Overgang en pas 38...tips, trucs, herkenbaarheid?
zondag 3 oktober 2010 om 15:43
Dag allemaal,
er zal vast wel een topic over de overgang zijn, maar ik wil graag weten of er leeftijdgenoten zijn die er ook middenin zitten en of zij tips of trucs hebben.
Het is namelijk niet zo dat ik er geestelijk mee zit, ik heb geen kinderwens dus op dat punt is geen drama zoals dat voor een ander wel zou kunnen zijn.
Maar die verschijnselen...
- opvliegers
- stemmingswisselingen
- moe, moe, moe
- en ik heb ner-gens-zin-in! Ik wil niks!
(als ik eenmaal toch ben gegaan is het erg leuk, dat dan weer wel)
Hoe geef ik mezelf een schop onder mijn hol, heeft iemand misschien een middel dat helpt of gewoon een gedachte om uit te wisselen?
Ik hoor het graag!
er zal vast wel een topic over de overgang zijn, maar ik wil graag weten of er leeftijdgenoten zijn die er ook middenin zitten en of zij tips of trucs hebben.
Het is namelijk niet zo dat ik er geestelijk mee zit, ik heb geen kinderwens dus op dat punt is geen drama zoals dat voor een ander wel zou kunnen zijn.
Maar die verschijnselen...
- opvliegers
- stemmingswisselingen
- moe, moe, moe
- en ik heb ner-gens-zin-in! Ik wil niks!
(als ik eenmaal toch ben gegaan is het erg leuk, dat dan weer wel)
Hoe geef ik mezelf een schop onder mijn hol, heeft iemand misschien een middel dat helpt of gewoon een gedachte om uit te wisselen?
Ik hoor het graag!
Huts!

zondag 3 oktober 2010 om 16:50
Hoi, ik ben 31 en ook al een beetje met de overgang bezig. De gyn noemde mijn waardes licht verhoogd. Helaas herken ik al je verschijnselen. Ik heb daar ook last van.
Ik heb vaak een periode van opvliegers en dan weer even een periode van niet.
Stemmingswisselingen heb ik ook, voel me dan echt vreselijk, Kan "boos" worden om helemaal niks. Kan ook huilen om een onbenullige reclame.
En moe, dat is zo vreselijk. Altijd maar moe. S'avonds je ogen niet meer open kunnen houden.
Ik krijg trouwens wel 4 keer per jaar een vitamine b12 injectie.
Ik heb nog geen Ymea nodig maar ik weet wel dat het echt goed werkt.
Sterkte, groetjes Merel
Ik heb vaak een periode van opvliegers en dan weer even een periode van niet.
Stemmingswisselingen heb ik ook, voel me dan echt vreselijk, Kan "boos" worden om helemaal niks. Kan ook huilen om een onbenullige reclame.
En moe, dat is zo vreselijk. Altijd maar moe. S'avonds je ogen niet meer open kunnen houden.
Ik krijg trouwens wel 4 keer per jaar een vitamine b12 injectie.
Ik heb nog geen Ymea nodig maar ik weet wel dat het echt goed werkt.
Sterkte, groetjes Merel

zondag 3 oktober 2010 om 17:13
@ Elninjoo, er zijn hormoontabletten voor maar die krijg ik niet van de HA omdat er veel borstkanker in mijn familie zit (moeder en zus) vindt ie dus te risicovol. De gewone pil slik ik inderdaad door op zijn advies.
Ik ben dus aangewezen op homeopatische middelen, maar Famosan helpt (nog) niet veel. Ik zal die Ymea eens uitproberen.
@ Merel, heel herkenbaar allemaal, goed om te lezen! Ik probeer mijn energie op peil te houden door te blijven sporten, als ik dat niet doe lig ik elke avond na Sesamstraat in bed bij wijze van spreken!
Gelukkig heb ik heel leuk werk momenteel (bouw) en de mannen lachen me keihard uit als ik weer eens sta te wapperen als ik 't heet gheb en dat relativeert wel weer!
Maar waar ik echt moeite me heb is het mezelf er echt toe zetten om ergens heen te gaan (sport, vriendinnen, stappen). Geen zin, maar als ik er eenmaal ben is het wel leuk. Maar elke keer die discussie met mezelf aangaan...bah. Vermoeiend!
Ik ben dus aangewezen op homeopatische middelen, maar Famosan helpt (nog) niet veel. Ik zal die Ymea eens uitproberen.
@ Merel, heel herkenbaar allemaal, goed om te lezen! Ik probeer mijn energie op peil te houden door te blijven sporten, als ik dat niet doe lig ik elke avond na Sesamstraat in bed bij wijze van spreken!
Gelukkig heb ik heel leuk werk momenteel (bouw) en de mannen lachen me keihard uit als ik weer eens sta te wapperen als ik 't heet gheb en dat relativeert wel weer!
Maar waar ik echt moeite me heb is het mezelf er echt toe zetten om ergens heen te gaan (sport, vriendinnen, stappen). Geen zin, maar als ik er eenmaal ben is het wel leuk. Maar elke keer die discussie met mezelf aangaan...bah. Vermoeiend!
Huts!
zondag 3 oktober 2010 om 17:41
Ha herkenbaar! Zeker dat van na Sesamstraat in bed willen liggen. Heb nu twee opvliegers gehad: één keer bij een lezing die ik gaf en één keer bij de huisarts- kwam daar net praten over die verschijnselen, dus dat was meteen duidelijk. Maar niet fijn (understatement!) heb een beetje gewapperd, zweet weggekleenexd, het benoemd (soort van) en toen ging het wel.
Ik ben ook vroeg, 39, en ik heb maar besloten er niet zo'n probleem van te maken. Klinkt makkelijker dan het is, maar van de pil word ik somber, dus dat is geen optie. Dan maar de overgang, ik probeer er zo weinig mogelijk aandacht aan te schenken en ik zie het wel. Maar leuk is het niet!
Dus weinig tips en tricks, zit er net zelf in, maar ga meelezen!
(Leuk motto heb je trouwens )
Ik ben ook vroeg, 39, en ik heb maar besloten er niet zo'n probleem van te maken. Klinkt makkelijker dan het is, maar van de pil word ik somber, dus dat is geen optie. Dan maar de overgang, ik probeer er zo weinig mogelijk aandacht aan te schenken en ik zie het wel. Maar leuk is het niet!
Dus weinig tips en tricks, zit er net zelf in, maar ga meelezen!
(Leuk motto heb je trouwens )
zondag 3 oktober 2010 om 18:19
Ik heb het vooral ook snachts heel erg heet.
En zin moeten maken om iets te gaan doen is ook erg herkenbaar. Vooral als ik sávonds iets "moet" ondernemen. En met name de week voordat ik ongesteld moet worden. Dan moet ik mezelf echt een schop onder mijn achterste geven om iets te gaan doen.
Het naar de sportschool gaan is dan een lastige.
Ik probeer min. 3 keer per week te sporten maar het liever zie ik mezelf 4 keer per week gaan.
Gelukkig heb ik het ook naar mijn zin op mijn werk. 2 van mijn directe collega's zijn ook met de overgang bezig (zij zijn beide 50 +) Dus veel herkenning en toch ook grappig. Zitten we om de beurt flink te wapperen.
Clary, ik heb net als jij ook maar besloten er geen probleem van te maken. Dat schiet zeg maar niet echt op.
Hebben jullie kinderen?
En zin moeten maken om iets te gaan doen is ook erg herkenbaar. Vooral als ik sávonds iets "moet" ondernemen. En met name de week voordat ik ongesteld moet worden. Dan moet ik mezelf echt een schop onder mijn achterste geven om iets te gaan doen.
Het naar de sportschool gaan is dan een lastige.
Ik probeer min. 3 keer per week te sporten maar het liever zie ik mezelf 4 keer per week gaan.
Gelukkig heb ik het ook naar mijn zin op mijn werk. 2 van mijn directe collega's zijn ook met de overgang bezig (zij zijn beide 50 +) Dus veel herkenning en toch ook grappig. Zitten we om de beurt flink te wapperen.
Clary, ik heb net als jij ook maar besloten er geen probleem van te maken. Dat schiet zeg maar niet echt op.
Hebben jullie kinderen?
zondag 3 oktober 2010 om 18:46
Ooit heb ik de keuze gehad tussen of versneld de overgang doormaken door middel van hormoontabletten(dat zou ongeveer 3 maanden duren) of mijn baarmoeder eruit(ik was toen 42),ik heb voor het laatste gekozen omdat ik niets zag in tabletten en toen de overgang eenmaal begon viel het me allemaal reuze mee,nu ben ik 56 en heb het allemaal achter de rug! Wel zijn er nu andere dingen waar ik tegen aanloop zoals een droge vagina en daar gebruik in nu wel hormonen (ovules) voor omdat anders mijn sexleven kompleet over zou zijn en daar vind ik mezelf nog net te jong voor.
zondag 3 oktober 2010 om 18:50
Ik probeer het ook niet groter te maken dan het is. Daarom kan ik ook wel met de mannen in de keet meelachen als ze me voor de gek houden.
Toch blijf ik de lusteloosheid en niks-willen lastiger vinden dan de lichamelijke klachten. Vandaar dat ik af en toe een schop onder mijn kont nodig heb!
Daarom heb ik ook dit topic geopend, gewoon om eens van gedachten te wisselen en er mag gerust gelachen worden, we moeten er toch doorheen!
Ik heb geen kinderen en ook nooit een sterke kinderwens gehad. Ik heb wel veel "suikerkinderen" (van mijn vriendinnen) en dat vind ik erg leuk.
@ Clary, motto komt uit New Kids, hilarisch (bijna net zo hilarisch als Oh Oh Cherso en voor mij makkelijker te verstaan, hahaha)
@ Maxie, hormoontabletten zijn voor mij geen optie, lees eerdere post. Dus laat ik het maar gebeuren. Enne...ik ben single en mijn sexleven is momenteel niet bestaand, dus daar hoef ik nog even niet over na te denken, maar neem je tip mee.
Toch blijf ik de lusteloosheid en niks-willen lastiger vinden dan de lichamelijke klachten. Vandaar dat ik af en toe een schop onder mijn kont nodig heb!
Daarom heb ik ook dit topic geopend, gewoon om eens van gedachten te wisselen en er mag gerust gelachen worden, we moeten er toch doorheen!
Ik heb geen kinderen en ook nooit een sterke kinderwens gehad. Ik heb wel veel "suikerkinderen" (van mijn vriendinnen) en dat vind ik erg leuk.
@ Clary, motto komt uit New Kids, hilarisch (bijna net zo hilarisch als Oh Oh Cherso en voor mij makkelijker te verstaan, hahaha)
@ Maxie, hormoontabletten zijn voor mij geen optie, lees eerdere post. Dus laat ik het maar gebeuren. Enne...ik ben single en mijn sexleven is momenteel niet bestaand, dus daar hoef ik nog even niet over na te denken, maar neem je tip mee.
Huts!
zondag 3 oktober 2010 om 18:57
Nee, geen kinderen Merle29, en ook geen kinderwens, dat scheelt enorm, denk ik. En ik ben niet zo van het idee dat als je het maar positief benadert, het wel goed komt, maar ik merk dat ik het redelijk over me heen kan laten komen. Maar ik zit nog maar in het begin van de overgang, dus ik weet niet hoe erg ik er nog van ga balen!
Fijn, maxiemax, dat het bij jou uiteindelijk meeviel!
Ken het nummer van de New Kids, BellatrixVanDetta, moet er altijd erg om lachen!
En ik baal ook van dat niks willen, nergens zin in hebben en steeds vroeg naar bed willen.
Ik probeer altijd naar mijn afspraken te gaan. Maar klopt wel wat jij zegt; het nadenken/onderhandelen daarover kost steeds moeite!
Fijn, maxiemax, dat het bij jou uiteindelijk meeviel!
Ken het nummer van de New Kids, BellatrixVanDetta, moet er altijd erg om lachen!
En ik baal ook van dat niks willen, nergens zin in hebben en steeds vroeg naar bed willen.
Ik probeer altijd naar mijn afspraken te gaan. Maar klopt wel wat jij zegt; het nadenken/onderhandelen daarover kost steeds moeite!
zondag 3 oktober 2010 om 19:07
quote:Clary schreef op 03 oktober 2010 @ 18:57:
Het klinkt misschien gek, maar ik ben blij dat te horen! Dat ik dus niet de enige ben die daar moeite mee heeft bedoel ik. En dat het erbij hoort en dus overgaat.
Want ik word soms moe van mezelf...ga ik wel...ga ik niet...ja...nee...bij mijn werk heb ik daar gelukkig geen last van omdat ik het zo naar mijn zin heb, maar prive...!
Het klinkt misschien gek, maar ik ben blij dat te horen! Dat ik dus niet de enige ben die daar moeite mee heeft bedoel ik. En dat het erbij hoort en dus overgaat.
Want ik word soms moe van mezelf...ga ik wel...ga ik niet...ja...nee...bij mijn werk heb ik daar gelukkig geen last van omdat ik het zo naar mijn zin heb, maar prive...!
Huts!
maandag 4 oktober 2010 om 14:07
Hoi BellatrixVanDetta,
Ik kwam erachter op mijn 38ste dat ik in de overgang was.
Ik heb bewondering voor wat ik hier lees , dat jullie het blijkbaar zo makkelijk accepteerden.
Nou , ik niet , ik vond het echt shocking.
Nog meer toen bleek dat ik botontkalking bleek te hebben.
Ik voelde me een afgeschreven oud wijf.
Met een lichaam dat me in de steek liet.
Maar er zijn natuurlijk veeel ergere dingen (en mijn kinderwens was al vervult)
Maar het leek alsof ik in een constante PMS zat , dan zie je alles zwaar.
Ik had de hele reutemeteut , van opvliegers (vooral s'nacht zijn ze leuk), hartkloppingen tot woede uibarstingen en toen wist ik niet dat ik in de overgang was dus was ik aardig de weg kwijt.
Tegen de botontkalking en algehele veroudering slik ik nu kalktabletten en Angelique(hormonen) en dat bevalt me heel goed.
Heeft ook goed resultaat op mijn humeur.(na eerst een ander hormoonpreperaat waar ik heel down van werd)
Ik begrijp dat ze jou liever geen hormonen laten slikken.
Misschien kun je je laten nakijken hoe het met je vitamine D is.
Als je dat niet genoeg aanmaakt heeft extra zuivel geen zin.
Je hebt vitamine D nodig om kalk op te nemen.
Maar je moet ook niet zomaar vitamine D slikken want teveel is ook weer niet goed.
Ik kwam erachter op mijn 38ste dat ik in de overgang was.
Ik heb bewondering voor wat ik hier lees , dat jullie het blijkbaar zo makkelijk accepteerden.
Nou , ik niet , ik vond het echt shocking.
Nog meer toen bleek dat ik botontkalking bleek te hebben.
Ik voelde me een afgeschreven oud wijf.
Met een lichaam dat me in de steek liet.
Maar er zijn natuurlijk veeel ergere dingen (en mijn kinderwens was al vervult)
Maar het leek alsof ik in een constante PMS zat , dan zie je alles zwaar.
Ik had de hele reutemeteut , van opvliegers (vooral s'nacht zijn ze leuk), hartkloppingen tot woede uibarstingen en toen wist ik niet dat ik in de overgang was dus was ik aardig de weg kwijt.
Tegen de botontkalking en algehele veroudering slik ik nu kalktabletten en Angelique(hormonen) en dat bevalt me heel goed.
Heeft ook goed resultaat op mijn humeur.(na eerst een ander hormoonpreperaat waar ik heel down van werd)
Ik begrijp dat ze jou liever geen hormonen laten slikken.
Misschien kun je je laten nakijken hoe het met je vitamine D is.
Als je dat niet genoeg aanmaakt heeft extra zuivel geen zin.
Je hebt vitamine D nodig om kalk op te nemen.
Maar je moet ook niet zomaar vitamine D slikken want teveel is ook weer niet goed.