Probleem: oxazepam niet leverbaar, help!
vrijdag 25 juli 2025 om 17:42
zondag 27 juli 2025 om 08:29
Ik werk in een apotheek en de tekorten zijn al een tijd bekend inderdaad. Maar bij ons staat er dan telkens dat het bijvoorbeeld eind van de week weer beschikbaar is, wat dan uiteindelijk op dat moment weer verschuift. Of ik krijg ineens 10 doosjes binnen en daarna een paar weken weer niks. Dan is het weer schipperen met wie wat krijgt, verdelen onder mensen die er op zitten te wachten enz. Er is dus als apotheek ook niet echt op in te spelen qua inlichten van patiënten. Buiten dat het ook nog ontzettend veel tijd kost om iedereen te bellen en in te lichten. Dat gaat niet. Wij sturen bij ons een automatische mail naar die mensen als we een recept voor oxa (of een ander middel dat er niet is) hebben ontvangen, dat hun medicatie momenteel niet leverbaar is en dat ze ons moeten contacten als ze er bijna doorheen zijn en een alternatief willen. We zetten het dan in de bestelling, zodat ze het wel weer krijgen als het binnen komt. Maar weet dat veel apotheken dat niet doen en dat is jammer. Wij zijn er gefocust op inlichten van de patiënt, zodat die in ieder geval weet dat er een probleem is met de medicatie.Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 11:49Oké, ik lees dit nog eens door en mijn probleem is eigenlijk dat het al langer bekend was dat er een tekort aan oxazepam aan zat te komen. Als mij dat toen was verteld dan had ik daar rekening mee gehouden door misschien over een langere periode langzaam af te bouwen of wat pilletjes over te houden voor noodgevallen.
Nu kon dat beide niet. Het was ineens op en niet meer verkrijgbaar. Ik reageer over het algemeen erg sterk op medicatie en ben blij dat de combi van AD en oxazepam zo goed werkt voor mij. Vandaar dat ik nu even enorm baal.
En we hebben een lijst gekregen met indicaties waarvoor oxa wordt gebruikt en dan bij de diverse indicaties welk alternatief het beste is. Dat verschilt dus ook per indicatie wat voor alternatief je krijgt aangeboden.
zondag 27 juli 2025 om 11:30
Precies wat ik bedoelde.Irregular_Choice schreef: ↑27-07-2025 08:29Dat verschilt dus ook per indicatie wat voor alternatief je krijgt aangeboden.
Is het voor jullie nog wel leuk werken met al die tekorten? (En dus wat ook meer boze mensen)
Of geeft het juist een leuke extra uitdaging?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 28 juli 2025 om 09:27
Wij hebben gelukkig heel weinig boze mensen

maandag 28 juli 2025 om 15:43
das goed nieuws! Hopelijk ga je verschil merkenMevrouwJack schreef: ↑28-07-2025 15:12Ben benieuwd, mag het van mijn arts 2 maanden gaan proberen, kijken wat er gebeurt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 19 augustus 2025 om 19:42
Nou, wat een feest. Ik heb wonder boven wonder uiteindelijk nog een doosje oxazepam kunnen bemachtigen, maar van een ander merk.
Ik dus eerst blij, maar van Teva naar Aurobindo is een drama. Ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld.
Het is alsof dat andere merk totaal anders werkt. De ontspanning die de oxa van Teva brengt ervaar ik niet. Ik heb juist ineens angstaanvallen (die ik nooit had) en papbenen, waardoor ik vrijwel niet functioneer. Bang, duizelig, voel me echt verschrikkelijk. En dat terwijl ik op vakantie ben met het gezin.
Ik weet niet of de werkzame stof niet aankomt door de andere hulpstoffen of zo, of dat ik eerst opnieuw een spiegel moet opbouwen, maar ik kan wel janken.
Thuis overleggen apotheek/ huisarts, want dit gaat niet zo. Misschien moet de dosis aangepast?
Ik dus eerst blij, maar van Teva naar Aurobindo is een drama. Ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld.
Het is alsof dat andere merk totaal anders werkt. De ontspanning die de oxa van Teva brengt ervaar ik niet. Ik heb juist ineens angstaanvallen (die ik nooit had) en papbenen, waardoor ik vrijwel niet functioneer. Bang, duizelig, voel me echt verschrikkelijk. En dat terwijl ik op vakantie ben met het gezin.
Ik weet niet of de werkzame stof niet aankomt door de andere hulpstoffen of zo, of dat ik eerst opnieuw een spiegel moet opbouwen, maar ik kan wel janken.
Thuis overleggen apotheek/ huisarts, want dit gaat niet zo. Misschien moet de dosis aangepast?
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:02
Ahh wat balen!!!
Ik heb weer zonder problemen 90 stuks gekregen. Idd ook aurobindo( vorige keer ook) maar dat merk werkt voor mij wel
Ik heb wel 1 merk( centrafarm) dat net een zoetje is want ik kan dat hele pakje wel nemen maar 0 werking. En de apotheek maar zeggen dat dat echt niet kan...
Hopelijk kun je in overleg met je arts iets krijgen wat wel werkt voor jou
Ik heb weer zonder problemen 90 stuks gekregen. Idd ook aurobindo( vorige keer ook) maar dat merk werkt voor mij wel
Ik heb wel 1 merk( centrafarm) dat net een zoetje is want ik kan dat hele pakje wel nemen maar 0 werking. En de apotheek maar zeggen dat dat echt niet kan...
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:06
Ja lastig he als ze zeggen dat t niet kan. Hier ook gehad toen de AD van dochter n tijd niet leverbaar was. Kreeg ze n ander merk waar ze echt slecht op ging. Apotheek maar zeggen dat dat niet kon omdat de werkzame stoffen hetzelfde waren. Met spoed toen overlegd met haar psychiater die moest zuchten over de uitspraak van de apotheek omdat t zeker zo kan zijn dat er bv andere hulpstoffen worden gebruikt waar mensen gevoelig voor kunnen zijn. Ik heb toen stad en land afgebeld voor wat voorraadjes bij de apotheken en gelukt om voor 3 maanden bij elkaar te sprokkelen waarna t gelukkig weer leverbaar was. Maar t is ellendig en angstig dat t dus zomaar kan zijn dat iets niet leverbaar is*jaline schreef: ↑19-08-2025 20:02Ahh wat balen!!!
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:21
Gek he dat apotheken dat blijven zeggen
Maar ik vind het zelf ook wel raar hoor qua 0 werking ook bij cf merk. Want de werkzame stof is in principe wel hetzelfde..
Maar ik had destijds meerdere strips van allerlei merken liggen en gebruikte toen ook de 50 mg. Dan merkte ik ineens niks. Ging ik controleren: was het dus weer de cf die ik had genomen...
Moet wel zeggen dat ik ook nu met 1 en hetzelfde merk wel ook erg wisselend reageer. Soms heb ik aan 30 mg genoeg om bv na een uur dat fijne moeie gevoel te hebben en te slapen maar soms krijg ik " het oxazepam" gevoel gewoon niet met 30 mg maar na nog 20 mg bijslikken wel. En soms werkt 30 mg ook extreem lang en soms veel korter..geen idee waar dat aan ligt dan
Maar ik vind het zelf ook wel raar hoor qua 0 werking ook bij cf merk. Want de werkzame stof is in principe wel hetzelfde..
Maar ik had destijds meerdere strips van allerlei merken liggen en gebruikte toen ook de 50 mg. Dan merkte ik ineens niks. Ging ik controleren: was het dus weer de cf die ik had genomen...
Moet wel zeggen dat ik ook nu met 1 en hetzelfde merk wel ook erg wisselend reageer. Soms heb ik aan 30 mg genoeg om bv na een uur dat fijne moeie gevoel te hebben en te slapen maar soms krijg ik " het oxazepam" gevoel gewoon niet met 30 mg maar na nog 20 mg bijslikken wel. En soms werkt 30 mg ook extreem lang en soms veel korter..geen idee waar dat aan ligt dan
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:39
Maar dit zijn dus 2 verschillende dingen. Het kan niet zo zijn dat je van het ene merk last hebt van de werkzame stof en bij het andere merk niet. De werkzame stof is in alle merken hetzelfde, dus dat klopt. Van hulpstoffen kan je inderdaad wel last hebben.yeps1 schreef: ↑19-08-2025 20:06Ja lastig he als ze zeggen dat t niet kan. Hier ook gehad toen de AD van dochter n tijd niet leverbaar was. Kreeg ze n ander merk waar ze echt slecht op ging. Apotheek maar zeggen dat dat niet kon omdat de werkzame stoffen hetzelfde waren. Met spoed toen overlegd met haar psychiater die moest zuchten over de uitspraak van de apotheek omdat t zeker zo kan zijn dat er bv andere hulpstoffen worden gebruikt waar mensen gevoelig voor kunnen zijn. Ik heb toen stad en land afgebeld voor wat voorraadjes bij de apotheken en gelukt om voor 3 maanden bij elkaar te sprokkelen waarna t gelukkig weer leverbaar was. Maar t is ellendig en angstig dat t dus zomaar kan zijn dat iets niet leverbaar is
En oxa is inderdaad weer leverbaar, maar alleen van aurobindo. Bij ons ook, heb de la vol liggen. Nadeel is dat die niet goed te breken zijn, heel irritant dus dat alleen dit merk er momenteel maar is.
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:48
Ja t zijn 2 verschillende dingen maar volgens de apotheek kon t dus niet dat ze er anders op reageerde aangezien de werkzame stoffen overeen kwamen. Blijkbaar vonden ze andere hulpstoffen geen reden om anders te reageren op medicijnenIrregular_Choice schreef: ↑19-08-2025 20:39Maar dit zijn dus 2 verschillende dingen. Het kan niet zo zijn dat je van het ene merk last hebt van de werkzame stof en bij het andere merk niet. De werkzame stof is in alle merken hetzelfde, dus dat klopt. Van hulpstoffen kan je inderdaad wel last hebben.
En oxa is inderdaad weer leverbaar, maar alleen van aurobindo. Bij ons ook, heb de la vol liggen. Nadeel is dat die niet goed te breken zijn, heel irritant dus dat alleen dit merk er momenteel maar is.
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:24
Ik breek ze wel, maar hebben geen breuklijnen, dus valt elke keer ongelijk uit.
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:31
Inderdaad, horen we ook veel klachten over helaas. Hopelijk komt de rest ook snel weer op voorraad.Femmefemme schreef: ↑19-08-2025 22:24Ik breek ze wel, maar hebben geen breuklijnen, dus valt elke keer ongelijk uit.
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:34
Een pillensnijder.Femmefemme schreef: ↑19-08-2025 22:24Ik breek ze wel, maar hebben geen breuklijnen, dus valt elke keer ongelijk uit.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:41
Pillensnijder, voor een paar centen bij elke drogist te koop.Femmefemme schreef: ↑19-08-2025 22:24Ik breek ze wel, maar hebben geen breuklijnen, dus valt elke keer ongelijk uit.
Vandaag werd de oxa gewoon geleverd.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:51
Apotheker of niet, dit is medisch onjuiste informatie. Zoek het op in farmacotheurapeutisch kompas. ALLE benzo's geven een risico op lichamelijke afhankelijkheid (dus verslavend).
Ik heb je posts gestaft.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-08-2025 15:04
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
27.03% gewijzigd
woensdag 20 augustus 2025 om 00:19
Dat kan zeker!yeps1 schreef: ↑19-08-2025 20:06Ja lastig he als ze zeggen dat t niet kan. Hier ook gehad toen de AD van dochter n tijd niet leverbaar was. Kreeg ze n ander merk waar ze echt slecht op ging. Apotheek maar zeggen dat dat niet kon omdat de werkzame stoffen hetzelfde waren. Met spoed toen overlegd met haar psychiater die moest zuchten over de uitspraak van de apotheek omdat t zeker zo kan zijn dat er bv andere hulpstoffen worden gebruikt waar mensen gevoelig voor kunnen zijn. Ik heb toen stad en land afgebeld voor wat voorraadjes bij de apotheken en gelukt om voor 3 maanden bij elkaar te sprokkelen waarna t gelukkig weer leverbaar was. Maar t is ellendig en angstig dat t dus zomaar kan zijn dat iets niet leverbaar is
Mijn kind kreeg ook opeens een ander merk en viel terug in klachten ongeveer een week nadat ze er mee gestart was. Gelukkig hebben we een coulante apotheker en sindsdien krijgt ze het vorige merk en sindsdien gaat het weer goed. Apotheker gaf ook aan dat het wel kon komen door de wisseling van merk.
woensdag 20 augustus 2025 om 08:22
Ik heb twee van die pillensnijders: de ene is perfect, de andere geeft veel meer gekruimel. Ik denk dat dat mesje wat botter is ofzo.Irregular_Choice schreef: ↑20-08-2025 07:43Ook dat werkt niet. Hij brokkelt na het snijden en er vallen stukjes af. Krijg er veel klachten over, maar ja. Er is niks anders momenteel.
David Dunning
David Dunning
woensdag 20 augustus 2025 om 09:53
Breuklijn
Als een tablet of pil geschikt is om te breken, om zo bijvoorbeeld een halve dosis in te nemen of het doorslikken te vergemakkelijken, dan is het tablet altijd voorzien van een breuklijn. Volgens afspraken gemaakt binnen de Europese Unie bevatten beide kanten van de breuklijn evenveel medicijn, iets wat bij medicijnen zonder zo’n lijn beslist niet het geval is. Breek dan ook nooit een tablet of pil zonder een breuklijn om een halve dosis in te nemen. Doe dit alleen met medicijnen waarop duidelijk een echte breuklijn staat aangegeven. Het risico bestaat anders dat de verkeerde dosis (te veel of te weinig) wordt ingenomen.
Bron: medicijnen.nl
Ik kreeg altijd Teva of Ratiopharm. Nu ook Aurobindo , neem altijd halve maar nu merk ik vaak of niets of teveel wat dus door bovenstaande wordt verklaard. Hoop dat de andere weer heel snel beschikbaar zijn.
Als een tablet of pil geschikt is om te breken, om zo bijvoorbeeld een halve dosis in te nemen of het doorslikken te vergemakkelijken, dan is het tablet altijd voorzien van een breuklijn. Volgens afspraken gemaakt binnen de Europese Unie bevatten beide kanten van de breuklijn evenveel medicijn, iets wat bij medicijnen zonder zo’n lijn beslist niet het geval is. Breek dan ook nooit een tablet of pil zonder een breuklijn om een halve dosis in te nemen. Doe dit alleen met medicijnen waarop duidelijk een echte breuklijn staat aangegeven. Het risico bestaat anders dat de verkeerde dosis (te veel of te weinig) wordt ingenomen.
Ik kreeg altijd Teva of Ratiopharm. Nu ook Aurobindo , neem altijd halve maar nu merk ik vaak of niets of teveel wat dus door bovenstaande wordt verklaard. Hoop dat de andere weer heel snel beschikbaar zijn.
woensdag 20 augustus 2025 om 10:06
Soms moet je toch wat, als de minimale dosis waarin pillen verkrijgbaar zijn toch nog teveel is.-Puck schreef: ↑20-08-2025 09:53Breuklijn
Ik weet dat je zonder breuklijn dus het risico loopt dat je in de ene helft te weinig en in de andere helft teveel werkzame stof hebt.
Maar ik weet iig zeker dat ik in een heel pilletje teveel werkzame stof heb.
David Dunning
David Dunning
woensdag 20 augustus 2025 om 10:19
Wat een enorme onzin om dat te gaan staffen. Leer lezen. Als iemand zegt dat het risico op afhankelijkheid bij de ene pil groter is dan bij de ander, dan volgt daar automatisch al uit dat er bij beide dus sprake is van een risico.GinnyDamrak schreef: ↑19-08-2025 22:51Apotheker of niet, dit is medisch onjuiste informatie. Zoek het op in farmacotheurapeutisch kompas. ALLE benzo's geven een risico op lichamelijke afhankelijkheid (dus verslavend).
Ik heb je posts gestaft.
woensdag 20 augustus 2025 om 13:12

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in