Gezondheid alle pijlers

Prikkelbare darm syndroom?

25-07-2017 21:10 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_195043 wijzigde dit bericht op 01-08-2017 12:39
99.78% gewijzigd
Heel herkenbaar. Ik heb ook last van PDS en deze symptomen zijn erg typisch.

Heb nooit last van mijn eierstok gehad, dus daar kan ik het niet mee vergelijken
Zeker met de wisselende klachten die je laat zien (zoals opgeblazen en diarree) lijkt het me dat het inderdaad je darmen zijn.
Heb wel ooit gehoord dat PDS eigenlijk maar een makkelijk begrip is voor alles waarvan ze niet weten wat het is. Je kan kijken of je met bepaald eten meer/minder last hebt. Dan kan je daar bijvoorbeeld gevoelig voor zijn. Zulke dingen kan je ook uitzoeken met een diëtiste.
Oddish schreef:
25-07-2017 22:14
Zeker met de wisselende klachten die je laat zien (zoals opgeblazen en diarree) lijkt het me dat het inderdaad je darmen zijn.
Heb wel ooit gehoord dat PDS eigenlijk maar een makkelijk begrip is voor alles waarvan ze niet weten wat het is. Je kan kijken of je met bepaald eten meer/minder last hebt. Dan kan je daar bijvoorbeeld gevoelig voor zijn. Zulke dingen kan je ook uitzoeken met een diëtiste.
Precies. Ik heb ook jarenlang last van. Maar geen diagnose. Dat hoefde voor mij ook niet. Ik heb mijn eetpatroon omgegooid naar gezonde voeding. Telkens als ik wat eet en heb er last van skip ik het zoveel mogelijk. Ben gek op pittig eten, eet ik soms maar ik weet dat ik daar last van krijg. Veel luisteren naar je buik en pas je eetpatroon aan. Ondertussen ontwikkel je een eigen lijstje waar je niet zo goed tegen kan. Ik ben zo ver dat ik bijna geen last meer van heb. Ik heb daar geen diagnose voor nodig.
Bam!!!!
Laat het alsjeblieft goed onderzoeken! Het kan zeker pds zijn, ik heb dat zelf ook en herken sommige dingen. Maar je hoort tegenwoordig zulke akelige dingen! Laat je niet wegsturen voor je een duidelijk onderzochte diagnose hebt! Sterkte
Ycjoo- schreef:
25-07-2017 22:20
Precies. Ik heb ook jarenlang last van. Maar geen diagnose. Dat hoefde voor mij ook niet. Ik heb mijn eetpatroon omgegooid naar gezonde voeding. Telkens als ik wat eet en heb er last van skip ik het zoveel mogelijk. Ben gek op pittig eten, eet ik soms maar ik weet dat ik daar last van krijg. Veel luisteren naar je buik en pas je eetpatroon aan. Ondertussen ontwikkel je een eigen lijstje waar je niet zo goed tegen kan. Ik ben zo ver dat ik bijna geen last meer van heb. Ik heb daar geen diagnose voor nodig.
Dat kan zo zijn voor jou, dat je geen diagnose nodig hebt, maar misschien heeft to wel iets heel ergs. Of niet, maar ik zou niet durven suggereren dat een diagnose eigenlijk helemaal niet nodig is!
Ik zou me laten testen op coeliakie en zuiveltolerantie. Als je donker van huidskleur bent vooral het laatste.

Darmpijn kan overigens erger worden als je buikspieren daar flink in knijpen zodat er minder ruimte is voor je darminhoud.

Verder kan je het fodmap-dieet proberen. Voorlopig geen suikerloze kauwgom eten.

Verder kan het ook heel goed weefsel buiten de baarmoeder zijn (bijvoorbeeld ligamenten) waar baarmoederslijmvlies op is gaan groeien wat reageert op de menstruatiecyclus. Endometriose heet dat.

Of gewoon kramp. Je kan overal kramp krijgen zonder duidelijke oorzaak.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb er ook véél last van. Opgeblazen gevoel, dan weer dagen niet naar t toilet kunnen dan weer 80x op een dag, pijn in lies/rug/been en scheten laten op de meest ongelooflijke momenten ;)

Al vanalles geprobeerd...heel flesje prumula (huisarts: vóór een darmonderzoek nemen patiënten één lepel en lopen dan leeg...bij mij deed een heel flesje niets), probiotica (verlicht wel wat, éventjes), pepermuntolie-tabletten (verlicht écht!), en vorige week voor t eerst naar een acupuncturist geweest. Ben benieuwd!

Soms heb ik niet heel veel last, maar soms voel ik me er dagen zó ellendig van! Weinig fut, overal dikke harde plekken in m'n buik (waarvan ik dan weer denk: t zal toch deze keer niets ergers zijn dan die pbd..??), gewoon pijn overal.

Ben nu zelf ook een eetlijstje aan t bijhouden, kijken wanneer het minder/meer is.

Wel beetje jammer dat de huisarts er zo laconiek over doet. Heb me nu ook voorgenomen wéér (ook de tigste keer) een afspraak te maken om iets meer onderzoek te vragen dan zijn getik op mijn buik met zijn hand. Om de reden die iemand hier boven ook aangeeft: je hoort rare dingen en wil t zeker weten.
PDS is eigenlijk meer een diagnose die je krijgt als uit onderzoek blijkt dat je allerlei andere ziektes niet hebt.

Bij de één werkt het om bijvoorbeeld niet meer pittig te eten en bij de ander is een gezonde dieet voldoende. Na 10+ jaren weet ik voor mijzelf in ieder geval wat werkt. Als ik verstopt zit drink ik Red Bull. Hoe gek het ook mag klinken helpt het mij wel. Zo let ik ook op dat ik niet te veel cola dribk of banaan eet. Dat zorgt dan weer voor verstopping. En krampen, tja. Daar wen je na een tijdje aan helaas.

PS: ik ben wel door verwezen naar een MDL en ik heb ook diverse onderzoeken gehad. Pas daarna kreeg ik de diagnose PDS. Ik zou wel om een verwijzing vragen, puur voor geruststelling.
Bij mij heeft de MDL arts het PDS vastgesteld nadat ik een coloscopie, gastroscopie, bloedonderzoek en lactose intolerantie test heb gehad. Ik ben dus flink door de medische molen gehaald. Dat komt omdat mijn MDL arts Krohn vermoedde, gelukkig bleek dit niet zo te zijn.
Sinds de diagnose PDS is het (voor mij wonder) middel Duspatal voorgeschreven. Ik gebruik dit nu een jaar elke dag trouw een tablet en dit werkt voor mij echt geweldig. Mijn buikpijn en buikloop is zeker met 70% verminderd.
Daarnaast heb ik geleerd om pittig voedsel te laten staan. Ook dit biedt voor mij een uitkomst.

Als je het niet vertrouwd ga dan zeker eerst naar de HA!

Veel succes en beterschap
Strong winds of promise that will blow away the doubt and fear

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven