Geef jij aan bedelaars?

28-11-2025 09:14 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu in het buitenland ( Europa) en kom veel bedelaars tegen.
Soms zitten/staan ze maar, maar vaak spreken ze je ook actief aan.
Geef jij aan bedelaars? En zo ja wat geef je dan?
Nee. Ik geef niks.
Vaak zijn het ook georganiseerde bendes die met een bus ergens worden gedropt.
In Frankrijk zijn het regelmatig zigeuners.
Je ziet ze dagelijks, het verband wisselt per dag of kunnen spontaan lopen.

Deze mensen geef ik niks.

Wel straat muzikanten bij het strand die opeens een fijne vibe bijvoorbeeld geven.

Je hebt ook bedelaars waarvan je ziet dat ze het momenteel zwaar hebben dakloos, verslavingsproblemen… deze geef ik geen geld maar wel voedsel of water.
To trapt af:
Ik geef niets, maar voel mij daar steeds meer schuldig over.
Ik heb het goed, zou best wat kunnen geven.
Maar soms zijn het mensen tussen de 20-35 jaar oud, dan denk ik :ga werken dat heb ik ook altijd gedaan.
Aan de andere kant bij oudere mensen die t duidelijk niet goed hebben geef ik ook niets,
Ik durf niet ,voel mij op dat moment overrompeld, weet niet wat ik moet geven.
Denk ook t is hier Europa, ws is t niet nodig.
Dus de vraag: hoe staan jullie hierin?
Een straatmuzikant geef ik inderdaad wel ooit eens iets maar dat vind ik ook niet bedelen, die doet er ook wat voor.
Idd een straatmuzikant vind ik geen bedelen.

Gister sprak een vrouw van 70-80 mij aan.
Ik verstond haar niet maar haar bedoelingen waren meer dan duidelijk.
En er zat een oudere man op zijn knieën op een kussentje doodstil terwijl hij een bakje boven tegen zijn voorhoofd hield
Zeer ongemakkelijke houding.

Dat is bedelen en de personen die vaak bij supermarkten staan.

Ik voel mij steeds vaker schuldig
Gerbera schreef:
28-11-2025 09:27

En er zat een oudere man op zijn knieën op een kussentje doodstil terwijl hij een bakje boven tegen zijn voorhoofd hield

Hier in NL zie ik ze regelmatig afgezet èn opgehaald worden met een dikke auto.
Kom ze ook wel eens tegen in de Albert Heijn en dan valt het me op dat ze altijd met a merken lopen (fles spa blauw, Pampers..)
Ook liep onze lokale straat krant verkoper laatst heel erg mank toen hij bij de supermarkt stond, maar gisteren kwam ik hem ergens anders tegen en hij liep als een kievit. Hoop natuurlijk dat hij op wonderbaarlijke wijze genezen is, maar het was wel opvallen.

Maar dit zijn dus degene die bij de ingang van winkelcentra en supermarkten zitten. Heb ook geen idee wat erachter zit, of ze gedwongen bedelen of dat het een act is, zeg het maar.
Ik geef ze in ieder geval niets.
Gerbera schreef:
28-11-2025 09:21
To trapt af:
Ik geef niets, maar voel mij daar steeds meer schuldig over.
Ik heb het goed, zou best wat kunnen geven.
Maar soms zijn het mensen tussen de 20-35 jaar oud, dan denk ik :ga werken dat heb ik ook altijd gedaan.
Aan de andere kant bij oudere mensen die t duidelijk niet goed hebben geef ik ook niets,
Ik durf niet ,voel mij op dat moment overrompeld, weet niet wat ik moet geven.
Denk ook t is hier Europa, ws is t niet nodig.
Dus de vraag: hoe staan jullie hierin?
Ook aan de 'zielige' ouderen niets geven, hoor. Zoals iemand anders al zei meestal zijn het bendes. Kees vd Spek heeft hier wel eens afleveringen over gemaakt.
Ik geef geen geld, niet aan bedelaars en niet aan zwervers. Aan zwervers geef ik wel eens wat te eten en drinken, maar nooit geld dus.
Ik geef vaak wel iets.

Vroeger niet, omdat altijd gezegd werd dat het niet effectief is en zo. Nu denk ik: waarom je dit bedelen ook doet, leuk is anders. Ik denk dat iedereen liever iets anders zou doen maar kennelijk is jouw leven anders gelopen. Waarom zou ik iemands dag dan niet een beetje mooier maken? Ik kan het prima missen.

Voedsel of water is ook mooi natuurlijk, als je dat bij je hebt op dat moment.

Je kunt natuurlijk ook aan de voedselbank geven en aan daklozenopvang en weet ik het, dan is het eigenlijk nuttiger besteed. Maar dat komt er denk ik bij de meeste mensen ook niet van.

Mijn zoontje (7) is altijd erg begaan. Die wil ook graag iets geven en lacht dan zo stralend naar zo'n zwerver. Hij zegt altijd dat als hij een miljoen zou winnen, hij een hotel voor zwervers zou beginnen. (Kinderlijke gedachte natuurlijk, maar ik vind het wel heel lief.)
Gerbera schreef:

Waarom? Ik vind waar jouw wieg staat en misschien keuzes van andere mensen niet iets om je schuldig over te voelen.
Lemon_Pledge schreef:
28-11-2025 09:43
Hier in NL zie ik ze regelmatig afgezet èn opgehaald worden met een dikke auto.
Kom ze ook wel eens tegen in de Albert Heijn en dan valt het me op dat ze altijd met a merken lopen (fles spa blauw, Pampers..)
Ook liep onze lokale straat krant verkoper laatst heel erg mank toen hij bij de supermarkt stond, maar gisteren kwam ik hem ergens anders tegen en hij liep als een kievit. Hoop natuurlijk dat hij op wonderbaarlijke wijze genezen is, maar het was wel opvallen.

Maar dit zijn dus degene die bij de ingang van winkelcentra en supermarkten zitten. Heb ook geen idee wat erachter zit, of ze gedwongen bedelen of dat het een act is, zeg het maar.
Ik geef ze in ieder geval niets.
Precies. Hier de zogenaamd 'zielige jongen' bij de AH die ook laatst met een dikke wagen werd opgehaald.

Oh en laatst was ik met een collega. Kwam er ook zo eentje die zogenaamd geen geld had voor een buskaartje, hij moest naar x stad op diezelfde dag en had geen geld. En maar doorvragen waar we werkten etc. Ik snapte precies waarom: Die hoefde helemaal niet met de bus, maar wilde zeker weten dat hij ons niet later elders nog een keer zou tegenkomen, nl in de buurt van ons werk. Hij was dan immers zogenaamd al 'met de bus mee'.

Nee hoor, van mij krijgen ze helemaal niks. Sneu voor de goeden, maar er zijn teveel kwaden. Het enige dat ik weleens doe is in de supermarkt bij halen voor een inzameling voor de voedselbank of zo.
Ik geef geen geld, maar ben wel vrijwilliger bij een organisatie die soep en brood uitdeelt aan dak- en thuislozen. Zo draag ik wel mijn steentje bij om mensen toch een klein beetje te helpen. En soms koop ik een straatkrantje.
Gerbera schreef:

Ik totaal niet, sterker nog: ik erger me heel erg aan bedelaars. Als je de hele dag op straat kan zitten/staan kun je ook gewoon werken. En ik erger me ook heel erg aan de manier waarop je benaderd word: het is altijd schofterig omdat de of verslaafd zijn, of je met zo’n zielige blik half aanklampen.

Zoals hier ook al wordt gezegd zitten er heel erg vaak bendes achter, zeker achter de oost-Europese bedelaars. En er is ooit eens onderzocht hoeveel geld ze opstrijken met dat bedelen, dat is behoorlijk wat. Maar los daarvan zijn er in Nederland genoeg mogelijkheden om een uitkering/slaapplek/psychische hulp te krijgen dus ik voel me geen moment schuldig dat ik ze niks geef.
Wombat schreef:
28-11-2025 09:46
Ik geef vaak wel iets.

Vroeger niet, omdat altijd gezegd werd dat het niet effectief is en zo. Nu denk ik: waarom je dit bedelen ook doet, leuk is anders. Ik denk dat iedereen liever iets anders zou doen maar kennelijk is jouw leven anders gelopen. Waarom zou ik iemands dag dan niet een beetje mooier maken? Ik kan het prima missen.
Dit is precies de gedachte die ze willen opwekken. Ze zitten daar, omdat er nog steeds genoeg mensen geld geven en het dus loont om daar te zitten bedelen. Ze zitten daar ook echt gewoon omdat ze dat willen, niet omdat ze zo zielig zijn. Het levert geld op zonder moeite. Ze doen niet liever iets anders, want dat kost meer moeite en levert misschien zelfs nog wel minder op. Als niemand meer iets geeft, is de lol er wel snel af. Maar dat gebeurt helaas nog niet.

Ik geef dus nooit wat, dat moge duidelijk zijn :) en ik voel me daar ook echt niet schuldig over.
Mensen verzinnen broodje aap verhalen dat bedelaars stiekem rijk zijn, zodat ze zich niet schuldig hoeven voelen. Walgelijk.

Ja ik geef aan bedelaars, maar als ik een ongemakkelijk gevoel krijg van iemand door een agressieve opdringerige benadering dan niet.

Laatst stond toevallig de mevrouw van de daklozenkrant achter mij in de supermarkt met een paar boodschappen. Ik heb het beurtbalkje weggehaald en haar boodschappen betaald.
In Nederland heb ik ook totaal geen probleem.
Daar hoef je niet te bedelen.
Maar hier ben ik die" rijke" toerist.
Met de jonge bedelaars ook geen moeite(ga werken, heb ik ook 48,5 jaar gedaan)
Maar die oudere mensen , ik zou niet zo willen zitten, mensen aan willen spreken.
Dus per definitie hebben ze t slechter dan ik.
Maar wie wel , wie niet, hoeveel, partner vind ook van niet , dus dan die discussie .
Dus tot nu toe geef ik niets. Maar ik voel mij er wel "slecht" door, ik zou t goed kunnen missen.
Niets.
Ik vind die trekaccordeons intens storend, en die behoren allemaal tot zo’n bende.
Vers laafden die langs de deuren gaan krijgen niets, maar geven mij wel een onveilig gevoel in mijn eigen huis.

Wat ik wel doe is statiegeld flesjes en blikjes op een randje zetten.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Dropdrop schreef:
28-11-2025 10:15
Mensen verzinnen broodje aap verhalen dat bedelaars stiekem rijk zijn, zodat ze zich niet schuldig hoeven voelen. Walgelijk.

Ja ik geef aan bedelaars, maar als ik een ongemakkelijk gevoel krijg van iemand door een agressieve opdringerige benadering dan niet.

Laatst stond toevallig de mevrouw van de daklozenkrant achter mij in de supermarkt met een paar boodschappen. Ik heb het beurtbalkje weggehaald en haar boodschappen betaald.
Ook al kloppen die verhalen niet, dan nog is het toch niet zo dat mensen zich schuldig zouden moeten voelen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nee. Het stikt in mijn buurt van de zwervers (soort drugs-opvang om de hoek) dus dan blijf ik bezig. Er is één oudere man met wie ik wel eens een praatje maak, duidelijk iemand van goede komaf die op straat terecht is gekomen, heel aardig en beleefd, en hem gaf ik wel iets als ik bij hoge uitzondering munten op zak had (bijna nooit, alleen al daarom geef ik nooit geld) maar hij is sinds enige tijd uit beeld verdwenen dus op dit moment loop ik bij elke zwerver door.

Hebben jullie nog wel eens cash bij je? Ik alleen een pinpas.
Irregular_Choice schreef:
28-11-2025 10:11
Dit is precies de gedachte die ze willen opwekken. Ze zitten daar, omdat er nog steeds genoeg mensen geld geven en het dus loont om daar te zitten bedelen. Ze zitten daar ook echt gewoon omdat ze dat willen, niet omdat ze zo zielig zijn. Het levert geld op zonder moeite. Ze doen niet liever iets anders, want dat kost meer moeite en levert misschien zelfs nog wel minder op. Als niemand meer iets geeft, is de lol er wel snel af. Maar dat gebeurt helaas nog niet.

Ik geef dus nooit wat, dat moge duidelijk zijn :) en ik voel me daar ook echt niet schuldig over.
Ja dat verhaal hoorde ik ook altijd. Ik geloofde dat vroeger maar nu echt niet meer. Als niemand iets geeft dan zitten de meeste bedelaars nog dikker in de ellende dan nu al het geval is. Hun problemen zijn dan echt niet magisch opgelost. Mensen zitten daar omdat hun leven rot verlopen is. Omdat ze meer pech hebben gehad in het leven dan ik.

Ga maar eens een week lang je levensonderhoud bij elkaar bedelen. Kost dat minder moeite dan jouw werk? En levert het meer op?

Ik heb wel eens gecollecteerd in de binnenstad van Utrecht. Dat was echt niet leuk hoor. Na een hele dag collecteren had ik €50 en heel veel vervelende blikken en opmerkingen. En dat was voor een goed doel, niet voor mezelf, en ik was in de 20, vrouw en met een Nederlands uiterlijk, dus ongetwijfeld heb ik veel minder shit over me heen gekregen dan een gemiddelde bedelaar.
Wat een gegeneraliseer hier weer, alsof alle bedelaars hetzelfde zijn. Ik geef zelf niet omdat ik vind dat deze mensen op een andere manier geholpen moeten worden, maar natuurlijk zijn ze niet allemaal lid van een georganiseerde bende die in dikke autos rijdt en ze zijn ook niet allemaal het zieligste slachtoffer van omstandigheden. Ook mensen die slechte keuzes gemaakt hebben zouden geholpen moeten worden, maar niet door op straat geld te geven.
Een paar jaar geleden op Kreta was een klein (zigeuner?) meisje zelfgemaakte bloemenkransjes aan het verkopen voor 1 euro. Van man mocht ik niks kopen maar toch gedaan, ze was te schattig. Een stuk verderop stond moeders de boel gade te slaan, of dochter het wel goed deed. Tsja, was het wel slim om haar iets te geven? Ik weet het niet.
Bedelaars die ergens langs de kant met een bakje zitten geef ik nooit iets, muzikanten wel.
Gerbera schreef:
28-11-2025 10:16
In Nederland heb ik ook totaal geen probleem.
Daar hoef je niet te bedelen.
Maar hier ben ik die" rijke" toerist.
Met de jonge bedelaars ook geen moeite(ga werken, heb ik ook 48,5 jaar gedaan)
Maar die oudere mensen , ik zou niet zo willen zitten, mensen aan willen spreken.
Dus per definitie hebben ze t slechter dan ik.
Maar wie wel , wie niet, hoeveel, partner vind ook van niet , dus dan die discussie .
Dus tot nu toe geef ik niets. Maar ik voel mij er wel "slecht" door, ik zou t goed kunnen missen.
Lees je de reacties wel? Wat ik al zei, Kees vd Spek heeft hier afleveringen over gemaakt. Kijk die terug en je voelt je direct niet meer schuldig.
Nee ik geef niets, behalve aan 1 zwerver hier in de buurt. Hij was vroeger docent op mijn middelbare school, is destijds gescheiden, hoop problemen, huis 'onderwater' verkocht, schulden, en opeens stond hij met zijn hond op straat. Met hond kon hij nergens terecht in de opvang dus is hij gaan zwerven.
En natuurlijk zal hij ook mentale problemen en andere issues hebben maar hij zwerft nu zo'n 15 jaar rond en ik maak met hem als ik hem tegen kom wel een praatje, koop een broodje of een maaltijd.
Het zijn mijn zaken niet waarom hij blijft zwerven en daar vraag ik dan verder ook niet naar, als hij het wil vertellen zou hij dat wel doen.

Al die georganiseerde bendes met zogenaamd zielige moeders met zieke kindjes, die aan het einde van de dag worden opgehaald in een nieuwe Audi krijgen niks.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven