Gezondheid alle pijlers

PDS en koolhydraatarm eten

16-07-2009 15:31 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

sinds jaren heb ik last van een spastische en ook luie darm, dus ook al sinds jaren aan het bekijken waar mijn darmen wel cq niet goed reageren. Achter veel dingen al gekomen en dat eet/drink ik dus niet meer maar de laatste weken is het echt weer helemaal raak. Gister zelfs uurtje eerder naar huis gegaan omdat ik niet meer kon lopen van de pijn. Ben het zat, wil geen pijn meer! dus ben al een tijdje aan het googlen wat er evt aan te doen zou zijn en ik kom best veel tegen over een koolhydraatarm dieet. de verhalen zijn er goed over. Wil niet echt afvallen, paar kilo mag altijd wel maar dat is niet mn insteek. het gaat echt even erom om mijn darmen weer rustiger te krijgen.

Iemand ervaring met PDS en een koolhydraatarm dieet ( eetwijze)?
Geen ervaring met PDS, maar één ding weet ik wel: koolhydraatarme eetpatronen zijn niet gezond voor je. Er is bij een dergelijke dieet sprake van een toegenomen risico op osteoporose, nierstenen en atheromen/atherosclerose. Mijn advies is dan ook: doe het niet.
Koolhydraat arme dieten zijn helemaal niet ongezond pelikaan, maar er zijn altijd de kort-door-de-bocht-types die er één ding over hebben gelezen en dan gelijk weten hoe het in elkaar zit. Koolhydraat arme dieten als die van Atkins, waarbij je veel vetrijk voedsel eet zijn de boosdoeners. Maar daarnaast zijn er tal van andere koolhydraat arme dieten, die niet zo zijn opgesteld. Bij koolhydraat arm gaat het om minder 'witte' koolhydraten en minder porties op een dag. Dus heb je bijvoorbeeld bij ontbijt en lunch al volkorenboterhammen en crackers gegeten, dan eet je 'savonds geen berg pasta of rijst meer.

De bedoeling van een dergelijk dieet is om ook alleen maar volkoren te eten, geen witte pasta, witte rijst, wit brood etc. Ik kan het aanraden, sinds dit dieet zijn mijn darmklachten zo goed als weg. Lees eens op south beach voor recepten en informatie.
Kijk eens op: www.scdiet.nl
Wat mij heel goed geholpen heeft is het scheiden van de voedingsgroepen, wat simpelweg betekent dat je de koolhydraten en eiwitten gescheiden houdt. Je eet dus andere combinaties. Dus aardappelen, pasta e.d. (koolhydraten) met groente OF vlees of vis (eiwitten) met groente. Niet de aardappels MET het vlees.

Fruit eet je nooit na de maaltijd maar altijd ervoor, omdat fruit veel sneller verteerd en dus als het ware 'klem' zit in je darm achter het andere eten en daardoor gaat gisten wat enorme gasvorming veroorzaakt.

Probeer ook niet te veel te drinken tijdens de maaltijd. Dit spoelt de spijsverteringsenzymen weg die belangrijk zijn voor, juist ... de spijsvertering.

Hopelijk kun je wat met deze tips.
Wat ik nog wil toevoegen (maar dat weet je waarschijnlijk al) dat het eten van veeeeeeeeeeel vezels ontzettend belangrijk is. Of een voedingsmiddel veel of weinig vezels heeft kun je opzoeken door middel van de GI (Glycemische Index). Hoge GI=weinig vezels, lage GI=meer vezels. Dat is vooral belangrijk als je hypoglycemisch bent en moeite hebt met het verteren van suikers in koolhydraten. Vrij veel mensen met pds hebben hier last van.

Je hoeft dus de koolhydraten niet achterwege te laten, een aangepast gebruik ervan heeft ook al veel effect.
.
Waarom niet gewoon naar een diëtist Goof?

Als diëtist zijnde zou ik je niet direct een koolhydraatarm dieet adviseren, maar wie weet is het het proberen waard. He tlijkt mij zinvol dat je je voedingspatroon eens door een diëtist laat beoordelen en je laat adviseren of een koolhydraatarm dieet in jouw situatie zinvol zou kunnen zijn.

@ Hinde, niet iedereen met PDS heeft baat bij heel veel vezels. Te veel vezel kan juist klachten veroorzaken, maar er zijn genoeg mensen met PDS die niet goed reageren op een vezelverrijkt dieet maar beter op een vezelarmer dieet.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
Ik had altijd last van mijn darmen, altijd pijn en ongemak. Zelfs een keer bij de SEH gezeten omdat de huisarts een blindedarmontsteking vermoedde. Maar niets hoor; gewoon een spastische darm. Ik eet sinds een klein jaar heel weinig koolhydraten en ik heb gewoon géén last meer, helemaal zonder buikpijn. Dus mij bevalt het helemaal perfect in ieder geval.
Hoi Hoi,

Ben ook al jaren aan het tobben met mijn darmen en bij mij is minder vezels ook meer lol. Ik krijg de vezels van bijvoorbeeld grof volkoren brood niet lekker verwerkt, waardoor ik erg veel last van mijn darmen krijg. Bij mij zijn ook een aantal tips die goed werken:

- fruit vroeg op de dag, dus bijvoorbeeld om een uur of elf als je om half een luncht. Bepaalde bestanddelen uit fruit werken niet zo lekker samen met koolhydraten uit brood

- ik eet over het algemeen in de ochtend rechtsdraaiende yoghourt met cruesli, waar haver in zit. Die rechtsdraaiende yoghurt en die haver reageren heel goed op elkaar, waardoor mijn darmen aan het werk worden gezet zonder dat ik klachten heb;

- ik probeer ong. een uurtje voor het slapen gaan nog iets van een mager kwarkje of zo te eten, dan blijven mijn darmen wel op gang, zonder dat ze er veel moeite voor moeten doen;

- verder werkt bij mij het vermijden van suikerbommen ook goed: dus helaas geen zakken snoep meer leegsnaaien :-D maar dat is het wel waard

Ik weet niet of dit bij jou ook werkt, maar deze tips hebben mij heel erg geholpen.

Ow ja, ik blijk zelf ook slecht te reageren op varkensvlees - dit schijnt moeilijk verteerbaar te zijn en daardoor lang in je darmen te blijven waardoor je weer veel gasvorming en kramp kunt krijgen - en ook reageer ik niet goed op ui, maar dit zijn trial-and-error dingen: steeds een dingetje toevoegen of weglaten in een maaltijd zodat je weet wat je triggers zijn.

Bij mij heeft een aantal bezoeken aan de dietiste heel veel licht in de duisternis geschept.....

Heel veel succes!!!

Enne... deze tips werken voor mij, ik ben geen deskundige maar misschien heb je hier ook wat aan :-D
koolhydraatarme dieten, en alle dieten waarbij je bepaalde voedingsmiddelen bant werken niet op lange termijn.

Je hebt koolhydraten nodig, voor je vitamines, en voor je vezels.

Grootste probleem bij een koolhydraatbeperkt dieet is het teveel aan eiwitten wat nieren en lever kan schaden.

De beste weg naar minder gewicht is gewoon minder eten en meer bewegen
Bedankt allemaal voor de reacties, toch wat positieve geluiden dat koolhydraatarm eten wel goede resultaten kunnen hebben. Ik ben het gewoon aan het proberen, sinds woensdag middag geen ( of minimaal) koolhydraten gegeten en tot nu toe geen pijn in buik meer terwijl ik woensdagmiddag nog lag te kreperen, zeg niet alels maar eerste resultaten zijn oke.

Bij mij werken vezels dus ook niet optimaal voor mijn darmen, net als die hulpyoghurtjes of drankjes ( activia enz), die brengen mn darmen helemaal op hol.

dat van het fruit is ook een goede tip. had al wel ns gehoord dat fruit na een maaltijd slecht is voor je darmen maar had er nooit aan gedacht dat dat ook voor mij extra pijn kon veroorzaken, beetje dom dus maar die hou ik in de gaten.

Meds, mijn bericht had niks te maken met minder gewicht willen hebben maar met minder pijn willen hebben....

Meer tips zijn welkom hoor ;-0

Groetjes!!
Meds, het ging dus inderdaad niet om gewicht verliezen.

Goof, wat ik wel goed kan vedragen is af en toe een sneetje zuurdesembrood (met pindakaas ofzo). Je moet misschien wel even wennen aan de smaak en de consistentie.
ik heb het ook niet gehad over een doel. Ieder mens heeft koolhydraten nodig
.
Ja Meds, ik ben ook erg benieuwd naar je bron.
quote:meds schreef op 17 juli 2009 @ 23:47:

ik heb het ook niet gehad over een doel. Ieder mens heeft koolhydraten nodigJij had het over "De beste weg naar minder gewicht is gewoon minder eten en meer bewegen". Dus het lijkt alsof je aannam dat dit wel degelijk het doel was van TO.
Ik weet sinds een maand of 2 dat ik pds heb. Loop jaren met darmklachten, maar nooit de link gelegd. Koolhydraatarm werkt voor mij erg goed en verder ban ik lactose, knoflook, ui en pepers. Verder had ik van verschillende mensen gehoord dat ontslakken goed is wanneer je pds hebt. Daar ben ik dus nu mee bezig. Geen idee of het werkt, dat merk ik over een paar weken pas. Van iemand die nu ook ontslakt hoorde ik dat het drinken van aloe vera sap erg goed is om je darmen rustig te houden.
sinds een jaar heb ik chronische darmklachten, die de dokter heeft betempeld met PDS. Diarree en obstipati wisselen elkaar af, elke dag hoogzwanger rondlopen was ik beu., ik ben op de alternatieve tour gegaan, en heb bij een iriscopist aangeklopt. die adviseerde mij ( omdat ik geen elasticiteit meer in mn dikke darm heb) om geen vleesproducten meer te nemen en geen chocolade. ook gee koffie en niet teveel thee. alcohol vermijd ik ook zoveel mogelijk, net zoals vet eten. daar reageren mijn darmen helemaal niet goed op. Verder gebruik ik magnesiumphosporicum ( om gebrek aan zouten aan te vullen) en prunus l forte, om de galwegen en de lever te reinigen. De pieken zijn al drastisch afgenomen, toch heb ik enkel nog eens een heftige piek van een aantal dagen. hebben jullie verder nog tips die bij kunnen dragen aan mijn trage stoelgang?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven