Reisziekte
woensdag 22 juli 2020 om 19:03
Ik heb ontzettend last van wagenziekte.
In de stad nergens last van maar op de snelweg is het een ellende. Zodra we een kilometer rijden moet ik al overgeven.
Iemand tips? Primatour al geprobeerd watje in oor ook. Helpt niks jammer genoeg. Weet dat het ook deels tussen mijn oren zit. Als we ergens heen gaan maak ik me een dag van te voren al druk.
In de stad nergens last van maar op de snelweg is het een ellende. Zodra we een kilometer rijden moet ik al overgeven.
Iemand tips? Primatour al geprobeerd watje in oor ook. Helpt niks jammer genoeg. Weet dat het ook deels tussen mijn oren zit. Als we ergens heen gaan maak ik me een dag van te voren al druk.
woensdag 22 juli 2020 om 19:17
Ik heb het precies omgekeerd, op de snelweg gaat het goed maar in de stad drama. Beste oplossing voor mij is zelf rijden of anders voorin zitten. Komt het toch eens voor dat ik achterin moet zitten dan zit ik rechtop en hou ik mijn hoofd rechtop en constant in dezelfde houding. Vroeger was ik altijd geneigd om op zoek te gaan naar een houding om minder misselijk te zijn en door het bewegen van mijn hoofd werd dat juist nog erger. Gaat hierbij vooral om omhoog en omlaag kijken, iets met je evenwichtsorgaan geloof ik. En altijd een raampje op een klein kiertje.
woensdag 22 juli 2020 om 19:18
Ik heb ook last van wagenziekte.
Mij helpt het om niet met een lege maag in de auto te stappen. Naar buiten (in de verte) blijven kijken. Je telefoon in je zak houden. Ook geen tijdschrift of boek lezen.
Het hangt ook van de chauffeur af. Ik word kotsmisselijk als de bestuurder snel optrekt, snel accellereert en bochten krap neemt.
Mij helpt het om niet met een lege maag in de auto te stappen. Naar buiten (in de verte) blijven kijken. Je telefoon in je zak houden. Ook geen tijdschrift of boek lezen.
Het hangt ook van de chauffeur af. Ik word kotsmisselijk als de bestuurder snel optrekt, snel accellereert en bochten krap neemt.
woensdag 22 juli 2020 om 19:38
woensdag 22 juli 2020 om 20:28
Ik heb ook vreselijk last van wagenziekte, luchtziekte, zeeziekte. Alle bovenstaande tips helpen tot op zekere hoogte maar dat kan niet altijd. Reistabletten van de drogist werken niet bij mij. Ik ben heel blij dat ik ooit in het buitenland (Maleisië, maar daarna ook in Thailand, USA, Spanje) pillen met de werkzame stof dimenhydrinaat heb gevonden. Werkt fantastisch. Ik heb het alleen in NL niet kunnen vinden (maar nu ik snel kijk is het online wel te koop?), ik koop het altijd elders. Je wordt er overigens wel slaperig van, je kunt er niet zelf mee rijden.
woensdag 22 juli 2020 om 20:33
Hier ook en ze smaken niet zo smerig als primatour. Ik neem ook altijd zoute crackertjes mee. En misschien helpt zo'n ding onder je auto, zeker als het aan snelwegen lijkt te liggen. Even opgezocht, een rubberen strip tegen statische electriciteit
woensdag 22 juli 2020 om 20:55
Ik heb hier als kind zo veel last van gehad. Bij mij hielpen die wagenziektepilletjes van de Kruidvat als een tierelier, maar ik sliep vervolgens wel de hele reis. Wat ook helpt is voorin zitten, raam open (sowieso die schuifjes open doen waar de frisse lucht uit komt), naar voren kijken en actief iedere bocht registreren en meebewegen met je lichaam, de airco aanzetten (beetje koud helpt) en wat in je maag hebben. Als ik merk dat ik begin te gapen zet ik snel een raampje open, dan ben ik het meestal voor.
woensdag 22 juli 2020 om 21:19
Als het kan, dan zelf rijden.
Als het niet kan dan een oordopje in doen. Als je linkshandig bent - in je rechte oor, als je rechtshandig bent - in je linke oor. Kan ook in allebei de oren, maar dan hoor je minder goed
. Bij mij helpt het overal: in de stad, op de snelweg, in de bergen, op zee.
Je wordt ziek omdat je evenwichtsorgaan neemt iets anders waar (in het Engels: perceive), dan je ogen. Je evenwichtsorgaan krijgt de informatie dat je berweegt, (je lichaam beweegt samen met de auto), maar je ogen zien de beweging niet. Je hersenen kunnen niet omgaan met deze situatie. Het matcht iets niet. Zij denken dat door een infectie je lichaam minder goed functioneert. Via/door overgeven probeert je lichaam deze infectie weg te krijgen. Het oordopje blokeert je evenwichtsorgaan (dat in je binnenoor ligt).
Als je zelf rijdt (en als je de horizon ziet) dan zien je ogen de beweging.
Als het niet kan dan een oordopje in doen. Als je linkshandig bent - in je rechte oor, als je rechtshandig bent - in je linke oor. Kan ook in allebei de oren, maar dan hoor je minder goed
Je wordt ziek omdat je evenwichtsorgaan neemt iets anders waar (in het Engels: perceive), dan je ogen. Je evenwichtsorgaan krijgt de informatie dat je berweegt, (je lichaam beweegt samen met de auto), maar je ogen zien de beweging niet. Je hersenen kunnen niet omgaan met deze situatie. Het matcht iets niet. Zij denken dat door een infectie je lichaam minder goed functioneert. Via/door overgeven probeert je lichaam deze infectie weg te krijgen. Het oordopje blokeert je evenwichtsorgaan (dat in je binnenoor ligt).
Als je zelf rijdt (en als je de horizon ziet) dan zien je ogen de beweging.
woensdag 22 juli 2020 om 21:49
Dimenhydrinaat heb ik in de VS wel eens bij de drogist op een vliegveld gekocht onder de merknaam Dramamine. Voor de terugvlucht met storm. Hielp goed en werd er slaperig van.eefje677 schreef: ↑22-07-2020 20:28Ik heb ook vreselijk last van wagenziekte, luchtziekte, zeeziekte. Alle bovenstaande tips helpen tot op zekere hoogte maar dat kan niet altijd. Reistabletten van de drogist werken niet bij mij. Ik ben heel blij dat ik ooit in het buitenland (Maleisië, maar daarna ook in Thailand, USA, Spanje) pillen met de werkzame stof dimenhydrinaat heb gevonden. Werkt fantastisch. Ik heb het alleen in NL niet kunnen vinden (maar nu ik snel kijk is het online wel te koop?), ik koop het altijd elders. Je wordt er overigens wel slaperig van, je kunt er niet zelf mee rijden.
Is dat in NL bij de drogist te koop?
donderdag 23 juli 2020 om 10:03
Helaas geen tips maar ik heb er sinds een paar jaar ook ontzettend last van, voorheen nooit. In de auto eigenlijk nooit maar zet me op een boot of in een vliegtuig en de kans dat het mis gaat, is groot. Als ik me zo beroerd voel, moet iedereen me met rust laten. Afleiding en geluiden maken me extra misselijk. En waar een ander op een boot met zeeziekte juist naar buiten wil/moet kijken en de horizon in de gaten houdt, lig ik liefst met m’n ogen dicht met m’n hoofd op tafel. Primatour heb ik wel geprobeerd maar het helpt niet en ook de pillen an sich maken me al beroerd.