Gezondheid alle pijlers

Ribbel in nagel

14-10-2012 22:30 10 berichten
Gelukkig geen mega-gezondheidsprobleem (althans, dat hoop ik ), maar ik zou jullie toch graag eens wat willen vragen.

Sinds een paar jaar heb ik een vrij diepe ribbel in een nagel (ringvinger). Mijn andere nagels hebben die ribbel niet en voorheen had de nagel aan mijn ringvinger het ook niet, maar ergens is ie blijkbaar op een bepaald moment ontstaan en ook niet meer weggegaan. Zowel m'n vingernagels als teennagels zijn verder vrij sterk en zien er ook netjes en gezond uit.

Ik probeer het wat te camoufleren met een ridgefiller, maar dat lukt slechts ten dele.

Hebben jullie een idee hoe zoiets ontstaat en of het ooit nog over kan gaan? Of zou er misschien iets tegen te doen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ribbels op de nagel van een duim die ooit flink tussen de deur heeft gezeten. Dat gebeurde toen ik tien was, we zijn nu ettelijke decennia verder en de ribbels zijn er nog.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Is dat niet een beschadiging van je nagelriem geweest en dat het nu uitgegroeid is in je nagel?
Kun je je nageloppervlak niet een beetje bijvijlen?

Heb ooit een ribbel gehad en met een beetje vijlen was ie bijna onzichtbaar.
Ik heb het wel eens op mijn duimnagels gehad en dat kwam doordat ik aan mijn nagelriemen prutste. Toen ik daarmee stopte groeiden de ribbels er weer uit. Dus als je dit ook doet; ermee ophouden en het rust geven, dan komt het goed. Ik had overigens heel diepe groeven en die waren niet weg te werken met ridgefiller of een vijl.
Het zou best kunnen dat het ooit een beschadiging geweest is. Om eerlijk te zijn weet ik het niet precies, ik heb nl. regelmatig beschadigingen aan m'n handen vanwege mijn werk (en een dosis lompheid ).

Een beetje bijvijlen doe ik wel, zo probeer ik het scherpe randje er vanaf te halen. Maar echt doorvijlen totdat het gelijk zit met de rest van de nagel durf ik eigenlijk niet. Daarvoor is die ribbel toch wel erg diep en ik vermoed dat er dan niets van m'n nagel over blijft. Ik probeer het nu een beetje glad te vijlen en dan een aantal lagen ridgefiller erop. Daarmee kan ik het bij lange na niet wegwerken, maar het scheelt in elk geval iets.

Aan nagelriemen prutsen doe ik trouwens niet. Ik heb weleens wat beschadigingen, maar dat zijn incidenten/ongelukjes. En ook niet altijd aan diezelfde vinger, want dat wisselt natuurlijk.
Ribbels

Ribbels in de lengterichting zijn normaal. Als je ouder wordt, krijgen je nagels meer ribbels. Een ribbel in de breedte wijst op een trauma of ziekte, zoals psoriasis of artritis. Dit kan samengaan met een roodbruinachtige verkleuring. Bij 10 procent van de mensen begint psoriasis in de nagels.
Het heeft zelfs een naam: de lijnen van beau

Inleiding

Lijnen van Beau zijn dwarse groeven of lijnen op de teen- en vingernagels die ontstaan doordat de groei van de nagel tijdelijk is verstoord. Lijnen van Beau komen meestal voor op de nagels van de duim en grote teen, hoewel soms alle vingers en tenen zijn aangedaan.

Oorzaken

Lijnen van Beau worden veroorzaakt door een verstoring van de eiwitvorming in de nagelplaat. Mogelijke oorzaken van deze verstoring zijn ziekten zoals syfilis, onbehandelde suikerziekte en de bof, ondervoeding, verwondingen, chemotherapie, ernstige stofwisselingaandoeningen, een calcium- of zinktekort en huidaandoeningen als pemphigus, roodvonk en mazelen.

Omdat nagels gemiddeld één millimeter per zes tot tien dagen groeien, ontstaan lijnen van Beau pas enige tijd na de verstoring. De lijnen blijven zichtbaar totdat het aangedane gebied op de nagel is uitgegroeid.

Verschijnselen

Lijnen van Beau zijn horizontale dwarse groeven in de nagels, die meestal voorkomen op de duimen en tenen. Tevens krijgen de nagels een enigszins gele kleur waarbij de nagelriemen zich verdikken. Soms ontstaat pijn als gevolg van een infectie langs de randen van de nagels.

Lijnen van Beau groeien meestal normaal uit en verdwijnen uiteindelijk aan het uiteinde van de nagel. De groeven op de nagels zijn meestal oppervlakkig maar in enkele gevallen zijn de groeven dieper. Lijnen van Beau komen soms ook voor bij baby’s van vier tot vijf weken oud. Dit is een normaal verschijnsel in deze leeftijdgroep.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van de medische voorgeschiedenis, het verhaal van de patiënt en de verschijnselen. Tevens wordt een lichamelijk onderzoek gedaan waarbij de nagels goed worden bekeken. De uiterlijke kenmerken zijn meestal zo duidelijk dat aanvullende onderzoeken niet nodig zijn.

Behandeling

Er is geen specifieke behandeling nodig omdat de groeven op het nageloppervlak langzaam verdwijnen naarmate de nagel groeit. Daarna kan het aangedane deel van de nagel worden geknipt. Er kunnen maatregelen worden genomen om verdere beschadiging te voorkomen en om de nagel te behouden.

Door de nagels te beschermen en met vochtinbrengende middelen te behandelen kan worden voorkomen dat ze breken. Tevens worden de nagels geknipt om de kans op beschadiging te minimaliseren. Om het genezingsproces te versnellen wordt het gebruik van nagellak en andere middelen die formaldehyde, sulfonamide of tolueen bevatten vermeden.
Ik heb het op al mijn nagels, ribbels in de breedte. Komt door eczeem. Heb je misschien eczeem op je handen?
Zeer waarschijnlijk komt het doordat je met bijvoorbeeld je bokkenpootje of iets anders je nagelwortel (het halve maantje) hebt beschadigd. Dit stuk van je nagel is kwetsbaar en zachter dan de plaat zelf. Zodra je het beschadigt zie je dit niet gelijk, maar de beschadiging groeit met je nagel mee. Deze moet er dus ook weer uitgroeien. Voorzichtig met je nagel dus, met name bij je nagelwortel, rond je nagelriem! 9 van de 10 keer is dit de oorzaak van de 'ribbel'. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven