, tot paniekaanvallen aan toe. Wat ik heb gemerkt, is dat als je dit soort dingen aangaat, de angst minder wordt en de voldoening daarna enorm groot is.

Wat bij mij ook iets hielp, was een kalmeringspil slikken van te voren. (Bij de huisarts gevraagd.) Dat haalt de ergste paniek er van af. Ook ademhalingsoefeningen hebben mij geholpen. Ik heb meerdere keren bij de kaakchirurg gezeten vanwege kaakontstekingen en de laatste keer dat ik er was moest er een verstandskies uit. Het is me toen gelukt om zonder kalmeringstablet en met ademhalingsoefeningen mezelf rustig te houden. Ik was erg trots op mezelf.

Het verwijderen was een eitje en binnen 30 seconden gebeurd. Daarna nauwelijks napijn gehad en ook geen nare ontstekingen.

Ik hoop dat het voor jou ook allemaal meevalt. Sterkte!
Dankje wel voor jullie verhalen ..

doet me echt goed ....
Hier ook een positief verhaal. Moest ook een kies laten weghalen ( afgebroken). Flink zenuwachtig van te voren. De verdoving viel hartstikke mee. Lig ik daar in de stoel zegt de kaakchirurg na enkele minuten 'zo, klaar'. Ik dacht dat hij nog moest beginnen! Het was echt zo gepiept. Bij de tandarts vind ik het veel vervelender want daar lig je vaak een hele tijd met je mond open en duurt het veel langer. Ik kreeg pijnstillers mee maar ik heb ze niet hoeven te gebruiken.
quote:loeloe24 schreef op 14 november 2013 @ 10:34:

het is geen buikgriep tis gewoon van de angst.

Maar ja ik schuif het voor me uit dus ja ik ben vreselijk bang maar ik durf gewoon echt niet

dan heb je 2 keuzes:

óf je doet niks en wacht tot de boel ontstoken is en de rest van je gebit mogelijk schade oploopt door de groei van de verstandskiezen

óf je zoekt een oplossing waarmee je toch zou kunnen gaan: informatief gesprek, iemand meenemen, voorafgaand aan de verdovingsspuit een verdovende spray......
Na 5 jaar uitstellen is gister mijn laatste verstandskies rechtsonder verwijderd bij tandarts. Wat mij enorm hielp was Ipod op met keiharde muziek . Dan ben je afgeleid en hoor je niks . No worries, je zult achteraf blij zijn dat je ervan af bent! Wou ook dat ik eerder had laten doen want ik zit nu met ontsteking in kaakbot (door uitstellen niet door verwijderen kies )...succes!
Mijn dochter is tweemaal bij de kaak geweest maar gaat daar veel liever heen dan naar de tandarts, voor je het weet is het voorbij. Zonder pijn.
Ik dacht dat ik hier al gereageerd had, maar dat was een ander topic: Verstandskiezen eruit of niet?.
En als je er eenmaal bent aangeven dat je bang bent. Dan houden ze er rekening mee. Doordat ze het bij mij wisten werd er heel rustig gehandeld en heel duidelijk uitleggen wat er gebeuren gaat. Als ik ook maar iets voelde of er iets was moest ik mijn hand bewegen en dan stopte die gelijk.

Ik was ook heel bang omdat ik een paar jaar geleden een hele vervelende kaakchirurg heb gehad die vond dat ik me aanstelde en dat het helemaal geen pijn kon doen. Daardoor had ikjet maken van de afspraak ook zolang mogelijk uitgesteld
Ik denk dat de paniek en de angst bij jou veel erger zijn dan de ingreep zelf. Nee natuurlijk is het geen pretje, maar probeer jezelf niet zo gek te maken.

Hier alle verstandskiezen door de kaakchirurg verwijderd en het valt allemaal wel mee. Verdoving is eventjes pijnlijk maar daarna voel je alleen een beetje gewrik. Heb geen last gehad van zwellingen ofzo.
Zoooo je moest eens weten hoe bang ik was! Ik zat te huilen in de wachtkamer en op de stoel ging ik bijna hyperventileren.

Ik gekalmeerd door de assistente, dokter kwam die vertelde wat hij ging doen. Verdovingsprik en het was echt zo gebeurd, ik geloofde niet toen hij al zei dat hij klaar was.....

Toen ik klaar was dacht ik, Huh is dit het? Waar heb ik mij #^^* druk om gemaakt!

Ik had daarna ook bijna geen last en het werd ook niet dik. Wel had ik tegen beschadigingen in mijn lijf alvast arnica geslikt een paar dagen van te voren tot het over was.
Loeloe,

Ik ben bang dat je er even doorheen moet, door het laten trekken van je verstandskies. Vertel de kaakchirurg dat je bang bent; misschien is het goed om voor je eigenlijke afspraak een tussenafspraak te maken of op de bewuste afspraak zelf te zeggen dat je het eng vindt.

Zoals je ziet zijn de ervaringen met de napijn verschillend.

Ik heb mijn verstandskies vroeger door een tandarts eruit laten snijden. Dat werd daarna gehecht. Het tandvlees was zacht en pijnlijk en er zat een klein gat waar de kies erin heeft gezeten. De pijn viel echter mee zolang ik er met de vingers of tong van af bleef. Na een week groede het gat dicht, het tandvlees werd hard en de pijn verdween.

De tandarts was er vroeg bij: "Je hebt nu nog geen pijn, maar als ik wacht met trekken kan het pijn gaan doen en bovendien ontsteken."

Ik had meerdere verstandskiezen die eruit moesten, maar voor elke verstandskies werd één afspraak gemaakt.
World of Warcraft: Legion
Hier hetzelfde... doorkomende verstandskies linksonder, behoorlijke pijn, dikke wang, opgezette lymfeklier enz.

Ook ik ben erg bang om hem er uit te laten halen. Ik krijg een reactie op de 'gewone' verdoving, dus die kan niet bij mij. De verdoving die ik dan altijd krijg werkt eigenlijk niet goed. Op deze manier zijn er bij mij al twee kiezen getrokken zonder goede verdoving. Geloof me... dat wil je niet.

Dus ik weet nu ook niet zo goed wat ik moet doen. Narcose doen ze geloof ik niet? Maar zonder verdoving er uit laten halen is toch ook geen doen?

Sorry TO geen tips van mij dus, maar ik hoop eigenlijk dat iemand voor mij een gouden tip heeft...
Hoi Loeloe,

Tegen de tijd dat jij aan het kerstdiner zit, ben je alles vergeten!

En wat ik hier ook al eerder las: de prikken zijn gevoelig, maar daarna voel je niets meer. Hier zei de kaakchirurg ook:'nog even de hechtingen en dan is het klaar'. Ik kon het niet geloven, had niets gehoord (snijden vond ik prettiger dan trekken).

Ik ga op het moment dat jouw verstandskies er uit gaat, mijn twee laatste zwarte vullingen laten vervangen door witte. Geen pretje, maar ik weet waar ik het voor doe (een op het oog gaaf gebit). Ik zal aan je denken!
Ik snap je angst! Ik was ook heel bang toen m'n verstandskies er uit moest. Ik voelde al maanden een puntje dat doorkwam en daar had ik last van. Tot ik daar een tandvleesonsteking kreeg, toen moest ik wel. De verdoving viel mee, het trekken ook, niks van gemerkt. Heb wel gevraagd of de assistent m'n hand wilde vast houden. Ik heb wel erge napijn gehad, maar had ook pech dat de wond ontstoken was.

Let er op dat je pijnstillers neemt voordat de verdoving is uitgewerkt! Ik was er net te laat mee, ik heb daardoor meer pijn gehad. En regelmatig spoelen met zout water. Sterkte!
Geel is het nieuwe blauw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven