Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Hoi Vlin,

Spannend, weet je al wanneer je naar het ziekenhuis moet voor de lis?

Wat zou je het liefste willen? Wat jij het fijnst vindt, dat raad ik je aan te doen. En dan stel je je niet aan! Dan geef je gewoon duidelijk aan wat je wilt en daar is niets mis mee. Het gaat tenslotte om jouw lichaam. Ik denk dat ik in jouw geval ook eerder voor narcose zou kiezen, omdat je bijna flauwvalt na een onderzoek. Hoe komt dat trouwens dat je bijna flauwvalt na een onderzoek? Heb je dan pijn of is dat de spanning/angst? Ik wens je veel sterkte! En nogmaals, het is echt niet vreemd als je kiest voor een narcose hoor, praat er anders eens over met je gyn. Die kan je misschien geruststellen en wellicht raadt ook hij je aan te kiezen voor een algehele narcose. Sterkte!
Hoi Liesje,

Dankje!

Het lijkt me het fijnst om het niet mee te maken, maar heb het gevoel dat het zo'n groot ding wordt als ik voor narcose kies. En ben ook bang dat je daar een langere nasleep van hebt dan wanneer je het gewoon poliklinisch laat doen.

Dat flauwvallen heb ik altijd als ik me druk maak, zelf bij bloed afnemen gaat het mis, terwijl ik het echt niet pijnlijk vind of er nou enorm tegen opzie (nou ja, misschien dus onbewust wel).

De gynaecoloog wilde van me weten of ik het echt denk 'aan te kunnen' omdat het een ingreep is die secuur moet gebeuren en ze dus niet kan hebben dat ik ineens ga bewegen of flauwval, maar ze heeft de keuze echt aan mij overgelaten. Moeilijk! Denk niet dat ik ga bewegen hoor, het gaat me meer om de zenuwen.
Ik denk dat dat weleens zou kunnen, dat je er langer last van hebt als je onder narcose bent geweest. Niet van de ingreep zelf, maar vermoeidheid of iets dergelijks zou wel langer kunnen duren denk ik.

Tja, het is inderdaad niet de bedoeling dat je al te veel beweegt, maar daar ben je je wel van bewust, dus dat zul je ook niet doen. Als je het echt erg spannend vindt (bewust of onbewust) kun je misschien toch beter voor narcose gaan. Ook omdat je in je vorige post aangeeft het speculum wat te groot te vinden, misschien komt dat omdat je (onbewust) wat meer aanspant? Zou kunnen he, ik weet het ook niet :-) Ik hoop dat het je lukt een keuze te maken die voor jou prettig voelt. Zou het kunnen, poliklinisch met een roesje? Ik heb geen idee, maar misschien is dat een optie? Ik wens je veel sterkte en wijsheid!
Dankje Liesje!

Heb jij wel eens een lis gehad? Lees heel verschillende ervaringen op internet, maar als iedereen nou zegt dat het heel erg meevalt en ze achteraf ook niet voor een roesje zouden kiezen durf ik het wel poliklinisch aan.
´hoi dames hoe ishet hier?

hoi vlin7 ik heb ook een lis gehad onder plaatselijke verdoving opzich was dat best te doen hoor en je kan er altijd nog een verdoving bijkrijgen

sterkte
Hallo allemaal!

Ben vandaag bij de gyn. geweest en een colposcopie gehad met biopt. Hij had 2 stukjes weggenomen, maar heb er niks van gevoeld! Misschien dat 2 bevallingen het allemaal gevoelloos hebben gemaakt, haha, gelukkig maar.

Maargoed, dinsdag al weer terug voor uitslag en als ik CIN II of III heb dan moet t weggehaald worden en hij doet dat liever onder narcose, want dan ruik en voel je niks, zei hij.

Maar eerst maar ff de uitslag afwachten...

Dus Vlin, zo zie je maar weer dat het aan de gyn ligt wat hij/zij ook wil. In jou geval zou ik voor narcose gaan, als de gyn het toch niet uit maakt. Maar dat moet je zelf beslissen natuurlijk!

liefs
hoi jelly

ik heb niks geroken tijdens mijn behandeling

narcose is ook niet niks daar kun je ook een behoorlijke na sleep van krijgen en volgens mij moet je dan eerst paar uur blijven

groetjes
@Vlin: Ik heb in 2009 een lis gehad, onder plaatselijke verdoving en in 2010 een conisatie. De laatste is een operatie en daarbij kon ik kiezen tussen een ruggenprik of narcose. Het is een ruggenprik geworden, het lijkt mij namelijk (en zeker wanneer je er "zo" bij ligt tijdens een operatie) niet fijn om er niets van mee te krijgen. Beiden (lis en conisatie) zijn mij reuze meegevallen en als het nog een keer zou moeten (hoop van niet!) zou ik weer voor plaatselijke verdoving (of in het geval van conisatie een ruggenprik) kiezen. Er zijn vast heel veel mensen die zeggen dat het meevalt, maar er zijn er ook genoeg die zeggen dat het hen tegen is gevallen. De keuze is aan jou! Zoals je leest bij Jellie zijn er gyneacologen die er zelf voor kiezen de patient onder narcose te behandelen. Succes bij het maken van je keuze! Wanneer moet de gyn het uiterlijk weten waar je voor gaat? Als je voor narcose kiest, krijg je namelijk eerst een gesprek met een anesthesist... Sterkte!

@Jellie: Fijn dat je er niets van gevoeld hebt en dat je dinsdag al terug kunt voor de uitslag! Spannend... Laten we hopen dat het CIN I is, al kan ik me ook goed voorstellen (dat had ik namelijk) dat je graag ziet dat de afwijkende cellen weggehaald worden. Dan zijn die ook maar weg, anders blijf je je altijd afvragen hoe het er nu mee staat... Niet dat dat niet speelt als je een behandeling gehad hebt, maar toch... Sterkte en ik duim voor je!

@Middje: Hoe gaat het met jou? Heb je je gyn gebeld??
Vlin, fijn dat het meegevallen is. Bij mij was het weer anders. Ik heb de colpo, lis en biopt ineen gehad. Ook met alleen lokale verdoving, was echt goed te doen. De geur die vrij komt van de lis is een brandlucht. Zelfde als dat je een haar verbrandt. Vieze lucht, niet iedereen kan ertegen. Ik heb meer dan een maand op de uitslag gewacht, maar dat was vrije keuze. Ik heb het nl een week voor mijn bruiloft laten doen en ben pas na de honeymoon teruggegaan... Wilde het destijds niet weten, maakte me er toch niet heel druk om, dus het kon alleen maar tegenvallen als ik het zou weten.

Jelly, alleen jij kan inschatten hoe je het zonder narcose ervaart. Ben je heel paniekerig? Heb je een lage pijngrens? Ben je heel zenuwachtig, of redelijk relaxed normaal gesproken? Als ze je aangeboden hebben het met anaesthesie te doen kun je daar op zich wel gebruik van maken. Zitten natuurlijk risico's aan, maar als je anders zou bewegen tijdens de behandeling kun je denk ik meer schade aanrichten.

Hoe is het met de rest?

Ik "mag" vandaag ook weer... maar goed, de uitslag hoor ik toch pas over een paar weken. Ben dus meer zenuwachtig voor dat gefriemel met die Mirena eigenlijk.

We zien wel... Hopelijk krijgt ze um er toch snel uit, de nieuwe erin, pap 1 en weer een jaartje rust...
hoi liesje

ik heb gebeld en helaas kan ik niet eerder ze zaten allemaal al vol

dus zit er niks anders op dan wachten zucht

hoe is het bij jou

groetjes manon
Hey Lente, heb veel aan je gedacht vandaag! Hoe is het gegaan? Hoop dat je niet al te veel last hebt gehad van het verwijderen van de oude en het inbrengen van de nieuwe mirena. Nu idd een paar weken wachten, ben benieuwd wat het zal zijn. Duim voor je!

Hey Middje, balen dat je niet eerder kunt zeg! Heb je de gyn zelf gesproken? Heeft hij/zij je een beetje gerust kunnen stellen? Of zit je nog met veel vragen? In dat geval kun je best even bellen en vragen of je de gyn zelf mag spreken. Wie weet stelt het je wat meer gerust... Hmm, er zit inderdaad niets op dan wachten...vervelend hoor! Wanneer had je je afspraak ook alweer? Eind januari/begin februari, dacht ik? Sterkte... Met mij gaat het wel, gisteren weer een bloeding gehad. Baal ervan, maar houd er daarnaast rekening mee dat ik er natuurlijk wel extra op gefixeerd ben nu. Op 26 januari mag ik naar de gyn, schiet al op. Zie er nog niet tegenop nu, maar tegen die tijd wordt het wel weer spannender.
Zo, back in town.

Was eigenlijk wel gezellig vandaag. Gyn begin meteen over het feit dat ze me bijna niet herkende (10 kilo afgevallen sinds laatste keer). Daar dus eigenlijk beetje over gekletst de hele tijd. Oude Mirena eruit was niet fijn (eerste ene tang, toen andere tang, toen derde tang en toen lukt het...) Nieuwe erin was op zich prima. Een keertje hoesten en hij zat.

Ergens tussendoor ook nog uitstrijkje gemaakt. Hoor de 24e wat de uitslag is. Meestal zegt ze wel hoe het eruit ziet, deze keer niet, maar ze geeft de uitslag via een telefonisch consult, dus zal ze niet echt iets geks gezien hebben.

Ach, ben wel relaxed eigenlijk, we zien wel... ben eigenlijk blijer dat die Mirena zit en er niet op de OK uit moet.

Balen Liesje, dat de bloedingen niet ophouden, maar aan de andere kant: Drie weekjes zijn zo om en dan mag je al. Je bent er dus echt altijd op tijd bij! Lief dat je aan me gedacht hebt.

Middje, knap dat je WEL gebeld hebt. Balen dat je niet eerder terecht kunt, maar ook voor jou komt het dichterbij weer. Sterkte!
@allen...had van de week nog het een en ander gepost....geen idee waar ze gebleven zijn, maar niet hier?

@Lentelove: fijn dat het allemaal is meegevallen en als ze iets vreemds had gezien had ze dat echt wel gezegd

@Liesje: Supervervelend dat je nog steeds bloedingen heby, maar het is natuurlijk wat Lentelove ook zegt...je bent er echt wel op tijd bij!

@Vlin: ik vond de lys met alleen plaatselijke verdoving prima te doen, maar je moet vooral doen wat jou het prettigst lijkt. Het is al superongemakkelijk allemaal, dus ga voor je eigen gevoel!

Fijn weekend allemaal en tot snel,
Fijn Lente, dat het uiteindelijk toch goed gekomen is (wel na drie pogingen pas de oude eruit, heb je er geen last van? Heb geen spiraaltje, dus zou niet weten hoe dat voelt... Hoop in elk geval dat je geen pijn hebt!)! Goed om te horen dat je je nog niet al te druk maakt om de uitslag! Dat heeft sowieso weinig zin, maar het zou niet raar zijn als je dat wel zou doen. Nu maar even afwachten, maar als de gyn iets had gezien, zou ze het wel zeggen denk ik. "Het ziet er goed uit" is fijn om te horen, maar dat zegt eigenlijk ook niet heel veel (heb het meerdere malen gehoord, maar bleek uiteindelijk toch niet goed te zijn). Succes met wachten!

@Dalandra: Hmm, dan is er iets misgegaan met posten, jammer! Hoe gaat het met je? Bij jou begint het ook alweer spannend te worden, of heb ik dat mis? Weet niet of ik het goed heb, maar dacht dat je in februari terug moet voor je controleuitstrijkje? Gaat eigenlijk snel allemaal. Zie je er tegenop? Sterkte!

Ik baal wel van die bloedingen, maar vind het inderdaad fijn dat ik eind januari al terug mag. Ook al was dat niet mogelijk geweest en zou het eind maart geworden zijn, dan zou ik er nog op tijd bij zijn (mocht het "mis" zijn, maar daar ga ik eigenlijk niet vanuit. Wil gewoon graag weten hoe het ervoor staat nu. Raar eigenlijk, dat ik me wel zorgen maak maar er niet vanuit ga dat het niet goed is ).

Jullie ook een fijn weekend!
anoniem_51322 wijzigde dit bericht op 07-01-2011 19:21
Reden: toevoeging fijn weekend
% gewijzigd
Inderdaad, die beoordeling op het oog zegt niet alles. Ik heb ook al een paar keer gehoord dat het er goed uit zou zien en dan was het dat niet. Aan de andere kant heb ik ook verhalen gelezen waarbij de gyn het wel meteen zag en dan was het ook echt foute boel.

Verder gaat het eigenlijk wel goed. Gister nog wel wat gebloed, maar vandaag al niet meer. De ultieme test moet nog wel komen natuurlijk, om uit te testen hoe ie zit... Maar goed, het weekend staat voor de deur, dus dat weet ik denk ik ook snel nog een keer.

Prettig weekend iedereen en bedankt voor het meeleven!

Wie is nu de volgende die naar de gyn "mag"? Yaell denk ik? En dan Liesje, dan Dalandra en dan Middje? Ofzo?

En Jelly krijgt dinsdag de uitslag van de biopsie?

We leven mee....
@Lente: Fijn dat je alleen op donderdag nog wat hebt gebloed! In het weekend ook geen last van gehad? Hoop dat ie goed zit en je niet nog een keer terug hoeft! Voor de komende tijd heb je wel genoeg gedoe gehad, niet dan? Als het moet, dan moet het natuurlijk, maar hoop voor je dat het nu voor een flinke tijd over is!

@Jellie: Succes morgen, ik duim voor een goede uitslag voor je... Sterkte!
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ik heb er toch voor gekozen het onder narcose te laten doen. Geeft wat meer rust en ik verwacht niet echt een lange nasleep, omdat het een hele lichte narcose is..

Sterkte allemaal met het wachten, de uitslagen en de behandelingen!
Hoi allemaal!

Ben vanmorgen bij de gyn geweest en hij heeft geen afwijkingen kunnen vinden in de 2 stukjes die hij had weggehaald. Goed nieuws zou je denken, maar hij zei dat het kan dat hij het niet diep genoeg had weggehaald of dat mijn lichaam het al aan t opruimen is.

Om dus zekerheid te bieden moet ik over 3 maanden nogmaals een uitstrijkje laten maken en kijken wat daar uit komt.

Als daar weer pap 3a uit komt, dan alsnog een lis.

Ik ben er best gerust over en zie het over 3 maanden wel weer.

Vlin, goede beslissing, kan me voorstellen dat je daardoor meer rust hebt. Sterkte!

Iedereen bedankt voor de reacties en sterkte met alles!

Liefs
He Jelly, goed alternatief toch, over 3 maanden nog een uitstrijkje en dan verder kijken. Hopelijk is het dan een lagere pap-waarde en ruimt je lichaam het zelf weer op.

Vlin, ik denk ook dat het een verstandige keuze is. Ik heb in juni (en okt, maar dat was met een ruggeprik) een ingreep gehad aan anale poliepen en dat is ook met een hele lichte narcose gegaan. De ingreep duurde 10 minuten en ik ben hooguit 20 minuten "weg" geweest. Vond het wel een relaxte ervaring en heb ook weinig bijwerkingen gehad.
@Vlin: Goed om te horen, voor jezelf fijn dat je weet waar je aan toe bent en weet waar je je op kunt richten! Ik denk ook dat het met de nasleep wel mee zal vallen, als die narcose inderdaad zo licht is. En dat zal ook wel, de ingreep zal hooguit een kwartiertje duren. Fijn dat je een keuze hebt gemaakt waar je je goed bij voelt! Weet je al wanneer de lis zal plaatsvinden? Ik wens je in elk geval sterkte!

@Jellie: Gefeliciteerd met deze mooie uitslag! Toch blijft het wel spannend he, ook al weet je dat het er nu goed uit ziet. Hoop voor je dat je lichaam inderdaad "grote schoonmaak" aan het houden is, dan ben je over drie maanden "clean"! Mocht dat niet zo zijn, dan is het alsnog goed op te lossen met een lis. Maar de komende maanden ben je ervan verlost! Dat is wel prettig, toch?
@Yael: Succes vandaag! Ga voor je duimen... Hoop voor je dat je snel weet waar je aan toe bent, die onzekerheid is zo vervelend! Sterkte!
Hey Liesje_28, dank je wel voor je hart onder de riem! Ik zit al een beetje zenuwachtig op de klok te staren moet er 15,20 zijn!

Ik laat het jullie nog weten..
Hoe is het gegaan Yael? Viel het je mee? In elk geval fijn dat er nu naar gekeken is, wanneer hoor je meer? Spannend, succes met wachten...en sterkte natuurlijk!
Hoi Liesje_28,

Ik ben letterlijk net thuis! En jeetje als me wangen bij de gyn paars hadden kunnen worden dan was dat gebeurd want ik was op van de zenuwen (was trouwens wel hele lieve man). Hij heeft gekeken en met het blote oog zag alles er goed uit. Later met de microscoop en vloeistof zag hij twee kleine stipjes zitten dus heeft hij twee hapjes genomen en die worden onderzocht. Voor deze uitslag mag ik volgende week woensdag bij hem terugkomen. Hij verwacht er niks bijzonders van zegt hij, maar goed ik blijf nog wel een beetje bang!
Ik vraag me trouwens wel af of er meer mensen zijn bij wie wat afwijkende cellen te zien waren.. vast wel. Maar me hoofd zit nu ineens een beetje vol. Want alles begint een beetje te duizelen over alles wat hij gezegd heeft. Maar ja dat zullen de spanningen wel zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven