Gezondheid alle pijlers

PAP1, maar wel HPV 5

14-10-2015 15:52 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat er op internet weinig duidelijkheid te verkrijgen is, hoop ik dat er hier vrouwen zijn die dit meegemaakt hebben en mij er wat over kunnen vertellen.

Ik had PAP2 begin dit jaar en moest pas terug voor de herhaling. Nu blijk ik PAP1 te hebben, dus geen afwijkingen, maar wel HPV. Bij navraag blijkt dit type 5 te zijn.

Ik lees dat veel varianten helemaal geen symptomen geven of gaan geven, maar dat het dan nog wel door kan geven aan een ander en dat die wel symptomen kan krijgen.

Ik kan erg weinig vinden over type 5, behalve dat het huid wratten kan veroorzaken en veelal in de jeugd al opgelopen wordt. Ik lees ook dat type 6 en 11 genitale wratten veroorzaken, maar kan nergens uitsluitsel vinden of type 5 dit ook kan doen.

Ik zelf heb nergens last van of ooit last gehad van wratten in welke vorm dan ook, maar ik maak me wel zorgen over de besmetting aan derden.

Iemand hier ervaringen hier mee?
Don't know, don't care
80% van de mensen loopt rond met een hpv-infectie, als het niet meer is. Wordt al overgedragen door huid-huidcontact, dus het korte antwoord is: niet.

Het lange antwoord is: het is ook niet zo erg dat je dat niet kunt, aangezien de meeste lichamen het virus gewoon (soms pas na een tijdje) leren opruimen, dus je zult er nooit schade van ondervinden. De problematische HPV-virussen zijn nr. 16 en 18, want deze kunnen als ze níét door het lichaam kunnen worden opgeruimd kanker veroorzaken. Die kun je niet doorgeven want die heb je niet.

En dan nog, als je ze wel door kon geven, kun je daar niets aan doen, tenzij je geen sex meer wil hebben en hopen dat je bij het leeuwendeel hoort wat zo'n infectie binnen 8-14 maanden opruimt, maar zeker weten kun je dat niet (tenzij je het gaat laten testen en dat is a} zonde van het geld en b) niet heel erg betrouwbaar. Waarschijnlijk heb je zelfs alleen maar antistoffen tegen HPV nr. 5, wat betekent dat je daarmee ooit (waarschijnlijk in je jeugd) mee in aanraking gekomen bent en is het nu al geen actieve infectie meer.

Maar het HPV-virus doorgeven is helemaal niet zo erg, want waarschijnlijk heeft je sexpartner het allang (gehad). En daarom moet je je dochters (als je ze ooit hebt) (laten) inenten tegen nr. 16 en 18. Je kunt het niet voorkomen.
Oh en er is ook een grote kans dat jij het weer oploopt met een nieuwe bedpartner. Je kunt niet immuun worden voor HPV, je kunt het overdragen zonder dat je symptomen hebt en al door een hand te geven en het is supermegasuperbesmettelijk.

Maar nogmaals, 80% van de (seksueel actieve) mensen heeft een of meerdere HPV-infecties.
quote:lux. schreef op 14 oktober 2015 @ 17:14:

Waarschijnlijk heb je zelfs alleen maar antistoffen tegen HPV nr. 5, wat betekent dat je daarmee ooit (waarschijnlijk in je jeugd) mee in aanraking gekomen bent en is het nu al geen actieve infectie meer.

Dat is weer een heel andere insteek inderdaad die ik nergens terug gelezen heb.

Ik had inderdaad wel gelezen dat HPV-5 vaak bij kinderen voorkomt tussen de 5 en 15 jaar en dat het dan wratten op de handen/huid betreft. Dus wat je zegt klinkt erg logisch.
Don't know, don't care
quote:lalalalalinda schreef op 14 oktober 2015 @ 17:28:

[...]

Dat is weer een heel andere insteek inderdaad die ik nergens terug gelezen heb.

Ik had inderdaad wel gelezen dat HPV-5 vaak bij kinderen voorkomt tussen de 5 en 15 jaar en dat het dan wratten op de handen/huid betreft. Dus wat je zegt klinkt erg logisch.Zelfs als je nu een actieve infectie hebt, veroorzaakt het geen genitale wratten, maar kan het in theorie wel wratten veroorzaken op je handen. Dat doet het bij jou niet, dus dan doet je afweer z'n werk op dit moment. Meer kun je niet doen. Als je per ongeluk een ander besmet, zal die er waarschijnlijk ook nergens wratten van krijgen, maar iemand kan pech hebben natuurlijk.
quote:lux. schreef op 14 oktober 2015 @ 18:03:

[...]

Zelfs als je nu een actieve infectie hebt, veroorzaakt het geen genitale wratten, maar kan het in theorie wel wratten veroorzaken op je handen. Dat doet het bij jou niet, dus dan doet je afweer z'n werk op dit moment. Meer kun je niet doen. Als je per ongeluk een ander besmet, zal die er waarschijnlijk ook nergens wratten van krijgen, maar iemand kan pech hebben natuurlijk.Dat was inderdaad meer mijn achterliggende gedachte; of de 5 ook genitale wratten kan veroorzaken, maar ik lees overal dat dat niet zo is dus dat is een opluchting.
Don't know, don't care
Ik heb ondertussen van de soa poli vernomen dat zolang je geen wratten heb, je dus ook nagenoeg niet besmettelijk bent.

Oplucht dus
Don't know, don't care

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven