Overspannen. HELP wat nu?
zaterdag 30 november 2013 om 09:41
7 Weken geleden ben ik uitgevallen op het werk. Symptomen: huilen, nerveuze gevoelens, trillen, concentratieverlies, lichte paniek en soort van black outs (ff niet meer weten waar ik was of waar het over ging). Ik ben naar huis gegaan met het idee dat ik even een aantal dagen tot rust moest komen en dat ik er daarna wel weer zou zijn. Uiteindelijk ben ik 5 weken thuis geweest en ben sinds 2 weken weer 3x 2 uurtjes per week aan het werk.
Waarom dan mijn HELP bericht hier? Ik ben toch herstellende? Ja dat denk ik wel, maar ik weet het niet. Twee weken lang voelde ik me super. Goeie energie, blij weer aan het werk te mogen (en er weer "bij" te horen), geen nervositeit en huilbuien meer. Gister echter toch weer een labiele dag met veel piekeren en weer een licht nerveus gevoel in het lijf. Ik baal er zo van. Ik wil gewoon weer beter zijn!
Waar ik naar op zoek ben zijn ervaringen van mensen die ook overspannen zijn (geweest). Over burnout lees je veel ervaringen, maar over overspannenheid veel minder. En daar ben ik juist naar op zoek. De verhalen over overspannenheid. Na hoeveel tijd ging jij weer aan het werk? Had je in je herstelproces ook af en toe weer een terugvalletje. Welke hulpverlening heb je gehad? Hoe gaat het nu? Etc. Etc.
Alvast dank voor het delen van jullie ervaringen.
Waarom dan mijn HELP bericht hier? Ik ben toch herstellende? Ja dat denk ik wel, maar ik weet het niet. Twee weken lang voelde ik me super. Goeie energie, blij weer aan het werk te mogen (en er weer "bij" te horen), geen nervositeit en huilbuien meer. Gister echter toch weer een labiele dag met veel piekeren en weer een licht nerveus gevoel in het lijf. Ik baal er zo van. Ik wil gewoon weer beter zijn!
Waar ik naar op zoek ben zijn ervaringen van mensen die ook overspannen zijn (geweest). Over burnout lees je veel ervaringen, maar over overspannenheid veel minder. En daar ben ik juist naar op zoek. De verhalen over overspannenheid. Na hoeveel tijd ging jij weer aan het werk? Had je in je herstelproces ook af en toe weer een terugvalletje. Welke hulpverlening heb je gehad? Hoe gaat het nu? Etc. Etc.
Alvast dank voor het delen van jullie ervaringen.
Live Life to the Max!
zaterdag 30 november 2013 om 09:44
Geen ervaring mee. Maar die twee weken dat je niet werkte ging het beter? Misschien ben je iets te snel weer aan het werk gegaan? Iemand uit mijn omgeving heeft dit momenteel ook en Arbo arts adviseerde om zeker even een maand thuis te blijven en leuke dingen ondernemen en te ontspannen. Zij praat ook met een psycholoog
.
zaterdag 30 november 2013 om 09:46
quote:bootje_op_de_golven schreef op zaterdag 30 november 2013 09:44 Ik denk dat het heel belangrijk is om te weten waarom je uitgevallen bent en om dat gedrag te veranderen. Anders ga je vroeger of later weer.Dit. Praat je met iemand? Zodat je eventueel de oorzaak kan achterhalen? Dit gevoel komt toch ergens vandaan lijkt me
.
zaterdag 30 november 2013 om 09:47
Ik ben 5 weken thuis geweest. Nu sinds 2 weken weer voorzichtig aan het werk. Sinds ik werk voel ik me een stuk beter. Alleen gister was even zo'n dipdag en dat maakt direct weer angstig. Ik ben onder behandeling bij de bedrijfsarts en de bedrijfsmaatschappelijk werker. Hierdoor heb ik al heel wat inzichten in de mogelijke oorzaken gekregen.
Live Life to the Max!
zaterdag 30 november 2013 om 09:49
zaterdag 30 november 2013 om 09:57
Ik lees paniekaanvallen. De symptomen die jij opnoemt heb ik ook gehad. Heel lastig. Soms in drukke ruimtes of moeilijke situaties komt het wel weer naar boven, maar gaat het ook weer weg.
Mijn advies zou zijn. Zoek hulp bij de huisarts, ga praten met een psycholoog en blijf de dingen dien die je doet.
Dat is nu even moeilijk maar wel nodig.
Maar, ik praat nu wel puur over paniekaanvallen hoor.
Mijn advies zou zijn. Zoek hulp bij de huisarts, ga praten met een psycholoog en blijf de dingen dien die je doet.
Dat is nu even moeilijk maar wel nodig.
Maar, ik praat nu wel puur over paniekaanvallen hoor.
zaterdag 30 november 2013 om 10:01
Dank voor de berichten
Idd me beter niet laten ontmoedigen door een mindere dag.
Ik was alleen zo gefrustreerd gisteren. Wil zo graag weer gewoon aan het werk, weer mee tellen, weer 'normaal' behandeld worden (iedereen is erg voorzichtig met mij), eigenlijk gewoon weer beter zijn. Geduld is niet mijn sterkste jant.....
Idd me beter niet laten ontmoedigen door een mindere dag.
Ik was alleen zo gefrustreerd gisteren. Wil zo graag weer gewoon aan het werk, weer mee tellen, weer 'normaal' behandeld worden (iedereen is erg voorzichtig met mij), eigenlijk gewoon weer beter zijn. Geduld is niet mijn sterkste jant.....
Live Life to the Max!
zaterdag 30 november 2013 om 10:12
Ik ben ook overspannen geweest (op het randje van burn out, aldus de psychiater) en heb therapie gehad. Mij is geadviseerd om tijdens stressmomenten de yoga buikademhaling te doen. Ik deed al yoga ter ontspanning, want dat werkt. Verder ben ik gaan sporten, omdat dit ook goed is voor je geestelijke gezondheid.
Al die tijd dacht ik dat het kwam doordat ik geen werk had en mijzelf niet nuttig voelde, opgesloten, leven alleen in functie van kind en toenmalige vriend. Maar ik heb nu allang weer werk en diezelfde klachten waren teruggekomen. Ik raakte zo in de stress door mijn toenmalige vriend, is een lang verhaal. In het kort, hij wilde een vrouw die deed wat hij wil, wanneer hij het wil, alles deed op zijn manier, geen tegenspraak duldde, dingen zei of deed puur om te lachen met mijn reactie, het helemaal ok vond om te ruzien waar kind bij stond, en het vervolgens raar vond dat kind bang was van hem en alleen mama wilde. Mijn rust vond ik op mijn werk, want dan was ik weg van hem.
Dus, nu ben ik vertrokken met kind, binnenkort naar de rechtbank voor praktische zaken vast te leggen, en ik heb er het volste vertrouwen in dat ik nu wel rust zal vinden.
Mijn advies is, probeer te achterhalen wat in je leven je precies overspannen heeft gemaakt. Veel sterkte.
Al die tijd dacht ik dat het kwam doordat ik geen werk had en mijzelf niet nuttig voelde, opgesloten, leven alleen in functie van kind en toenmalige vriend. Maar ik heb nu allang weer werk en diezelfde klachten waren teruggekomen. Ik raakte zo in de stress door mijn toenmalige vriend, is een lang verhaal. In het kort, hij wilde een vrouw die deed wat hij wil, wanneer hij het wil, alles deed op zijn manier, geen tegenspraak duldde, dingen zei of deed puur om te lachen met mijn reactie, het helemaal ok vond om te ruzien waar kind bij stond, en het vervolgens raar vond dat kind bang was van hem en alleen mama wilde. Mijn rust vond ik op mijn werk, want dan was ik weg van hem.
Dus, nu ben ik vertrokken met kind, binnenkort naar de rechtbank voor praktische zaken vast te leggen, en ik heb er het volste vertrouwen in dat ik nu wel rust zal vinden.
Mijn advies is, probeer te achterhalen wat in je leven je precies overspannen heeft gemaakt. Veel sterkte.
zaterdag 30 november 2013 om 10:48
Ik had altijd begrepen dat overspannen en burn-out min of meer het zelfde is. Alleen wordt de term overspannen gebruikt wanneer de klachten korter dan 6 maanden (?) duurt en wanneer ze langer aanwezig zijn spreekt men over burn-out.
Je kan je energie steken in de waarom vraag. Maar je kan je ook richten op herstel. En dan komt het bekende riedeltje weer naar boven; lief zijn voor jezelf, voldoende slapen, gezond eten, bewegen/sporten en op de ademhaling letten (of yoga, ontspanningsoefeningen, etc)
Zoek eventueel hulp bij een psycholoog en of andere therapeut.
Lees anders eens de boeken van Bram Bakker, zijn laatste boek Blijf Beter! is een aanrader. Of kijk eens op deze, deze of deze websites.
Succes en beterschap
Je kan je energie steken in de waarom vraag. Maar je kan je ook richten op herstel. En dan komt het bekende riedeltje weer naar boven; lief zijn voor jezelf, voldoende slapen, gezond eten, bewegen/sporten en op de ademhaling letten (of yoga, ontspanningsoefeningen, etc)
Zoek eventueel hulp bij een psycholoog en of andere therapeut.
Lees anders eens de boeken van Bram Bakker, zijn laatste boek Blijf Beter! is een aanrader. Of kijk eens op deze, deze of deze websites.
Succes en beterschap
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 30 november 2013 om 12:55
Grappig hamerhaai dat je me wijst op allemaal sites gericht op bewegen/hardlopen. Ik ben fanatiek hardloper, dus deze sites wekken bij mij extra interesse. Van Yoga heb ik me altijd verre gehouden, mss me toch maar es in gaan verdiepen want kunnen ontspannen en slecht slapen zijn momenteel mijn grootste problemen (denk ik)
Live Life to the Max!