Gezondheid alle pijlers

pijnlijke huid zonder 'reden'

08-02-2009 22:48 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje een vreemde titel maar ik wist het niet ander samen te vatten

Elke keer wanneer mijn weerstand daalt (dus als ik tegen ziek zijn aanhang; echt ziek word ik nooit) gaat mijn huid zeer doen. Ik vind het gevoel moeilijk te beschrijven; echt pijn is het namelijk niet, en toch ook weer wel. Aanrakingen verdraag ik niet/nauwelijks; kleding is dan een drama en in bed liggen of op de bank zitten idem. Zelfs huid contact met mijzelf (bv benen tegen elkaar oid) is echt een rot gevoel. Wanneer ik kippenvel krijg is het als of er door elk lichaamshaartje een naald naar binnenkomt (en dat doet dus wel echt zeer!)

Ik heb er nooit bij stil gestaan; dacht dat t wel gewoon was; maar eigenlijk kom ik langzaam aan tot de conclusie dat niemand het heeft of iemand kent die het heeft. Ik ben druk aan de google geweest maar kan er niks zinnigs over vinden; ik vraag geen doktersadvies; daar is de HA voor; maar misschien is er iemand die het (her)kent?
Misschien zijn het die kleine spiertjes die een haar recht overeind laten staan. Die zorgen ervoor dat de lucht stilstaat tussen de haren zodat het een isolerende laag vormt. Tevens is die spierarbeid warmte-opleverend. Ik heb dat ook maar alleen als ik griep heb.
Ik bedoel dus dat je spieren, ook de huidspieren dus, plotseling extra werk moeten gaan doen omdat je lichaamstemperatuur omhoog moet. Die spieren zijn die arbeid niet gewend, dus dan kan ik me voorstellen dat ze kwetsuren krijgen die (spier)pijn geven.

Ik fantaseer maar door...
Ik ken 't gevoel. Alsof je met een kaasschaaf over je huid bent geweest. De pijn gaat bij mij na een tijdje weer weg. Ben er ook nooit voor naar de HA geweest.. Geen idee wat het is...

Je bent niet de enige in ieder geval
Ik wist dus niet dat haren overeind kwamen (in kippenvel stand) door spiertjes.... (en ik heb t opgezocht ter controle ook nog :D)

maar dat is inderdaad een hele logische verklaring!

Mensen kijken nog al vreemd op als ik zeg dat mijn huid pijn doet; en ik heb t nu ook en weer reageren mensen er een beetje vreemd op (of ik t verzin) omdat niemand het kent blijkbaar. Fijn te weten dat andere het ook hebben. (nou ja niet voor jullie; maar wel dat ik niet gek ben ;))
Hoi gigaluilak, ik heb het ook... en het is inderdaad wel fijn te horen dat ook anderen het hebben! Lange tijd zelf ook een slechte weerstand gehad en ik heb zoiets ook wel bij griep. Niet zo erg als jij omschrijft maar het komt wel een beetje in de buurt.

Net zoiets als dat ik op die moment ook erg gevoelig wordt voor geluiden...

De uitleg klinkt heel logisch!
Wij noemen dat thuis 'griephuid', omdat het vaak vooraf gaat aan ziek worden. In jouw geval kan het dus een tijdje als opzichzelf staand fenomeen voorkomen begrijp ik.
Hoi GigaLuilak,

Hier nog iemand die het herkend. Ik heb het alleen niet over heel mijn lijf maar op een paar plekken. Mijn moeder heeft het ook en we krijgen het allebei als we ons ziek beginnen te voelen. Griephuid van MissMara is er een mooie naam voor. Voor mij is het een teken dat ik even weer wat beter voor mezelf moet zorgen.
Ik heb het ook, bij mij hangt het samen met koorts. Hoe hoger mijn koorts hoe erger de pijn.

Pas had ik griep met 39.5 koorts. Nou, zelfs het zachte donzen dekbed voelde als een spijkerbed

Ik kan hierdoor altijd aan mijn huid ongeveer aflezen hoe hoog mijn verhoging of koorts is.
Ik herken het, niet mijn hele huid maar op plaatselijk. Toen mijn immuunsysteem een jaar of 5 geleden erg van slag was, had ik het vaak. Nu bijna nooit meer. Ik heb ook nooit begrepen waardoor het kwam.
griep huid (huid griep ) is inderdaad een mooie naam er voor.

Ik heb het dus inderdaad niet alleen met ziek zijn maar als ik aan t kwakkelen ben, en dat duurt altijd heel lang bij mij (ziek zijn komt er nooit echt door heen; dus je kan weken zoet zijn met van alles en net niks zeg maar) en dan speelt inderdaad mijn huid steeds op. Je zou verwachten dt mijn huid spieren onderhand flink getraind zijn :P haha

Ik weet niet beter; voor mij is t dus wel normaal maar niemand in mijn omgeving die het kent vandaar dat ik het mij af vroeg.

Het lost niks op; maar tis wel grappig om te weten (en idd het gaat vanzelf over)
Ik heb het idd ook een paar gehad. De laatste keer had ik het aan de zijkant van mijn buik. Ben toen nog zelfs bij de huisarts geweest omdat de klachten leken op gordelroos.... Niemand snapte verder ook wat ik bedoelde. Nu ik de andere reacties zo lees, kan je het idd het beste omschrijven als huidgriep ja, want ik voelde me toen ook niet helemaal lekker...
Trouwens, ik bedenk me opeens dat ik deze klachten ook heb gehad toen ik door een soort lage rug-instabiliteit last kreeg van mijn heup en been. Toen ging de huid van mijn heup en bovenbeen ook zo aanvoelen, werd ook een 'griephuid'. Mijn fysio herkende dat en zei dat dat vaker voorkomt als je bewegingsapparaat uit balans is (ofzo, zijn precieze formulering weet ik niet meer). Kan het zoiets zijn?
He, ik ben niet de enige! Ik herken je verhaal helemaal, als ik tegen de griep aanzit doet ook alles pijn, liggen, maar ook aanraking van pyjama. En idd, kippenvel voelt verschrikkelijk dan! Ik kreeg ook altijd van die vreemde blikken als ik het vertelde, ben nog niemand tegengekomen die het ook heeft, maar leuk om hier te lezen dat ik niet de enige ben!
Ik herken het ook. Voelde me ook altijd wat onzeker omdat ik niemand kende die het ook heeft. De eerste keer dat ik er last van had, was het vlak onder mijn borsten en liep ik met papieren zakdoekjes onder de rand van mijn bh. Een paar maanden later kreeg ik last van gordelroos. Weliswaar op een andere plek, maar de huisarts dacht toch dat het met elkaar te maken heeft. Sindsdien heb ik er inderdaad vaker last van en met name wanneer mijn weerstand verlaagd is. Prettig om te lezen dat meerdere er last van hebben.
Nou ik ging dus googlen op pijnlijke huid en kwam hier uit.

Ik heb het dus ook. Gister leek het of ik een giga blauwe plek zou krijgen op mijn been, maar die zat er dus niet. En vandaag doet mijn hele linker been zeer, tot aan de huid op mijn tenen. en ook mijn rug en buik.

Maar ik voel me niet ziek (ben wel zwanger), zoals de meesten hier boven schreven.

Echt heel vaag, ik heb het nog nooit eerder gehad.
Misschien is het toch (beginnende/lichte) gordelroos?

Ik heb dus nu gordelroos en het begon precies zo. Pijn op mijn huid maar niets te zien. Ook van die prikkelingen. Pas later kreeg ik blaasjes die erg jeuken.

Volgens de huisarts komt dit als je weerstand erg laag is of na perioden van erge stress.
Apart. Ik heb dit ook, enorm pijnlijke huid, vooral op de benen (en dan vooral de achterkant van mijn benen). Ik heb dat als ik veel stress heb, slaapgebrek, maar soms ook zonder enige reden, lijtk het wel. Broek doet pijn, zitten doet dan pijn. Erg vervelend. Soms neem ik zelfs een pijnstiller in, vooral voor het slapen gaan, want de pijn houdt je wakker!

Ik heb reuma, en ooit een keer de diagnose secondaire fybromialgie erbij gekregen. Maar heb dan ook vaak onverklaarbare spierpijnen. Alleen, wat die huidpijn daar dan mee te maken heeft: beats me.

Heb me er maar bij neer gelegd dat pijn pijn is, waar het dan ook is. En blijkbaar is niet alles verklaarbaar!
Hallo iedereen,

Via een vriend van me kwam ik hier op dit forum-onderwerp omdat ik dus ook zon last heb van dit fenomeen;)

Ik ben ook heel blij dat anderen dit herkennen, dat is echt fijn. het is idd iets raars,'onverklaarbaars', voor jezelf maar zeker voor anderen vaak.

wat ik concludeer na wat ik gelezen heb is dat het samenhangt met stress en dus ziek-zijn, al dan niet griep. dit klinkt voo rmij heel logisch want ik heb een lange periode achter de rug van stress en ook nu heb ik paar weken last gehad van slapeloosheid.

Ik had het altijd al wel eens kort als ik moe was, maar dan ging het snel weer over. Nu heb ik het een week en mijn hele linkerkant doet zeer (als schuurpapier, verbrande huid, naalden die in je huid steken)

Ik kreeg ook van de arts op mijn werk (ben verpleegkundige) het adveis vitamine B1 te slikken, dus om weerstand te verhogen. En als het niet overgaat of je niet kunt slapen ervan, dan naar HA te gaan.

Gaat et bij de meesten van jullie wel snel over? hoelang duurt het meestal?

groetjes!
eigenlijk is het bij mij na een week weer over gegaan.

Maar ik merk toch regelmatig wel plekken die zeer doen,

zo heb ik het nu bijvoorbeeld weer op mijn rechter onderarm en aan de binnenkant van mijn handpalm

verder niet...echt vaag vind ik het hoor!
Ik ken het ook wel, plekken op de huid die extreem gevoelig zijn en aanvoelen alsof je er een flinke eerstegraads brandwond hebt zitten. Alles, zelfs de zachtste dingen, doen er zeer tegen en na een dag of drie is het steevast weer weg.

Het hangt bij mij ook wel samen met een gebrek aan weerstand, maar het valt ook op dat het vaak een plek is die precies over een ader loopt.

(Overigens geeft Google iets heel anders als je zoekt op huidgriep.)
Hallo gigaluilak,

Topic van een hele tijd terug. Maar kwam via Google hier terecht. Ik vroeg mij af of je er ondertussen al achter bent wat het nou precies is? Ik heb namelijk precies hetzelfde.

Groetjes
Het is een hele normale reactie als je griep hebt. Ik ken heel veel mensen die het hebben. Wij noemen het een zeer huidje. Momenteel over mijn gele lichaam omdat ik met griep op bed lig. Mijn botten doen er ook pijn bij. Heeft niks met gordelroos of slecht voir jezelf zorgen te maken. Puur een verschijnsel van griep. Net als hoofdpijn of koorts.
Goh, wat ben ik toch blij met internet!

Ik herken het verschijnsel "pijnlijke huid" al sinds mijn kindertijd. Mijn moeder zei dan altijd als ik vroeg wat het was: "je hebt een kou op een spier".

Toen was er nog geen internet voor dingen op te zoeken, en naar een dokter ging je niet voor zoiets, want na een paar dagen was 't weer over.

Nu heb ik het vandaag, sinds jaren weer.

Ik heb inderdaad recent griep gehad en een antibiotica-kuur voor mijn keel. Dus gezien de reacties hier op dit forum is 't mysterie opgelost!! Fijn om hier eindelijk een beetje duidelijkheid over te krijgen 👍👌
anoniem_269179 wijzigde dit bericht op 12-03-2016 00:09
Reden: Typefout
% gewijzigd
Wat mot dat mot!
Deze maand ziek geweest en inderdaad, ook pijn aan mijn huid (alleen gebied van mijn torso). Daarom dacht ik even aan gordelroos. Maar sinds de koorts weg is, ook geen pijn meer gehad, dus zal wel echt griep gerelateerd zijn.

Misschien heb je wel een licht herpesvirus dat opspeelt als je ziek bent. Gordelroos (en dus huidpijn) is nl. een herpesvariant, net als de koortslip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven