Gezondheid alle pijlers

Richting burn-out?

14-10-2019 21:30 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De laatste tijd wordt het me soms allemaal een beetje te veel.. 30 uur werken (ik begin 4 dagen in de week om 7 uur zodat we om 17.30 uur altijd als gezin kunnen eten samen), 2 jonge kids, koken, boodschappen, weinig slaap (kids worden 1 tot 2x per nacht wakker ook al is het maar een minuut) en alles wat er in een week nog meer geregeld moet worden.

Er moéten zoveel dingen, en ik ben de enige die dat mezelf oplegt en vind het moeilijk om dingen te laten. Huis opgeruimd, was gedaan etc.

Ik merk dat ik het echt lastig vind om in het hier en nu te leven. Om écht te genieten van het moment. Het gevoel dat mijn hoofd altijd "aan" staat met alles wat nog "moet" gebeuren.

Ik ben op zoek naar een nieuwe en goede balans. Natuurlijk verander ik daar mezelf niet 123 mee, maar het is een begin. Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hiervoor hebben.

Dank je wel voor het luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je je zo voelt. Wel heel begrijpelijk met 2 jonge kinderenen vanalles dat draaiende gehouden moet worden. Sta je er alleen voor of heb je een partner? Zo ja, ervaart die dit ook zo of kun je praten over hoe het voor jou voelt en wat er evt anders geregeld kan worden?
Als je languit op de bank gaat liggen met een lekkere beker warme chocomelk, dan vergaat de wereld, stort je huis in en zijn er geen overlevenden, dus het is van het allergrootste belang dat je jezelf zoveel mogelijk blijft overbelasten.

Zo belangrijk ben je nu eenmaal. :)
Alle reacties Link kopieren
Naast rust, heb je ook iets nodig dat je energie geeft, iets dat helemaal van jou is en waar je blij van wordt.

Dus rust: vroeger naar bed, minder schermpjes, minder verplichtingen, meer knussigheid.
Energie: sporten (voor de lol), een hobby, iets met je handen, kun je iets verzinnen waar je blij van wordt?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik er met mijn huisarts over sprak zei hij dat het niet erg is om druk te zijn. Het is wel erg om niet te kunnen ontspannen. Hij drukte me op het hart om dingen te vinden die mij ontspannen, en die dan ook echt in mijn agenda te zetten zodat ik ze ook daadwerkelijk ging doen.

Dus wat ontspant jou? Een wandeling, kletsen, sporten, netflixen, afwassen, breien, kan van alles zijn. Iets wat je doet voor de lol, niet omdat je vindt dat het moet. Kun je met je partner een avond of dagdeel (of meerdere) afspreken waarbij jij eventjes niet beschikbaar bent voor het gezin, omdat je jouw ontspannings-activiteit aan het doen bent? Liefst een vast moment in de week.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
14-10-2019 21:34
Als je languit op de bank gaat liggen met een lekkere beker warme chocomelk, dan vergaat de wereld, stort je huis in en zijn er geen overlevenden, dus het is van het allergrootste belang dat je jezelf zoveel mogelijk blijft overbelasten.

Zo belangrijk ben je nu eenmaal. :)
Dit! (zoiets dan maar je voelt hem ... ;))
Train jezelf dat het niet hoeft en sta daarachter.

Succes!

Praktisch:
-) elke vrijdag laat ik de boodschappen bezorgen, bestellen kan ik inmiddels in een kwartiertje.
-) 's avonds tijdens het eten koken maak ik brood voor de volgende dag (en ja, zelfs voor het ontbijt alvast)
-) ik ben niet zo van de wekelijkse schoonmaak planning en wanneer ik dat schoorvoetend opbiecht bij vriendinnen of familie is de collectieve reactie: huh, maar het is altijd zo netjes bij jullie. Juist: dat is de truc. Zoek naar de mix tussen hygiënisch en de Franse slag + netjes.
-) pak je rust. Ga op tijd slapen. Ik lig regelmatig rond 21 uur al in bed. Dat is zo lekker. Iedereen is ook vele malen gezelliger.
Het heten niet voor niks tropenjaren natuurlijk.

Maak jezelf (en je gezin) het je zo makkelijk mogelijk. Makkelijke maaltijden, boodschappen laten bezorgen en een schoonmaakhulp.
Ga op tijd naar bed, neem geregeld een bad en zorg dat je af en toe tijd voor jezelf hebt. Sporten, een hobby of een avondje uit eten met een vriendin.

Dat om 7 uur moeten beginnen om om half 6 te kunnen eten moet je trouwens even uitleggen. Want ik vraag me af of je het jezelf niet te moeilijk maakt.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
14-10-2019 21:45
Dit! (zoiets dan maar je voelt hem ... ;))
Train jezelf dat het niet hoeft en sta daarachter.

Succes!

Praktisch:
-) elke vrijdag laat ik de boodschappen bezorgen, bestellen kan ik inmiddels in een kwartiertje.
-) 's avonds tijdens het eten koken maak ik brood voor de volgende dag (en ja, zelfs voor het ontbijt alvast)
-) ik ben niet zo van de wekelijkse schoonmaak planning en wanneer ik dat schoorvoetend opbiecht bij vriendinnen of familie is de collectieve reactie: huh, maar het is altijd zo netjes bij jullie. Juist: dat is de truc. Zoek naar de mix tussen hygiënisch en de Franse slag + netjes.
-) pak je rust. Ga op tijd slapen. Ik lig regelmatig rond 21 uur al in bed. Dat is zo lekker. Iedereen is ook vele malen gezelliger.
De tip van het brood smeren ga ik meteen opvolgen! Nu doe ik dat voor het slapen en dan voelt dat weer als moeten..

Boodschappen laten bezorgen ga ik ook maar eens proberen. Scheelt me ook zeker weer ruim een uur per week.

Deze praktische tips zijn echt fijn :) Alle andere tips zijn ook welkom!

Ik heb gelukkig een vaste sportavond in de week wat heerlijk is. En als mijn partner een avond weg is kijk ik graag Netflix. Ik probeer altijd op tijd naar bed te gaan, maar dat lukt niet altijd. Omdat om 5.45 uur de wekker gaat is 8 uur slaap sowieso niet haalbaar helaas.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
14-10-2019 21:54
Het heten niet voor niks tropenjaren natuurlijk.

Maak jezelf (en je gezin) het je zo makkelijk mogelijk. Makkelijke maaltijden, boodschappen laten bezorgen en een schoonmaakhulp.
Ga op tijd naar bed, neem geregeld een bad en zorg dat je af en toe tijd voor jezelf hebt. Sporten, een hobby of een avondje uit eten met een vriendin.

Dat om 7 uur moeten beginnen om om half 6 te kunnen eten moet je trouwens even uitleggen. Want ik vraag me af of je het jezelf niet te moeilijk maakt.
Ik werk 30 uur in de week en maak daardoor 2 dagen van 9 uur (7.00 - 16.30 uur), 1 dag van 8.00- 16.30 uur) en 1 dag van 5 uur (7.00 - 12.00 uur).

Hierdoor ben ik 1 hele dag vrij en een tweede dag kan ik de oudste uit school ophalen en de jongste van het kinderdagverblijf.

Als ik later ga beginnen (zeg 9.00 uur), dan ben ik op dagen dat ik om 7.00 uur begin pas om 18.30 uur klaar. Ik vind het juist fijn om samen te kunnen eten, spelen, in bad doen en in bed te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Dat herken ik. Altijd iets wat 'moet' en zelfs als ik dan s'avonds op de bank plof dan kan ik niet echt ontspannen omdat mijn hooft dooemaalt met 'dat moet ik nog doen, ik kon nu beter...' Wat mij helpt is om dan eens al die dingen die ik moet of wil moeten, opschrijf. Een lijstje. En dan elke dag iets afstrepen... was een tip van mijn stagebegeleidster eens vele jaren geleden; 'dan is het uit je hoofd en staat het op papier en dus kun je dat dan gaan loslaten'.
Je hoeft niet altijd samen te eten natuurlijk. Bij ons eet de één ontbijt met de kinderen, de anderen avondeten.
En verder:
Heb je een schoonmaker?
Wat regelt je partner?
Melondaan schreef:
14-10-2019 22:03
Ik werk 30 uur in de week en maak daardoor 2 dagen van 9 uur (7.00 - 16.30 uur), 1 dag van 8.00- 16.30 uur) en 1 dag van 5 uur (7.00 - 12.00 uur).

Hierdoor ben ik 1 hele dag vrij en een tweede dag kan ik de oudste uit school ophalen en de jongste van het kinderdagverblijf.

Als ik later ga beginnen (zeg 9.00 uur), dan ben ik op dagen dat ik om 7.00 uur begin pas om 18.30 uur klaar. Ik vind het juist fijn om samen te kunnen eten, spelen, in bad doen en in bed te stoppen.
Met gebroken nachten is om 5.45u op en om 7 uur beginnen met werken erg vroeg.
Ik zou er zelf voor kiezen bv twee dagen een uur later te beginnen. Dan ben je om 17.30u klaar, kookt je man en kun je om 18.00u met het hele gezin eten?
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
14-10-2019 22:05
Dat herken ik. Altijd iets wat 'moet' en zelfs als ik dan s'avonds op de bank plof dan kan ik niet echt ontspannen omdat mijn hooft dooemaalt met 'dat moet ik nog doen, ik kon nu beter...' Wat mij helpt is om dan eens al die dingen die ik moet of wil moeten, opschrijf. Een lijstje. En dan elke dag iets afstrepen... was een tip van mijn stagebegeleidster eens vele jaren geleden; 'dan is het uit je hoofd en staat het op papier en dus kun je dat dan gaan loslaten'.
Ja echt precies dat! Ik ga het gewoon proberen met het lijstje, thanks!

Zo wil ik ook veel bewuster met de kinderen bezig zijn en leuke dingen met ze doen. Boekjes voorlezen, samen knutselen, spelletjes doen. Deze tijd krijg ik nooit meer terug. En wat ik doe is maar bezig blijven met van alles: wasje, opruimen etc. Meer balans tussen spelen en wat écht moet..
Alle reacties Link kopieren
Melondaan schreef:
14-10-2019 22:17
Ja echt precies dat! Ik ga het gewoon proberen met het lijstje, thanks!

Zo wil ik ook veel bewuster met de kinderen bezig zijn en leuke dingen met ze doen. Boekjes voorlezen, samen knutselen, spelletjes doen. Deze tijd krijg ik nooit meer terug. En wat ik doe is maar bezig blijven met van alles: wasje, opruimen etc. Meer balans tussen spelen en wat écht moet..
Dat had ik ook! Zo zijn we voor de zomervakantie dus eens om de tafel gaan zitten samen (4 kinderen en ik) en hebben we samen een 'lijstje' gemaakt van wat we graag wilden gaan doen in de vakantie. Er stonden geen grootse dingen op, juist alledaagse, iets wat elke dag zou kunnen. Denk aan 'ijsje halen en stukje fietsen, naar het hertenkamp, vissen voorhuis, picknicken in het hertenkamp/park, in de tent slapen'. Elke dag hebben we er samen iets van gekozen. Was een toffe vakantie!! Hihi

Ik werk dan niet, maar ben wel druk. 4 kinderen en regel alles zelf. Mijn man werkt veel en hard. Thuis regel ik alles, maai het gras, containers, regel bouwvergunningen, stuur verbouwing aan (wat we uit handen geven), bouw zelf mee, regel alles met de kindern qua scholen, huiswerk sporten zwemlessen enz. Er is genoeg te doen op een dag en dus ook altijd iets wat 'moet'. Soms bewust even schakelen naar 'nee nu nu even niet nu gaan we iets leuks doen'. Moet wel even wennen maar bevalt heel goed!!
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
14-10-2019 22:12
En verder:
Heb je een schoonmaker?
Wat regelt je partner?
Ja we hebben 1x in de 2 weken een huishoudelijke hulp, dus dat is al heel erg fijn..

Mijn partner zorgt 4 dagen in de week voor het opstaan en brengt de oudste naar school. Hij gaat ook met de jongste wekelijks voetballen. Ook af en toe een wasje, de kliko's, tuin etc.

Ik moet hem ook meer gaan aangeven wat ik allemaal doe en of hij me soms hierbij kan helpen. Nu krijgt hij de kans niet omdat ik het dan al gedaan heb, dus dat ligt écht bij mij.

Hij gaf al aan het helemaal niet erg te vinden om af en toe evt boodschappen te doen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
14-10-2019 22:26
Dat had ik ook! Zo zijn we voor de zomervakantie dus eens om de tafel gaan zitten samen (4 kinderen en ik) en hebben we samen een 'lijstje' gemaakt van wat we graag wilden gaan doen in de vakantie. Er stonden geen grootse dingen op, juist alledaagse, iets wat elke dag zou kunnen. Denk aan 'ijsje halen en stukje fietsen, naar het hertenkamp, vissen voorhuis, picknicken in het hertenkamp/park, in de tent slapen'. Elke dag hebben we er samen iets van gekozen. Was een toffe vakantie!! Hihi

Ik werk dan niet, maar ben wel druk. 4 kinderen en regel alles zelf. Mijn man werkt veel en hard. Thuis regel ik alles, maai het gras, containers, regel bouwvergunningen, stuur verbouwing aan (wat we uit handen geven), bouw zelf mee, regel alles met de kindern qua scholen, huiswerk sporten zwemlessen enz. Er is genoeg te doen op een dag en dus ook altijd iets wat 'moet'. Soms bewust even schakelen naar 'nee nu nu even niet nu gaan we iets leuks doen'. Moet wel even wennen maar bevalt heel goed!!
Dat klinkt echt alsof je een goede modus hebt gevonden. Wat fijn!!

En thuis de boel draaiende houden is net zo hard (en soms nog wel harder werken) dan een echte job. Respect hoor!

Maar wel weer een top idee van dat lijstje met eigen ideeën :)
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
14-10-2019 21:44
Toen ik er met mijn huisarts over sprak zei hij dat het niet erg is om druk te zijn. Het is wel erg om niet te kunnen ontspannen.
Mooi gezegd, geldt niet alleen voor mensen met kleine kinderen.

TO ik hoop dat je er op tijd bij bent en een burnout kunt voorkomen. Wel pittige werktijden.
Je kunt méér.
Tip, gestolen van de blog van Teunie.
Koop eens per maand alle houdbare boodschappen en laat die bezorgen.
Als je een standaardlijst gebruikt, kan je die lijst steeds hergebruiken.
Hierbij de lijst voor een heul groot gezin.
https://eenvoudigleven.blogspot.com/201 ... appen.html
Alle reacties Link kopieren
Wat mij te binnen schiet bij het lezen van je verhaal: kun je voorkomen dat je wakker wordt van je kids? Bijv om de beurt met oordoppen in slapen?
Maak je man volledig verantwoordelijk voor bepaalde zaken, zoals alles rond boodschappen.

Het denkwerk is het meest vermoeiend dus geef ook het maken van het lijstje uit handen.

Hier werkt dit als een trein. Doordat het duidelijk is wie verantwoordelijk is kan de één het doen en de ander het volledig loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Je partner doet wel heel erg weinig. Geen wonder dat je zo moe bent als jij bijna alles op je schouders neemt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien klink ik wat bot, maar als je man en jij het beiden als jou helpen zien, dan snap ik jouw stress wel.

Jij doet zeker ook volledig de derde shift?

Met kleine kinderen zijn het alleen tropenjaren als ze bagger slapen of als je man alleen dat doet wat je hem vraagt.

Kijk eens echt goed naar de verdeling van de 2e en 3e shift tussen jullie twee en dan denk ik zo maar eens dat jouw lijstje een stuk korter kan en de zijne een stuk langer.
Alle reacties Link kopieren
Je man zorgt 4 dagen in de week voor het opstaan. Is dat inclusief wassen, aankleden en ontbijt geven?

Waarom kan hij niet het brood van de kinderen smeren terwijl jij kookt? Of andersom.

Je werkt 30 uur, dat is bijna een fulltime baan. En dan ben je daarbij ook nog schoonmaakster, de boodschappendienst, de wasserette, kokkin en moeder, terwijl je een partner hebt. Geef een aantal taken permanent aan hem en niet alleen wanneer je het vraagt. Af en toe een wasje is te vrijblijvend.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
15-10-2019 22:01
Maak je man volledig verantwoordelijk voor bepaalde zaken, zoals alles rond boodschappen.

Het denkwerk is het meest vermoeiend dus geef ook het maken van het lijstje uit handen.

Hier werkt dit als een trein. Doordat het duidelijk is wie verantwoordelijk is kan de één het doen en de ander het volledig loslaten.
Zeker iets om over na te denken, dank je! Voor sommige dingen is er al een verdeling, maar mag misschien nog wel wat scherper idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven