Gezondheid alle pijlers

Oogmigraine

28-11-2025 13:31 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft dit ook?

Oogmigraine is dus migraine zonder (hele erge) hoofdpijn, ook wel auramigraine genoemd. Bij mij begint het met een soort 'klikje' in mijn hoofd/oog en dan zie ik een gat in mijn zichtveld. Dat gat wordt groter en omringt door 'kriebels met een zigzag patroon. Dat patroon wordt steeds groter en verdwijnt dan na een half uur via de zijkant van mijn zichtveld. Ik neem meestal direct 2 pcm zodat ik geen hoofdpijn krijg daarna. Bijna altijd ben ik na een aanval doodmoe en een beetje wazig in mijn hoofd, alsof er watten in zitten.

Ik heb dit een paar keer per jaar, soms binnen een paar weken 2 of 3 keer en dan weer een tijdje niet. Altijd onverwacht en kan geen patroon of trigger ontdekken. De eerste keer was meer dan 25 jaar geleden en ik leef nog dus dat het niet iets ernstigs is, dat geloof ik wel :)

Wie heeft dit ook? En wat doe je tijdens een aanval? Hoe verloopt een aanval? Ben je er mee naar de huisarts geweest? Zijn er voor jou bekende triggers?

Kortom, ik zoek wat 'lotgenoten'.
I wanna live my life with the volume full!
Ik heb hetzelfde! Aura waarbij een soort vlekje zich uitbreidt naar mijn hele rechter gezichtshelft en na een tijdje weer verdwijnt. Daarna ben ik de rest van de dag overgevoelig voor prikkels, vooral licht, en ik denk traag.
Vaak zit ik voorafgaand aan een aanval al een dag of 2 niet goed in mijn vel: verdrietig, prikkelbaar. Het lijkt of de aanval dan al subtiel start zonder dat ik het doorheb. Die grauwsluier is na afloop van de aanval weer weg.

Ik weet niet goed wat mijn triggers zijn. Ze zeggen vaak dat het of hormonaal of stressgerelateerd is, maar volgens mij is het bij mij allebei. Vaak als een stressvolle periode net voorbij is of als ik heel erg slecht heb geslapen. Maar het was ook vaker toen ik de pil nog slikte.

Ik ben nooit naar de huisarts geweest, daarvoor vind ik de aanvallen te mild en te weinig frequent (ook een paar keer per jaar meestal, en soms ook wel een jaar of nog langer niets).

Ik denk ook wel regelmatig bij een gewoon vlekje in mijn oog van in fel licht kijken 'o nee het zal toch niet?' Maar dat levert zo vaak een vals alarm op dat ik mezelf heb aangeleerd om die kleine vlekjes zoveel mogelijk te negeren. Echte migraine wordt zo snel zo groot dat het niet te missen is.

Mijn vader had 'echte' migraine, met aura gevolgd door enorme hoofdpijn en overgeven, ik prijs mezelf gelukkig met deze lightversie.
O ja je vroeg nog wat ik doe tijdens een aanval. Ik zoek een donkere rustige ruimte op en ik ga plat als het enigszins kan. Soms heb ik pech maar meestal komen ze in het weekend dus dan kan dat wel. Dan kruip ik mijn bed in. Soms zet ik dan een podcast op, dat gaat wel (voor zover ik mijn podcast-app nog kan zien haha).
Yep, herkenbaar. Vroeger qua frequentie gelijk aan wat jij beschrijft, maar tegenwoordig heb ik er vrijwel geen last meer van, ik vermoed omdat ik geen hormonale anticonceptie meer gebruik (ben daarmee gestopt vanwege hoofdpijn in mijn stopweek, wat volgens mijn huisarts dan weer geen migraine zou zijn…). Ik heb het idee dat het samenhangt met stress en vermoeidheid, en getriggerd wordt door fel licht of beeldschermen, die vind ik in ieder geval heel vervelend dan. Aanvallen zijn vrijwel altijd tijdens mijn werk (ik doe kantoorwerk). Ik ga dan een rondje lopen of thee drinken, in ieder geval wat proberen te ontspannen, want iets lezen is dan sowieso onmogelijk. Die piek duurt ongeveer een half uur. Ik ben daarna wel wat vermoeid en heb lichte hoofdpijn, maar ik kan dan wel gewoon weer functioneren. Ik ben er nooit voor naar de huisarts geweest, ik geloof niet dat mijn klachten ernstig genoeg zijn om iets tegen te doen, en maak mij er verder ook niet heel druk over.
Ik heb dat ook een keer gehad. Vond het heel eng. Het hielp om me te ontspannen en op bed te gaan liggen. Mijn man heeft het ook trouwens.
Groetjes!
Hoi Eidde,

Ook ik heb oogmigraine.
Al meer dan 25 jaar inmiddels (ik ben eind 50).
De eerste keer wist ik totaal niet wat me overkwam en heb ik gelijk de huisarts gebeld. Die wilde me toch wel graag zien omdat hij bang was voor een netvlies loslating. Maar dat bleek het niet te zijn, dus de conclusie was al snel dat het migraine sans migraine was.
Ik krijg er oprecht nooit hoofdpijn bij. Wel herken ik dat ik na de aanval moe en wazig in mijn hoofd ben. Inderdaad net of je door watten heen moet denken.
Ik krijg overigens geen gat in mijn zicht, maar alleen de knipperende, flitsende kriebeltjes. Dat begint als een klein puntje midden in mijn zicht en wordt daarna een steeds grotere cirkel met knipperende gekleurde driehoekjes (aan elkaar verbonden zeg maar). Net zolang tot de cirkel zo groot geworden is dat hij uit mijn zicht verdwijnt.
Heb jij ook dat het maar in één oog is? Ik heb nu eenmaal gehad dat het in beide ogen tegelijk gebeurde, maar vrijwel altijd heb ik het dus maar in één oog.
Ook ik heb nooit een duidelijke trigger voor een aanval kunnen vinden.
Het kan bij mij een paar jaar weg blijven, maar ik kan ook in een paar maanden tijd meerdere aanvallen hebben.
Ik zit een aanval meestal maar gewoon uit. Het gebeurt gelukkig vrijwel altijd thuis.
Soms wil ik daarna echt heel graag naar bed omdat ik me echt niet lekker voel (heel moe en heel soms ben ik wat misselijk en licht in mijn hoofd). Maar meestal is het voldoende als ik de rest van de dag rustig aan doe.
Na een nacht slapen voel ik me eigenlijk altijd wel weer oké.
Weet jij of er in jouw familie nog meer mensen zijn met oogmigraine?
Ik kwam er een paar jaar geleden bij toeval achter dat mijn vader hier ook last van heeft. Het kan schijnbaar erfelijk zijn.
Ja dat heb ik sinds een paar jaar ook. Niet heel vaak gelukkig, zo'n twee of drie keer per jaar denk ik. Het begint bij mij met wazig zien en daarna verschijnt een kartelig gekleurd geval dat flikkert. Ik kan dan niks meer behalve ergens rustig gaan zitten of liggen tot het wegtrekt, meestal na een half uur of zo.
Wombat schreef:
28-11-2025 13:44

Ik denk ook wel regelmatig bij een gewoon vlekje in mijn oog van in fel licht kijken 'o nee het zal toch niet?' Maar dat levert zo vaak een vals alarm op dat ik mezelf heb aangeleerd om die kleine vlekjes zoveel mogelijk te negeren. Echte migraine wordt zo snel zo groot dat het niet te missen is.

Mijn vader had 'echte' migraine, met aura gevolgd door enorme hoofdpijn en overgeven, ik prijs mezelf gelukkig met deze lightversie.
Ow die angst heb ik ook vaak! Maar het is ook een soort beklemmend/draaierig/onbestemd gevoel dat ik daarbij dan heb. Alsof de aanval net niet helemaal doorzet?
In mijn familie hebben ook meerderen last van migraine overigens.
Een jaar of 8 geleden kreeg ik het voor het eerst. Schrok me rot. Daarna paar keer per jaar. Tot ik met hormoonsuppletie ben begonnen 2 jaar geleden. Paar maanden geleden had ik weer een keer en dat begon met niet goed kunnen zien. Lichte paniek tot de 'kerstverlichting' kwam in buitenste ooghoek.

Daarna meestal moe en lichte hoofdpijn.
Migraine sans Migraine dus.
Heb ik ook al jaren last van.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik heb het ook. Volgens de huisarts is het bij mij hormoon gerelateerd. Ik slik inmiddels al jaren de pil door en heb er gelukkig veel minder last van (vroeger had ik het een periode vrijwel iedere week).

Vond het ook gek dat de huisarts het migraine noemde, daar heb ik zelf altijd toch een heftiger beeld bij. Zodra ik het voel opkomen neem ik idd ook paracetamol, anders krijg ik daarna knallende koppijn. Vermoeidheid is bij mij wel een trigger.

Sterkte voor iedereen die er last van heeft!
Hier nog iemand die hier last van heeft.
Ik herken alles wat jullie omschrijven. Ik weet ook niet precies wat de trigger is, maar het lijkt vooral na een intense periode op te spelen. Soms meerdere keren per maand, soms een jaar helemaal niks. Het is wel minder dan een paar jaar geleden. ik heb dit als sinds ik kind ben.

Ik ga vaak ergens met mijn ogen dicht liggen, omdat ik met ogen open, in dat gat met zigzaglijntjes en 'kriebels' kijk en dat is zo onrustig. Ik ben vaak ook heel moe en misselijk en niet echt hoofdpijn, maar ook niet zonder pijn ofzo. Kan het niet precies omschrijven. Meestal is de intensiteit na een halfuurtje wel voorbij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven