Overgang?
zondag 15 april 2018 om 21:31
Ik vraag me af of ik richting de overgang ga. Ik ben 48 en inmiddels al 3 maanden niet ongesteld geworden. Gisteren een zwangerschapstest gedaan om dat uit te sluiten. Ik ben niet zwanger, dus het zou best eens de overgang kunnen zijn. Ik heb inmiddels al een en ander gelezen op internet, maar ik zoek even ervaringen. Hoe is dit hele proces gegaan; zou dit het begin kunnen zijn of kan het wat anders zijn? Ik heb verder nog weinig last van andere zaken, behalve dat ik wel goed slaap, maar er heel moe uit zie (maar misschien is dat wel wat anders
)
Find people who will make you better (M. Obama)
maandag 16 april 2018 om 09:58
Wat bij mij denk ik wel scheelt is dat mijn menstruaties erg pijnlijk waren.michelleobama schreef: ↑16-04-2018 09:20Wat nu ellendige verhalen lees ik hier. Ik ben ook bezig in dat andere topic, ook al veel ellendige verhalen. Gelukkig zijn er wel vrouwen die er weinig last van hebben, dat lijkt me heerlijk!
Ik lees wel over meer klachten, zoals traanogen en pijnlijke gewrichten. Daar heb ik dus ook last van, maar niet geweten dat dit ook een klacht kan zijn van de overgang.
Dus alles is te verdragen nu ik niet meer menstrueer.
Pijnlijke gewrichten heb ik ook, opvliegers, droge ogen. Maar alles beter dan menstrueren plus de bijbehorende migraine-achtige hoofdpijnen.
Ik heb al twee jaar (of mss drie inmiddels, ik hou het niet meer bij) vrijwel geen hoofdpijn meer en nooit meer menstruatiepijn. Ik vind het een genot, die menopauze.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 16 april 2018 om 10:25
Dat heb ik al sinds ik een jaar of 30 ben. Waarom is dat overgang gerelateerd?
maandag 16 april 2018 om 10:30
Dan heb jij waarschijnlijk een aandoening aan je handen die niet gerelateerd is aan de overgang, maar bij mij is het pas begonnen toen ik al een tijdje in de overgang zat, ik heb namelijk altijd heel erg sterke handen gehad en met mijn ogen had ik ook nooit een probleem, dus toen het begon ben ik naar de huisarts getogen en die schaarde het onder overgangsklachten. Ik heb geen ontstekingsverschijnselen, mijn handgewrichten voelen heel erg beurs aan.
maandag 16 april 2018 om 10:50
De overgang is ook nog eens misleidend, mijn nicht was 47 en ze menstrueerde al 7 maanden niet meer, ze begon opvliegers te krijgen, stemmingswisselingen en ze kwam behoorlijk aan bij haar buik, en die buik werd dikker en dikker, toch maar even een testje gedaan en die was gelukkig voor haar negatief maar de klachten bleven aanhouden, toen toch maar even een bloedtest gedaan en ja hoor zwanger, ze heeft nu een knul erbij van 3 .
Dus ook tijdens de overgang is het oppassen geblazen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
maandag 16 april 2018 om 10:51
Is volgens mij vaak meer leeftijdgerelateerd en niet overganggerelateerd.
Hoe ouder ik word hoe vaker ik er last van heb.
En toevallig is er dan ook nog de overgang.
Correlatie, geen causatie........
Denk ik.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
maandag 16 april 2018 om 10:52
Dat is een goede vraag.
De neiging om alles aan de overgang te wijten is soms onweerstaanbaar ( want dan gaat het ook weer voorbij
Ik gok zo dat gewrichtsklachten en tranende ogen meer met ouder worden te maken hebben, mannen hebben er ook last van.
Het lijkt me hoog tijd dat er eens serieuzer, en grootschaliger wetenschappelijk onderzoek komt naar de overgang, en een goede voorlichting.
Ik vind het idioot hoeveel onwetendheid erover is bij huisartsen en dat vrouwen amper weten wat ze te wachten staat.
TO, het is wel zo dat het niet bij iedereen zo ernstig is, en dat niet iedereen alle ernstige klachten heeft. Als je het overgangstopic leest tel je misschien onwillekeurig alles bij elkaar op. En je kunt er ook iets aan doen. Sommige mineralen en vitaminen maken sommige klachten minder. Je kunt ook hormoonvervangende medicatie gebruiken, al zijn daar ook nadelen aan.
Opvliegers heb ik zelf niet zo erg, heb het alleen af en toe even erg warm maar dat is wel te doen. Extreem bloeden heb ik helemaal niet, als ik nog menstrueer is het ongeveer hetzelfde als vroeger.
nounou
maandag 16 april 2018 om 11:27
Mijn moeder had precies hetzelfde met haar handen en dat is na de overgang inderdaad weer verdwenen, dus...zazamaenade schreef: ↑16-04-2018 10:52Dat is een goede vraag.
De neiging om alles aan de overgang te wijten is soms onweerstaanbaar ( want dan gaat het ook weer voorbij).
Ik gok zo dat gewrichtsklachten en tranende ogen meer met ouder worden te maken hebben, mannen hebben er ook last van.
Het lijkt me hoog tijd dat er eens serieuzer, en grootschaliger wetenschappelijk onderzoek komt naar de overgang, en een goede voorlichting.
Ik vind het idioot hoeveel onwetendheid erover is bij huisartsen en dat vrouwen amper weten wat ze te wachten staat.
TO, het is wel zo dat het niet bij iedereen zo ernstig is, en dat niet iedereen alle ernstige klachten heeft. Als je het overgangstopic leest tel je misschien onwillekeurig alles bij elkaar op. En je kunt er ook iets aan doen. Sommige mineralen en vitaminen maken sommige klachten minder. Je kunt ook hormoonvervangende medicatie gebruiken, al zijn daar ook nadelen aan.
Opvliegers heb ik zelf niet zo erg, heb het alleen af en toe even erg warm maar dat is wel te doen. Extreem bloeden heb ik helemaal niet, als ik nog menstrueer is het ongeveer hetzelfde als vroeger.
maandag 16 april 2018 om 13:35
Vervelend dat je last hebt van je handen en traanogen. Maar iid kun je zeggen dat het dan wel meevalt, zeker als je leest wat er verder nog mogelijk is. Ik hoop voor je dat alle klachten ophouden als je doord e overgang heen bent.
maandag 16 april 2018 om 13:36
Fijn dat het bij jou goed uitpakt!Solomio schreef: ↑16-04-2018 09:58Wat bij mij denk ik wel scheelt is dat mijn menstruaties erg pijnlijk waren.
Dus alles is te verdragen nu ik niet meer menstrueer.
Pijnlijke gewrichten heb ik ook, opvliegers, droge ogen. Maar alles beter dan menstrueren plus de bijbehorende migraine-achtige hoofdpijnen.
Ik heb al twee jaar (of mss drie inmiddels, ik hou het niet meer bij) vrijwel geen hoofdpijn meer en nooit meer menstruatiepijn. Ik vind het een genot, die menopauze.
maandag 16 april 2018 om 13:37
Oh, dat kan inderdaad ook nog. Blij dat de test bij mij negatief is en mijn buik niet dikker wordt.Miskotto schreef: ↑16-04-2018 10:50De overgang is ook nog eens misleidend, mijn nicht was 47 en ze menstrueerde al 7 maanden niet meer, ze begon opvliegers te krijgen, stemmingswisselingen en ze kwam behoorlijk aan bij haar buik, en die buik werd dikker en dikker, toch maar even een testje gedaan en die was gelukkig voor haar negatief maar de klachten bleven aanhouden, toen toch maar even een bloedtest gedaan en ja hoor zwanger, ze heeft nu een knul erbij van 3 .
Ik zou er niet aan moeten denken, nog weer een kleintje erbij.
maandag 16 april 2018 om 13:40
Ik lees inderdaad dat er genoeg vrouwen zijn die minder last hebben. En ook de erge verhalen. Ik zal eens zien hoe het bij mij gaat. Ik heb nooit echt veel last gehad van hormonen, dus misschien is het nu ook gunstig. De tijd zal het leren.zazamaenade schreef: ↑16-04-2018 10:52Dat is een goede vraag.
De neiging om alles aan de overgang te wijten is soms onweerstaanbaar ( want dan gaat het ook weer voorbij).
Heb je nog een tip voor mineralen en vitamines die ik zou kunnen slikken? (Buiten de vitamine E die Cateautje al zei)
maandag 16 april 2018 om 13:48
Nee hoor, ik ben tien jaar ouder dan die 78 doet vermoeden.zazamaenade schreef: ↑15-04-2018 22:20Yella, ben jij uit '78 ? Dan ben je nog best jong om zo ver in de overgang te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 april 2018 om 14:32
Waar ik echt wel wat aan heb is magnesiumcitraat, dat gebruik ik sinds ik 's nachts kramp in mijn kuiten en voeten kreeg, ik schrok soms echt wakker van de pijn, of kon niet slapen door dat rotgevoel als het eraan zat te komen. Ga maar eens die verkrampte spier strekken als je loopt te hinken en te loeien van de pijnmichelleobama schreef: ↑16-04-2018 13:40Ik lees inderdaad dat er genoeg vrouwen zijn die minder last hebben. En ook de erge verhalen. Ik zal eens zien hoe het bij mij gaat. Ik heb nooit echt veel last gehad van hormonen, dus misschien is het nu ook gunstig. De tijd zal het leren.
Heb je nog een tip voor mineralen en vitamines die ik zou kunnen slikken? (Buiten de vitamine E die Cateautje al zei)
Dat is gelukkig nu vrijwel niet meer. Soms heb ik het nog een beetje en dan smeer ik er 'magnesiumolie' op, dat helpt goed (maar is erg duur).
Verder slik ik al jaren vit. D, in het winterseizoen, en ga van nu af aan maar ook in de zomer door. Vit. D-suppletie wordt aangeraden voor alle vrouwen boven de 50 http://www.vitaminedinformatie.nl/aanvu ... dheidsraad (ik ben bijna 56).
Een paar keer per week neem ik een multi, met oa extra E.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 16-04-2018 14:49
0.72% gewijzigd
nounou
maandag 16 april 2018 om 15:25
maandag 16 april 2018 om 15:36
Verrek, zou dat het zijn?zazamaenade schreef: ↑16-04-2018 14:32Waar ik echt wel wat aan heb is magnesiumcitraat, dat gebruik ik sinds ik 's nachts kramp in mijn kuiten en voeten kreeg, ik schrok soms echt wakker van de pijn, of kon niet slapen door dat rotgevoel als het eraan zat te komen. Ga maar eens die verkrampte spier strekken als je loopt te hinken en te loeien van de pijnEn dan daarna ook nog eens dagen spierpijn alsof ik een zware training achter de rug had.
Dat is gelukkig nu vrijwel niet meer. Soms heb ik het nog een beetje en dan smeer ik er 'magnesiumolie' op, dat helpt goed (maar is erg duur).
Verder slik ik al jaren vit. D, in het winterseizoen, en ga van nu af aan maar ook in de zomer door. Vit. D-suppletie wordt aangeraden voor alle vrouwen boven de 50 http://www.vitaminedinformatie.nl/aanvu ... dheidsraad (ik ben bijna 56).
Een paar keer per week neem ik een multi, met oa extra E.
ik zit al jaren in de overgang. ( al toen ik 37 was)
Maar ik heb de laatste tijd zo vaak ineens kramp in mijn voeten. Kan dat door de overgang komen?
maandag 16 april 2018 om 15:40
Overdrijf je niet een beetje, Cateau ? Sinds ik weer heel regelmatig orgasmes heb, blijft de boel erg levendig daar en voelt het allerminst verschrompeld aan
Maar hoe het op 80-jarige leeftijd is ? Zouden er eigenlijk vrouwen van die leeftijd meeschrijven op dit forum ?
nounou
maandag 16 april 2018 om 15:40
Ik ken een man die zijn balzak net boven de knie heeft hangen, dus er is gerechtigheid tussen mannen en vrouwen.
Heb het wel vaker gezien op het naaktstrand bij oudere mannen, het zaakje zakt langzaam maar gestaag, zeker bij mannen die boxershorts dragen zonder ondersteuning.
maandag 16 april 2018 om 15:43
Ik weet niet hoe oud je bent en wat je er allemaal aan doet.zazamaenade schreef: ↑16-04-2018 15:40Overdrijf je niet een beetje, Cateau ? Sinds ik weer heel regelmatig orgasmes heb, blijft de boel erg levendig daar en voelt het allerminst verschrompeld aan![]()
Maar hoe het op 80-jarige leeftijd is ? Zouden er eigenlijk vrouwen van die leeftijd meeschrijven op dit forum ?
Ik ben daar nog stevig en slik er onder ander vitamine E voor om ervoor te zorgen dat het zo blijft. Ook ontzeg ik mezelf geen pret en dat zal ook wel goed helpen. Je weet wat ze zeggen hè, use it or loose it.
maandag 16 april 2018 om 15:47
JepCateautje schreef: ↑16-04-2018 15:43Ik weet niet hoe oud je bent en wat je er allemaal aan doet.
Ik ben daar nog stevig en slik er onder ander vitamine E voor om ervoor te zorgen dat het zo blijft. Ook ontzeg ik mezelf geen pret en dat zal ook wel goed helpen. Je weet wat ze zeggen hè, use it or loose it.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 16-04-2018 15:50
3.84% gewijzigd
nounou
maandag 16 april 2018 om 15:49
Je wordt er huppelig van, haha!
Dan schelen we een half jaar ongeveer. Ik ben in december 56 geworden.
maandag 16 april 2018 om 15:51
maandag 16 april 2018 om 15:58
Nee hoor, ik zie je gewoon huppelen. Misschien moet je cache legen en je cookies opeten.zazamaenade schreef: ↑16-04-2018 15:51De huppelemoji is kapot
Wel een beetje veel, twee overgangstopics, en er is geen drukdrukdruk-emoji![]()