Gezondheid alle pijlers

Oorsuizen: kan dit overgaan ?!

18-01-2018 18:07 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak deze topic, omdat ik graag advies wil krijgen over oorsuizen.
Ik heb zelf plotseling oorsuizen gekregen (vorige week woensdag). Dit was plotseling en ben gelijk naar
de kno art gegaan. Die heeft vastgesteld dat ik geen gehoorschade heb en schat de kans hoog dat
het vanzelf weer weg trekt. Ik ben echt zeer onzeker geworden over de verhalen op internet.
Ik hoop dat jullie, jullie verhalen met mij willen delen. Hebben jullie bijvoorbeeld ook een langere
periode last gehad van oorsuizen wat later weer overging?
Hoor het graag want ben er nogal paniekerig over.
Het kan inderdaad gewoon overgaan. Ik spreek uit ervaring. Ik ken echter ook mensen die het hun leven lang moeten verdragen en zij kunnen hier uiteindelijk ook goed mee leven. Er is niets zinnigs op te zeggen.
anoniem_297763 wijzigde dit bericht op 18-01-2018 18:10
72.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb jij het zelf ook meegemaakt ?
Ik had het, bij mij was het stressgerelateerd. Is over gegaan. Soms komt het terug, als ik erg moe ben. Goed signaal dat ik een avondje vroeger naar bed moet.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik heb het vaker niet dan wel. Meestal na een slechte slapeloze nacht of in tijden van stress, wanneer ik naar binnen ben gekeerd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het alleen nu al acht dagen en word er stapel gek van, maar kan er dus vanuit gaan dat het nog weg trekt ?
JANNEKE2002 schreef:
18-01-2018 18:09
Heb jij het zelf ook meegemaakt ?
Zeker. Ik heb al mijn hele leven oorproblemen en regelmatig oorsuizen. gaat altijd weer over. Bij mij dan.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer er weinig prikkels binnenkomen moeten je hersenen zelf wat geluiden genereren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb oorsuizen en als ik je één ding mag aanraden, is het wel: STOP MET LEZEN OP INTERNET. Mensen op internet doen heel dramatisch en oorsuizen kan ook heel dramatisch zijn, maar je kunt er ook mee leren omgaan (en dit lukt niet als je maar blijft lezen op internet hoe erg het allemaal is).

Oorsuizen wordt vaak gezien als een symptoom van iets. Er kunnen talloze redenen zijn (spanning in je nek of schouders, problemen met je nekwervels, bepaalde pijnstillers of medicijnen genomen, stress, maar de meest voorkomende reden je gehoorschade). Bij gehoorschade hoor je volgens mij een piep, omdat je dus gehoorverlies hebt en je hersens hierop reageren door geluid te produceren of iets in die richting. Het is in ieder geval in je HERSENS en niet iedereen die gehoorverlies heeft, heeft oorsuizen/tinnitus. Het kan echter ook 'verborgen' gehoorschade zijn, dit is bijvoorbeeld verlies in hele hoge tonen die de kno arts niet meet.

Aangezien je vrij jong bent (2002 is denk ik je geboortejaar?) denk ik echt niet dat je (verborgen) gehoorschade hebt. Ben je laatst op een plek geweest met veel herrie? Luister je veel muziek door oortjes op een hard niveau? Heb je vuurwerk naast je oor gekregen?

Hoe moeilijk het ook is, ik raad je aan om niet meer aan je oorsuizen te denken. Super veel mensen hebben oorsuizen (10% in Nederland) en er is zelfs onderzoek geweest dat 92% van de mensen in een stilteruimte van alles hoort. Je hersens zijn gewoon heel complex!

Heb je veel stress gehad? Of heb je last van je nek of schouders? Bij mij is dat waarschijnlijk de oorzaak van mijn oorsuizen. Ik heb het nu 2 jaar (toevallig sinds 10 januari, heb serieus het idee dat veel mensen oorsuizen in januari krijgen). Ik denk dat ik eigenlijk al veel langer oorsuizen heb, maar ik realiseerde het me opeens en toen ging ik Googlen en the rest is history. :) Ik let er nu eigenlijk bijna nooit op, ben het zo gewend, hoor het ook bijna nooit.

Oh ja: ben je laatst verkouden geweest? Want dat kan ook een rol spelen! En ja, het kan zeker nog weg trekken! :)

Bescherm in ieder geval altijd je oren in herrie met oordoppen. :)

En relax, er is niets aan de hand, het komt wel goed.
JANNEKE2002 schreef:
18-01-2018 18:20
Ik heb het alleen nu al acht dagen en word er stapel gek van, maar kan er dus vanuit gaan dat het nog weg trekt ?
Ja
Alle reacties Link kopieren
kans is groot, zeker wanneer de KNO arts geen rare dingen heeft gevonden, dat dit vanzelf weer weggaat.

het is vaak wel stress gerelateerd.
op het internet is genoeg informatie te vinden hoe je het oorsuizen kan "negeren", zodat je er minder last van hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit aantal weken geleden ook tijdens een stresvolle periode. Ik werd ook angstig maar gelukkig is het weer stil in mijn hoofd en slaapkamer :-)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reactie ! Ik ben nu nog heel bang maar hoop dat het overgaat. We houden goede hoop !
Ik heb sinds een paar maanden oorsuizen, mijn gehoor links was al een paar jaren niet al te best.

Gehoortest gedaan bij de kno arts en vanaf dat moment dus oorsuizen/piep.
Als ik savonds in bed lig is het net alsof ik een wasmachine hoor centrifugeren.

Ik hoop dat het over gaat, kno wou opnieuw een gehoortest doen maar ik durf niet meer.
Heb het idee dat de piep tijdens die gehoortest veel te hard was en dat ik daardoor oorsuizen heb.
Alle reacties Link kopieren
Hadden jullie trouwens ook last van een gevoelig gehoor. Ben namelijk extra gevoelig voor geluiden ...
Alle reacties Link kopieren
De KNO-arts heeft er wel kijk op dus vertrouw die maar. Dat is ook de enige die van jouw situatie weet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het en dat gaat ook nooit meer over vanwege gehoorschade. Het beste advies wat ik van de kno arts mee heb gekregen: negeer het en zoek afleiding.

Als je er paniekerig over gaat doen en er steeds bewust naar gaat luisteren dan bestempeld je hersenen dit geluid als “belangrijk”, en zal dan ook steeds luider worden. Als je het echter vanaf het begin af aan negeert en je zoekt steeds afleiding, dan wordt het als een onbelangrijk geluid gezien door je hersenen en verdwijnt het maar de achtergrond. Je hersenen produceren dit geluid namelijk zelf.

Het geluid is er altijd maar ben er maar 5 minuten per dag bewust van. Ook zei de arts overigens dat de mensen die wel knettergek worden, vaak mensen zijn die de hele dag thuis zitten en niets te doen hebben...zij hebben teveel tijd om er bij stil te staan.
Alle reacties Link kopieren
Als je erg gespannen bent dan verdraag je het niet als iemand op bureau zit te tikken of een appel zit te kauwen. Normaal hoor je dat nieteens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel. Ik ga proberen door te gaan met me leven. En afleiding zoeken zodat het hopelijk vanzelf weg trekt. Voor de rest vind ik het maar raar dat ik geen gehoorschade heb maar wel oorsuizen, want ik probeer de hele tijd een oorzaak te vinden ... Ik moet er maar vanuit gaan dat mijn kno arts uit ervaring spreekt en het loslaten. Vinden jullie ook niet ?
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag aan jullie; hoe hebben jullie, jullie eerste oorsuizen aanval ervaren (hoelang, paniekaanvallen, slapen, tips etc,). Missien dat ik daar wat van op kan steken. Daarnaast vind ik het erg fijn dat jullie zo snel reageren. Dan sta ik er niet alleen in. Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Wat een toeval: ik heb net een topic geopend over oorsuizen. Ik heb het al jaaaaren en Total geen last van. Nu na een drukke werkperiode met veel stress en nu enorm last van hoesten lijkt het erger geworden. Dokter zegt dat ik ingetrokken trommelvliezen heb en dat t vanzelf voorbij is. Ik hoop het maar, ik ben erg angstig en hypochonder aangelegd .. ☹️
Alle reacties Link kopieren
Heb je stress, last van je nek/schouders? Onlangs verkouden geweest? Allemaal oorzaken voor oorsuizen.
Zelf heb ik het ook regelmatig, voor de zekerheid wilde de huisarts dat ik naar de kno ging, maar ik weet zelf wel dat het uit mijn nek komt. De kno kon ook niets vinden. Nu blijkt dat mijn 1e nekwervel scheef staat, met als gevolg allerlei rare klachten waaronder ook oorsuizen. En mijn nek/schouderspieren staan veel te strak. Als ik een beetje stressig ben steekt het ook vaak de kop op. Het komt bij vlagen bij mij.
Probeer er niet te veel bij na te denken, ik weet dat het heel vervelend is, vooral als je wilt slapen 's avonds, overdag valt het vaak niet op door allerlei andere geluiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lig nu in bed. Eerst zat het in me rechteroor, maar hoor nu ook een ander soort ruis links. Word er echt bang van. Hoop dat het overgaat ...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Janneke,

Ik snap dat je er telkens op let - dat doe ik ook! Ik zou er vanuit gaan dat:

-het minder wordt zonder dat je het doorhebt
-je het straks niet meer hoort omdat je eraan gewend bent

Ik heb het al jaaaaren en hoor het niet eens meer! Ik heb het sinds een week wel harder en daarvan kan ik ook in paniek raken. En heb al een angststoornis dus dat helpt niet mee! Ik lees dus dit topic even mee..
Alle reacties Link kopieren
Oh, dit forum had ik een paar jaar eerder moeten hebben! Ook bij mij vond de KNO-arts niks (behalve dat ik genetisch gezegend ben met supergoede oren, ondanks dat ik meer dan gemiddeld naar luide concerten ben geweest) en kreeg ik het advies om het geluid vooral te negeren.

Ik was overspannen, bij mij deed inderdaad geluid ook echt pijn (bestek dat in een la werd gekletterd, auw!) en ik was volledig in paniek en bang om gek te worden. En dan stuurden vriendinnen vanuit begrip me artikelen toe van mensen die zelfmoord hadden gepleegd omdat ze volledig doordraaiden van de piep. Ik hyperventileerde wat af :cry:

Waarom ik het heb, weet ik niet, ik denk iets met tandenknarsen, of gespannenheid in mijn nekwervels. Het komt en gaat met vlagen, maar volgens mij is het nooit meer helemaal weggeweest, maar ik let er niet op, dus ik weet het niet zeker. Als ik er last van heb, is dat een teken dat ik weer wat rustiger aan moet doen.

Wat voor mij hielp:
- Niet in te stille ruimtes zijn (ik was veel bij mijn vriend, want die woonde tegenover een bouwput waar de hele dag herrie vanaf kwam :) heel prettig) en afleiding zoeken.
- Slapen met muziek of witte ruis (kun je vinden op Youtube of Spotify)
- Veel ontspanningsoefeningen en mindfulness (hoewel dat ook heel shit is, want je wordt je dan juist heel bewust van de piep, dus het kan ook juist angst aanwakkeren)
- Stoppen met hopen dat het overgaat, mezelf erbij neerleggen wekte minder paniek op dan ertegen vechten.
- Horen van anderen dat ze er goed mee kunnen leven en/of dat het over is gegaan. Houd moed! Er zijn een a twee miljoen mensen in Nederland die er last van hebben, bijna iedereen leert er mee leven en maar een miniscuul percentage heeft er echt (blijvend) last van. (En die laten zich vaak horen op internet.)
- Inderdaad: stop met Googelen!!


Ik ken een jongen die muzikant is en wel echt gehoorsbeschadiging heeft. Hij weet ook het moment dat zijn piep kwam, tijdens een heel lange repetitie. Bij hem gaat het nooit weg en hij is nu heel zuinig op zijn oren. Hij herkende de paniek en gaf aan dat hij psychische hulp heeft gehad en dat hem dat heel erg heeft geholpen. De gedachte daaraan hielp, dat er een hulpmiddel is, al heb ik daar uiteindelijk nooit gebruik van gemaakt.

Een collega van mij had 5 maanden lang gerinkel en gepiep en bij haar is het helemaal over gegaan. Ik was dus echt 5 maanden aan het aftellen :)

Ik heb er wel een jaar last van gehad, waarbij ik vooral in de eerste twee maanden veel paniek had. Soms ging ineens mijn linkeroor piepen, terwijl ik eigenlijk alleen van mijn rechteroor last had en dan was ik in alle staten. Maar samen met mijn overspannenheid ebte het weg. Elke dag werd het een beetje beter en nu kan ik me nauwelijks voorstellen dat ik het zo erg vond.

HET KOMT GOED!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven