Gezondheid alle pijlers

Regelmatig opzwellende lip/deel van lip

20-12-2010 22:03 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Morgen misschien maar eens bellen met de huisarts maar ik was ook benieuwd of er hier iemand is die mijn probleem herkent.

Sinds een aantal weken heb ik af en toe last van een ineens opzwellende lip. Van mijn mond welteverstaan

Het begint met een prikkelend gevoel (ik dacht eerst nog aan een koortslip maar er komen geen blaasjes aan te pas) en een soort verdoofd gevoel. Dan komt er een zwelling, de ene keer veel erger dan de andere keer maar ze zijn altijd heel goed zichtbaar. Eén keer was echt extreem erg, toen was mijn hele bovenlip gigantisch.

Het duurt van een aantal uur tot soms wel anderhalve dag voor het over is. Ik kan maar geen link vinden. De ene keer is het 's ochtends, de andere keer 's avonds, soms na het eten maar meestal niet. Het heeft niets met make-up oid te maken, dat heb ik al uit kunnen sluiten.

Ik moet er nog bij vermelden dat ik er last van heb gekregen na mijn bevalling. Niet direct maar enige tijd later. Misschien heeft het met hormonen te maken? Ik geef borstvoeding.

Iemand die het herkent?
Klinkt als een allergische reactie. Zou idd even met de huisarts bellen.
Klinkt als een koortslip die niet doorzet! Ik heb ook regelmatig (bijna) een koortslip, maar als je dit probeert tegen te gaan (ik slik dan lysine) krijg ik precies hetzelfde, een hele dikke pijnlijke lip. Dit trekt dan altijd na een dagje weg!

Maar goed, weet dus niet of het bij jou om een koortslip gaat, maar het feit dat het geen blaasjes zijn maakt dus niet uit!
Hoi Nemovisje,

Ik heb hier ook 'last' van sinds ik een jaar of 14 was. Een paar keer per jaar gebeurd het me dat m'n lip opzwelt en het gaat altijd vanzelf weer weg, vaak al binnen een paar uur. Ik denk inderdaad dat het, zoals Tikker zegt, dat het een allergische reactie is op het een of ander.
Het kan een allergische reactie zijn, maar ook urticaria. Ik heb het ook vaak. Het zou best kunnen dat je recente zwangerschap en borstvoeding geven er invloed op hebben, hormonen kunnen soms gekke dingen doen.

Je mag bij borstvoeding alleen maar heel weinig medicijnen tegen allergische reacties, dus een bezoek aan de huisarts lijkt mij een goede eerste stap.
--
anoniem_11555 wijzigde dit bericht op 05-04-2011 21:44
Reden: -
% gewijzigd
Hai nemovisje,

Dit heb ik ook ooit gehad en bij mij kwam het ineens opzetten tijdens het eten van een kiwi. Ik leek wel een eend, met die plotseling enorm opgezwollen bovenlip, heel bizar. Angio-oedeem inderdaad.

Bij sommige mensen komt het eenmalig voor, maar er zijn ook mensen bij wie het vaker voorkomt en waarbij het op de keel kan slaan. Dan heb je snel medicatie nodig, dus ga voor de zekerheid even naar je huisarts.

Succes!
Beste nemovisje,

Ik heb het als kind erg vaak gehad, maar dan alleen `s ochtends, bij mij kwam het omdat ik in mijn slaap hard op bij lip beet...dan was `ie `s ochtends gigantisch haha. Misschien is het bij jouw ook zo maar heb je niet in de gaten dat je het doet (ook overdag). Groetjes!
Het blijft iets raars hè? Een paar jaar geleden kreeg ik opgezwollen wangen en oren als in de vrieskou buiten liep. En jeuken! Omdat ik op dermatologie werk konde de artsen het mooi zien als ik 's ochtends aankwam. Het bleek koude urticaria.

Maar... En dat is het rare met urticaria, ik had toen ik die winter erop zwanger was niks geen last meer. En nu, twee jaar later, nog steeds geen last gehad. Maar uit voorzorg draag ik wel oorwarmers!
Hmmmm dank allen voor de reacties. Ik heb gegoogled op Urticaria en Anglio-Oedeem en denk inderdaad dat dit het wel eens zou kunnen zijn (thanks doctor Google ) . Ik zal mijn huisarts wel even een bezoekje brengen want iets van anti-histamine lijkt me wel fijn maar geen idee natuurlijk wat ik kan gebruiken. Het grappige, of eigenlijk niet, is dat ik ook regelmatig ineens jeuk heb/lichte zwellingen op andere plekken op mijn lichaam. Er is dan eigenlijk vrijwel niets te zien maar ik had het bijvoorbeeld op mijn vinger en merkte het aan mn trouwring die dan ineens te strak zat. Het voelt eigenlijk als een muggenbult maar dat is het niet, weet ik inmiddels. Váág! Nou, bedankt in ieder geval. En sterkte, wie er ook last van heeft :-[
Nemovisje, dat klinkt echt heel erg als wat ik ook heb. Het enige wat ik je kan adviseren is een doorverwijzing te vragen naar een dermatoloog. Die heeft een uitgebreide vragenlijst om te kijken of je urticaria hebt of toch iets anders. En kan je ook goed advies geven. (Alleen zijn er helaas maar heel weinig passende medicijnen die samen met borstvoeding kunnen, daarom ben ik na een jaar ook gestopt toen mijn klachten 'te erg' werden.)

Huisartsen gooien het vaak op 'allergische reactie.' Maar dat dekt niet helemaal de lading, het ligt wat gecompliceerder. Die twee zijn wel 'familie.' Maar urticaria treden onverklaarbaar op (er vindt spontaan een uitstoot van histamine plaats zonder aanwijsbare reden, wat reactie geeft) en een allergische reactie is gevolg van het in contact komen met een stof waar je gevoelig voor bent. (Als reactie op die stof wordt er histamine afgescheiden die een reactie veroorzaakt.)

En dat kan dus ook onder invloed van hormonen verergeren of verminderen.
Georgette, en anderen, ik ben vandaag bij de HA geweest. Zoals ik al een beetje verwachtte wilde hij eerst eens een bloedonderzoek doen met oa een voedselallergenen-onderzoekje. Prima. Al denk ik dus niet dat het iets met voeding van doen heeft. Ik begin een heel klein beetje een link te vermoeden met paracetamol/ibuprofen. Maar goed, dat is slechts een vermoeden.

Die anglio-oedeem klinkt erg aannemelijk.

Vannacht werd ik ineens wakker met enorm jeukende handen. Mijn duimen waren opgezet en nog twee vingers aan beide handen. En die jeuk, argh!! In de loop van de ochtend/dag was het min of meer over maar 's middags toch weer een dikke duim. Vreemd hoor!

Even het bloedonderzoek wachten en dan zal ik sowieso wel een verwijzing naar de Dermatoloog vragen. Balen zeg!

Georgette, heb jij medicatie? Maar de afgelopen twee jaar dus geen last gehad?

Omdat het ook aan mn handen zit is het denk ik echt geen koortslip. Ook de HA leek dat uit te sluiten. Allergische reactie heb ik dus ook sterke twijfels bij, het lijkt zo onwillekeurig op te komen.
-
anoniem_11555 wijzigde dit bericht op 31-03-2011 17:12
Reden: -
% gewijzigd
Rottig inderdaad, maar het klinkt wel echt heel bekend. Ik heb zelf anti-histamine tabletten voor als ik een aanval krijg. Momenteel gaat het goed, maar er zijn dagen dat de urticaria spontaan komen opzetten (over m'n hele lichaam, volstrekt willekeurig).

Hopelijk kom je eruit met de huisarts.
Hoi Nemovisje,

Nou ja! Dat heb ik dus ook sinds een jaar. Vorig jaar werd ik ineens wakker met enorme lippen, echt bizar! Ben toen idd ook naar de huisarts geweest en uit de allergietest kwam alleen dat ik allergisch ben voor graspollen, maar dat wist ik al want ik heb hooikoorts. Heb jij dat toevallig ook, want op internet heb ik wel een verband gevonden met hooikoorts.

Verder nam ik vorige week een zwate pijnstiller, diclofenac, en ja hoor na een uur kreeg ik een immens opgezwollen lip. Ik googlen en het blijkt dat je van pijnstillers die vallen onder de zogenaamde NSAID oedeem kan krijgen. Ibuprofen hoort daar idd ook onder.

Ook ik heb niet alleen bulten op mijn lip (die zijn wel het ergst, vooral als je je onder de mensen moet begeven haha) maar ook op mijn ellebogen of onder mijn billen of tussen neus en lippen.

Laat even weten wat de huisarts je verder nog adviseert! Ben zeer benieuwd.

Sterkte!

Groeten,

Tebster
Tebster, ook voor jou: vraag om een verwijzing naar de dermatoloog. De huisarts weet veel, maar van urticaria weet hij vaak niet genoeg. Het wordt onterecht op de hoop 'allergie' gegooid maar dat is het niet (helemaal). Lees mijn eerdere posts anders ook even.
Vanochtend weer bulten op mijn armen.

Bedankt voor de tip, ik ga een dermatoloog opzoeken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven