Gezondheid alle pijlers

overcorrectie littekens onder oog

03-01-2011 12:33 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is twee jaar geleden aan littekens onder zijn oog geopereerd door een plastisch chirug om het wat mooier te maken. Die littekens heeft hij gekregen door een val toen hij klein was. Door de operatie is zijn onderste ooglid een beetje van zijn oog af gaan staan waardoor hij nu moet druppelen omdat zijn oog af en toe te droog wordt. Heeft iemand enig idee of je een arts hiervoor aan kan klagen of dat je hier iets anders mee kan?
Ik neem aan dat de arts hem heeft gewezen op de risico's van een operatie. Littekenloos opereren bestaat nu eenmaal niet.

Wat heeft de arts gezegd over zijn huidige probleem?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft de arts grove fouten gemaakt dan of is het eindresultaat gewoon niet geworden zoals vriend en arts hadden gehoopt? Helaas is geen enkele operatie risicovrij, het blijft een menselijk lichaam.
@TO: een klacht indienen kan natuurlijk altijd.

Bij het behandelen van de klacht zal waarschijnlijk gekeken worden naar de voorlichting die je vriend heeft gehad over de risico's van de operatie, je vriend moest weten hoe groot de kans was dat hij een afwijkend onderooglid overhield aan de operatie.

Verder zal er worden gekeken of de operatie is uitgevoerd volgens de daarvooropgestelde procedure. Het lijkt me logisch dat er ook gekeken wordt naar de acties die zijn uitgevoerd nadat het afwijkend onderooglid is vastgesteld. Is je vriend bij de dokter geweest en heeft deze geprobeert het probleem op te lossen?

Samenvatting: Volgens mij kan je geen klacht indienen een afwijkend ooglid an sich. Volgens mij kan dat wel als er niet goed is voorgelicht, de procedure niet goed is uitgevoerd of de nabehandeling niet adequaat was.
Mijn vriend is teruggegaan naar de plastisch chirurg met de vraag of hier nog iets aan gedaan kon worden. Die zei dat hij opnieuw kon opereren maar niet de garantie kon geven dat het beter zou worden. Daarna is mijn vriend doorverwezen naar de oogarts. Die zag dat het ooglid nu inderdaad zodanig van het oog afstaat dat er verdroging onstaat. Ik vind het toch allemaal wel een beetje raar, omdat mijn vriend zich liet opereren met het idee van verbetering en nu moet hij door een overcorrectie (zo heet dat ook) voortaan druppelen!
Zoek even op de site van het ziekenhuis waar die chirurg werkt. Voor zover ik weer beschikken alle ziekenhuizen over een klachtencommissie. Die kunnen je vriend verder helpen en ze zijn, als het goed is, onafhankelijk.
Vast dank voor alle reacties! :-) Ik zal ns kijken op de site van het betreffende ziekenhuis.
Ik zou denk ik ook voor een second opinion gaan mbt de vraag of het nog hersteld kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven