Gezondheid alle pijlers

Pijn in nek en bovenkant schouder (rechts)

19-05-2012 15:07 17 berichten
Hoi,

Vanochtend gekke beweging met mijn hoofd gemaakt, waardoor ik een steek in de rechterkant van mijn nek en schouder kreeg. Deed even ongelofelijk zeer, daarna trok het weg. Bleef wel zeurderig gevoel houden. Ben nu een paar uur verder en bij bepaalde bewegingen schiet het er weer in. Erg pijnlijk. Heb me met veel pijn en moeite aangekleed (poging 1 halverwege gestaakt - huilen; poging 2: gelukt). Ik heb er tijgerbalsem opgedaan.

Ik kan m'n schouder en nek bewegen. Bij sommige bewegingen schiet het er dan opeens even in (pijnscheut). Oef, wat doet dat een pijn.

Ik neem aan dat dit met een paar dagen wel helemaal is weggezakt, maar tot die tijd: iemand tips? Wel masseren - niet masseren? Bewegen of stil houden?

Alvast bedankt!
Rustig aan doorbewegen, anders wordt de boel stijf.
Alle reacties Link kopieren
Oh, zoiets had ik laatst ook. Maar dan iets lager in mijn rug, aan de zijkant. Na een paar dagen was het wel weg.

Ik had er wel tantum opgesmeerd, dat hielp een beetje.
Thanx!

Het zijn juist onverwachte pijnscheuten. Dan ben ik (voorzichtig) met iets bezig; en WHAM pijnscheut door m'n nek en rechterarm.
Wat is spit?

Spit is eigenlijk een beschadiging van een tussenwervelschijf, vaak als gevolg van een buigende en of buigende draaiende beweging van de rug.

Tussen de wervels zit de tussenwervelschijf, dat is een kraakbenige ring met een geleiachtige substantie in het midden. Deze schijf geleid de krachten die op de wervelkolom komen te staan bij bewegingen en houdingen. Hij werkt als een soort schokdemper. Tevens begeleidt hij de bewegingen van de wervels onderling.

De tussenwervelschijf wordt meestal beschermt door het op tijd aanspannen van de omliggende spieren (coördinatie). Als je vermoeid bent, slecht eet, weinig beweegt of onder stress staat vermindert je coördinatie. Dit kan blessures tot gevolg hebben, bij de één is het de nek en bij de ander bijvoorbeeld de rug. Op het moment dat je coördinatie slecht is, is de tussenwervelschijf minder beschermd. Op het moment dat je in jouw geval dan bukt naar iets wat buiten je bereik ligt, kunnen er scheurtjes of een scheur ontstaan in de tussenwervelschijf. De geleiachtige substantie vloeit dan in die scheur en veroorzaakt druk op de omliggende weefsels (omdat de tussenwervelschijf aan die kant wat bolt. Het lichaam wil de plaats van de beschadiging beschermen en reageert met een heftige aanspanning van de omliggende spieren (soort kramp). Ook ontstaat er een soort ontstekingsreactie (niet- bacterieel) met zwelling. Dit is het begin van het herstelproces. De zwelling en de aangespannen spieren geven de pijn. Dit duurt vaak drie tot vijf dagen, mits je niet overbelast of juist helemaal niets doet. Je moet dus proberen te bewegen binnen je pijngrenzen.

Na drie tot vijf dagen wordt de ontstekingreactie minder en treed de volgende fase van herstel in. het gevolg is dat de pijn langzaam afneemt en je kunt meer en makkelijker zonder of met minder pijn bewegen. Dit duurt ongeveer 3 weken en dan is de tussenwervelschijf herstelt. De pijn en het onmachtige gevoel neemt steeds meer af en de beweeglijkheid, de activiteiten nemen steeds meer toe. Na drie weken is de tussenwervelschijf nog wel kwetsbaar. Het is dus zinvol om op te letten hoe je beweegt en tilt.

Probeer zo normaal mogelijk te bewegen en hervat, als dat gaat, de normale activiteiten binnen de pijngrenzen. Let wel geforceerd, weinig of niet bewegen leiden net zo goed tot vertraagd herstel als teveel bewegen.

Zoals je ziet lig je qua herstel op een normaal schema. Als je goed luistert naar je lichaam herstelt de klacht zich vanzelf en heb je geen manueel therapeut nodig. Heb je het idee dat na drie weken de klachten erger of hetzelfde zijn ga dan naar je huisarts.

Link
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Heb ik ook gehad. Warme kruik, pijnstiller er in bijv ibuprofen zodat je ondanks de pijn wel blijft bewegen. Als het morgen nog niet beter is zou ik de fysio bellen voor een afspraak.
@Enn Spit (lumbago) is een naam voor lage rugpijn, niet bij de nek.
Misschien is er een nekwervel verkeerd geschoten. Dan moet je even naar de fysio en die zet hem weer recht.
Ik heb al een pijnstiller geslikt. Ben niet zo van de pijnstillers, maar anders verkramp ik en durf ik helemaal niet meer te bewegen. Zeurende pijn kan ik wel hebben, maar die pijnscheuten nekken me. Maar bewegen, dus!
quote:achnein schreef op 19 mei 2012 @ 15:19:

@Enn Spit (lumbago) is een naam voor lage rugpijn, niet bij de nek.Nee hoor, ik heb ooit spit in mijn nek gehad. Volgens de huisarts is het een misverstand om te denken dat het alleen in je lage rug kan zitten (dat dacht ik nl ook altijd, maar dat is dus niet waar)
Ik ga ervan uit dat dit vanzelf wegtrekt. Mocht dat niet gebeuren dan idd naar de dokter. Maar ik kijk het eerst even aan.
quote:musset74 schreef op 19 mei 2012 @ 15:24:

Ik heb al een pijnstiller geslikt. Ben niet zo van de pijnstillers, maar anders verkramp ik en durf ik helemaal niet meer te bewegen. Zeurende pijn kan ik wel hebben, maar die pijnscheuten nekken me. Maar bewegen, dus!

Soms heb je gewoon pijnstiller nodig en kan niet veel kwaad als je dat incidenteel neemt.

Wat mij ook hielp is als ik ging zitten, mezelf goed in te bouwen met kussens op de bank zodat ik zo rechtop mogelijk zat. Scheelde ook in pijn. Die pijnscheuten zijn inderdaad hell, ik lag te kermen in mn bed als ik me om wilde draaien. Sterkte!
quote:achnein schreef op 19 mei 2012 @ 15:19:

@Enn Spit (lumbago) is een naam voor lage rugpijn, niet bij de nek.Ja dat las ik net en toch heeft mijn HA ooit (toen ik ongeveer dezelfde klachten had als TO) mijn klachten wel zo genoemd. Maar goed ik ben niet medisch geschoold. De aanpak die bij spit hoort werkte toen wel voor mij. Warmte, blijven bewegen, spierverslappers en pijnstillers.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Merk dat ik onbewust m'n hoofd schuin naar links hou en met opgetrokken schouders door het huis loop. Toch lastig hoor! Wel even wat gestreken, dus qua beweging gaat het wel. Bij te lang bewegen krijg ik wel meer last. Dus halverwege het strijken maar even gestopt (en dat vind ik erg...haha)
Je hebt een spier verrekt. Gaat vanzelf over. Masseren kan prettig zijn om de verhoogde spierspanning te verlagen. Op geleide van de pijn wel bewegen. Je nek stijf houden verlengt vaak het stijve gevoel.
Ik ben in 2011 als gevolg van steeds terug kerende rug- nek- en schouderklachten en spanning (waarvoor fysiotherapie niet hielp) terechtgekomen bij een importeur van een heel speciaal massagebed uit Zuid Korea. Het bed werkt volgens oosterse geneeswijze met infrarood warmte en massagerollers bestaande uit bepaalde mineralen. Het bed heeft een chiropraktische werking. Het is geen vibrerend bed, maar echt anders!

De behandelingen op dit bed hebben mij afgeholpen van de pijn en helpen het voor een groot deel voorkomen. Mijn rug blijft een zwakke plek en als de klachten terugkomen, ben ik er door een klein aantal behandelingen veel sneller vanaf dan dat ‘het vanzelf over gaat’. Deze behandelingen helpen ruimte terugbrengen en -houden tussen de wervels.

Ik heb veel andere mensen gesproken die door de behandelingen op dit bed van allerlei klachten afkwamen. Sowieso helpt het tegen allerlei spanningsklachten. Maar het helpt ook chronische pijn verlichten bij bijvoorbeeld reuma of hernia, whiplash en fibromyalgie.

Mijn eigen ervaringsdeskundigheid en de verhalen van anderen hebben me ertoe gebracht een website op te zetten voor de verkoop van deze gezondheidsbedden. (www.massage-bed.eu)

Je vindt daar veel informatie over hoe het werkt. We hebben een revalidatiearts, een osteopaat, een fysiotherapeut, en een cranio-sacraal therapeute en een psycholoog gevraagd om het bed uit te proberen en hun mening te geven. Alle deskundigen waren positief.
Thanks voor de tip, heb het bed gelijk besteld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven