Gezondheid alle pijlers

Roaccutane

23-01-2019 18:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Op dit moment slik ik 2 maanden roaccutane, 20 mg per dag voor mijn acne. Ik ben 30 jaar. De medicijnen slaan goed aan, maar helaas ook de bijwerkingen. Die zijn behoorlijk rot...

Ik ben op zoek naar deelgenoten/tips om het eea goed te doorstaan. Zoals het er uit ziet moet ik namelijk nog wel een paar maanden en tis niet altijd leuk! Ervaringen delen vind ik dan fijn.

Op dit moment is één van mijn vragen of de bijwerkingen alleen maar toenemen of soms erger zijn dan op andere dagen? Ik heb nu namelijk eeeecht alles droog. En dat is niet zo prettig! Heeft iemand tils om je lijf te ondersteunen qua vochthuishouding?

Hoop dat er meer zijn om elkaar met steun, tips en antwoorden te helpen!
Hier ook een ervaringsdeskundige. Nu vijf jaar klaar. Had inderdaad een droge huid en droge lippen, moest behoorlijk wat bijsmeren. Een groot voordeel was voor mij dat mijn haar ook niet meer vet werd, ik hoefde het nog maar 1x in de week te wassen! Heerlijk was dat.
Dat was bij mij twee weken na het einde van de kuur klaar, toen was alle droogheid weg. En ik ben nog dagelijks blij dat ik erop heb aangedrongen bij mijn dermatoloog, ik heb zelden tot nooit meer last van acne (max 5 pukkeltjes per jaar). De littekens zijn inmiddels ook onzichtbaar geworden, maar ik heb ook een hele lichte huid dus dat helpt. Even doorzetten, het is het absoluut waard!
fawn schreef:
24-01-2019 18:55

Qua ooggel heb ik een tube Vidisic Gel, voorgeschreven door oogarts maar hij is ook online te koop. Wat gebruik jij tullips?
Ik gebruik nog niks voor mijn ogen... het is tot nu toe te doen... al merk ik met deze vrieskou wel prikken en roder...
Ja ik moet ook bloedonderzoek maar tot nu toe allemaal prima!

De mentale weerslag van acne is het grootst. Feestjes afzeggen, haren los dragen zodat de kaaklijn is bedekt, erop letten in welk licht je staat.... je voelt je gewoon onzeker en het is heel rot - zeker ook naaa de pubertijd vind ik.

Ik ben sinds ik met roa ben begonnen gaan sporten (licht). Ik weeg niet veel en merk dat het op mijn gewrichten wat sloeg. Daarom probeer ik het soepel te houden.

Zo fijn hier al die positieve eindreacties. Ik kijk er naar uit me geen zorgen hoeven tr maken of ik weer op sta met nieuwe pukkels.

De littekens (ook kleine putjes) verzachten die ook enigzins na maanden? Ik hoop het! Eventuele behandeling moet even wachten begreep ik
Ik vind alle positieve reacties ook fijn, stimuleert toch om door te gaan! Zes maanden lijkt nog lang, maar de tijd vliegt dus hopelijk zo voorbij... Dan lopen we in de zomer met een stralend koppie! (En factor 50 :lol:)

Mijn gewrichten zijn nu oké, maar ik zit in de 'stopweek'. Hoogstens na flinke inspanning zoals bootcamp wat meer spierpijn dan voorheen.
@fawn @tulipps

Wow. Inderdaad. Dat was ik gewoon even helemaal vergeten. Nu jullie het zeggen, ik zocht altijd donkere cafeetjes of restaurants uit. Als de kroegen rond sluitingstijd waren zorgde ik dat ik de kroeg uit was voor het licht aanging..

Nu besef ik me ineens dat ik het nog steeds doe! De bulten, ontstekingen en plekken zijn helemaal weg. Maar nog steeds zoek ik naar ‘schemerige’ gelegenheden.. 😞

En er is inderdaad heel weinig begrip wat het met je zelfvertrouwen doet. Sneu eigenlijk.
Ik heb inderdaad gelezen dat je mogelijk blijvend gevoelig blijft voor licht, maar volgens de bijsluiter komt het niet heel vaak voor (maar dat zegt natuurlijk ook niet alles).
Ik dacht laat ik maar reageren en jullie een hart onder de riem steken want ik weet hoe vervelend het is. Ik heb zelf 1 roaccutane kuur gedaan een aantal jaar geleden, ook de 20mg voor een langere periode

Ben nog elke dag zo blij dat ik het gedaan heb. Ik heb er zelf geen littekens aan over gehouden gelukkig.
Ik had ontzettend droge lippen (bij lachen en eten etc tot bloedens toe soms) en elke dag bloedneuzen.
Zelf vaginaal oid geen last gehad, misschien dat (neutrale) vaseline uitwendig aanbrengen helpt?

Zelf tijdens de kuur, in de zomer was dat, wel last gehad van overgevoeligheid voor licht maar nadat ik gestopt ben niet weer.
Nooit meer onderhuidse ontstekingen oid gehad! Nog heel af en toe wat onregelmatigheden bij menstruatie maar daar is heel goed mee te leven!

Het is even doorzetten maar hopelijk boeken jullie ook mooi resultaat (:
Dank larv-2!!! Fijn dat jij je ervaring wilt delen.

Nu ik zelf Roa gebruik besef ik me ook dat enkele oud-collegas en kennissen het waarschijnlijk hebben gebruikt. De droge lippen, het geleidelijk wegtrekken van de onderhuidse ontstekingen. Op het moment zelf heb ik daar nooit bij stilgestaan.
fawn schreef:
25-01-2019 13:45
Ik vind alle positieve reacties ook fijn, stimuleert toch om door te gaan! Zes maanden lijkt nog lang, maar de tijd vliegt dus hopelijk zo voorbij... Dan lopen we in de zomer met een stralend koppie! (En factor 50 :lol:)

Mijn gewrichten zijn nu oké, maar ik zit in de 'stopweek'. Hoogstens na flinke inspanning zoals bootcamp wat meer spierpijn dan voorheen.
Jaaa, factor 50. Das wel belangrijk begrijp ik! Maar tegen die tijd is onze huid ook al erg gaaf als het goed is!! Yay!
Thanks Larv-2! Fijn dat het zo goed voor je heeft gewerkt! En dat je je ervaring deelt. Het is toch niet niks stiekem he!? Zo'n periode... maar alles is beter dan die onzekerheid en eeuwige strijd met puistjes. Poeh!!

Voel me nu al vrijer met eten (krijg ik hier puistjes van??) op een kussen liggen (was bang voor de wrijving) enzovoorts!

Fijn dat jij vaginaal geen last had. Ik heb goede hoop op de vitamine E...
De zomer vind ik overigens ook wel wat spannend! Vanwege het licht, verbranden... Ik wil eigenlijk zo graag gewoon op vakantie kunnen...??? Op een terrasje zitten?

Ik ben zo benieuwd hoelang ik moet blijven slikken ook.

Hoe was het om in de zomer dit spul te gebruiken?
Vermijd de zon! Blijf als je buiten bent zoveel mogelijk in de schaduw, en gebruik elke dag de meest heavy-duty sunblock die je kunt vinden. (voor de meelezers die net als ik allergisch zijn voor zonnebrandcrème: Biodermal voor de gevoelige huid kon ik zonder problemen gebruiken)

Je huid heeft tijdens (en in de maanden na) een Roaccutane-kuur bijna geen weerstand, ook niet tegen zonlicht. Staat volgens mij ook duidelijk in de bijsluiter vermeld. Tip: volg de bijsluiter zo precies mogelijk. Roa is geen grapje.

Niet alleen verbrand je super snel, ook kun je (mogelijk blijvende) pigmentvlekken of andere beschadigingen aan je huid krijgen door blootstelling aan de zon.

Mijn kuur was gedurende de herfst/wintermaanden gepland, maar dan nog waren er dagen dat ik zoveel mogelijk binnen bleef omdat het mooi weer was. Zet die zonvakantie dit zomerseizoen dus maar even uit je hoofd, dat is echt niet zo'n goed idee. Maarehm.. Scandinavië is ook mooi? Probeer er anders een romantische/magische draai aan te geven: je bent nu tijdelijk een vampier ;-D
Ik blijf uit de zon dont worry! Altijd al standaard factor 50 van neutrogena op zak zodat ik extra kan smeren. Met de vitamine a zuur was het ook al zo'n ramp. Gelukkig ben ik niet zo'n zon liefhebber.
Oehh ja. Factor 50 is idd beste. Ik smeer nu elke ochtend 30 maar ik zit heel de dag binnen natuurlijk.

In de bijsluiter staat minimaal 15. Ik wil in de zomer 30/50 aanhouden. Ze hebben ook sprays tegenwoordig voor over makeup. Ben benieuwd of dat werkt. Ik werk weleens op festivals enzo dus een vampier wordt lastig... maar tussen 11 en 16 schaduw zoveeeel mogelijk ja!

Hoop zo dat de littekentjes ook een beetje gaan bijtrekken... die vallen meer op nu ik de strijd met de ontstekingen langzaamaam los kan laten. :(
Ik merk het inderdaad ook op dat littekens en andere huidafwijkingen meer opvallen nu de roodheid en puistjes wegtrekken. Maar ja, dat is dan het volgende project. 😉
Je droogt inderdaad heel erg uit! Daarom raden ze in principe ook af om het niet gedurende de wintermaanden te slikken, omdat je dan door de kou/wisselingen van temperatuur extra uitdroogt. Maar..... Door de UV gevoeligheid die erbij komt wordt het ook afgeraden in de zomermaanden te slikken :facepalm: Dan blijft er niet veel meer over als je een lange kuur moet en is het kiezen uit twee kwaden.

Ik vond het destijds leuk om veel filmpjes/ervaringen op youtube te kijken. En vooral veel Aquaphor smeren.
Trouwens.. Toen ik het slikte was ik nog niet seksueel actief en was het zo ongemakkelijk om er door de dermatoloog op gewezen te worden "double dutch" te beschermen en die periodieke zwangerschapstesten te doen. loop je daar weer met je potje plas rond :biggrin:
fawn schreef:
27-01-2019 13:04
Ik merk het inderdaad ook op dat littekens en andere huidafwijkingen meer opvallen nu de roodheid en puistjes wegtrekken. Maar ja, dat is dan het volgende project. 😉
Haha jaaa he... geduld en blij zijn met het resultaat.

Heb laatste dagen wel dat mijn haar dunner lijkt te worden, maar kan ook door de winter komen. Slikt(e) iemand supplementen naast roa??
Maktub schreef:
27-01-2019 13:05
Je droogt inderdaad heel erg uit! Daarom raden ze in principe ook af om het niet gedurende de wintermaanden te slikken, omdat je dan door de kou/wisselingen van temperatuur extra uitdroogt. Maar..... Door de UV gevoeligheid die erbij komt wordt het ook afgeraden in de zomermaanden te slikken :facepalm: Dan blijft er niet veel meer over als je een lange kuur moet en is het kiezen uit twee kwaden.

Ik vond het destijds leuk om veel filmpjes/ervaringen op youtube te kijken. En vooral veel Aquaphor smeren.
Aquaphor gebruik ik elke nacht op mijn lippen. Werkt fijn!!

Idd het is altijd het een of het ander he!? Zomer... winter. Ik vind dit wel fijn. Zit eraan te denken om een pauze voor te stellen van 3 maanden in de zomer... in eind mei heb ik 6 maanden vol namelijk!
Ik slik al een eeuwigheid biotine voor mijn haar, maar geen idee of het iets doet. Als het door de Roa komt groeit het na het stoppen weet terug en zullen supplementen weinig voor je doen.

Ik had in het begin shedding, maar nu is het stabiel. Verlies in de winter sowieso altijd wat meer haar.

Aquaphor ken ik niet, zal eens even googlen.
Bedoelen jullie de balsem? Of iets anders?
Aquaphor van Eucerin. Top spul... smeer het net weer op.

Hebben jullie ook wimperverlies momenteel? Ik weet niet of het het weer of het medicijn is... of een combi.
Ik slikte er vitaminecomplex bij, maar lette ook extra op gezond eten en drinken. Alles om mijn lichaam te ondersteunen bij het verwerken van de dagelijkse portie gif. Ik had een beetje last van haaruitval, maar dat kan ook met de winter te maken hebben gehad. Is ook weer helemaal goedgekomen trouwens. Littekens zijn ook verdwenen, vooral in de maanden na de kuur. Roa blijft nog enige tijd doorwerken nadat de kuur is afgelopen.

Mijn dermatoloog was naast het verloop van de kuur inderdaad ook erg bezorgd over het voorkomen van een eventuele zwangerschap, nog erger dan ik doorgaans al ben :-P Maar dat lijkt me juist heel goed en ook begrijpelijk. Het zijn geen smarties die je slikt..
Zo’n 3 jaar geleden heb ik een half jaar lang Roaccutane 20 mg geslikt, helaas is de acne terug gekomen.

Inmiddels ben ik alweer 10 maanden bezig met een nieuwe kuur, en sinds een maand is de dosering opgehoogd naar 30 mg. Helaas ben ik nog steeds niet echt tevreden met het resultaat, het lijkt niks meer te doen voor mij...😪
Oola schreef:
28-01-2019 20:29
Ik slikte er vitaminecomplex bij, maar lette ook extra op gezond eten en drinken. Alles om mijn lichaam te ondersteunen bij het verwerken van de dagelijkse portie gif. Ik had een beetje last van haaruitval, maar dat kan ook met de winter te maken hebben gehad. Is ook weer helemaal goedgekomen trouwens. Littekens zijn ook verdwenen, vooral in de maanden na de kuur. Roa blijft nog enige tijd doorwerken nadat de kuur is afgelopen.

Mijn dermatoloog was naast het verloop van de kuur inderdaad ook erg bezorgd over het voorkomen van een eventuele zwangerschap, nog erger dan ik doorgaans al ben :-P Maar dat lijkt me juist heel goed en ook begrijpelijk. Het zijn geen smarties die je slikt..
Ja dat probeer ik ook! Heb nog nooit zoveeel water gedronken en snoep ook minder. Fijn zeg... dat het zo mooi is geworden bij je! Had je deukjes/putjes of rode vlekjes?

Zwanger worden lijkt me vreselijk ja! Je wordt daar ernstig op gewezen continu maar das alleen maar goed lijkt me!

Lief dat je je ervaring blijft delen! Is fijn. Thankx!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven