Gezondheid alle pijlers

Oxazepam- wanneer verslaafd?

30-12-2013 23:35 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van mijn ha heb ik in oktober tien pillen oxazepam (10 pch) gekregen om te kunnen slapen in tentamenweken. Ik heb er toen vier genomen. Nu vorige week nog omdat ik zenuwachtig was voor een verhuizing. Vandaag heb ik een halfje genomen omdat ik morgrn een feestje geef. Ik heb daar nu spijt van omdat ik denk op zo'n manier een verslaving in de hand te werken. Mijn vraag is of jullie vinden dat ik dom bezig ben... (Ik bewaar de rest voor de tentamenweek in januari)
quote:Diztel schreef op 30 december 2013 @ 23:57:

[...]

Ging om de post van Thee, waar ik het mee eens was.ah oké
quote:hannahmaria schreef op 31 december 2013 @ 00:08:

[...]

Het is een doos met zooi waar ik ze in een opwelling in heb gemikt. Ik bel morgen mijn huisarts even, als ze er is.

Nu gedachten op nul en tukken (hoop ik)

En je weet nu al niet meer welke doos? Knap.

Waarvoor ga je je huisarts bellen?
quote:Ginevra schreef op 31 december 2013 @ 00:08:

Afgelopen zaterdag nog in de Volkskrant nog een artikel over verslaving aan 'pammetjes'. Duizenden mensen zijn hartstikke verslaafd maar denken zelf dat het niet zo is, want 'de huisarts zou het me toch niet geven als het zo erg was'.

Volgens mij is precies het gevaarlijke dat je ermee begint omdat je oprecht ernstige spanningen hebt, en gaandeweg ga je ze ook slikken voor zoiets als een feestje. Dan ben je al aardig op het hellend vlak gekomen. Wat is de volgende spannende gebeurtenis waar je een pammetje je doorheen gaat helpen?Helemaal eens.
quote:Istar_ schreef op 30 december 2013 @ 23:58:

[...]

Dan ga je op zoek naar een manier om minder te piekeren ipv zooi slikken.

dat dus

het aantal dat je slikt is niet schrikbarend

de redenen waarom je ze slikt, is wel zorgelijk

omdat je anders gaat liggen piekeren over het feestje dat je gaat geven.....

ik wet niet wat je verder nog voor stress in je leven verwacht, maar als je hiervoor al medicatie nodig hebt, mag je wel een goede zorgverzekering afsluiten
Ik heb ze weggemikt, kan er blijkbaar niet mee om gaan.
quote:hannahmaria schreef op 31 december 2013 @ 00:39:

Ik heb ze weggemikt, kan er blijkbaar niet mee om gaan.In de vuilnisbak? Wat asociaal. Je had ze ook gewoon morgen naar de apotheek kunnen brengen.
quote:hannahmaria schreef op 31 december 2013 @ 00:39:

Ik heb ze weggemikt, kan er blijkbaar niet mee om gaan.Dat was snel gevonden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Istar_ schreef op 31 december 2013 @ 00:41:

[...]

In de vuilnisbak? Wat asociaal. Je had ze ook gewoon morgen naar de apotheek kunnen brengen.

Asociaal?

Waarom gelijk zo negatief? Het was best een overwinning voor mezelf en nu praat je me schuldgevoel aan.
quote:hannahmaria schreef op 31 december 2013 @ 00:47:

[...]

Asociaal?

Waarom gelijk zo negatief? Het was best een overwinning voor mezelf en nu praat je me schuldgevoel aan.Het is gewoon onwijs slecht voor het milieu, dus heel asociaal.
quote:Mylene_Valerie schreef op 31 december 2013 @ 00:44:

[...]

Dat was snel gevonden.Doos omgekeerd, viel uiteindelijk mee
Kwam er net achter dat ik de laatste dagen codeinefosfaten slikte, vond het al zo vreemd dat de ergernissen e.d. weer toenamen. Die verdomde pilletjes lijken ook allemaal zo op elkaar.

Ik snap best dat iemand helemaal in de stress kan geraken wanneer die morgen een feest moet gaan geven. Ik moet er zelf niet aan denken, brrrr.
Wat betreft de verslaving, dat verschilt p.p.

Heb tijden tranxene geslikt en ook xanax, was geen probleem om zo mee te stoppen. itt temazepam, daar kan ik soms jaren aan een stuk niet zonder.
Wat ga je morgen dan met je huisarts bespreken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ik snap niet dat de huisarts voor tentamenstress benzo's voorschrijft
quote:Suziiiie schreef op 30 december 2013 @ 23:43:

Ik denk dat je ze neemt om de verkeerde redenen. Een feestje, een verhuizing? Dat is voor heel veel mensen stressvol, leer hier gewoon me om te gaan.+1
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
4 tot 5 pillen in 3 maanden dan heb je de pillen heel conservatief gebruikt.

Ik zou er toch mee stoppen want stress hoort bij het leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:thee schreef op 30 december 2013 @ 23:39:

Ik vind oxazepam absoluut niet verslavend maar velen denken daar anders over. Ik krijg ze, al zo'n 10 jaar lang, per 30 stuks met dosering van 1 tot 2 per dag. Soms doe ik er een maand mee (momenteel dus gemiddeld 1 per dag sinds kort), en soms doe ik er 6 maanden of langer mee.

Ik heb tov huisarts allang aangetoond dat ik er mee om kan gaan en huisarts weet mijn totale situatie en we houden elkaar erg goed op de hoogte.

Waarom wel een pijnstiller bij hoofdpijn, menstruatiepijn etc. niet iets als oxazepam als dat op dat moment nodig is?Je vindt ze absoluut niet verslavend, maar slikt ze wel al 10 jaar? Dat is nogal tegenstrijdig. Je vraag over waarom wel een pijnstiller en geen oxazepam slaat als een tang op een varken. Pijn kun je niet wegdenken, en als je dagelijks pijnstillers slikt en het op een verslaving gaat lijken heb je ook een probleem.
quote:betjebig schreef op 31 december 2013 @ 18:18:

[...]

Je vindt ze absoluut niet verslavend, maar slikt ze wel al 10 jaar? Dat is nogal tegenstrijdig. Je vraag over waarom wel een pijnstiller en geen oxazepam slaat als een tang op een varken. Pijn kun je niet wegdenken, en als je dagelijks pijnstillers slikt en het op een verslaving gaat lijken heb je ook een probleem.

Pijn kun je niet wegdenken, maar angst en andere psychische klachten kun je ook niet zomaar even wegdenken.

Voor mensen met serieuze psychische klachten kunnen benzo's, mits goed gebruikt, een goede ondersteuning zijn.

Ik gebruik ze zelf heel sporadisch. Gemiddeld minder dan 10 per jaar. En ook al 10 jaar lang. Maar af en toe neem ik er wel een en ook wel eens voor een -op zich- domme reden.
Van Wikipedia

Vanwege de korte werkingstijd kan oxazepam al snel verslavend werken en is het raadzaam oxazepam voor slaapklachten niet langer dan enkele weken te gebruiken. Doet men dit wel, dan kan het voorkomen dat men niet meer zonder oxazepam in slaap kan vallen, of steeds meer nodig heeft door verhoogde tolerantie. Voor angst- en spanningsklachten is de maximale aanbevolen tijd om het te gebruiken enkele weken tot enkele maanden. Bij zowel langdurend als kortdurend gebruik is het raadzaam de dosering langzaam te verminderen alvorens te stoppen.[3] Bij sommige personen kan oxazepam, zelfs in lichte doseringen en bij kortdurend gebruik (enkele weken) al (lichte) ontwenningsverschijnselen geven. Gevoelige personen en personen met een voorgeschiedenis van alcohol- en/of drugsverslaving zijn hier vaak gevoelig voor.
Oxazepam omdat je een feestje ga geven? Nee toch? Daar is het niet voor bedoeld hoor!!!

En oxazepam voor een tentamen? Leer je lesstof goed, zorg dat je goed uitgerust bent. Van oxazepam kan je alleen maar duf worden en dat kan je niet gebruiken met een tentamen/examen!

Verkeerde redenen dus om het in te nemen, ik snap die huisarts niet!!
Dat geldt bij (meer) dagelijks gebruik Betje.

Het middel heeft gevaren en lost op zich niets op. Daarom wordt het in de meeste gevallen ook niet meer vergoed.

Neemt niet weg dat het een prettig hulpmiddel kan zijn in bepaalde situaties.
quote:betjebig schreef op 31 december 2013 @ 18:18:

[...]

Je vindt ze absoluut niet verslavend, maar slikt ze wel al 10 jaar? Dat is nogal tegenstrijdig. Je vraag over waarom wel een pijnstiller en geen oxazepam slaat als een tang op een varken. Pijn kun je niet wegdenken, en als je dagelijks pijnstillers slikt en het op een verslaving gaat lijken heb je ook een probleem.dit. het is rommel, het is erg verslavend en het lost niks op. De post van thee illustreert dat perfect
Rommel vind ik onzin. Het is een legaal geneesmiddel dat -mits goed voorgeschreven en gebruikt- goed werk kan doen.

Toen ik in een crisis zat kreeg ik ze ruim voorgeschreven. Een eventuele verslaving zou later...als ik weer meer stabiel zou zijn.....wel aangepakt worden, vond de psychiater. Onder bepaalde omstandigheden is een afhankelijkheid aan benzo's - mits goed begeleid- een geaccepteerde keuze.

Wel eens dat de TO maar summiere info geeft. 10 oxazepam voor tentamens klinkt wat vaag.
Heb er net eentje genomen. Zometeen nog een temazepam en dan lekker slapie slaap doen.
Christiane; dat verklaard een hoop:/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven