Gezondheid alle pijlers

Ruggeprik

10-11-2009 11:23 26 berichten
Heeft iemand hier ervaring met een ruggeprik?

Deze wordt vaak in verband gebracht met verdoven en bevallen, maar hier gaat het om afname van hersenvocht. Hersenvocht bevindt zich ook tussen de ruggenwervels, dus kunnen ze het via een ruggeprik 'aftappen'.

Het ziekenhuis omschrijft het als een 'routine onderzoek', een ervaren arts zal de prik zetten. Nou, nu klinkt het mij een stuk fijner in de oren

Iemand ervaringen met de ruggeprik? Pijn, na-pijn, wat kan er mis gaan/ging er mis? Hoe voelde je je de dagen erna?

Een naald tussen mijn ruggenwervels, ik krijg er nachtmerries van....
Een ruggeprik en punctie voor hersenvocht is geloof ik niet helemaal te vergelijken. Een ruggeprik vond ik echt een eitje....een punctie heb ik zelf niet gehad, maar van wat ik van mn schoonmoeder heb gehoord is dat echt geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft meerdere van zulke ruggeprikken gehad. Volgens hem was het niet fijn en kun je er letterlijk even goeie hoofdpijn aan overhouden. Maar het is niet superpijnlijk en ook goeie kans dat je er niet eens last van zult hebben. Het is inderdaad wel een vrij standaard routinegevalletje, maar kan me wel voorstellen dat je het niet erg prettig vindt. Kop op, komt goed! Succes.
Ai, dat is geen fijn nieuws. Overigens omschrijven ze deze ruggeprik wel als ruggeprik, en noemen het geen punctie. Verwarrend wel!
Nog even nagekeken voor je, en t lijkt erop dat t toch wel redelijk hetzelfde is, lumbaalpunctie en ruggeprik.

Ik hoop voor je dat het meevalt allemaal!
hmm nou ja ik heb dus minder goede ervaring gehad met een ruggenprik.

heb hem tijdens de bevalling gehad, maar ze hebben het 3x overnieuw moeten prikken, maar ik hield veel vocht vast ook in mn rug..1e keer zat ie goed maar werkte het medicijn niet, alles dr weer uit, 2e keer zat ie verkeerd, alles dr weer uit,3e keer zat ie ook goed, maar bij het inbrengen van het medicijn zat er kennelijk nog wat van de 1e keer en vloog mn bovendruk ineens gingantisch omlaag waardoor ik zelf even weg viel..

het prikken op zich stelt echt niks voor vond ik, was voor mijn man enger om te zien geloof ik

als ze het medicijn in spuiten voel je een soort van kleine schokjes, niet echt pijnlijk, meer een raar gevoel
Ik heb echt precies hetzelfde gehad als jij Poessiemauw! Ze hebben bij mij uiteindelijk 4 keer moeten prikken. Eerste keer te laag en toen werkte het niet, en de 2de poging ging de naald niet tussen mn wervels door...na 3 keer prikken was dat gelukt (alles zat onder t bloed overigens) en toen zat ie iets te hoog waardoor mn bloeddruk kelderde naar 40 over 80 ofzo.

Maar dit heb ik niet als vervelend ervaren...vond t alsnog niets voorstellen eigenlijk. Kan gebeuren toch? Als je maar goed in de gaten gehouden wordt en t prikken zelf was totaal niet pijnlijk.
quote:Riz schreef op 10 november 2009 @ 11:47:

Ik heb echt precies hetzelfde gehad als jij Poessiemauw! Ze hebben bij mij uiteindelijk 4 keer moeten prikken. Eerste keer te laag en toen werkte het niet, en de 2de poging ging de naald niet tussen mn wervels door...na 3 keer prikken was dat gelukt (alles zat onder t bloed overigens) en toen zat ie iets te hoog waardoor mn bloeddruk kelderde naar 40 over 80 ofzo.

Maar dit heb ik niet als vervelend ervaren...vond t alsnog niets voorstellen eigenlijk. Kan gebeuren toch? Als je maar goed in de gaten gehouden wordt en t prikken zelf was totaal niet pijnlijk.

kan inderdaad gebeuren, ik was zo opgezwollen van het vocht dat hij de wervels niet kon voelen..

heb trouwens tijdens de keizersnede een 4e ruggeprik gehad en dat ging ook niet helemaal zoals het moest, die kon niet op dezelfde plek als voorgaande ruggenprikplekken en moest daardoor erboven, maar is te hoog geprikt waardoor middenrif mee verdoofde waardoor ik beademt moest worden omdat ik het zelf niet meer kon., dat was dan wel weer best eng.. eigenlijk..
Ik heb 2 weken geleden een ruggenprik gehad (bij keizersnede) en het is me zo mee gevallen!!

Ik voelde het prikje voor de verdoving maar de ruggenprik zelf niet meer. Verder was het binnen een paar seconden gebeurd.

Iemand hield mij stevig vast zodat ik geen rare bewegingen kon maken en ze vertelden precies wat er gebeurde. Ik vond het wel een beetje eng van te voren maar het is me echt 100% meegevallen.

Succes!
Dit is de omschrijving die ik heb meegekregen uit het ziekenhuis (LUMC). Bij mij zal er dus niets ingespoten worden.

Wat houdt een ruggenprik in?

Een ruggenprik is een onderzoek waarbij wat hersenvocht wordt afgenomen met be- hulp van een prik tussen twee wervels laag in de rug. Het is voor een arts op de afde- ling neurologie een routine onderzoek dat dagelijks plaatsvindt. Het hersenvocht is de vloeistof die de hersenen en het ruggenmerg omspoelt. Laag in de rug stroomt het vocht in een soort holte onder het ruggenmerg. Bij een ruggenprik prikt de arts tussen twee lendenwervels in deze holte waarbij wat vloeistof wordt afgenomen. Bij dit onderzoek wordt dus niet in het ruggenmerg zelf geprikt maar in een holte eronder.

Overigens is dit een andere ruggenprik dan een ruggenprik die u krijgt bij de anaesthesist als u bijvoorbeeld aan uw benen wordt geopereerd. Bij een dergelijke ruggenprik wordt er verdoving ingespoten, terwijl bij deze ruggenprik alleen hersen- vocht wordt afgenomen.
quote:gliene schreef op 10 november 2009 @ 11:54:

Ik heb 2 weken geleden een ruggenprik gehad (bij keizersnede) en het is me zo mee gevallen!!

Ik voelde het prikje voor de verdoving maar de ruggenprik zelf niet meer. Verder was het binnen een paar seconden gebeurd.

Iemand hield mij stevig vast zodat ik geen rare bewegingen kon maken en ze vertelden precies wat er gebeurde. Ik vond het wel een beetje eng van te voren maar het is me echt 100% meegevallen.

Succes!Ze verdoven het eerst dus? Hopelijk ook bij mij.
quote:poessiemauwww schreef op 10 november 2009 @ 11:52:

[...]

kan inderdaad gebeuren, ik was zo opgezwollen van het vocht dat hij de wervels niet kon voelen..

heb trouwens tijdens de keizersnede een 4e ruggeprik gehad en dat ging ook niet helemaal zoals het moest, die kon niet op dezelfde plek als voorgaande ruggenprikplekken en moest daardoor erboven, maar is te hoog geprikt waardoor middenrif mee verdoofde waardoor ik beademt moest worden omdat ik het zelf niet meer kon., dat was dan wel weer best eng.. eigenlijk..Het verdoven van vitale organen lijkt me een heel eng idee.
Ik heb ook een ruggeprik gehad. Dit ivm een keizersnede. Er zijn geen complicaties opgetreden en alles is gegaan zoals het hoorde te gaan.

Wat ik wel als vervelend heb ervaren is dat je langzaam het gevoel uit de lichaam voelt verdwijnen. Dat vond ik vreselijk. En dus ook toen je het gevoel weer terugkreeg.
Volgens mij heeft TO het hier over een lumbaalpunctie voor afname van liquor ... Dat is wel iets anders dan een ruggeprik. M.n. de prik en de pecieze plek verschilt. As je je goed weet te ontspannen kan de ingreep erg meevallen.
Computer says nooooo
In mijn geval de lendenwervels, die zitten laag in de rug denk ik? Ik moet nog maar eens goed navragen allemaal.
Ja, die zitten laag in de rug.

Igoneh: probeer goed te ontspannen, het zal dan echt mee vallen. Het is niet geheel ongevoelig, maar heel erg pijnlijk is het zeker niet. Eerder vervelend, mat name "raar' (onbekend) gevoel.

Heb je geen patientenfolder gekregen?
Computer says nooooo
Hier heb je een patientenfolder erover http://www.martiniziekenh ... ie%20%28Neurologie%29.pdf

Het valt de meeste mensen trouwens hartstikke mee, het is gewoon belangrijk om rustig te liggen, je knieen zover mogelijk naar je neus te doen en zoveel mogelijk te ontspannen. Je komt er wel doorheen.

Mijn ergste ervaring met een ruggenprik was dat iemand zijn vrouw had meegenomen (mag meestal). Die man was redelijk ontspannen, maar zijn vrouw bleef maar gillen, ONTSPAN, JE DOET HET GOED, JE HOEFT NIET BANG TE ZIJN. Dit was ongetwijfeld goed bedoeld en mogelijk als bezwering voor haar eigen angst, maar ontspannen werd niemand ervan
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Dank singalala, werk jij soms in een ziekenhuis dat je dit hebt meegemaakt met die man en die vrouw? Ik neem geen supporters mee hoor!
Als je je zo zenuwachtig maakt, zou het dan misschien een optie zijn voor je om een tabletje ter ontspanning te vragen? Soms kan dat..
Computer says nooooo
Ik heb anderhalve week geleden een ruggenprik gehad, i.v.m. een operatie. Het is me meegevallen!

Ik kreeg ook een verdoving voorafgaande aan de ruggenprik, volgens mij doen ze dit bij iedereen.

De ruggenprik zelf is een beetje een vreemd gevoel, dit maakt het wat raar. Je voelt het een beetje, maar ik heb geen echte pijn ervaren!

Wat betreft mijn ervaring, is het veel minder heftig dan de verhalen die je er vaak over hoort.

@ Singalala:

Dat zal me een tafereel geweest zijn, met dat stel....
Is het misschien een idee, om het ziekenhuis te bellen met de vraag of jij ook een verdoving krijgt voorafgaande aan de ruggenprik?

Misschien dat je hier ook iets rustiger van wordt, en er wat minder tegenop gaat zien!
Ik werd ook gebeld voor dat onderzoek voor een ruggeprik

Nou ik doe het niet, je kan ook 3 dagen pijn je hoofd krijgen, dat je plat op bed moet liggen.

Ik heb ook een keer een ruggeprik gehad voor een operatie, vond het verschrikkelijk.

Ik doe verder met alles mee met het onderzoek, maar hier zie ik vanaf.

Veel sterkte ermee
Sterkte, ik kan me voorstellen dat je er niet naar uitkijkt. Maar... volg vooral de instructies op van de arts die de LP doet. Dat betekent dus goed gekromd liggen, benen opgetrokken en dan ontspannen. Je krijgt helemaal te horen hoe je moet gaan liggen en dat is het grote geheim eigenlijk. Het is niet pijnloos (dat is geen enkele prik) maar het is ook niet heel erg pijnlijk. In de meeste gevallen moet je daarna even blijven liggen omdat je hoofdpijn kunt krijgen. Maar normaal gaat het allemaal goed en heb je er daarna geen last meer van. Veel sterkte!!
Ik heb ook een ruggenprik gekregen bij de keizersnede. Ik ben echt tot op het absurde af panisch voor spuiten en heb me op het ergste voorbereidt, maar ik heb echt niets gevoelt! Ook het verdovingsprikje niet. (Nu vind ik bloedprikken nog steeds eng, dus het heeft me niet van de angst afgeholpen hahahaha).

Ik hield mijn man stevig vast en na 3 seconden zei iemand dat ik moest gaan liggen. Het is een rare gewaarwording dat je je benen niet meer voelt, maar wat mij erg hielp is dat ik mijn vertrouwen in de artsen heel sterk voelde. Ik dacht, ik ben in het ziekenhuis, deze mensen willen me helpen en doen dat op de best mogelijke manier. Dat gaf me rust en vertrouwen. En dat heeft het me achteraf gezien ook erg goed geholpen.

En laat het van te voren weten, er zijn best wel andere middelen om je rustig te maken. En het artsenteam was erg begaan en erg kundig en hebben mijn angst voor 90% weggenomen. Communiceren met artsen is niet zo normaal maar het helpt als je laat weten wat je denkt en voelt.

Monique
Ik heb een lumbaal-punctie (voor het aftappen van hersenvocht) gehad. Het viel mij alleszins mee. Je ligt op je zij en het enige wat je voelt is een wat doffe stomp in je rug. Dat is het. Bij een kleine groep mensen (en helaas hoorde ik daar bij) treedt enkele uren daarna enorme hoofdpijn op en dan heb ik het echt over HOOFDPIJN. Die hoofdpijn verdwijnt als je plat ligt. Het is een kleine groep, maar ik zou er wel rekening mee houden. Zorg er dus voor dat je tot vier dagen daarna geen afspraken hebt en in staat bent om volledig plat op bed te liggen. Het vreemde is: de hoofdpijn is ook van de ene op de andere minuut ineens over.

Sterkte met de prik (en de ziekte - het zijn meestal niet de leukste ziektes waarvoor een lumbaalpunctie wordt gezet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven