Oogmigraine
woensdag 16 november 2011 om 09:35
Ik doe net een ontdekking bij mezelf. Voor de zoveelste keer heb ik allerlei kringen van flitsend licht in mijn ogen, zo erg dat ik niet meer kan zien, de kringen trekken na 1 kwartier weer weg en nu heb ik pijn achter mijn ogen. Ik voel me ook extreem moe nu.
Ik zat te google-en wat het kan zijn, en ineens vind ik een hele site over oogmigraine, en snap ik wat ik met een bepaalde regelmaat heb, nooit geweten dat er een naam voor was!
Wie kent dit en wat kan je er tegen doen?
Ik zat te google-en wat het kan zijn, en ineens vind ik een hele site over oogmigraine, en snap ik wat ik met een bepaalde regelmaat heb, nooit geweten dat er een naam voor was!
Wie kent dit en wat kan je er tegen doen?
Stressed is just desserts spelled backwards
woensdag 16 november 2011 om 09:48
Sowieso moet je met oogmigraine niet bij een oogarts zijn, maar bij een neuroloog. Of de huisarts, want er is inderdaad bijna niets aan te doen.
Ik heb er ook last van. Migraine met neurologische verschijnselen, ook heel soms zelfs wat uitval. Soms duurt het een kwartier, soms een dag. Wat ik je wel wil mee geven, is dat niet zo lang geleden uit onderzoek is gebleken dat mensen met veelal neurologische migraine ook een PFO (een gaatje tussen de hartkamers) kunnen hebben en dat een verhoogd risico op caisonziekte bij het duiken of bv een herseninfarct kan geven.
http://my.clevelandclinic ... rders/congenital/pfo.aspx
Ik heb dus een paar jaar geleden een duikongeval gehad, na een diepe duik neurologische decompressieziekte. Voor behandeling en later onderzoek naar het ziekenhuis en daar bleek dat ik een PFO heb.
http://www.pfodoctor.org/pages/5/index.htm
Een heel epistel, een gewaarschuwd mens telt in elk geval voor 2 . En ik denk er dus over om de pfo te laten sluiten. Ik heb die migraine best vaak en al dat duikongeval gehad, dus heb vrees voor evt. toekomstige gevolgen.
Ik heb er ook last van. Migraine met neurologische verschijnselen, ook heel soms zelfs wat uitval. Soms duurt het een kwartier, soms een dag. Wat ik je wel wil mee geven, is dat niet zo lang geleden uit onderzoek is gebleken dat mensen met veelal neurologische migraine ook een PFO (een gaatje tussen de hartkamers) kunnen hebben en dat een verhoogd risico op caisonziekte bij het duiken of bv een herseninfarct kan geven.
http://my.clevelandclinic ... rders/congenital/pfo.aspx
Ik heb dus een paar jaar geleden een duikongeval gehad, na een diepe duik neurologische decompressieziekte. Voor behandeling en later onderzoek naar het ziekenhuis en daar bleek dat ik een PFO heb.
http://www.pfodoctor.org/pages/5/index.htm
Een heel epistel, een gewaarschuwd mens telt in elk geval voor 2 . En ik denk er dus over om de pfo te laten sluiten. Ik heb die migraine best vaak en al dat duikongeval gehad, dus heb vrees voor evt. toekomstige gevolgen.
Computer says nooooo
woensdag 16 november 2011 om 09:55
Ja, ik ken het. Het is net alsof je heel lang in de zon gekeken hebt. Ik zie dan ook links en rechts niets meer, dingen die je vanuit je ooghoek ziet vallen weg bij mij. Het heeft volgens mij ook een naam: aura.
Als ik aan het werk ben achter de pc dan moet ik ook stoppen want ik zie niets meer. Voor mij is dit het begin van een migraine aanval met hevige hoofdpijn.Ik kan de hoofdpijn voorkomen door zo snel mogelijk in een donkere ruimte te gaan liggen. We hebben op het werk douches, en in die ruimte staat een bankje. Ik ga meestal daar naar toe, doe alle lampen uit en ga even liggen. Daarmee voorkom ik erger, want als de hoofdpijn er eenmaal is kan ik niets meer, alleen maar in bed liggen tot ik in slaap val. Als ik dan na zoveel uur wakker wordt lijkt het net of ik uit een coma kom.
Ik weet niet wat je eraan kunt doen. Je zou kunnen kijken of er een reden is voor zo'n aanval. Wanneer krijg je ze? Heb je dan stress? Bij mij komt het als ik lange tijd teveel hooi op de vork neem. Het is bij mij begonnen voor een burn-out. Ik ben ooit midden in zo'n aanval naar de dokter geweest, maar die kon niets voor me doen. Het is erg vervelend maar ik zie het als een teken dat ik meer rust moet nemen.
Als ik aan het werk ben achter de pc dan moet ik ook stoppen want ik zie niets meer. Voor mij is dit het begin van een migraine aanval met hevige hoofdpijn.Ik kan de hoofdpijn voorkomen door zo snel mogelijk in een donkere ruimte te gaan liggen. We hebben op het werk douches, en in die ruimte staat een bankje. Ik ga meestal daar naar toe, doe alle lampen uit en ga even liggen. Daarmee voorkom ik erger, want als de hoofdpijn er eenmaal is kan ik niets meer, alleen maar in bed liggen tot ik in slaap val. Als ik dan na zoveel uur wakker wordt lijkt het net of ik uit een coma kom.
Ik weet niet wat je eraan kunt doen. Je zou kunnen kijken of er een reden is voor zo'n aanval. Wanneer krijg je ze? Heb je dan stress? Bij mij komt het als ik lange tijd teveel hooi op de vork neem. Het is bij mij begonnen voor een burn-out. Ik ben ooit midden in zo'n aanval naar de dokter geweest, maar die kon niets voor me doen. Het is erg vervelend maar ik zie het als een teken dat ik meer rust moet nemen.
woensdag 16 november 2011 om 09:56
Ik heb het ook, iedere 2 maanden ongeveer hoewel veel meer toen ik hoogzwanger was. Eigenlijk ben ik op het hoogtepunt van de aanval bijna blind, ik zie dan helemaal niks meer, alleen lichtflitsen en wiebelende lijnen. Het enige wat ik eraan kan doen is wachten tot het over is, het liefst in het donker met mijn ogen dicht, het duurt bij mij ongeveer 20-30 minuten en daarna voel ik me doodop... gelukkig geen hoofdpijn erbij!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
woensdag 16 november 2011 om 09:57
Eigenlijk ben ik geen voorstander van dergelijke "hobbydokter-posts", maar dit speelt ebst een grote rol in mijn eigen leven, vandaar . Met kinderen thuis en een man vaak niet thuis is het ook best onhandige kwaal, haha. Het sluiten van de pfo zorgt in veel gevallen voor ophouden van de migraine en een veel kleinere kans op oa een herseninfarct.
Computer says nooooo
woensdag 16 november 2011 om 09:58
Ik heb de diagnose bij de oogarts gekregen Summer73, doorgestuurd door de huisarts omdat flitsen zien kan duiden op netvliesloslating, bij een neuroloog ben ik nog nooit geweest, zou dat zin hebben?
Ik heb best vaak migraine en regelmatig oogmigraine, stikvervelend maar heb altijd begrepen dat er weinig aan gedaan kan worden.
Over dat gaatje in het hart heb ik wel eens iets gelezen, dat van die caisonziekte wist ik niet.
Ik ga even je links bestuderen!
Ik heb best vaak migraine en regelmatig oogmigraine, stikvervelend maar heb altijd begrepen dat er weinig aan gedaan kan worden.
Over dat gaatje in het hart heb ik wel eens iets gelezen, dat van die caisonziekte wist ik niet.
Ik ga even je links bestuderen!
woensdag 16 november 2011 om 09:58
woensdag 16 november 2011 om 10:00
quote:Maleficent schreef op 16 november 2011 @ 09:58:
Ik voelde me vooraf extreem prikkelbaar, en toen begon ineens een stip in beide ogen te flikkeren en die stip werd een soort van ring. Als ik mijn ogen dicht deed waren het allemaal witgele flitsen in een ringvorm.
Kies een plaatje uit wat het meest bij je past zou ik zeggen
http://en.wikipedia.org/wiki/Migraine#Aura
Ik voelde me vooraf extreem prikkelbaar, en toen begon ineens een stip in beide ogen te flikkeren en die stip werd een soort van ring. Als ik mijn ogen dicht deed waren het allemaal witgele flitsen in een ringvorm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Migraine#Aura
woensdag 16 november 2011 om 10:01
quote:Star schreef op 16 november 2011 @ 10:00:
[...]
http://en.wikipedia.org/wiki/Migraine#AuraPlaatje 1
[...]
http://en.wikipedia.org/wiki/Migraine#AuraPlaatje 1
Stressed is just desserts spelled backwards
woensdag 16 november 2011 om 10:11
Poppeding: misschien dat een neuroloog soelaas zou kunnen bieden. Het is in elk geval een neurologisch verschijnsel. Het speelt zich in je hersenen af.
Of dus de cardioloog. Ik weet dat ze in Nieuwegein en het VU open staan voor het sluiten het PFO. In de VS is het gebruikelijk te sluiten en bij topsporters ook, vanwege het grotere risico. Er was een week of 3 geleden toevallig nog een topsporter (meen een italiaanse voetballer?) in het nieuws die een beroerte in het vliegtuig had gehad, door een PFO. Dat werd toen acuut gedicht.
Gelukkig maar dat je geen netvliesloslating had, wat een schrik zal dat zijn geweest.
Of dus de cardioloog. Ik weet dat ze in Nieuwegein en het VU open staan voor het sluiten het PFO. In de VS is het gebruikelijk te sluiten en bij topsporters ook, vanwege het grotere risico. Er was een week of 3 geleden toevallig nog een topsporter (meen een italiaanse voetballer?) in het nieuws die een beroerte in het vliegtuig had gehad, door een PFO. Dat werd toen acuut gedicht.
Gelukkig maar dat je geen netvliesloslating had, wat een schrik zal dat zijn geweest.
Computer says nooooo
woensdag 16 november 2011 om 10:24
Hallo,
Ik heb dit een jaar of 15 geleden héél veel gehad. Ontzettend vervelend. Ik had een prikpen die ik moest gebruiken tijdens een aura, zodat de heftige hoofdpijn zou uitblijven (lukte zelden). Maar bij mij lag de oplossing in het stoppen met de pil... !
Nadat ik gestopt ben met de pil heb ik die aura's nooit meer gehad.
Migraine heb ik helaas nog wel eens, maar zonder aura's of flitsen. Heb nu wel mouches volentes, maar dat is weer wat anders...
Ik heb dit een jaar of 15 geleden héél veel gehad. Ontzettend vervelend. Ik had een prikpen die ik moest gebruiken tijdens een aura, zodat de heftige hoofdpijn zou uitblijven (lukte zelden). Maar bij mij lag de oplossing in het stoppen met de pil... !
Nadat ik gestopt ben met de pil heb ik die aura's nooit meer gehad.
Migraine heb ik helaas nog wel eens, maar zonder aura's of flitsen. Heb nu wel mouches volentes, maar dat is weer wat anders...
woensdag 16 november 2011 om 10:31
Ik heb het ook regelmatig, al jaren. Het ontstaat als ik lang in fel licht zit. Heb alleen de lichte stip die als een ring groter wordt en na ca. 20 minuten verdwijnt. Geen (hoofd)pijn, duizeligheid, moeheid, etc. Ook kan ik alles zien, maar het beeld trilt iets.
Uit informatie die ik er over kan vinden, is het ongevaarlijk.
Als het bijna weg is, zie ik ongeveer dit:
Uit informatie die ik er over kan vinden, is het ongevaarlijk.
Als het bijna weg is, zie ik ongeveer dit: