Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
@middje28

Hoi hoi,

Ik kies gewoon voor plaatselijke verdoving. Hoorde wel van een vriendin dat de verdoving wel erg naar is..... verder weet ik het allemaal niet
viel echt reuze mee hoor als je die biopsie zo hebt gedaan

is die verdoving een makkie
Nou ja door het hoesten voelde ik van de biopsie niks s:-) Hoop alleen dat na de lis geen rare uitslagen aan het licht komen
ik geloof weet het niet zeker dat het gaat om de snijranden of die ook schoon zijn
hij zei dat volgens mij vandaag de engste uitslag kon zijn.... snijranden kijken ze volgens mij mee of er genoeg weg is gehaald toch?
Precies, als de snijranden "schoon" zijn, is er voldoende weggesneden. De kans dat het dan terugkomt is klein (bij 95% van de vrouwen die behandeld zijn blijft het weg. Heb ik opgezocht omdat het bij mij na behandeling wel teruggekomen is, haha. Die kans is te verwaarlozen, dus ga er maar gewoon vanuit dat het goed is als de snijranden schoon zijn!). Over twee weken dus al onder het mes, fijn dat dat zo snel al is! Maak je er niet al te druk om, het is vervelend, maar de ingreep op zich is niet pijnlijk. De dagen erna heb je er nog wel last van, maar als het goed is heb je van het ziekenhuis een foldertje gekregen (of dat krijg je nog) waar je rekening mee moet houden voor en na de ingreep. Rustig aan en sterkte!
Ik weet het, ik ben alleen dan weer bang voor die snijranden! Maar ik denk dat ik de komende weken maar even geen enge verhalen op het internet moeten lezen :-)
hoi yael

ik snap heel goed dat je bang bent dat was ik en ben ik nog steeds

maar we moeten er wel op vertrouwen dat ze ons zo goed mogelijk helpen

en voordeel bij lis is dat alles word dichtgebrand dus mocht er nog wat zitten word dat verbrand dus is dat ook weg

groetjes
Hey Middje28,

Je hebt gelijk! Maar soms lees je dat ze in het weggehaalde weefsel dan alsnog cellen vinden die al verder zijn dan cin3. Maar eigenlijk moet je daar niet over nadenken. Het gekke is, gister was ik opgelucht en blij en dacht oke ik heb cin3 maar het is geen kanker. Vandaag zit ik in een dip en schrik ik van het feit dat het pap3 is en ben ik eigenlijk teleurgesteld in mijn lijf. De gyn leek gister ook beetje gehaast. Alles ging zo snel. En tja thuis aangekomen komen er allemaal vragen op je af!
Ik bedoelde natuurlijk cin3. Ik snap het trouwens niet.. waar slaat de pap2 dan nog op? want dat had ik en daar past toch geen cin3 bij? Vraag me af in hoeverre de pap uitslagen betrouwbaar zijn!
ik had eerst pap 1 en 5 maanden later pap3b ik vraag me ook wel is af of dat eerste uitstrijkje wel goed was maar goed

dat zou ik toch nooit te weten komen en daar heb ik ook niks

aan

voor de gyn is dit normaal doet niet anders misschien lijkt

het dan alsof hij wat gehaast-gemakkelijker is? ik heb bij alles me moeder meegenomen omdat als ik daar dan zit alles kangs me heen gaat ik knik ja en later denk ik huh wat zei hij ook alweer hihihi en door de zenuwen kan ik me dan ook niet concentreren
.
Yaell, dat is even schrikken meid. Wat een tegenvaller. Maar je gaat er echt goed mee om en je bent er echt op tijd bij hoor. Nog even tanden op elkaar voor de lis en de uitslag en dan is het (hopelijk) weg allemaal. Goed dat je toch naar je lijf hebt geluisterd en actie hebt ondernomen en naar de gyn bent gegaan.

Hoe is het met de rest?

Begin je al een beetje zenuwachtig te worden Liesje? Volgende week, toch?

Voor jullie komt het ook dichterbij Dalandra en Middje. Nog even afwachten en hopelijk kunnen jullie dan ook gerustgesteld worden.

Bij mij alles goed. Rustig eigenlijk...
Toen ik 35 was geworden kreeg ik een oproepje en ben toen gegaan.

Paar weken later werd ik opgebeld dat pap 3a had en ik hoefde mij geen zorgen te maken maar ze hadden wel alvast een afspraakt bij de gyn. in het ziekenhuis. Ik ben toen echt geschrokken. Ik daar toen heen en hij heeft mij onderzocht en ik kreeg een lis en ben gecurreteerd en alles is goed weggesneden verder. De uitslagen waren toen CIN2.

Toen elke 3 maanden controle. Na het tweede jaar om het halfjaar. Nu vorig jaar voor het laatste geweest en alles was goed.

Nu ben ik pas 40 geworden en kreeg weer een oproep en die afsrpaak is zometeen. Alles komt gelijk weer terug in mijn gedachtes en ben best nerveus.

De operatie destijds viel niet mee, ik had nabloedingen en moest nog een keer terug en weer onder narcose. Heb een jaar lang gevloeid. Brr nare tijd was het.

Ik hoop echt dat alles nu goed is bij mij dan heb ik verder geen ellende.

Het enige wat ik er aan over heb gehouden is dat ik nu veel vaker en heviger ongesteld ben. En om de 21 dagen, je kan er de klok op gelijk zetten. Dat is wel vervelend maar ja...ik heb er maar mee leren leven.

Ik vind het goed dat het bevolkingsonderzoek wordt gehouden, zo ben je er altijd op tijd bij.

Sterkte voor diegene die dit alles nu moeten meemaken.

hoi lentelove

het komt zeker dichtbij maar liever vandaag dan morgen maar helaas moet ik nog even afwachten

en het kutte eraan is dat als ik straks weer uitstrijkje krijg dan weer 2weken moet wachten

das wel vermoeiend
@Lente: Het komt voor mij inderdaad dichtbij, maar jij bent eerder aan de beurt! Je krijgt maandag de uitslag, toch? Hoe voel je je? Ik maak me nu helemaal geen zorgen meer. Nadat ik die afspraak heb gemaakt, ben ik een stuk rustiger geworden. Maar na woensdag zal het wel weer allemaal spannender gaan worden...we wachten maar af!

@Corinneke: Hoe is het gegaan gisteren? Ik kan me voorstellen dat het allemaal weer terugkwam, is ook niet niks wat je hebt meegemaakt. Ik hoop ook voor je dat het nu allemaal goed is en je die ellende achter je kunt laten! Over twee weken de uitslag? Sterkte!
Hoi nou ik was heel nerveus maar het was heel relax.

Ik had een vrouw en ze stelde mij op het gemak.

De kamer was lekker verwarmd en het was zo gepiept.

We hebben daarna zelfs nog even gekletst. Achteraf dacht ik nog tjonge heb ik mij daar weer zo druk omgemaakt.

Nu over 2 weken de uitslag, ik ga er vanuit dat alles goed is.

Bedankt voor je reactie, lief van je!

Gr. Corinne
Corinneke, fijn dat er toch wel begrip was voor je situatie en dat er een fijne omgeving gecreeerd is. Veel sterkte met wachten op de uitslag. Ik hoop voor je dat het goed nieuws is.

Liesje, nog een paar dagen... Fijn dat je er rustig onder bent. Hoe is het met niet-roken?

Ik krijg vanmiddag de uitslag, maar heb eerlijk gezegd nog geen tijd gehad om me er druk over te maken. Even druk op het werk en zo (vandaag werkdag van 8.00-21.00), telefoontje van gyn verwacht ik terwijl ik in de auto zit tussen 2 lokaties. Erg handig allemaal...
hey lentelove

ik zal voor je duimen

groetjes
Hoi Lentelove,

Ik hoop op een mooie uitslag voor je! Ben benieuwd..

groetjes
@Lentelove....heb de hele dag een kaarsje aan gehad, hopelijk heeft het geholpen

@Allen: tot snel
@Corinneke: Fijn dat je je op je gemak voelde en dat je nu wat meer gerustgesteld bent! Nu twee weken wachten en dat is vervelend, maar dan weet je wel hoe het er nu voorstaat. Ik duim voor je!

@Lente: Pff, wat een lange dag vandaag voor je! En dan tussendoor ff de uitslag horen, als het goed nieuws is, is dat niet erg natuurlijk, maar als er wat meer aan de hand is lijkt me dat niet echt fijn. Aan de andere kant biedt het werk dan ook wel wat afleiding. Ik hoop natuurlijk voor je dat je goed nieuws gehad hebt, ik ben heel erg benieuwd!! Hier gaat het goed, nog steeds een gelukkige niet-roker! Ben er echt blij mee en heb nog steeds niet echt moeilijke momenten gehad.

@De rest: hoe gaat het met jullie??
@Liesje: super dat het het niet-roken zo goed gaat...Met mij gaat het prima, heb nergens last van en een lekker relaxed weekend achter de rug! En met jou??

Groetjes en tot snel!
Goed hoor Liesje, klasse hoor. En nu doorzetten! Jij alvast sterkte overmorgen.

Hier goed nieuws, eindelijk weer pap 1. Ik moet eerlijk zeggen, ik had al wel een voorgevoel dat het goed zat. Niet dat ik voorheen klachten had, maar terugkijkend had ik wel wat vaker bloedinkjes en pijn. En het laatste half jaar had ik echt nergens geen last meer van. Dat hardop (hier) uitspreken is de goden verzoeken natuurlijk, dus dat heb ik maar niet gedaan. Maar de uitslag had ik dus stiekem wel verwacht. Nu weer over een jaartje terug.

Meiden, ik kan even niet beloven dat ik met dezelfde frequentie hier nog blijf komen, maar sterkte allemaal. Voorlopig blijf ik zeker nog meelezen, al kan ik me zo voorstellen dat dit af gaat nemen als het zelf niet meer speelt...
Hee, wat een supernieuws Lente! Gefeliciteerd!! Fijn dat je het ook wel min of meer verwacht had, dan is het wat minder spannend. Maar wel een grote tegenvaller wanneer het anders zou zijn. Gelukkig is daar nu geen sprake van! Lekker van gaan genieten en je hebt groot gelijk als je hier wat minder leest/schrijft. Is denk ik wel goed als je er even afstand van neemt, al zal ik je natuurlijk wel missen op dit topic! Geniet van het goede nieuws!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven