Gezondheid alle pijlers

Overgang?

15-04-2018 21:31 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of ik richting de overgang ga. Ik ben 48 en inmiddels al 3 maanden niet ongesteld geworden. Gisteren een zwangerschapstest gedaan om dat uit te sluiten. Ik ben niet zwanger, dus het zou best eens de overgang kunnen zijn. Ik heb inmiddels al een en ander gelezen op internet, maar ik zoek even ervaringen. Hoe is dit hele proces gegaan; zou dit het begin kunnen zijn of kan het wat anders zijn? Ik heb verder nog weinig last van andere zaken, behalve dat ik wel goed slaap, maar er heel moe uit zie (maar misschien is dat wel wat anders :-D )
Find people who will make you better (M. Obama)
Cateautje schreef:
15-04-2018 22:27
Als je menstruatie een jaar wegblijft zit je officieel in de overgang. Voor die tijd heet het pre-menopauze of peri-menopauze zo je wilt.
Mijn ha zegt dat je dan door de overgang bent als je een jaar niet ongesteld bent geweest.
Solomio schreef:
15-04-2018 22:30
Dat is gewoon niet waar.
Het heet de overgang al vanaf dat de hormonen gaan veranderen, je weet dus niet wanneer dat begint.
Na je laatste menstruatie ben je in de post-menopauze, die de rest van je leven duurt. De overgang (de naam zegt het al) is de periode waarin je overgaat van he vruchtbare tijd naar je onvruchtbare tijd.
Die overgang houdt op een gegeven moment weer op. Dan ben je klaar met overgaan.
Nou vind ik mijn huisarts ook een ongelooflijke jandoedel, dus dat scheelt.
Simitçi schreef:
15-04-2018 22:32
Mijn ha zegt dat je dan door de overgang bent als je een jaar niet ongesteld bent geweest.
De overgang op zich kan wel tien jaar of zelfs nog langer duren.
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
15-04-2018 22:32
Mijn ha zegt dat je dan door de overgang bent als je een jaar niet ongesteld bent geweest.
Je bent door de overgang heen als je hormonen een nieuw evenwicht hebben bereikt.
Als je een jaar niet ongesteld bent geweest mag je ervan uitgaan dat je niet meer ongesteld wordt, maar de overgang kan dan best nog een tijdje duren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
15-04-2018 22:35
Je bent door de overgang heen als je hormonen een nieuw evenwicht hebben bereikt.
Als je een jaar niet ongesteld bent geweest mag je ervan uitgaan dat je niet meer ongesteld wordt, maar de overgang kan dan best nog een tijdje duren.
Goh ik heb er echt zin in, mezelf nog nooit zo waardeloos gevoeld .....
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
15-04-2018 22:37
Goh ik heb er echt zin in, mezelf nog nooit zo waardeloos gevoeld .....
Bedoel je dat je zo veel last hebt van de overgang?
Of zeg ik iets verkeerds?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
15-04-2018 22:38
Bedoel je dat je zo veel last hebt van de overgang?
Of zeg ik iets verkeerds?
Het eerste jij zegt niks verkeerds hoor maar de laatste weken zijn echt een hel .
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
15-04-2018 22:39
Het eerste jij zegt niks verkeerds hoor maar de laatste weken zijn echt een hel .
Ow bah.
Ik rol er makkelijk doorheen en ben zo blij dat ik eindelijk niet meer menstrueer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al anderhalf jaar meer dan 2 weken per maand ongesteld. Van mij mag het nu wel een keer afgelopen zijn
Bah
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
15-04-2018 22:30
52 hier opvliegers hormonale onredelijkheid blaasproblemen you name it ik heb het wat een zegen :cry:
Zelfde leeftijd, zelfde schuitje. Vind de overgang echt een hel. Ik heb heel veel opvliegers, ook al zo'n feest. Talloze keren per nacht wakker daardoor en dus 's ochtends doodmoe weer wakker worden. Nog nooit in mijn hele leven blaasontsteking gehad en nu is het om de paar maanden raak. Afschaffen die overgang!
Sterkte :rose:
...
hvm schreef:
15-04-2018 22:43
Ik ben al anderhalf jaar meer dan 2 weken per maand ongesteld. Van mij mag het nu wel een keer afgelopen zijn
Bah
Is het misschien een plan om daar eens mee naar de huisarts te gaan?

Of misschien heeft je praktijk wel een overgangsconsulente. Je kan er in ieder geval een verwijzing voor vragen.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik al geweest ook bij de gyn. Echo gehad. Conclusie, ik moet nog even doorbijten. Van mij mag het morgen stoppen :@
Ik hou het bij op een kalender, en ik hoop echt iedere dag dat het voorbij is.
Ipv een weekje ongesteld ben ik een weekje niet ongesteld.....
hvm schreef:
15-04-2018 22:55
Daar ben ik al geweest ook bij de gyn. Echo gehad. Conclusie, ik moet nog even doorbijten. Van mij mag het morgen stoppen :@
Ipv een weekje ongesteld ben ik een weekje niet ongesteld.....
Ze maken zich er wel met een Jantje van Leiden vanaf zeg.

Mag ik vragen hoe oud je bent?
Alle reacties Link kopieren
Net 40...dat zit in de familie. Dus ik heb goede hoop dat het niet lang meer duurt

Ze hadden trouwens wel een goede hormonale verklaring. Maar ik voel me niet zo geroepen om dat hier neer te schrijven. Vind dit al heel wat.
hvm wijzigde dit bericht op 15-04-2018 23:09
46.10% gewijzigd
hvm schreef:
15-04-2018 23:06
Net 40...dat zit in de familie. Dus ik heb goede hoop dat het niet lang meer duurt
Maar dan kan de huisarts je toch de pil voorschrijven, zodat je weer gewoon een week die toestanden hebt?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-04-2018 23:08
Maar dan kan de huisarts je toch de pil voorschrijven, zodat je weer gewoon een week die toestanden hebt?
Ja, dat kan ook. Alleen ik trek de pil niet meer. Wordt er echt heel depri van. Dus de keuze is of ongesteld en het nog even uitzitten of niks geen zin meer in alles hebben.
hvm schreef:
15-04-2018 23:10
Ja, dat kan ook. Alleen ik trek de pil niet meer. Wordt er echt heel depri van. Dus de keuze is of ongesteld en het nog even uitzitten of niks geen zin meer in alles hebben.
Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, het is natuurlijk ook geen onschuldig snoepje.

Dan wens ik je geduld en sterkte en de hoop dat je af en toe je bloedwaarde laat checken.
Zijn er hier ook dames met een Mirena?

Ik ben 47jaar. Mijn 2e Mirena zit er nu 2 jaar in en ik was dankzij dat dingetje al bijna 7 jaar niet ongesteld. Wat een gemak!
Nu sinds een maand of 3 om de haverklap bloedingen en af en toe volledige leegloop (sorry, kan niet smakelijker vertellen)
Ik denk dat ik gemiddeld 2 weken per maand nu ongesteld ben (af en aan)

Is dat ook het begin van de overgang?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-04-2018 23:12
Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, het is natuurlijk ook geen onschuldig snoepje.

Dan wens ik je geduld en sterkte en de hoop dat je af en toe je bloedwaarde laat checken.
Dank je wel. Het komt wel goed uiteindelijk. Verder gelukkig niet veel last. Af en toe 's nachts een opvlieger.
hvm schreef:
15-04-2018 23:22
Dank je wel. Het komt wel goed uiteindelijk. Verder gelukkig niet veel last. Af en toe 's nachts een opvlieger.
Wat zijn die dingen heet hè? Eentje gehad en je kon een ei op me bakken.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-04-2018 23:23
Wat zijn die dingen heet hè? Eentje gehad en je kon een ei op me bakken.
Nou valt me eigenlijk wel mee. Als ik het voel opkomen, ga ik op mijn ademhaling letten en dan zwakt het ook weer snel af. :-$ Als ik al slaap en het gebeurt, dan wordt ik nat van het zweet wakker... :-(
hvm schreef:
15-04-2018 23:32
Nou valt me eigenlijk wel mee. Als ik het voel opkomen, ga ik op mijn ademhaling letten en dan zwakt het ook weer snel af. :-$ Als ik al slaap en het gebeurt, dan wordt ik nat van het zweet wakker... :-(
Ja, als je het gewend bent kan ik me voorstellen dat je ermee om leert gaan.
Ik kreeg het vreselijk benauwd.

Zo, nu is de dag voorbij. Welterusten voor straks.

Dag allemaal!!
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
15-04-2018 22:30
52 hier opvliegers hormonale onredelijkheid blaasproblemen you name it ik heb het wat een zegen :cry:
Oh wat balen! Sterkte!
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Wat nu ellendige verhalen lees ik hier. Ik ben ook bezig in dat andere topic, ook al veel ellendige verhalen. Gelukkig zijn er wel vrouwen die er weinig last van hebben, dat lijkt me heerlijk!
Ik lees wel over meer klachten, zoals traanogen en pijnlijke gewrichten. Daar heb ik dus ook last van, maar niet geweten dat dit ook een klacht kan zijn van de overgang.
Find people who will make you better (M. Obama)
michelleobama schreef:
16-04-2018 09:20
Wat nu ellendige verhalen lees ik hier. Ik ben ook bezig in dat andere topic, ook al veel ellendige verhalen. Gelukkig zijn er wel vrouwen die er weinig last van hebben, dat lijkt me heerlijk!
Ik lees wel over meer klachten, zoals traanogen en pijnlijke gewrichten. Daar heb ik dus ook last van, maar niet geweten dat dit ook een klacht kan zijn van de overgang.
Ik heb dan ook een klein liegje gedaan. Ik heb erge pijn in de gewrichten van mijn handen en inderdaad traanogen, zeker bij temperatuurwisselingen. Maar goed, voor de rest fiets ik er doorheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven