Psychiater
maandag 22 januari 2018 om 14:37
Dag iedereen,
mijn psycholoog raadt mij aan om naar een psychiater te gaan... Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Zijn er mensen die ervaring hebben met de psychiater? Het voelt precies alsof ik afgeschreven ben. Ze denkt dat ik best medicatie (angstverminderaars) kan gebruiken maar ben bang dat ik hier misschien verslaafd aan geraak en niet meer zonder kan. Ik vind de naam "psychiater" ook gewoon eng klinken precies of er nu een label op men hoofd geplakt wordt en ik officieel "abnormaal" ben
mijn psycholoog raadt mij aan om naar een psychiater te gaan... Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Zijn er mensen die ervaring hebben met de psychiater? Het voelt precies alsof ik afgeschreven ben. Ze denkt dat ik best medicatie (angstverminderaars) kan gebruiken maar ben bang dat ik hier misschien verslaafd aan geraak en niet meer zonder kan. Ik vind de naam "psychiater" ook gewoon eng klinken precies of er nu een label op men hoofd geplakt wordt en ik officieel "abnormaal" ben
maandag 22 januari 2018 om 14:39
Niet met de psychiater. Wel met een psychiater, meerderen zelfs.
Tis gewoon een dokter die nog wat meer gestudeerd heeft. Je angst om verslaafd te raken (niet reeel, wel passend bij waarvoor je doorverwezen bent) kan je met de psychiater bespreken.
En weet je, niemand is normaal.
Gewoon doen, je hebt niets te verliezen en veel te winnen
Tis gewoon een dokter die nog wat meer gestudeerd heeft. Je angst om verslaafd te raken (niet reeel, wel passend bij waarvoor je doorverwezen bent) kan je met de psychiater bespreken.
En weet je, niemand is normaal.
Gewoon doen, je hebt niets te verliezen en veel te winnen
maandag 22 januari 2018 om 14:40
1. Dan ga je niet
2. Dan ga je een keer praten, en besluit je om wel/niet door te gaan
Je zit niet direct aan een heel traject vast natuurlijk
Waarom wil je psycholoog dat je naar een psychiater gaat? Verwachten ze een stoornis?
Waarom vind je het dan vervelend om te gaan? zo iemand is er om je te helpen.
Waarom wil je psycholoog dat je naar een psychiater gaat? Verwachten ze een stoornis?
maandag 22 januari 2018 om 14:41
Als gesprekken niet voldoende helpen, kan het (tijdelijk) nodig zijn om als extra hulpmiddel medicatie te krijgen. Natuurlijk ben je dan niet afgeschreven! Sommige mensen missen gewoon een stofje in hun hersens, waardoor ze zich nerveus of depressief voelen. Daar kun je net zo min iets aan doen als wanneer je suikerziekte hebt.
Dat je je zorgen maakt over verslaving aan zulke middelen is natuurlijk wel reëel. Dit zou ik dan ook zeker met de psychiater bespreken.
Dat je je zorgen maakt over verslaving aan zulke middelen is natuurlijk wel reëel. Dit zou ik dan ook zeker met de psychiater bespreken.
maandag 22 januari 2018 om 14:41
Dit staat echt allemaal in de OPlilalinda schreef: ↑22-01-2018 14:401. Dan ga je niet
maandag 22 januari 2018 om 14:42
Dat is helemaal niet gek. Het is juist zeer gezond om kritisch te zijn over wat je je laat voorschrijven.karin12345 schreef: ↑22-01-2018 14:41Het enige gekke aan jou vind ik dat je geen medicatie wil gaan gebruiken, waardoor je problemen minder kunnen worden.
En dat je een drempel over moet is ook heel normaal.
maandag 22 januari 2018 om 14:43
karin12345 schreef: ↑22-01-2018 14:41Het enige gekke aan jou vind ik dat je geen medicatie wil gaan gebruiken, waardoor je problemen minder kunnen worden.
Wat is daar gek aan?
maandag 22 januari 2018 om 14:51
maandag 22 januari 2018 om 14:51
Men=mijn1234plezier schreef: ↑22-01-2018 14:51Mijn ouders zijn altijd negatief geweest over psychiaters... Zij denken dat alles wel op te lossen valt zonder medicatie. Misschien heb ik daarom al zo snel men oordeel klaar...
Tijd om je eigen oordeel te vormen.
maandag 22 januari 2018 om 14:53
Bedankt voor de steun! Ik ga het zeker vanavond eens met mijn ouders bespreken. Ik hoop dat zij er ook open voor staan.Bumba1985 schreef: ↑22-01-2018 14:41Als gesprekken niet voldoende helpen, kan het (tijdelijk) nodig zijn om als extra hulpmiddel medicatie te krijgen. Natuurlijk ben je dan niet afgeschreven! Sommige mensen missen gewoon een stofje in hun hersens, waardoor ze zich nerveus of depressief voelen. Daar kun je net zo min iets aan doen als wanneer je suikerziekte hebt.
maandag 22 januari 2018 om 14:54
Een psychiater is ook maar gewoon een mens joh. Dat je psycholoog heeft aangeraden een afspraak te maken met een psychiater is heel normaal, een psychiater weet alles over medicatie namelijk en schrijft een recept uit als dat nodig is. Een psycholoog mag dat niet omdat hij/zij geen arts is.
Zoals hier al gezegd wordt, bespreek je angst(en) met de psychiater. Hier is echt ruimte voor en hij/zij zit er om je vragen te beantwoorden, niet om je een label op te plakken of zware enge gesprekken aan te gaan maar juist om te kijken of je baat zou kunnen hebben bij bepaalde medicatie, je wordt nergens toe gedwongen hoor.
Ga gewoon het gesprek aan en als je twijfelt zeg je gewoon dat je er even over na wil denken en er op terug komt.
Zoals hier al gezegd wordt, bespreek je angst(en) met de psychiater. Hier is echt ruimte voor en hij/zij zit er om je vragen te beantwoorden, niet om je een label op te plakken of zware enge gesprekken aan te gaan maar juist om te kijken of je baat zou kunnen hebben bij bepaalde medicatie, je wordt nergens toe gedwongen hoor.
Ga gewoon het gesprek aan en als je twijfelt zeg je gewoon dat je er even over na wil denken en er op terug komt.
Ik adviseer je een kat.
maandag 22 januari 2018 om 14:55
Hoe oud ben je?1234plezier schreef: ↑22-01-2018 14:53Bedankt voor de steun! Ik ga het zeker vanavond eens met mijn ouders bespreken. Ik hoop dat zij er ook open voor staan.![]()
maandag 22 januari 2018 om 15:02
Dan mag je zef beslissen wat je wil.
Als ik jou was zou ik de afspraak bij de psychiater maken en dan mededelen dat je dan en dan een afspraak hebt. En ook echt gaan. Desnoods neem ke 1 van je ouders mee als jij en zij dat prettig vinden.
maandag 22 januari 2018 om 15:06
maandag 22 januari 2018 om 15:07
Daarom: als jij het prettig vindt.nimue_iparis schreef: ↑22-01-2018 15:06Dat zou ik je alleen aanraden als je overal eerlijk antwoord op durft te geven in het bijzijn van je ouder(s). De psychiater moet wel een goed beeld van je kunnen krijgen.
maandag 22 januari 2018 om 15:10
Mijn ouders vinden dat ik mij aanstel. Zij zijn eerder zo "Hup schouders eronder en door gaan". Dus ik denk niet dat ik ze mee ga nemen...
maandag 22 januari 2018 om 15:12
Dat hoeft ook niet. Die keuze is aan jou1234plezier schreef: ↑22-01-2018 15:10Mijn ouders vinden dat ik mij aanstel. Zij zijn eerder zo "Hup schouders eronder en door gaan". Dus ik denk niet dat ik ze mee ga nemen...
Je hoeft niet eens te vertellen dat je naar een psychiater gaat.
maandag 22 januari 2018 om 15:25
Ik heb al een paar psychiaters gehad. Het zijn doorgaans heel aardige mensen, dokters die gewoon hebben doorgeleerd in hoofden die anders werken. Net zoals er dokters zijn voor gewrichten die anders werken, ogen die anders werken of (bepaalde) organen die anders werken.
Het gaat niet om 'opgeven'. Het gaat om de juiste hulp krijgen, zodat jij verder kunt met je leven. Als je suikerziekte zou hebben, zou je dan ook niet doorverwezen willen worden door de huisarts? Of geen insuline willen gebruiken?
Het gaat niet om 'opgeven'. Het gaat om de juiste hulp krijgen, zodat jij verder kunt met je leven. Als je suikerziekte zou hebben, zou je dan ook niet doorverwezen willen worden door de huisarts? Of geen insuline willen gebruiken?