Gezondheid alle pijlers

Ovulatiepijn? Endometriose?

30-04-2012 20:34 1351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds drie maanden ben ik ongesteld, na een behandeling tegen endometriose, waarbij ik een half jaar in de overgang gehouden ben. Ik heb niet echt klachten gehad, tot vandaag. Vermoedelijk heb ik gister een eisprong gehad. Dat zegt mijn app, die ik er speciaal voor bijhou. Vandaag heb ik het gevoel dat ik ongesteld moet worden. Lage rugpijn, ik voel mijn baarmoeder en ben moe. Met vlagen misselijk, verdoofd gevoel in tandvlees. En ik maak me druk. Ik ben echt bang dat de endometriose terug is. Omdat ik nu niets kan en morgen pas de gynaecoloog kan bellen, ben ik eigenlijk op zoek naar wat geruststelling. Hoort dit misschien bij een ovulatie? Ik heb werkelijk geen idee hoe lang dat duren kan. Als ik google kom ik óf enge verhalen tegen, óf op sites terecht waar meiden zwanger willen worden en bij ieder pijntje hoop hebben. Ben maar gestopt met zoeken. Ergens weet ik dat niemand weet waar mijn klachten vandaan komen, maar ben toch op zoek naar een vorm van geruststelling, denk ik. Ik merk dat ik me ontzettend druk maak. Ben van de endometriose behoorlijk geschrokken, omdat er wel een kinderwens is. Ooit hoop ik moeder te worden. In mijn hoofd ben ik al bezig met de vragen stellen wat ik moet als dat niet blijkt te kunnen. Ben vermoedelijk op zoek naar reacties die mijn paniek wat verzachten.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Hoe had je dit afgelopen 3 maanden dan? Had je er toen ook zo erg last van? Ik herken het niet, ik heb het zelf niet maar kan me voorstellen dat je ongerust bent
Middenpijn?

http://www.gezondvgz.nl/% ... 4895-9898-cb84f4f6c1aa%7D
Nou, de afgelopen drie maanden had ik er geen last van. De eerste menstruatie verliep rustig, de tweede voelde ik me ziek en de derde viel weer mee. Maar nu voel ik dus allemaal vage dingen, terwijl ik nu rond mijn eisprong zit. Heb de link bekeken. Pijn in mijn bekken, heb ik dan weer niet. Wel enigszins geruststellend dat pijn rond de ovulatie niet perse met endometriose te maken heeft.
Ik heb exact hetzelfde op dit moment en ik heb goede hoop dat het mijn ovulatie is Ik heb het sinds mijn zwangerschap van twee jaar geleden iedere maand, zo halverwege mijn cyclus. Ik heb nooit endometriose gehad, voor zover ik weet en ook geen pijn buiten deze 24 uur om, dus ik ga ervan uit dat het een eisprong is.
Oh, dat is geruststellend, natonco. Het is voor mij nieuw en de schrik zit er blijkbaar nog erg in, bij me. Internet lijkt dan handig, maar de wilde verhalen die ik tegenkom maken me bloednerveus.
Ik heb net even gegoogeld op ovulatiepijn, en er is best veel over te vinden. Google daar maar op, beter voor je gemoedsrust Ovulatiepijn is een vrij normaal verschijnsel, zie ik. Niet heel prettig, maar wel heel handig als je ooit zwanger wil worden. Sterkte met het wennen aan je nieuwe lichaam. Ik hoop dat de endometriose wegblijft!
Zo moet ik het inderdaad zien. Ik heb een nieuw lichaam. Bedankt voor het reageren. Weet niet wat me ineens overkwam, zo paniekerig was ik. Is niets voor mij. Wanneer het om mijn buik gaat, blijkbaar wel. Ik bel de gynaecoloog, ik hou nog beter bij wat ik voel en probeer zo inderdaad maar te wennen. Thanks!
Kookwekkertje....ik heb sinds mijn 18e (nu rond 40) al verschrikkelijke pijnen van de ovulatie. De ene keer erger dan de andere keer.

Meestal is bij mij de ovulatiepijn heftiger dan de menstruatiepijn helaas.

Wat ook nog kan, althans dat merk ik bij mezelf. De eerste 4 maanden na een operatie zijn de pijnen nog heftiger bij ovulatie en menstruatie....weet niet of dit bij jou ook zo is natuurlijk.

Al gebeld?
Gebeld en al geweest, zelfs. Ik ben vandaag naar de gynaecoloog geweest. Hij kan het beeld niet erg goed plaatsen. Hij ziet wel "iets" op een eierstok, maar kan nu niet met zekerheid zeggen of dat van de ovulatie is, of dat de endometriose terugkomt. Over twee weken moet ik weer op controle. Dan hoor ik wat er verder gaat gebeuren. Als het dus endometriose is, gaan ze me weer opereren en de eierstok " uitpellen". Heb er zo geen zin in. Kan echt wel gillen. Ben nu net weer ongesteld en alles is weer op gang, krijg je dit gezeik. Ik wacht dus af en hoop op het beste. Hij zag verder geen actieve endometriose, op andere plekken en voelde ook niets. Dus ik heb wel hoop. Ovulatiepijn is ook niet alles, maar dat heb ik toch liever dan woekerend slijmvlies en kans op onvruchtbaarheid.
Voor wie het wil weten, of via de zoekmachine bij dit onderwerp komt, een update. Het is endometriose. Dikke cyste op eierstok. Precies dezelfde. Hij is weer "volgelopen", zoals dat zo smerig heet. Volgende maand krijg ik weer een operatie, maar iets radicaler dan de vorige keer. Wanneer blijkt dat de eierstok niet meer functioneert of er veel dood weefsel zit, gaan ze hem volledig verwijderen.

Vorige operatie, is nog geen jaar geleden. Daarna een half jaar aa de hormooninjecties gezeten en nu is mijn lijf eindelijk weer een beetje op gang. Heb dus een half jaar in de overgang gezeten, voor lul. Althans, zo voelt het.

Ik heb een grote kinderwens, die wel te vervullen is. Maar waarschijnlijk met IVF. Ik word deze week 31 en ik heb een koophuis, waar ik vanaf wil, zodat ik kan samenwonen. Zolang dat huis niet verkocht wordt, zal de kinderwens niet vervuld worden. Dus ik baal heel erg en voel me retezielig.

Mijn advies aan dames met abnormaal veel pijnklachten, of andere ellende, rond de eisprong, of menstruatie, is om vooral naar een gynaecoloog te gaan. Ik liep al vanaf 2007 met klachten en er is pas vorig jaar iets mee gedaan, omdat ik zelf zo wijs was naar de gyn te gaan. Ik had mezelf waarschijnlijk een hoop ellende bespaart, wanneer is eerder gegaan was.
Kookwekkertje, ook ik heb endometriose en ben begin dit jaar geopereerd. Het heeft niet mogen baten helaas want ik had daarna nog veel meer pijn en ellende. Nu doe ik sinds 2 maanden een speciaal dieet tegen de klachten van endometriose. Het begon binnen 2 weken al te werken en ik kan nu weer helemaal optimaal functioneren! Misschin ook iets voor jou om je daarin te verdiepen? Het werkt als een tierelier bij mij! Sterkte voor nu.
Bedankt voor je reactie, Tess. Heeft dat dieet een naam? Ik zal me er vanavond inderdaad in verdiepen. Zo kan het niet langer.
Een site waar ik veel aan heb gehad is http://www.praktijkvanhul ... adviesbijendometriose.php

Verder is het zelf vooral heel veel uitzoeken en uitproberen. Op engelstalige sites is wat meer te vinden, ik googel altijd op "endometriose dieet" en heb zodoende heel veel informatie kunnen vinden. Dit is een goede Engelse site, vertaald naar het Nederlands: http://translate.google.n ... do-resolved.com/diet.html Het is wel een hele omschakeling maar het is zeker de moeite van het proberen waard! Mocht je vragen hebben dan mag je ze me altijd stellen hoor.
Hier geen hulp, wel een knuffel van ook iemand met endo.
Met knuffels ben ik ook heel blij, hoor. Ik voel me echt rot.
Ik kan me goed voorstellen dat je je flink rot voelt. Sterkte!
Snjókorn falla, á allt og alla
Ook niet zo gek dat je je rot voelt hoor! Rotziekte.
Mijn gynaecoloog noemt het een kutziekte. Moest ik om lachen. Vandaag weer onwijs veel pijn. Ik heb helemaal geen zin in weer een operatie. Maar dat de pijn dan minder is, is juist wel weer een fijn vooruitzicht.

Heb het dieet gevonden en ik zal drastische maatregelen moeten nemen. Geen alcohol, cafeïne, suiker.... Eigenlijk doe ik alles fout, momenteel. Ik weet nog niet of ik het dieet zo drastisch ga volgen.
Ook ik smokkel wel eens een keertje hoor kookwekkertje. Een patatje op zn tijd is best lekker! En in het weekend neem ik wel een biertje of een glaasje port. Ook gooi ik wel eens kaas op mijn (mais)pasta, of creme fraiche door een ovenschotel, verder trouwens geen melkproducten.

Wat ik echt helemaal niet meer neem is tarweproducten. Daar heb ik namelijk wel veel last/pijn van als ik dat wel heb gegeten (paar x uitgeprobeerd). Nu eet ik dus maisbrood of speltbrood pasta van mais, maak zelf pizza's met een glutenvrije bodem, chippies zonder tarwe, enz.

Ik eet nu wel heel veel zaden en noten, fruit, peulvruchten en bonen.

Ik zou zeggen, probeer het eens 2-3 weken uit. Tegen die tijd moet je al wel het verschil kunnen merken. En misschien kun je je zo een operatie besparen.
Tess, ik kom even vertellen hoe het gaat. Niet... Ik word over een week geopereerd. Ben wel afgevallen, trouwens. Dat is dan wel een voordeel. Vandaag is het drama. Ik verlies een hoop bloed. Vermoedelijk is de cyste geklapt ofzo. Duizelig, pijn en bloed. Ik kijk zelfs uit naar de operatie. Ik eet veel fruit en stukken gezonder. Misschien helpt het om te voorkomen, maar mijn klachten zijn er op het moment niet minder van geworden. Ik kwam even een update geven, omdat jij de tip gaf, van het dieet.
Hoi Kookwekkertje,

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik heb het erg druk gehad de laatste week. Fijn dat je me even op de hoogte wilde brengen maar erg rot voor je zeg dat het zo slecht met je ging.

Heb je het dieet uitgeprobeerd, of een beetje naar eigen inzicht?

Ik merk zelf dat ik veel pijn krijg na het eten van producten waar tarwe in zit. Die producten eet ik dus nagenoeg helemaal niet meer. Voor de rest smokkel ik af en toe wel eens met het dieet hoor omdat het niet altijd haalbaar is, maar als ik eens iets van kaas eet of iets dergelijks krijg ik daar geen extra pijn van, dus met die dingen kan ik smokkelen.

Heb jij de tarwe wel uitgesloten? Of at je dat nog wel? Misschiien kun je dat dan uitproberen. Ipv tarwebrood kun je wel mais of speltbrood eten.

Ik hoop dat het nu inmiddels al beter met je gaat. Ben je nu al geopereerd of moet je nog?

Ik wens je iig een hele hoop sterkte toe!

Groetjes Tess
Hey! Naar eigen inzicht. Ik merk dat ik juist heel veel pijn in mijn buik krijg van ei en kool. Geen idee of dat nou aan mijn darmen ligt, aan de endometriose of aan misschien endometriose op mijn darmen.

Maandag ga ik het ziekenhuis in. Daarna maar eens kijken of ik inderdaad verder op dieet ga. Ik zie er best tegenop. Hopelijk valt de pijn mee en hoef ik maar een nacht in het ZH te blijven, ipv vier.
Hey Kookwekkertje,

Ik zit vandaag voor het eerst op een forum te kijken. Ik heb zelf endometriose sinds mijn 29e. Toen ik mij er in ging verdiepen werd ik niet vrolijk van alle berichten omdat ook ik een kinderwens had. Ik heb me toen voorgenomen om een keer een ander geluid te laten horen.

Ik ben in 2010 geopereerd om drie grote cystes in 1 eierstok weg te laten halen dmv een kijkoperatie. Het bleek toen dus ook dat ik een pittige vorm van endometriose had. Omdat ik een kinderwens had ben ik met folders over ivf weggestuurd. De operatie was geslaagd, dmv de pil door te blijven slikken is de endometriose niet veel erger geworden. In 2011 ben ik met ivf begonnen. Voor ons houdt dit in dat we dan eerst drie maanden de overgang in gaan om alles stil te leggen. Daarna een paar weken hormoonspuiten in je lichaam gooien om de eicellen te laten groeien. Om een lang verhaal iets korter te maken: Ik had 7 prima embryo's (ondanks het verhaal dat cystes een ontstekende invloed op je eicellen hebben). De eerste embryo werd geplaatst en twee weken later had ik een positieve zwangerschapstest. Mijn zwangerschap is erg goed verlopen (naast alle 'normale' kwalen), ben in week 41 bevallen (leeftijd: 31 jaar) en geniet nu ruim twee maanden van een zeer gezonde dochter.

Nu weet ik dat ik je zorgen mbt je pijn en tweede operatie niet kan wegnemen maar ik hoop dat dit zo vlak voor je operatie toch een kleine opsteker is.
Maryrooz, dat is een fijne opsteker! Gefeliciteerd met jullie dochter.

Na de operatie, ga ik inderdaad aan de pil. Met IVF, zijn er goede kansen, zei de gynaecoloog. Denk dat het bij ons ook IVF wordt. Vorig jaar ben ik ook in de overgang gebracht. Ik vond het pittig. Ik had dan ook veel last van bijwerkingen. Misschien valt het uiteindelijk hartstikke mee. Lief van je, dat je reageert. Ik wacht even af hoe de operatie gaat en hoe ik me voel, dan kom ik een update geven.

Ook in de hoop dat een ander er later nog iets aan heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven