Gezondheid alle pijlers

Roken

23-04-2018 20:16 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
He waneer zijn jullie begonnen met roken, of hebben jullie voor het eerst gerookt?

En kan ik al verslaafd zijn na 2 weken lang iedere dag 1 tot 4 sigaretten te hebben gerookt?

En als ik nu stop zou ik dan al afkick verschijnselen krijgen? (wat ik ga doen, heb ook vrienden aangegeven me geen sigaretten meer aan te bieden)

Mvg, besju
Ik hoop dat ik geen kinderachtige reacties krijg ik weet hoe ongezond het is.
Als ik anderen moet geloven kun je dan al verslaafd zijn, inderdaad is zo snel mogelijk ermee stoppen het beste. Succes met stoppen!
Je klinkt erg jong. Hoe oud ben je?

Heb zelf nooit gerookt, ook niet geprobeerd. Vrienden hebben vroeger wel eens sigaretten aangeboden maar nooit de behoefte gehad om te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik rook zelf ook niet, maar afkickverschijnselen na 2 weken lijkt me wel heel sterk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe langer je rookt hoe moeilijker het is om te stoppen.
Ik denk dat je na 2 weken roken al aardig verslaafd kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens Jellinek heeft in 2009 een groep experts drugs gerangschikt op verslaving, en werd nicotine/tabak na heroïne en crack als de meest verslavende stof gezien.
Ik vond dat nogal schokkend, maar het verbaast me niets. Zelf was ik binnen een paar weken verslaafd.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... verslaafd/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat gaat snel.

Lichamelijk ben je vrij snel van het roken af: een paar dagen. Het grote probleem is echter het veranderen van je gewoonten en die maken het moeilijk.

Gelukkig heb je nog niet zoveel gewoonten opgebouwd in die tijd en dus moet het een stuk makkelijker zijn om er mee te stoppen. Gooi je sigaretten wel gewoon weg (niet nog "alleen dit pakje opmaken").
Je kan er inderdaad heel snel verslaafd aan raken. Ik wou dat toen ik twee weken aan het roken was zo slim was geweest om te stoppen.

Na 12 jaar gerookt te hebben, nu 10 maanden gestopt. Ik heb het overleefd, dus jou zal het helemaal lukken. Blijf van die troep af. Geloof me, ik wou dat ik er nooit aan begonnen was.

Oh ja, en het is NIET lekker. Dus laat je niet ompraten!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 jaar gerookt, ben op mijn 24-ste gestopt.
Slim dat je er nu gelijk mee gaat stoppen, trouwens, Het is vieze rotzooi, je gaat er van stinken en het kost ook nog eens veel geld. Succes !
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nee zeggen tegen roken doe jij zelf en is niet afhankelijk van je vrienden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar x iemand ontmoet met COPD fase 3 tot 4. Zeg maar zuurstoftank op de rug, rolstoel en 0 energie. Dat was een enorm verhelderende ervaring.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, als je nu stopt heb je nergens last van qua ontwenningsverschijnselen.
Ook is het nog geen gewoonte die je weer af moet leren en van 1 tot 4 sigaretten per dag 2 weken lang krijg je ook nog geen ontwenningsverschijnselen.

Meteen stoppen dus, en niet zo'n drama maken met 'vrienden vragen me niks aan te bieden' zo moeilijk is het niet om te zeggen: ik rook niet.

Dit van iemand die jarenlang gerookt heeft (nu gestopt alweer een paar jaar) en de eerste jaren op school van dat sigaretje in de pauze nog niet verslaafd was.
Alleen op school rookte ik en geen enkel probleem om het te laten als ik thuis was. Kon gewoon niet, mijn ouders waren fel anti-roken. Dus ook de vakanties rookte ik gewoon niet. Tijdens het sporten of eigenlijk daarna dacht ik er ook niet aan, alleen op school vond ik het supercool.

Tot ik een keer een paar maanden dagelijks flink doorrookte door omstandigheden en mijn ouders niet in de buurt: toen ben ik verslaafd geraakt want ik begon er trek in te krijgen en ging eenmaal thuis opeens gráág de hond uitlaten na het eten.
Om te roken.

Maar nu niet de hele dag gaan lopen denken voel ik me niet een beetje raar, of op gaan zoeken waar je last van zou kunnen hebben want dan voel je gegarandeerd iets waar je anders geen aandacht had besteedt. Beetje hoofdpijn, honger of buikpijn: allemaal toeval.

Als je nog even doorrookt kan je verbazend snel verslaafd raken, net als met drank, wiet (onderschat dat ook niet, kan je ook lichamelijk flink last van krijgen als je verslaafd bent en moet stoppen).
Lees er wat meer over, ik zag hierboven een link van Jellinek, die hebben echt veel kennis. Aanklikken en lezen dus, zo zonde om ergens aan verslaafd te worden tenzij het is aan stofjes die vrijkomen na sporten of wandelen.
Als je iets wil om je lekker te voelen: ga hardlopen liefst lange afstanden, atletiek o.i.d. en geniet van de 'natural high' die je daarvan krijgt als je uitrust daarna ;)
Je krijgt pas antwoord op jouw vraag als je stopt. Begin je dan een enorm verlangen te krijgen naar een sigaret, dan ben je al verslaafd.

Na 2 weken zal stoppen makkelijker zijn dan na 3 weken, 4 weken, 2 maanden etc. Dus doe het nu :) !
Nee je bent niet verslaafd.
Daarnaast is bij roken de mentale verslaving het zwaarst, en die is sterker naarmate je langer rookt. In 2 weken heb je amper nicotine receptoren aangemaakt.

Vind je het alsnog moeilijk download quit smoking van Jason vale in google app store, luister r ff naar en je bent er direct vanaf.
Mocht je (net zoals ik ooit begonnen ben) roken om erbij te horen,koop zo'n e sigaret zonder nicotine.

Doe jezelf een plezier en stop direct!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-04-2018 02:50
Nee zeggen tegen roken doe jij zelf en is niet afhankelijk van je vrienden.
Ben minderjarig en krijg ze van mn vriend. Hij geeft me niet meer dusja kan er simpel weg niet meer aankomen. Helpt wel
Besju schreef:
24-04-2018 07:23
Ben minderjarig en krijg ze van mn vriend. Hij geeft me niet meer dusja kan er simpel weg niet meer aankomen. Helpt wel
Je hebt haar opmerking werkelijk waar niet begrepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven