Gezondheid alle pijlers

Ruggenprik, ik durf niet, doet het pijn?

03-11-2014 20:44 57 berichten
Ik heb een jaar geleden ongeveer mijn enkel gebroken op drie plaatsen. Er zit nu aan beide kanten schroeven en plaatje in. Ik hoorde vandaag dat ze eruit moeten, had gehoopt dat ze konden blijven zitten ook al heb ik er last van. Het kon met ruggenprik of narcose maar ze raden ruggenprik aan. Ik vind het heel eng klinken en lijkt me ook pijnlijk. Ook het idee dat je je benen niet meer voelt lijkt me doodeng. Dat er iets mis gaat, ze verkeerd prikken ect. ( ik heb oa een angststoornis)

Kan iemand me geruststellen of ervaringen?
Ik vond het alleen gek dat ik mijn benen niet meer voelde. Helaas ging het bij mij lekken, waardoor ik een nieuwe prik kreeg. Daarna was het direct opgelost. Ik heb twee keer narcose gehad en ondanks het lekken van de ruggenprik zou ik hier zo weer voor kiezen. Van de narcose kun je je echt beroerd voelen!
Beademing bij ruggeprik is vaak preventief omdat je wat kortademig kan worden, je buik is dan verdoofd dus adem je oppervlakkiger.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor ik vond het niks voorstellen.Het is zo gebeurd en man wat was ik bang voor naalden.

Sterkte
quote:Het verdoofde gevoel is wel apart. Vanaf je navel voel je niks. Je benen zijn warm, doof en tintelen. Dit trekt langzaam weer uit je lichaam weg en ik ga ervan uit dat na deze operatie je na zo'n 2 uur al het gevoel weer terug hebt.

Uit nieuwsgierigheid: voel je echt helemaal niks?

Ik ben namelijk ooit plaatselijk verdoofd (niet met een ruggenprik) en voelde geen pijn maar wel de aanrakingen van de arts. Dus duwen/trekken. Was ook een erg raar gevoel.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:Nee hoor ik vond het niks voorstellen.Het is zo gebeurd en man wat was ik bang voor naalden.Dat is dan wel weer het voordeel van de ruggenprik. Het zit op je rug dus de naald kan/hoef je zelf niet zien
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik kan om de een of andere vage reden niet quoten dus dan maar even zonder.

Het kan inderdaad zijn dat je wat extra zuurstof krijgt via de neus, omdat je wat oppervlakkiger kan gaan ademen door de ruggenprik. Het kan dat je middenrif iets wordt meegenomen in de verdoving en daardoor kan je wat minder goed doorademen. In dat geval geven we preventief wat zuurstof. Dit valt niet onder beademing!

Beademing wil zeggen dat we de volledige ademhaling overnemen via een buisje in de keel (bij bijvoorbeeld narcose).

Het kan inderdaad zijn dat je wel wat vage bewegingen en aanrakingen voelt. De vorige keer voelde ik helemaal niets en was ik verbaasd dat het al klaar was. Een keer daarvoor kan ik me herinneren wel wat vage bewegingen gevoeld te hebben, maar dit kon ik niet linken aan een bepaalde handeling. Pijn voel je in ieder geval niet!
Ruggenprik is ideaal. Na de operatie mag je gelijk weer eten en drinken. Geen duffe, extreem vermoeide weken erna.

Heel maf om vlak na de prik (dus nog met gevoel) in de beugels gelegd te worden.

Om na de operatie erachter te komen dat je benen toch echt plat liggen terwijl je lichaam nog steeds het idee heeft dat ze in de beugels liggen.

Tip voor als je voor de ruggenprik gaat; neem schoon ondergoed mee want het gevoel in je sluitspieren komt als laatste terug.
Vergeet niet dat een narcose echt een hele lange nawerking heeft, van wel weken soms. Ik kan me de eerste maand na de narcose echt heel slecht concentreren dus ik zou de volgende keer voor een ruggeprik kiezen als het mogelijk is.
Tja, horrorverhalen zijn er ook over narcose, dus laat je daar vooral niet door leiden.

Ik zou altijd voor een ruggenprik kiezen als ik iets te kiezen heb, maar ja, ik heb dan ook een allergie voor bepaalde narcosemiddelen. Er is geen anesthesist te vinden die mij narcose geeft als het ook zonder kan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bedankt voor alle info. Zal het bij de volgende afspraak nog bespreken. Ik denk dat een ruggenprik dan toch beter is. Toen ik mijn enkel had gebroken was ik ook niet goed van de narcose, heeft best lang geduurd.
Ik heb nog wel een vraagje, je kunt dan niet plassen/poepen en dat voel je ook niet? Hoe moet dat dan ?
Je moet nuchter blijven vanaf (uit mijn hoofd) middernacht, ook niets drinken. Dis je hebt niet veel in je darmen en blaas.

Pas toen ik weer kon plassen mocht ik naar huis.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je hebt kort en lang werkende ruggenprikken. Afhankelijk van de duur van de operatie. Daar afhankelijk van krijg je een catheter of zou je logischerwijs zelf kunnen plassen zodra je verdoving is uitgewerkt.

Op de verkoeverkamer checken ze je blaas, na een x aantal uur weet een verpleegkundige wanneer je zou 'moeten' plassen en meestal is dan t gevoel wel terug.
Oke bedankt beetje gerustgesteld
Heb zelf een ruggeprik gehad voor een gynaecologische operatie. Van de prik zelf heb ik weinig gemerkt, niet erg pijnlijk of zo. Wel een raar gevoel om vanaf je middel verdoofd te zijn. Verder nergens last van gehad. Was goed verdoofd tijdens de ingreep en paar uurtjes later kon ik weer lopend het ziekenhuis uit.

Ik moest wel eerst genoeg geplast hebben om weg te mogen, daarvoor werd een echo van mijn blaas gemaakt.
ik vind een narcose echt veel enger omdat je echt effe helemaal weg bent ... en daar hoor je ook wel eens een horrorverhaal over in de zin van "niets kunnen bewegen, maar wel alles gehoord en gevoeld"

bij de ruggeprik ben je er tenminste gewoon bij en kan je arts met je communiceren en vertellen wat hij doet en hoe het gaat

zelf bij de keizersnee een ruggenprik gehad.. omdat ik een nogal holle rug had was het een beetje "frunniken" om hem er goed in te zetten, maar eigenlijk kan ik het niet eens pijnlijk noemen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik heb verschillende operaties gehad, een aantal met ruggenprik en een aantal met narcose. Ik vind ruggenprik veel fijner, omdat je dan sneller herstelt. Het zetten is vaak pijnloos (de eerste keer was ik heel bang, en terwijl ik wachtte op het grote enge, mocht ik al gaan liggen, bleek hij al te zitten. Niets van gemerkt dus. Ik heb ook een keer gehad dat ik de prik wel voelde, maar ook dat viel erg mee.

Bespreek je angst met de anesthesist (en luister niet naar Betjebig).
quote:coco95 schreef op 03 november 2014 @ 20:55:

Maar hoe groot is de kans dan dat ze verkeerd prikken en je aan de beademing moet, komt zoiets vaak voor? Durf niet zelf te googelen. En ik snap dat gat en lekken ook niet zo goed. Ik ben nu niet eens meer bang voor de pijn maar de rest.

Narcose vind ik ook best eng omdat je niet weet of je wakker word.Misschien ka je deze vraag stellen aan je anesthesioloog?
quote:coco95 schreef op 03 november 2014 @ 20:55:

Maar hoe groot is de kans dan dat ze verkeerd prikken en je aan de beademing moet, komt zoiets vaak voor? Durf niet zelf te googelen. En ik snap dat gat en lekken ook niet zo goed. Ik ben nu niet eens meer bang voor de pijn maar de rest.

Narcose vind ik ook best eng omdat je niet weet of je wakker word.

Misschien kan je deze vraag stellen aan je anesthesioloog?

BTW 2 ruggeprikken gehad, niks van opgelopen.
Ik heb ook een ruggenprik gehad voor een knie-operatie. Het prikje zelf vond ik wel vervelend, maar geen ramp. Maarr.. Ik voelde mijn benen heel lang nog wel. Ik voelde geen pijn meer, dat testten ze door over mijn been te krassen en aan mij te vragen of het kraste of kriebelde. Dat kon ik niet benoemen en daarom konden ze beginnen met de operatie. Maar ik kan je vertellen dat ik best een beetje in paniek schoot toen ik daadwerkelijk voelde dat ze een cameraatje mijn knie in schoven Ik voelde vooral het gehannes en heel veel druk in mijn knie. Pas toen ik na de operatie in de recovery lag was de ruggenprik volledig in werking en voelde ik echt helemaal niets meer in mijn benen. Mijn lichaam reageerde er dus traag op en dat schijnt wel vaker voor te komen.

De persoon die mijn hartslag etc in de gaten hield heeft me toen tijdens de operatie gerust gesteld en afgeleid door me mee te laten kijken naar de binnenkant van mijn knie Maar ik kan me voorstellen dat het met jouw angsten niet lukt om je gerust te stellen op zo'n moment, hoewel jij dat natuurlijk het beste kan inschatten. Ik hoop dat ik je niet onnodig bang gemaakt heb nu, maar het is nou eenmaal iets dat ook kan gebeuren.
Ik heb drie keer een ruggenprik gehad, alle drie tijdens een bevalling. Fantastisch waren ze, God wat was dat een weldaad. Beide keren totaal geen last gehad van pijn of nawerking van de zooi die je in je lijf krijgt. Maar dat had ik van die ene keer dat ik onder narcose moest ook niet. Werd toen aan mijn hoofd geopereerd, neus op vijf plaatsen gebroken, dan is er geen keuze natuurlijk.

Met een ruggenprik gaat er volgens mij niet vaker wat fout dan met een narcose, als dat wel zo zou zijn dan zouden ze nauwelijks nog uitgevoerd worden denk ik.

Feit dat je je benen niet meer voelt is hoogstens een beetje raar. Juist met een ruggenprik heb je je gevoel heel snel weer terug. Maar veel tijd om het raar te vinden heb je niet hoor, zodra de prik is gezet helpen de mensen in de OK je om te liggen en na het testen van je reflexen (wel fijn dat je met een ruggenprik dat heel bewust meemaakt, je kunt namelijk nog prima aangeven wat je voelt) wordt er gelijk gesneden. Aan je hoofdeinde zit iemand die je in de gaten houdt en die je alles over de operatie vertelt als je dat wil. Of met wie je over koetjes en kalfjes kan praten, als je dat wil, leidt lekker af.

Heb ook wel eens gehoord dat er eerst een verdovend prikje wordt gezet (zo'n tandartsprikje zeg maar) voordat de ruggenprik wordt gezet. Al zullen ze dat bij barende vrouwen niet snel doen denk ik, in vergelijking met een echte wee is een ruggenprik namelijk peanuts.

Geef aan dat je er erg bang voor bent en dat je graag een gesprek wil met de anesthesioloog. Hij/zij kan je uitleggen wat er gebeurt, wat de verschillen zijn. En je kunt ook aangeven dat als het prikken niet soepel verloopt dat je dan alsnog een volledige narcose wil. Moet je wel concreet benoemen wanneer jij vindt dat het prikken niet soepel verloopt, maar zo'n plan kun je met behulp van een anesthesioloog wel opstellen hoor. Ook wel met verpleegkundige uit het zh of de arts zelf trouwens hoor.
De ruggenprik die je bij een bevalling krijgt is net wat anders dan de ruggenprik die meestal bij operaties aan benen wordt gebruikt, volgens mij. Het ene is een epiduraal (bij bevallen), het andere een spinaal. En dat maakt soms net uit. Wat Vlinder bijvoorbeeld zegt, dat je het gevoel heel snel weer terug hebt, hoeft bij een spinale verdoving niet op te gaan.

Ik heb ooit een spinale verdoving gehad, en pijnlijk was het zeker niet. Wel even een onaangenaam gevoel (maar pijn is een te groot woord) toen het naaldje weer uit mijn rug gehaald werd. Daar had ik niet op gerekend, dus daar schrok ik van.

Een familielid dat vrijwel tegelijk onder narcose geopereerd werd, had nog wekenlang last van sufheid en verminderde concentratie. Een narcose is zeker niet per definitie fijner.
brrr sommige verhalen hier ( ben blij dat ik die nu pas lees ;)

Ben een tijdje terug aan mijn heup geopereerd, onderweg naar de operatiekamer werd me verteld dat ik een ruggenprik kreeg.

Dat leek me helemaal niks, die prik niet en ook niet die operatie bewust meemaken.

Dus ik heb om een roesje gevraagd, heb vervolgens niks gemerkt van die ruggenprik en operatie, perfect !!

Toen ik wakker werd was dus alles achter de rug ;) Even geen gevoel in mijn benen maar dat kwam zo snel terug dat ik geen kans kreeg om het eng te vinden.
.
ook ik heb een ruggenprik gehad en heb bij het plaatsen niets gevoeld ik had veel pijn van een gebroken heup waarbij de boel aardig scheef stond.

Na de operatie duurde het een uur of 4 toen kon ik weer wiebelen met mijn tenen.

Plassen ging via een katheter,(schrijf ik dat goed?)je hoeft niet bang te zijn dat je in je broek poept,de dag erna kun je op de steek of naar de wc.

Inderdaad een narcose heb je langer last van is ook mijn ervaring
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Heb onlangs een ruggenprik gehad en zag daar ook erg tegenop. Van tevoren kreeg ik een pilletje Dormicum en een infuus aangelegd. Het infuus aanleggen was niet erg prettig maar achteraf nog vervelender dan de ruggenprik!

Mocht op de uitslaapkamer EINDELIJK een waterijsje, had 16 uur niet gegeten/gedronken en op de zaal werd er meteen wat te eten voor me gemaakt.

Het gevoel in je benen komt langzaam weer terug, het laatste in je kont. Dan denk je dat je kunt staan maar je bilspieren zijn nog pap... heel raar.

Pas als je weer kunt plassen mag je naar huis, ik voelde het niet maar hoorde het wel .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven