Revalideren na een herniaoperatie
woensdag 31 augustus 2011 om 16:02
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.
Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
donderdag 22 september 2011 om 08:26
Goedemorgen! Fijn dat je een redelijke nacht hebt gehad. Nee, draaien is niet zo fijn. Ik durfde ongeveer een week niet op mijn zij te liggen. Vooral de eerste paar dagen niet. Het voelde niet lekker en ik was bang dat ik op mijn rug zou rollen. Komt snel wel weer! Het beurse gevoel is raar hè. Net of je flink gevochten hebt.
Mag je nog niet zelf plassen of wil je liever nog niet zelf plassen?
Mag je nog niet zelf plassen of wil je liever nog niet zelf plassen?
donderdag 22 september 2011 om 09:56
donderdag 22 september 2011 om 10:34
donderdag 22 september 2011 om 12:29
M.n. de eerste twee dagen is inderdaad wennen en voorzichtig aan proberen. Merkte hier dat het met het uur en later per dag soepeler ging en angst om te bewegen ook afnam.
Doe dus maar lekker rustig aan.! (net alsof je keuze zou hebben)
Ach, mijn eerste berichten na operatie waren door onhandige houding ook niet bepaald foutloos.
Moest ook even denken aan je kapselverhaal. Hi, hi, wil het bij jou wel een beetje in model blijven?
Hier gaat het eigenlijk wel goed. s'Morgens nog wel met wat zenuwpijn wakker, maar na even wat lopen is dat ook weer verdwenen. Hoe later op de dag hoe stijver ik bij rusten ben, soms ietswat pijntjes, maar ook hier blijft even lopen de remedie.
Op sommige dagen heb ik het gevoel helemaal hersteld te zijn, maar door dan waarschijnlijk toch iets meer te doen de volgende dag ook weer duidelijk dat het veel meer tijd nodig heeft.
Wilde gisteravond even uurtje weg. Zou met iemand mee kunnen rijden (10 min rijden). Had afgesproken dat ik weer teruggebracht of opgehaald kon worden wanneer het niet zou lukken.
Ben niet echt ver gekomen. In de auto stappen ging nog wel, maar na een bobbel in de weg een dusdanige pijnscheut dat ik er ook maar weer ben uitgestapt.
Ach ja, was iets te optimistisch.
Doe dus maar lekker rustig aan.! (net alsof je keuze zou hebben)
Ach, mijn eerste berichten na operatie waren door onhandige houding ook niet bepaald foutloos.
Moest ook even denken aan je kapselverhaal. Hi, hi, wil het bij jou wel een beetje in model blijven?
Hier gaat het eigenlijk wel goed. s'Morgens nog wel met wat zenuwpijn wakker, maar na even wat lopen is dat ook weer verdwenen. Hoe later op de dag hoe stijver ik bij rusten ben, soms ietswat pijntjes, maar ook hier blijft even lopen de remedie.
Op sommige dagen heb ik het gevoel helemaal hersteld te zijn, maar door dan waarschijnlijk toch iets meer te doen de volgende dag ook weer duidelijk dat het veel meer tijd nodig heeft.
Wilde gisteravond even uurtje weg. Zou met iemand mee kunnen rijden (10 min rijden). Had afgesproken dat ik weer teruggebracht of opgehaald kon worden wanneer het niet zou lukken.
Ben niet echt ver gekomen. In de auto stappen ging nog wel, maar na een bobbel in de weg een dusdanige pijnscheut dat ik er ook maar weer ben uitgestapt.
Ach ja, was iets te optimistisch.
donderdag 22 september 2011 om 12:56
Herkenbare post Marbs. In het begin denk je dat het sneller gaat dan je had gedacht. Echter merk je snel genoeg wanneer je tegen je grenzen aanloopt. Die grenzen zijn goed om te ontdekken. Dan weet je dat ook weer! Sinds deze week doet mijn hak ook weer mee. Vandaag flink gezweet in de zaal bij de fysio. Hoe meer ik doe hoe beter het gaat. Heel fijn gevoel!
Komt goed Evi. Je hoeft niet van vandaag op morgen beter te zijn. Al hoop je dat wel natuurlijk . Stapje voor stapje!
Komt goed Evi. Je hoeft niet van vandaag op morgen beter te zijn. Al hoop je dat wel natuurlijk . Stapje voor stapje!
donderdag 22 september 2011 om 15:42
donderdag 22 september 2011 om 16:09
quote:evi82 schreef op 22 september 2011 @ 15:42:
die grenzen ben ik net tgnaan gelopen en gejankt. vnochtend toch teveel gedaan. denk je dat je lijf het aangeeft. vriend was er net met de kindjes en eruit was ttoch een beetje teveel. verder vel spanning, ben als de dood dat ii iets fout doe..
Het is allemaal ook zo spannend en angst iets fout te doen ook herkenbaar.
Merk dat hier de angst inmiddels wel flink verminderd is.
En tja, het verwachten dat je lijf aangeeft hoever je kunt gaan, viel en valt mezelf nog wat tegen. Fysio gaf aan hier goed naar te luisteren en bij zenuwpijn het rustiger aan te doen. En ik maar proberen te luisteren, maar heb echter idee dat mijn lichaam meer achteraf aangeeft i.p.v.direct
die grenzen ben ik net tgnaan gelopen en gejankt. vnochtend toch teveel gedaan. denk je dat je lijf het aangeeft. vriend was er net met de kindjes en eruit was ttoch een beetje teveel. verder vel spanning, ben als de dood dat ii iets fout doe..
Het is allemaal ook zo spannend en angst iets fout te doen ook herkenbaar.
Merk dat hier de angst inmiddels wel flink verminderd is.
En tja, het verwachten dat je lijf aangeeft hoever je kunt gaan, viel en valt mezelf nog wat tegen. Fysio gaf aan hier goed naar te luisteren en bij zenuwpijn het rustiger aan te doen. En ik maar proberen te luisteren, maar heb echter idee dat mijn lichaam meer achteraf aangeeft i.p.v.direct
vrijdag 23 september 2011 om 11:33
fijn om hier met jullie te schrijvn hoor, heb echt steun aan jullie. trap is vanochtend gegaan. fysio zegt dat ik het hartstikke goed doe en dat ik meer vertrouwen in mijn lijf moet hebben. als alles goed is mag ii vanmiddag naar huis en ik vind het retespannend. spannend is geloof ik het sleutelwoord van deze hele excercitie. ken mezelf niet haha
vrijdag 23 september 2011 om 12:06
Goedemorgen! Fijn dat iemand zegt dat je het goed doet. Dat helpt zeker! Het klopt dat je lichaam het pas achteraf aangeeft. Vaak zelfs pas de volgende dag. Zal voor je duimen dat je vandaag naar huis mag!
Gisteren even naar de sauna geweest. Beetje gezwommen
. Dat ging ook goed. Net 2 uurtjes op het werk geweest! Vond het fijn er weer even te zijn! Ging goed. Nu maar weer afwachten hoe mijn lichaam zal reageren. Voel me in ieder geval goed.
Gisteren even naar de sauna geweest. Beetje gezwommen
vrijdag 23 september 2011 om 12:52
marbs dat denk ik ook.
schuit wat onttzettnd goed, gefeliciteerd zeg. dat zijn echt weer stappen in de goede richting.
ik heb me opgegeven voor een speciale fysio groep die start over zes weken en mag de komende weken altijd de fysio van hier bellen want schuit merk dat ik net zoals jij al aangaf die bevestiging ook heel erg nodig heb
schuit wat onttzettnd goed, gefeliciteerd zeg. dat zijn echt weer stappen in de goede richting.
ik heb me opgegeven voor een speciale fysio groep die start over zes weken en mag de komende weken altijd de fysio van hier bellen want schuit merk dat ik net zoals jij al aangaf die bevestiging ook heel erg nodig heb
vrijdag 23 september 2011 om 18:18
Ik ben ook erg benieuwd! Ik hoop dat je weer lekker thuis bent, evi!
@schuit
Hoe is het nu met jou? De tinteling kan ook betekenen dat je toch even teveel van het goede hebt gedaan. Goed op je grenzen blijven letten hoor!
Met mij is het nog steeds belabberd en dat zal ook nog wel een poosje duren. Ik heb me er, letterlijk, maar bij neergelegd Ik hoop dat het morgen lekker genoeg is om even in de jacuzzi te liggen. Voor mijn rug zelf doet dat niet zoveel, maar het ontspant de rest van mijn lijf wel goed. Met al die pijn lijk je toch wat te verkrampen ofzo, en dat wordt er dan heerlijk uitgeblazen.
@schuit
Hoe is het nu met jou? De tinteling kan ook betekenen dat je toch even teveel van het goede hebt gedaan. Goed op je grenzen blijven letten hoor!
Met mij is het nog steeds belabberd en dat zal ook nog wel een poosje duren. Ik heb me er, letterlijk, maar bij neergelegd Ik hoop dat het morgen lekker genoeg is om even in de jacuzzi te liggen. Voor mijn rug zelf doet dat niet zoveel, maar het ontspant de rest van mijn lijf wel goed. Met al die pijn lijk je toch wat te verkrampen ofzo, en dat wordt er dan heerlijk uitgeblazen.
vrijdag 23 september 2011 om 18:42
De wachtlijst is 2-3 maanden en ik sta er nu een week of 5-6 op geloof ik. Duurt dus nog wel eventjes 
Ik geloof niet dat die behandeling de oplossing gaat zijn, maar hopelijk brengt het de oplossing wel dichterbij. Ik ben inmiddels al 3 jaar aan het stoeien en dat is wel een geweldige training in geduld!
Ik geloof niet dat die behandeling de oplossing gaat zijn, maar hopelijk brengt het de oplossing wel dichterbij. Ik ben inmiddels al 3 jaar aan het stoeien en dat is wel een geweldige training in geduld!
vrijdag 23 september 2011 om 20:46
Nummerzoveel, het gaat goed . Let goed op hoor. Maar het is fijn dat jullie me helpen herinneren! Het is toch spannend om weer voor het eerst naar het werk te gaan. Ik ga de volgende week maar 3 dagen 2 uurtjes werken.
De wachttijden zijn toch niet te geloven! Hoe fijn zou het zijn als dat toch de oplossing is. Vind het knap hoor dat je gewoon blijft doorwerken als ik je zo hoor. Bubbel ze morgen!
De wachttijden zijn toch niet te geloven! Hoe fijn zou het zijn als dat toch de oplossing is. Vind het knap hoor dat je gewoon blijft doorwerken als ik je zo hoor. Bubbel ze morgen!