Gezondheid alle pijlers

Oogkleur?

16-11-2016 08:44 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben Isabelle, 17 jaar en heb nogal vraag naar mijn oogkleur. Ik heb groene ogen, terwijl mij moeder en broertje bruinogig zijn en mijn vader blauws ogen heeft. Ik heb al uit meerdere sites geconcludeerd dat het heel raar is, heeft iemand misschien een verklaring voor mijn groene ogen?

Groetjes, een heel nieuwsgierig meisje!
Nee hoor, dat is niet raar.
Volgens mijn heel normaal. Ik heb ook groenige ogen en mijn moeder bruine en mijn vader blauwe.

Zo heeft mijn man blauwe ogen en onze dochters hebben blauwe en groene ogen.

Heb je dit net als onderwerp bij Biologie op school? Dan zou je het moeten weten ;)
Hoezo zou dat raar zijn dan?
http://www.erfocentrum.nl ... 20en%20erfelijkheid_0.pdf
Heeft te maken met de genetica en is niet heel vreemd.

Of je bent gewoon van de melkboer, kan ook nog .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
In ons gezin heeft iedereen blauwe ogen en ik ben de enige met groene. In de familie hebben we bijna alleen maar blauwe ogen, lichte haarkleur en een lichte huidskleur. Ik en 1 neef zijn een paar tinten donkerder, donker haar en groene ogen.
Waarom vind jij dit raar? Of denk je dat je vader je vader niet is? Of ben je simpel aan het puberen met vragen.
quote:-Kia-Ora- schreef op 16 november 2016 @ 09:06:

Heeft te maken met de genetica en is niet heel vreemd.

Of je bent gewoon van de melkboer, kan ook nog .Dat kan niet, die bestaan niet meer.
Als je via verschillende sites geconcludeerd hebt dat het raar is, dan heb je de verkeerde sites geraadpleegd.

Het is volstrekt normaal namelijk.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
https://oogfonds.nl/alles-over-ogen/oogkleur/#
Zit er in beide kanten van de familie wel groen?
quote:1234512345 schreef op 16 november 2016 @ 09:08:

[...]

Dat kan niet, die bestaan niet meer. Hier nog wel hoor. Hier rijdt de srv man nog gewoon rond in het dorp .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Dus er zit iemand in de familie die dezelfde tint en zelfde kleur ogen heeft? Dan is dat toch erfelijk?
Nee hoor, is niet raar. Simpele genetica, je hebt niet alleen de genen van je ouders in je, maar ook die van eerdere generaties. Zo hebben mijn man en ik allebei (donker)bruine ogen, heel donker haar en zijn we lichtgetint door buitenlandse (voor)ouder. Onze oudste zoon is nog donkerder dan wij zijn, zijn jongere broer is een stuk lichter en heeft bruin/groene ogen en zijn broertje en zusje zijn hartstikke blond en hebben respectievelijk hele lichte blauwe ogen en grijze ogen.
Dat is niet raar hoor. Ik heb ook groene ogen terwijl de rest van de familie bruine ogen heeft. Genen kunnen zich soms anders uiten.
Nee hoor, dat kan best. Ik heb heel donkerbruine ogen, mijn man heeft blauwe ogen en dochter heeft groene ogen met bruine vlekken.

In de achtergrond van zowel man als mijzelf zit er één iemand met groene ogen en hoewel dat dus niet dominant overerft, heb ik een aantal mensen met blauwe ogen en met donkere ogen in de familie. Hoewel donkere ogen dominant overerven, zit er dus steeda meer blauw in de genen. En dan krijg je opeens een kind met felblauwe of groene ogen.
Er is geen apart gen voor blauwe of groene ogen, dat zit veel ingewikkelder in elkaar.

Hoe dan ook, volstrekt normaal. Ook als er niemand anders is met groene ogen in de familie.
Kleur ogen erven is een raar iets, daarom is het eigenlijk nooit vreemd. Al zullen 10 generaties blauwe ogen hebben, er hoeft maar 1 van je voorouders groene ogen hebben en die kun je gewoon erven.

Ikzelf heb blauwe ogen met een groen rondje om mijn iris, mijn broertje echt felblauw en mijn zusje bruin ogen met een groen randje om haar iris.

Mijn vader heeft dezelfde kleur ogen als mijn broertje en mijn moeder heeft groene ogen. Mijn oma (moeders moeder) had blauw/grijze ogen met een groen randje om haar ogen. Mijn opa aan vaders kant was de enige die ik kon ontdekken met bruine ogen, de kleur van mijn zusje.

Ik weet dit omdat ik ooit voor biologie dit moest uitzoeken. Ik vond het ook grappig om te berekenen welke kleur ogen mijn kinderen zouden krijgen.

Helaas klopte mijn berekening niet.

Mijn dochter heeft de kleur ogen van haar vader gekregen en die van haar oma, mijn ex zijn moeder. Mooie staalblauwe oogkleur. Mijn zoontje daarentegen heeft precies de oogkleur van mij en mijn man geërfd.

Mijn man en ik hebben exact dezelfde kleur blauw met een groen randje. Maar mijn man zijn familie komt van oorsprong uit Zweden en aan zijn vaders kant een veel voorkomende kleur.

Zegt dus echt helemaal niets.
Ons hele gezin heeft bruine ogen, op 1 dochter na

Heel zeker Niet van de melkboer. Wel opa´s en oma´s met blauwe ogen
Klik Hier staat het in jip en janneke taal uitgelegd. Op zich is alles mogelijk maar het een is wel waarschijnlijker dan het ander.

Een van mijn kinderen heeft een heel andere kleur ogen dan de rest, aangezien ik een kind van een andere man dan mijn huidige man heb denken mensen vaak dat dat kind dus niet van mijn man is maar dat klopt dus niet. Ik heb er voor de variatie gewoon een anders afgebakken.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Joh, dat is helemaal niet raar! Bij mijn opa was de verdeling als volgt:

- Pa bruine ogen, ma groen.

Kind 1: Groen

Kind 2: Middenbruin

Kind 3: Lichtblauw

Kind 4: Donkerbruin.

En allemaal hadden ze dezelfde ouders! Op de oogkleuren na leken ze sprekend op elkaar. Het lollige is dat ze allemaal bruin-ogige kinderen hebben gekregen die op hun beurt ook allemaal kinderen met bruin/groene ogen kregen. Ik ben de enige met blauwe ogen aan mijn vaders kant. Mijn zusje is aan mijn moederskant weer de enige met bruine ogen. Iedereen heeft daar blauw.
Dat kan heel goed. Ik heb lichtblauwe ogen, mijn man heel donkerbruine ogen en onze dochters hebben allebei groene ogen.
Ab imo pectore
Mijn opa en oma hadden allebei blauwe ogen. Ze hebben 10 kinderen gekregen waarvan 5 met blauwe ogen en 5 met bruine ogen.

Zelfs dat kan (en ja ze zijn echt van mijn opa)
Ab imo pectore
Ja hoor, kan. Man en ik hebben beiden bruine ogen. Mijn oudste heeft mijn vorm en kleur ogen. Mijn jongste heeft daarentegen felblauwe, grote ogen waar we nog steeds over gissen van welke genenpoel die komt. Zit namelijk niks herkenbaars bij (en nee, ze is niet van de melkboer ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven