Oxazepam- wanneer verslaafd?
maandag 30 december 2013 om 23:35
Van mijn ha heb ik in oktober tien pillen oxazepam (10 pch) gekregen om te kunnen slapen in tentamenweken. Ik heb er toen vier genomen. Nu vorige week nog omdat ik zenuwachtig was voor een verhuizing. Vandaag heb ik een halfje genomen omdat ik morgrn een feestje geef. Ik heb daar nu spijt van omdat ik denk op zo'n manier een verslaving in de hand te werken. Mijn vraag is of jullie vinden dat ik dom bezig ben... (Ik bewaar de rest voor de tentamenweek in januari)

maandag 30 december 2013 om 23:39
Ik vind oxazepam absoluut niet verslavend maar velen denken daar anders over. Ik krijg ze, al zo'n 10 jaar lang, per 30 stuks met dosering van 1 tot 2 per dag. Soms doe ik er een maand mee (momenteel dus gemiddeld 1 per dag sinds kort), en soms doe ik er 6 maanden of langer mee.
Ik heb tov huisarts allang aangetoond dat ik er mee om kan gaan en huisarts weet mijn totale situatie en we houden elkaar erg goed op de hoogte.
Waarom wel een pijnstiller bij hoofdpijn, menstruatiepijn etc. niet iets als oxazepam als dat op dat moment nodig is?
Ik heb tov huisarts allang aangetoond dat ik er mee om kan gaan en huisarts weet mijn totale situatie en we houden elkaar erg goed op de hoogte.
Waarom wel een pijnstiller bij hoofdpijn, menstruatiepijn etc. niet iets als oxazepam als dat op dat moment nodig is?

maandag 30 december 2013 om 23:48
Ik heb een aantal jaar geleden een enorme rotperiode in mijn leven meegemaakt en heb door omstandigheden erg veel angst gehad. Daarvoor heb ik een tijd lang oxazepam geslikt.
Ik mocht er maximaal drie op een dag (van 10mg).
Soms slikte ik die ook, andere dagen was het er maar één en als ik mazzel had kon ik een dag zonder.
Dat heeft denk ik twee maanden geduurd, toen ben ik zelf gaan afbouwen omdat ik niet verslaafd wilde raken.
In die periode heb ik een angststoornis ontwikkeld en ik heb later nog wel vaker oxazepam voorgeschreven gekregen.
Ik doseerde altijd zelf (wel in overleg met hulpverlening) en heb weleens 100 pillen in huis gehad.
Ik ben best verslavingsgevoelig, moet bijvoorbeeld echt uitkijken met alcohol. Maar heb bij oxazepam nooit gemerkt dat het verslavend zou zijn.
Ik mocht er maximaal drie op een dag (van 10mg).
Soms slikte ik die ook, andere dagen was het er maar één en als ik mazzel had kon ik een dag zonder.
Dat heeft denk ik twee maanden geduurd, toen ben ik zelf gaan afbouwen omdat ik niet verslaafd wilde raken.
In die periode heb ik een angststoornis ontwikkeld en ik heb later nog wel vaker oxazepam voorgeschreven gekregen.
Ik doseerde altijd zelf (wel in overleg met hulpverlening) en heb weleens 100 pillen in huis gehad.
Ik ben best verslavingsgevoelig, moet bijvoorbeeld echt uitkijken met alcohol. Maar heb bij oxazepam nooit gemerkt dat het verslavend zou zijn.

maandag 30 december 2013 om 23:52
Als je vaak Oxazepam inneemt kun je later een terugslag krijgen,( of hoe je het ook noemt), vaak ben je dan wel wat sterker dan in de stressvolle situatie waar je je toen in begaf, maar toch...
Verder eens met Thee, voor ernstige stress kan oxazepam voor verlichting zorgen en waarom ook niet?
Mijn huisarts schrijft ze trouwens niet zo makkelijk voor. Ik krijg ze niet
Verder eens met Thee, voor ernstige stress kan oxazepam voor verlichting zorgen en waarom ook niet?
Mijn huisarts schrijft ze trouwens niet zo makkelijk voor. Ik krijg ze niet

maandag 30 december 2013 om 23:55

maandag 30 december 2013 om 23:57
quote:itsme1973 schreef op 30 december 2013 @ 23:55:
ernstige stress, waarom ook niet?
het gaat om een feestje waarvoor TO dit middel blijkbaar nodig heeft
ik zou TO adviseren terug te gaan naar de HA en hulp te vragen bij het leren omgaan met spanningenGing om de post van Thee, waar ik het mee eens was.
ernstige stress, waarom ook niet?
het gaat om een feestje waarvoor TO dit middel blijkbaar nodig heeft
ik zou TO adviseren terug te gaan naar de HA en hulp te vragen bij het leren omgaan met spanningenGing om de post van Thee, waar ik het mee eens was.

dinsdag 31 december 2013 om 00:02

dinsdag 31 december 2013 om 00:06
quote:hannahmaria schreef op 31 december 2013 @ 00:04:
Ik heb de resterende pillen in een doos gestopt waarin ik ze niet makkelijk terugvind. Als ik ze vind gooi ik ze weg, want eigenlijk is het maar eng spul, als het me zo bezig houdt.
Je weet toch zelf waar je het verstopt hebt
Niet weggooien, maar naar de apotheek brengen
En een cursus mindfullnes oid gaan doen.
Ik heb de resterende pillen in een doos gestopt waarin ik ze niet makkelijk terugvind. Als ik ze vind gooi ik ze weg, want eigenlijk is het maar eng spul, als het me zo bezig houdt.

dinsdag 31 december 2013 om 00:06
Wat ik met mijn verhaal bedoelde was overigens niet dat ik vind dat je nu maar te pas en onpas oxazepam moet/kunt gaan slikken. Maar meer dat ik niet verwacht dat je van gebruik zoals jij omschrijft al verslavingsverschijnselen zou kunnen krijgen.
Mijn eigen ervaring is dus dat onregelmatig gebruik niet tot verslaving leidt.
Ik heb nog steeds oxazepam voor noodgevallenen slik het misschien 4 keer per jaar inmiddels.
Als je je niet laat verleiden om voor alles wat even tegen zit een oxa te nemen zal het wel loslopen met verslaafd raken.
Mijn eigen ervaring is dus dat onregelmatig gebruik niet tot verslaving leidt.
Ik heb nog steeds oxazepam voor noodgevallenen slik het misschien 4 keer per jaar inmiddels.
Als je je niet laat verleiden om voor alles wat even tegen zit een oxa te nemen zal het wel loslopen met verslaafd raken.

dinsdag 31 december 2013 om 00:08
Afgelopen zaterdag nog in de Volkskrant nog een artikel over verslaving aan 'pammetjes'. Duizenden mensen zijn hartstikke verslaafd maar denken zelf dat het niet zo is, want 'de huisarts zou het me toch niet geven als het zo erg was'.
Volgens mij is precies het gevaarlijke dat je ermee begint omdat je oprecht ernstige spanningen hebt, en gaandeweg ga je ze ook slikken voor zoiets als een feestje. Dan ben je al aardig op het hellend vlak gekomen. Wat is de volgende spannende gebeurtenis waar je een pammetje je doorheen gaat helpen?
Volgens mij is precies het gevaarlijke dat je ermee begint omdat je oprecht ernstige spanningen hebt, en gaandeweg ga je ze ook slikken voor zoiets als een feestje. Dan ben je al aardig op het hellend vlak gekomen. Wat is de volgende spannende gebeurtenis waar je een pammetje je doorheen gaat helpen?
dinsdag 31 december 2013 om 00:08
quote:Istar_ schreef op 31 december 2013 @ 00:06:
[...]
Het is een doos met zooi waar ik ze in een opwelling in heb gemikt. Ik bel morgen mijn huisarts even, als ze er is.
Nu gedachten op nul en tukken (hoop ik)
[...]
Het is een doos met zooi waar ik ze in een opwelling in heb gemikt. Ik bel morgen mijn huisarts even, als ze er is.
Nu gedachten op nul en tukken (hoop ik)