Gezondheid alle pijlers

Oorpijn bij vliegen

04-08-2010 10:03 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij vliegen altijd erg veel last van mijn oren. Soms bij het stijgen, eigenlijk altijd bij het landen. En dan ook echt heel erg, en nog dagen erna.

Voor sommige vakanties heb ik het over, voor andere niet.

Nu heb ik een aanbod gekregen om in een klein vliegtuigje over Nederland te vliegen. Lijkt me mega-leuk.

Maar hoe is dat met je oren? Tis natuurlijk geen drukcabine en je gaat ook een stuk minder hoog. Maar ik heb wel gehoord dat je 'wel iets kan voelen'. Nu ben ik een beetje bang dat het 'wel iets' in mijn geval misschien ook wel 'enorm veel' zou kunnen zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Er bestaan een soort pluggen voor je oor, die dit soort problemen tegen zouden moeten gaan. Zelf geen ervaring mee.
Kauwgom kauwen werkt niet voor je?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik heb daar ook last van. Voor mij werken die drukverlagende oordoppen als een trein.

half uur voor het landen in je oren stoppen, met opstijgen gebruik ik ze ook, maar dan stop ik ze pas in mijn oren als het vliegtuig gaat taxiën. Voor mij werkt het, maar ieder oor is anders natuurlijk.
Tijdens de vlucht een paar keer neus dichtknijpen en met gesloten mond blazen totdat je een 'plop' in je oren voelt.

Dat doet het vliegerpersoneel in ieder geval.
Ik heb altijd al last gehad van oorpijn/ontzettende druk op mijn oren bij vliegen en ook als ik bijvoorbeeld onder water zwem.

Als ik dus op vakantie ga neem ik altijd Earplanes mee (Stijgen is bij mij trouwens geen probleem, alleen het landen... dan lijkt het alsof mijn hoofd uit elkaar knapt als ik gewoon zonder Earplanes vlieg... Ik ga nóóit meer zonder Earplanes op vakantie!!).

Ik ben echter één keer met een sportvliegtuigje mee geweest, maar ik had daar totaal geen last van mijn oren. Je gaat niet zo hoog en ook niet zo hard als bij een groot vliegtuig.

Dus misschien heb jij dat ook wel. Anders gewoon es Earplanes proberen? (En nee, ik heb geen belangen bij die organisatie.... )
dat was de naam van die dingen haha thx yraatje
Dit zijn Earplanes:

Heel herkenbaar.. Na mijn laatste vliegreis heb ik 2 maanden een piep in mn oren gehad Ook echt last van mn oren tijdens het vliegen.

Maar over je vraag of je het bij een klein vliegtuigje ook voelt; sportvliegtuigje heb ik (nog) geen ervaring mee, wel met een helicopter! Die vliegt wel op dezelfde hoogte, maar of de druk te vergelijken is weet ik niet. Ik had bij die helicoptervlucht in ieder geval geen last van mijn oren.
Ja die heb ik ook,werken prima.

Ik had ook altijd bij het landen pijn in mijn oren,

Nu heb ik er nagenoeg geen last meer van.
In een sportvliegtuigje heb je geen last van je oren. Er is idd geen drukcabine. Bovendien ga je niet zo hoog, en ook niet zo snel. Het is eigenlijk net autorijden, maar dan in de lucht. En ik ben zelf heel gevoelig hiervoor, omdat ik zelfs als een trein een tunnel ingaat al last heb van dichtklappende oren. Maar hier had ik helemaal geen last van....

Hvm
Ook ik heb de Earplanes en ze werken prima.

Tijdens het vliegen idd om het half uur ofzo even klaren werkt ook goed. Eerst deed ik dit nooit omdat het pijn deed maar laatste keer toch maar geprobeerd en als je het telkens tijdig doet helemaal geen pijn.

Dus...gewoon gaan , neem earplanes mee en goed klaren!!!
Oh ik heb daar ook altijd last van en vaak ploppen mn oren pas weer een dag erna open. Overigens helpt kauwgom en "klaren" bij mij ook echt niet hoor. Maar Amygdala, ik ben ook een keer in zo'n klein vliegtuigje geweest en daar had ik geen last hoor!

Kan iemand mij vertellen waar ik die earplanes kan kopen!? ga ik die komende vakantie proberen!!
Ik hoef met die Earplanes trouwens nooit te klaren. Ik voel wel druk op mijn oren, maar dat is geen pijnlijke druk.

Ik vind het over het algemeen wel fijn, want ik ervaar tóch dat we gaan landen (door die toenemende druk), maar ik heb er geen pijn van.

De allereerste keer dat ik met een vliegtuig ging biggelden de tranen over mijn wangen. Ik kon ze niet tegenhouden, zo'n pijn deed het. En nu doe ik ze ruim voordat we gaan landen in en heb ik geen last meer van die pijnlijke druk.
Idd earplanes!!!

Ik gebruik ze nu een jaar of 6, nooit meer oorpijn gehad bij het stijgen/dalen.
quote:Sann76 schreef op 04 augustus 2010 @ 10:44:

Oh ik heb daar ook altijd last van en vaak ploppen mn oren pas weer een dag erna open. Overigens helpt kauwgom en "klaren" bij mij ook echt niet hoor. Maar Amygdala, ik ben ook een keer in zo'n klein vliegtuigje geweest en daar had ik geen last hoor!

Kan iemand mij vertellen waar ik die earplanes kan kopen!? ga ik die komende vakantie proberen!!Bij de apotheek hebben ze ze in ieder geval en anders kun je ze bestellen via earplanes.nl
Thanks Yraatje, ik ga het proberen!! Wist niet dat die dingen echt werkte, ga over paar weken weg, dus ben echt super benieuwd!!
quote:Sann76 schreef op 04 augustus 2010 @ 10:51:

Thanks Yraatje, ik ga het proberen!! Wist niet dat die dingen echt werkte, ga over paar weken weg, dus ben echt super benieuwd!!

Bij mij werken ze in ieder geval

Ik ga niet meer in een (groot) vliegtuig zonder die dingen

Ben benieuwd of het bij jou ook zo fijn werkt...
Mochten de earplanes niet werken, wat ik één keer heb meegemaakt, vraag een steward m/v om plastic bekers (ziet idioot uit werkt wel) met warme watten oid erin. Houd dat tegen allebei de oren en voorover buigen. Helpt gigantisch.
Het klaren van je oren (ploppen met dichtgeknepen neus) is ook de techniek die je met diepzeeduiken gebruikt. Sinds ik dat heb geleerd heb ik ook in een vliegtuig nooit meer last van m'n oren! Gewoon 1 keer per minuut ofzo tijdens landen, je voelt vanzelf de druk toenemen.
quote:steph schreef op 04 augustus 2010 @ 10:56:

Mochten de earplanes niet werken, wat ik één keer heb meegemaakt, vraag een steward m/v om plastic bekers (ziet idioot uit werkt wel) met warme watten oid erin. Houd dat tegen allebei de oren en voorover buigen. Helpt gigantisch.Dat zal ik onthouden voor als ik ooit mijn earplanes zou vergeten ofzo... Tot nu toe werken ze altijd... (en ik hoop er nog heel vaak profijt van te hebben)
Neusdruppels/spray kan ook goed helpen bij zere oren tijdens het dalen.
quote:chip schreef op 04 augustus 2010 @ 10:56:

Het klaren van je oren (ploppen met dichtgeknepen neus) is ook de techniek die je met diepzeeduiken gebruikt. Sinds ik dat heb geleerd heb ik ook in een vliegtuig nooit meer last van m'n oren! Gewoon 1 keer per minuut ofzo tijdens landen, je voelt vanzelf de druk toenemen.Dat werkt bij mij helaas niet. Ik kan klaren, ik kan gapen, kauwgum kauwen, water drinken, het helpt niet.
Klaren werkt bij mij ook echt niet, daarom kan ik ook niet duiken. Niet iedereen schijnt dit te kunnen. De druk is dan zo groot, ik geef me dan altijd maar " over " en probeer zo rustig mogelijk te blijven.
Ik was benieuwd of het verschijnsel op zich op dezelfde manier voorkomt bij dat soort kleine vliegtuigjes, als bij grote vliegtuigen met drukcabines en vliegen op grote hoogte. Ik hoor van een aantal hier die dus normaliter wel last van hun oren hebben dat het lang zo erg niet is (of helemaal niet) als bij 'normale' vliegtuigen. Dat is goed nieuws!

Inderdaad zijn earplanes (apotheek, etos) wel goede dingen. Ze doen bij mij alleen nogal zeer in mijn oren, maar tegenwoordig bestaan er ook kinder-earplanes en die passen beter. Ik heb kennelijk hele kleine oortjes :-)

Maar goed, het probleem is dan nog steeds verre van opgelost.Tijdens de vlucht is het dan nog steeds heel erg heftig. Voordeel van die earplanes is wel dat het (bij tijdig indoen) na de landing sneller weer normaal is. Niet perse meer nog 3 dagen erna...

Bij mij komt ook nog eens bij dat mijn buis van eustachius juist van die drukcabine heel erg dicht gaat zitten (zelfde als bij airco), dus dat ik mijn druk helemaal niet kwijt kan.

Standaard staan mijn trommelvliezen al niet strak en recht, maar al bol en dat maakt het volgens de KNO-arts alleen maar erger. Dus ik zit aan de neussprays om de boel open te houden, zit te halve vlucht al te klaren en doe ruim voor de landing de earplanes in. Dan is het vaak enigszins te harden.

De pijnscheuten die door mijn oren gaan bij het landen zou ik haast willen beschrijven als 'het losscheuren van mijn trommelvliezen' en het trekt ook helemaal door mijn nek in. Ze zijn ook min of meer permanent aanwezig. De KNO-arts heeft al eens vastgesteld dat ik het wel heel erg heb... Even rondkijken in het vliegtuig bevestigt deze gedachte...

Ik ben een enkele keer zo gek om toch het vliegtuig in te stappen, vooral omdat ik ook 1x en landing heb meegemaakt waarbij ik stomverbaasd constateerde dat we er al waren en dat ik helemaal nergens last van had.

Tja, sommige reizen zijn zo aantrekkelijk dat je er wel wat voor over hebt.

Maar om nou in zo'n klein vliegtuigje tijdens een vlucht van amper 2 uur constant te druppelen, te klaren, earplanes in te doen en dan nog 3 dagen last te hebben... niet echt aantrekkelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven