Pap3b uitslag na uitstrijkje..en dan?
zaterdag 10 juli 2010 om 14:00
zaterdag 10 juli 2010 om 14:18
Dit gebeurt dus niet allemaal in 1 consult. Ik denk eerlijk gezegd dat je een controle uitstrijkje krijgt en uitleg over wat je hebt en wat de procedure gaat worden.
Het weghalen van weefsel om te testen vond ik overigens veel vervelender dan verwacht. Ik zou je aanraden om iemand mee te nemen.
Het weghalen van weefsel om te testen vond ik overigens veel vervelender dan verwacht. Ik zou je aanraden om iemand mee te nemen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 10 juli 2010 om 14:35
Feeks, dat klinkt wat moderner dan wat ik heb gekregen. Mooie boel.
Ik kreeg ook een kleuring ofzo, en toen werd er een biopsie afgenomen, niks geen laser dus. Er werden gewoon heel gemeen twee stukjes van me afgeknipt (au!).
Op basis van de uitslag is er toen gekozen voor een lisbehandeling. Dat viel overigens wel weer mee.
Volgens mij was de gyn van de biopsie ook gewoon een ouwe gemene gek. Daarna heb ik om een andere gyn gevraagd en verliep het allemaal een stuk prettiger.
Ik kreeg ook een kleuring ofzo, en toen werd er een biopsie afgenomen, niks geen laser dus. Er werden gewoon heel gemeen twee stukjes van me afgeknipt (au!).
Op basis van de uitslag is er toen gekozen voor een lisbehandeling. Dat viel overigens wel weer mee.
Volgens mij was de gyn van de biopsie ook gewoon een ouwe gemene gek. Daarna heb ik om een andere gyn gevraagd en verliep het allemaal een stuk prettiger.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 10 juli 2010 om 14:37
Bij mij was het een inwendige echo en een vragenlijst de eerste keer. Vervolgens werd er een colposcopie afgesproken (3 weken later) met daarbij gelijk een lisexcisie en biopt. Niet heel prettig maar echt wel te doen allemaal. Het kan in een keer, maar het kan ook dat er eerst een colpo wordt gedaan met een biopt (om te kijken wat de CIN-waarde is) en naar aanleiding van het biopt wordt er dan gekeken wat de verdere behandeling is (lisexcisie, conisatie oid). Na de lis/biopt bleek bij mij dat alles weg was en dan moet je de eerste jaren elk half jaar terug naar de gyn voor een controle-uitstrijk.
Ik weet het, het is echt even schrikken, dat bericht. Toch blijkt dat je er meestal wel snel genoeg bij bent en dat het heel goed behandeld kan worden zonder verdere gevolgen.
Sterkte!
Ik weet het, het is echt even schrikken, dat bericht. Toch blijkt dat je er meestal wel snel genoeg bij bent en dat het heel goed behandeld kan worden zonder verdere gevolgen.
Sterkte!
zaterdag 10 juli 2010 om 15:23
Ook aan het handje gehad, nu 6 jaar geleden. Kreeg in het ziekenhuis een controle-uitstrijkje. Die was ook niet goed (het kan namelijk zijn dat je eerste uitstrijkje verkeerde waardes aangeeft). Daarna een lisexcisie. Ik heb gekozen voor algehele verdoving, en heb er dus (gelukkig!) niets van gemerkt. Daarna een tijdje elk half jaar een uitstrijkje, dan elk jaar en nu mag ik weer gewoon om de vijf jaar.
Ik weet dat je er heel erg van schrikt, dat had ik ook... maar, met pap3b ben je er meestal echt nog wel op tijd bij hoor. Ik ben al weer 6 jaar schoon....
Succes meid!
Ik weet dat je er heel erg van schrikt, dat had ik ook... maar, met pap3b ben je er meestal echt nog wel op tijd bij hoor. Ik ben al weer 6 jaar schoon....
Succes meid!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
zaterdag 10 juli 2010 om 15:26
Bij mijn eerste bezoekje aan de gynaecoloog kreeg ik meteen een colposcopie en een hete lysexcisie. Wat apart dat het bij iedereen anders is. Ik vond die lysexcisie niet echt leuk, ik had last van de verdoving, ik ging helemaal shaken, daar was ik niet op voorbereid.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
zaterdag 10 juli 2010 om 17:34
zondag 11 juli 2010 om 16:28
Ik schrok me ook te pletter (ook pap3B), dus weet een beetje hoe je je voelt. Bij mij is eerst een colposcopie gedaan: dan kijken ze met een soort 'vergrootglas' hoe de plekken eruit zien en hoe ernstig het lijkt. Ze stippen je baarmoedermond aan met een goedje (prikt een beetje) en kunnen zo door verkleuringen zien hoe het zit. Bij mij werd er daarna een biopt (hapje) genomen.
Tip: neem van te voren twee paracetamolletjes als je bang bent voor pijn, dan voel je niets. Trouwens, ook de keer dat ik dat vergeten was heb ik niet echt iets gevoeld, ik had een hele fijne gynaecologe.
Dat hapje gaat op kweek en afhankelijk van de uitslag gaan ze al dan niet behandelen. Wachten kan ook, om te kijken of je lichaam zelf al herstelt. Ik heb ivm zwangerschap 9 maanden moeten wachten voor er behandeld kon worden en ben onder strenge controle geweest, maar die cellen groeien zo langzaam dat dat geen probleem is geweest.
Ik heb uiteindelijk een lisexcisie ondergaan. Met een soort elektrische kaasschaaf halen ze, onder plaatselijke verdoving, een plakje van je baarmoedermond. Nee, niet fijn, maar ook niet heel erg. Voor mij is het nu wachten op het eerste uitstrijkje, in september, om te kijken hoe alles er nu uitziet.
Jij veel succes en sterkte! Het is goed te behandelen. Je bent er op tijd bij, hou je daar maar aan vast.
Tip: neem van te voren twee paracetamolletjes als je bang bent voor pijn, dan voel je niets. Trouwens, ook de keer dat ik dat vergeten was heb ik niet echt iets gevoeld, ik had een hele fijne gynaecologe.
Dat hapje gaat op kweek en afhankelijk van de uitslag gaan ze al dan niet behandelen. Wachten kan ook, om te kijken of je lichaam zelf al herstelt. Ik heb ivm zwangerschap 9 maanden moeten wachten voor er behandeld kon worden en ben onder strenge controle geweest, maar die cellen groeien zo langzaam dat dat geen probleem is geweest.
Ik heb uiteindelijk een lisexcisie ondergaan. Met een soort elektrische kaasschaaf halen ze, onder plaatselijke verdoving, een plakje van je baarmoedermond. Nee, niet fijn, maar ook niet heel erg. Voor mij is het nu wachten op het eerste uitstrijkje, in september, om te kijken hoe alles er nu uitziet.
Jij veel succes en sterkte! Het is goed te behandelen. Je bent er op tijd bij, hou je daar maar aan vast.
maandag 12 juli 2010 om 18:25
Ben vandaag geweest.Was een fijne arts en duidelijk gesprek. Ik ben een een van de geluksvogels (NOT!) dat de onrustige cellen aan de binnenkant en de buitenkant zitten. (dus meer in de ingang ook zeg maar) Heb colposcopie gehad en uitstrijkje, als deze laatste weer pap3b waarde aangeeft, mag ik deze maand/komende maand nog naar de OK en gaat hij een kegeltje weghalen. Daarna voorlopig elke 2 maanden controle. Dus nu even de 22e afwachten...
dinsdag 13 juli 2010 om 17:45
Welkom in de wereld die "afwijkende uitstrijkjes" heet. Die heet nl wachten... Wachten op uitslagen, wachten op onderzoeken, wachten op behandeling, wachten op controle-uitstrijkjes etc.
Fijn dat je in ieder geval een fijne dok had. Minder prettig als het een conisatie wordt. Dat is toch op de OK onder narcose. Maar toch ook wel weer overheen te komen, in ieder geval heel veel sterkte met de uitslag, en... het wachten erop...
Fijn dat je in ieder geval een fijne dok had. Minder prettig als het een conisatie wordt. Dat is toch op de OK onder narcose. Maar toch ook wel weer overheen te komen, in ieder geval heel veel sterkte met de uitslag, en... het wachten erop...
dinsdag 13 juli 2010 om 23:51
Tja de arts zei als de uitslag van dit onderzoek hetzelfde is als mijn eerdere uitstrijkje, dan is conisatie onvermijdelijk.
Maar ik heb wel zoiets..dan is het maar weg..ik word onrustig van het idee van onrustige cellen in mijn lijf. Nou ja, eerste de 22e maar even afwachen. Bedankt voor jullie reacties, fijn om te weten dat je niet de enige bent!
Maar ik heb wel zoiets..dan is het maar weg..ik word onrustig van het idee van onrustige cellen in mijn lijf. Nou ja, eerste de 22e maar even afwachen. Bedankt voor jullie reacties, fijn om te weten dat je niet de enige bent!
dinsdag 13 juli 2010 om 23:56
quote:Lentelove schreef op 10 juli 2010 @ 14:37:
Bij mij was het een inwendige echo en een vragenlijst de eerste keer. Vervolgens werd er een colposcopie afgesproken (3 weken later) met daarbij gelijk een lisexcisie en biopt. Het kan in een keer, maar het kan ook dat er eerst een colpo wordt gedaan met een biopt (om te kijken wat de CIN-waarde is) en naar aanleiding van het biopt wordt er dan gekeken wat de verdere behandeling is (lisexcisie, conisatie oid). Sterkte!Jeezes, kan dit niet gewoon even in begrijpelijke taal? Toevallig zit ik zelf ook al jaren in de molen en weet alles van de vakterminologie, maar TO komt net kijken.
Bij mij was het een inwendige echo en een vragenlijst de eerste keer. Vervolgens werd er een colposcopie afgesproken (3 weken later) met daarbij gelijk een lisexcisie en biopt. Het kan in een keer, maar het kan ook dat er eerst een colpo wordt gedaan met een biopt (om te kijken wat de CIN-waarde is) en naar aanleiding van het biopt wordt er dan gekeken wat de verdere behandeling is (lisexcisie, conisatie oid). Sterkte!Jeezes, kan dit niet gewoon even in begrijpelijke taal? Toevallig zit ik zelf ook al jaren in de molen en weet alles van de vakterminologie, maar TO komt net kijken.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
dinsdag 13 juli 2010 om 23:58
Overigens vond ik een colposcopie (aanstippen met azijnzuur en locatie v onrustige cellen bepalen) en de biopt (stukje wegknippen voor onderzoek) niks voorstellen, ik voelde er niks van. Zonder paracetamol. Dus laat je niet gek maken door vrouwen die het verschrikkelijk vinden, het is bij iedereen anders.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
woensdag 14 juli 2010 om 00:21
quote:Very Cherry schreef op 13 juli 2010 @ 23:58:
Overigens vond ik een colposcopie (aanstippen met azijnzuur en locatie v onrustige cellen bepalen) en de biopt (stukje wegknippen voor onderzoek) niks voorstellen, ik voelde er niks van. Zonder paracetamol. Dus laat je niet gek maken door vrouwen die het verschrikkelijk vinden, het is bij iedereen anders.Hij kon de onrustige plekken niet vinden met de colposcopie, daarom vermoeden dat het meer naar binnen zit,(dit bleek ook al uit eerdere uitslag) dus alleen wederom uitstrijkje gehad. Als die weer hetzelfde is dan wordt het OK. (en inderdaad, wat een vaktermen hier overal hihihi)
Overigens vond ik een colposcopie (aanstippen met azijnzuur en locatie v onrustige cellen bepalen) en de biopt (stukje wegknippen voor onderzoek) niks voorstellen, ik voelde er niks van. Zonder paracetamol. Dus laat je niet gek maken door vrouwen die het verschrikkelijk vinden, het is bij iedereen anders.Hij kon de onrustige plekken niet vinden met de colposcopie, daarom vermoeden dat het meer naar binnen zit,(dit bleek ook al uit eerdere uitslag) dus alleen wederom uitstrijkje gehad. Als die weer hetzelfde is dan wordt het OK. (en inderdaad, wat een vaktermen hier overal hihihi)