Gezondheid alle pijlers

Oplossingsgericht: tips tegen stress.

29-06-2020 06:45 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Momenteel spelen er wat vervelende zaken in mijn leven. Helaas (door mij) weinig aan te doen maar merk dat ik steeds vaker aan het piekeren ben. Heeft geen zin, kost energie en geeft me stress dus ben opzoek naar tips om daarmee om te gaan.

Vriend zegt steeds praten maar weet niet wat ik kan zeggen. De reden van zorgen liggen buiten mijn macht en het zuigt en meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Voelt zo nutteloos om steeds te herhalen waar ik over pieker.
Slapen lukt nu wel, heb zo'n mindfulness app met stembegeleiding, werkt heel goed als slapen niet lukt.

Wat doen jullie als jullie beginnen met piekeren? Zijn er bepaalde ademhalingsoefeningen die jullie doen bijv?
Alleen de op gelezen dus sorry als ik in herhaling val. Als ik me heel erg gestrest voel en ik kan niks aan de omstandigheden veranderen dan zoek ik evenwicht in de mooie, fijne en bemoedigende dingen in het leven. Door bv youtube filmpjes te kijken die me het goede in de mensheid laten zien en die me aan het lachen maken.

Of ik zorg even heel goed voor mezelf en ga in bad, maskertje, gezond eten. Voor het slapen gebruik ik dan iets van goede nachtrust thee of in het allerergste geval een pammetje. Omdat slecht slapen voor meerdere nachten mijn emotionele weerstand helemaal af breekt en ik dan echt in een neerwaarts spiraal kom.

Toevallig zit ik ook in een stressvolle periode nu, mijn beste vriendin die tevens mijn buurvrouw is heeft me ontzettend op mijn hart getrapt en het gaat gewoon niet meer goed komen. Lief voor mezelf zijn is dan het beste medicijn. Sterkte Koettie, ook dit gaat wer voorbij! :hug:
Als je interesse hebt in lezen, dan raad ik deze 2 boeken aan:
How to stop worrying and start living (by Dale Carnegie)
Je kan hier de reviews lezen: https://www.goodreads.com/book/show/486 ... 5gN&rank=1

The Daily Stoic: 366 Meditations for Clarity, Effectiveness, and Serenity by Ryan Holiday (
Je kan hier de reviews lezen: https://www.goodreads.com/book/show/290 ... q3Z&rank=1
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-06-2020 08:53
en een paar paracetamollen voor het slapen gaan
Een maximale dosis

Het stresscentrum in je hersenen zit direct naast het pijncentrum, paracetamol verdooft ook stress
Wat grappig, ik had onlangs pijn en heb een paar avonden paracetamol genomen voor het slapen.
Viel me wel op dat ik beter sliep en vroeg me toen af of paracetamol daaraan bijdroeg.
Ik was het inmiddels alweer vergeten, maar zou best kunnen dus?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
29-06-2020 22:37
Wat grappig, ik had onlangs pijn en heb een paar avonden paracetamol genomen voor het slapen.
Viel me wel op dat ik beter sliep en vroeg me toen af of paracetamol daaraan bijdroeg.
Ik was het inmiddels alweer vergeten, maar zou best kunnen dus?
Nee, is een hardnekkige mythe :)
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
29-06-2020 22:40
Nee, is een hardnekkige mythe :)
Ow, bummer.

Edit: nou......

https://www.ggznieuws.nl/onderzoek-toon ... nele-pijn/
solomio wijzigde dit bericht op 29-06-2020 22:51
30.51% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
inwonermetmigratieachtergrond schreef:
29-06-2020 21:07
Mijn alternatief voor passiebloem kijken (als ik goed heb begrepen wat hiermee bedoeld wordt) zijn de oddly satisfying video's op youtube. Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=MWG3axiXPAQ
Wat een heerlijk filmpje is dit!
Ik heb talloze onzin/slappe lach gesprekken gehad met de meest aantrekkelijke mannen, op Tinder :mrgreen: Wat een super afleiding bleek dat! Wordt wel een beetje moeilijk als je een partner hebt, maar een openminded partner zou er mss geen probleem van maken.
Solomio schreef:
29-06-2020 22:49
Ow, bummer.

Edit: nou......

https://www.ggznieuws.nl/onderzoek-toon ... nele-pijn/
Ah, ik had het vn over slapen. Maar op dit gebied is er nog te weinig onderzoek gedaan om een indicatie voor slapen/emotionele pijn voor paracetamol te geven.
Er zijn vooral veel 65 plussers die paracetamol nemen voor het slapen gaan, daar kun je pijnstillerafhankelijke hoofdpijn van krijgen en het is een belasting voor de lever, terwijl er niet genoeg onderzoek is gedaan naar de werkzaamheid.

Nou ja, ik zou het in ieder geval niet aanraden :)
Alle reacties Link kopieren
Sci-fi_lullaby schreef:
01-07-2020 01:11
Ik heb talloze onzin/slappe lach gesprekken gehad met de meest aantrekkelijke mannen, op Tinder :mrgreen: Wat een super afleiding bleek dat! Wordt wel een beetje moeilijk als je een partner hebt, maar een openminded partner zou er mss geen probleem van maken.
Haha!

Nou, 1 tip. Zorg dat je van die stress afkomt. Neem het serieus. Ik zit nu sinds 1,5 jaar in een hele drukke periode. Kon ik wel aan, dacht ik. Allemaal leuke dingen, maar wel stress. Nou, sinds december heb ik een burn-out. Niet zozeer mentaal, meer dat mijn lichaam reageert. Het ene pijntje volgt de ander op. Echt heftig. En het wordt ook niet beter terwijl ik een flinke stap (mede door corona) terug heb gedaan. Huisarts zegt dat ik teveel heb gevraagd van mijn lijf en dat het op deze manier protesteert. En dat het best even kan duren voordat het herstelt. Ik ben dus sinds die tijd op zoek naar tips om te ontspannen en om te leren gaan met stress. Heb het wiel nog niet uitgevonden, maar lees daarom graag mee.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
01-07-2020 09:05
Haha!

Nou, 1 tip. Zorg dat je van die stress afkomt. Neem het serieus. Ik zit nu sinds 1,5 jaar in een hele drukke periode. Kon ik wel aan, dacht ik. Allemaal leuke dingen, maar wel stress. Nou, sinds december heb ik een burn-out. Niet zozeer mentaal, meer dat mijn lichaam reageert. Het ene pijntje volgt de ander op. Echt heftig. En het wordt ook niet beter terwijl ik een flinke stap (mede door corona) terug heb gedaan. Huisarts zegt dat ik teveel heb gevraagd van mijn lijf en dat het op deze manier protesteert. En dat het best even kan duren voordat het herstelt. Ik ben dus sinds die tijd op zoek naar tips om te ontspannen en om te leren gaan met stress. Heb het wiel nog niet uitgevonden, maar lees daarom graag mee.
Zou willen dat het kon maar de bronnen van stress liggen buiten mezelf. Heb wel zoveel mogelijk geschrapt uit m'n rooster en meer rust gecreëerd waar kan. Dat scheelt al een stukje maar merk dat als weken zoals deze, als er veel gebeurd, ik zo strak als een snaar sta en moeilijk weer ontspan. Lezen geniet ik van maar dat lukt niet echt altijd.
En sommige dingen doe ik wel, zoals school. Maar als 't niet lukt en ik vertraging oploop is het maar zo.

@tinderoptie, vriend is openminded genoeg maar echt geen behoefte aan random praten met vreemde mensen op het moment. Leuker als ik wel goed in m'n vel zit.
Koettie schreef:
01-07-2020 17:51
Zou willen dat het kon maar de bronnen van stress liggen buiten mezelf. Heb wel zoveel mogelijk geschrapt uit m'n rooster en meer rust gecreëerd waar kan. Dat scheelt al een stukje maar merk dat als weken zoals deze, als er veel gebeurd, ik zo strak als een snaar sta en moeilijk weer ontspan. Lezen geniet ik van maar dat lukt niet echt altijd.
En sommige dingen doe ik wel, zoals school. Maar als 't niet lukt en ik vertraging oploop is het maar zo.

@tinderoptie, vriend is openminded genoeg maar echt geen behoefte aan random praten met vreemde mensen op het moment. Leuker als ik wel goed in m'n vel zit.
Is dat zo? Of vind/voel jij dat zo?
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
01-07-2020 17:54
Is dat zo? Of vind/voel jij dat zo?
Het gaat bijv oa over familieleden waar het lichamelijk/geestelijk heel slecht mee gaat.
girasole3 schreef:
29-06-2020 22:49
Wat een heerlijk filmpje is dit!

Ik denk meer dat passieflora één of ander homeopatisch middeltje is. Zo'n flesje van de Rode Pilaren ofzo.
Koettie schreef:
01-07-2020 18:09
Het gaat bijv oa over familieleden waar het lichamelijk/geestelijk heel slecht mee gaat.
Dat zijn inderdaad stressbronnen (en daar zou ik ook stress van hebben)
Stel dat jij overspannen raakt (niet te hopen!) Wie gaat dat dan van jou overnemen?
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
01-07-2020 18:37
Dat zijn inderdaad stressbronnen (en daar zou ik ook stress van hebben)
Stel dat jij overspannen raakt (niet te hopen!) Wie gaat dat dan van jou overnemen?
Nou, ik hoop dat niemand de stress overneemt. Qua zorgen of dingen doen geen idee. Geen mensen die niet al nu betrokken zijn. Ik probeer me ook iets meer afzijdig te houden de laatste weken. Maar daar worden de problemen en zorgen niet minder van natuurlijk.
Koettie schreef:
01-07-2020 19:20
Nou, ik hoop dat niemand de stress overneemt. Qua zorgen of dingen doen geen idee. Geen mensen die niet al nu betrokken zijn. Ik probeer me ook iets meer afzijdig te houden de laatste weken. Maar daar worden de problemen en zorgen niet minder van natuurlijk.
Ik kan tips geven over wat je wel of niet moet doen, maar ik neem zelf zulk advies ook zelden ter harte als het mezelf betreft. ;)
Probeer tussen het stressen door je rust en ontspanning te nemen, anders knapt de 24/7 gespannen boog misschien.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
01-07-2020 19:26
Ik kan tips geven over wat je wel of niet moet doen, maar ik neem zelf zulk advies ook zelden ter harte als het mezelf betreft. ;)
Probeer tussen het stressen door je rust en ontspanning te nemen, anders knapt de 24/7 gespannen boog misschien.
Herkenbaar. Ben me iig bewust van m'n hulpverleners syndroom dus ben bewust ook afstand aan 't houden. Maar pff. Het is vervelend dat er geen soort van duidelijk einde in zit. Zo van in december is het klaar. Dat maakt het vooral zo vervelend denk ik.
Koettie schreef:
01-07-2020 19:34
Herkenbaar. Ben me iig bewust van m'n hulpverleners syndroom dus ben bewust ook afstand aan 't houden. Maar pff. Het is vervelend dat er geen soort van duidelijk einde in zit. Zo van in december is het klaar. Dat maakt het vooral zo vervelend denk ik.
Dat is een belangrijke al.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in overleg vanmorgen naar huis gegaan vanaf stage, was een rustige dag. Morgen alleen een online les, verder lekker niets. Zaterdag vrij genomen van werk. Even weekendje niets doen. :)
Binaural beats?

https://www.ad.nl/binnenland/het-nut-va ... ~a0d8c6b7/
Ik doe ook veel Headspace. En uurtje wandelen of hardlopen. Soms met koptelefoon, soms zonder.
Alle reacties Link kopieren
Wat interessant, dit kende ik niet!
Koettie schreef:
02-07-2020 20:02
Wat interessant, dit kende ik niet!
Ik heb het pas recent geprobeerd maar de focus beats werkten bij mij wel. Kan ook placebo zijn, maar dan werkt het ook ;-)
gizzmo-returns schreef:
29-06-2020 08:03
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren (Loesje)

Bedenk je dat steeds
Das een goeie. Die moet ik onthouden :D
Voor mij werkt goed analyseren waar ik over stress, alles op een rijtje zetten. Dan me afvragen wat nodig is om het op te lossen. Kan ik iets om het op te lossen moet ik dat gewoon doen (of het van me afzetten) kan ik er niets aan doen.. los laten, je kan er toch niets aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven