Gezondheid alle pijlers

Sapkuren

24-10-2010 20:03 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met sapvasten /sapkuren?

groet
Leuke serie was dat inderdaad!
quote:Melpomene schreef op 26 oktober 2010 @ 12:54:

[...]

Ja. Ik merk dat zelf als ik met mensen over trainen praat bijv. Lange, langzame cardio is ineffectief, en haalt uiteindelijk weinig tot niets meer uit voor je lichaam. Korte, snelle intervaltraining is veel beter, en versnelt je metabolisme voor langere tijd. Maar iedereen denkt toch, dat een uur vervelende, saaie cardio meer op moet leveren dan 20 minuten interval. Dat kán gewoon niet meer effect hebben. En toch is het zo. De mens verwacht altijd een beloning voor vervelende inspanning. Wie stopt met roken wil na twee dagen al beter ruiken en na een week al een beter conditie hebben, wie zichzelf 'niets gunt' wil beloond worden met groot gewichtsverlies, een dure crème moet wel beter zijn een goedkope, etc. etc.

Dat heeft dan denk ik meer te maken met het ongeduldige karakter van de mens, niet zozeer met onrealistische verwachtingen. Althans, dat kan ik nu natuurlijk alleen voor mezelf zeggen, want niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen.

Toen ik bijvoorbeeld aan de slag ging met afvallen, had ik voor mezelf een termijn van een jaar gesteld. Is reëel en - zo bleek uiteindelijk - ook haalbaar. Tsja, als je daarentegen verwacht dat je binnen een week bijvoorbeeld 20 kilo kan verliezen.. Dan kom je nog wel eens van een koude kermis thuis (bovendien zijn mensen dan geneigd naar controversiële middelen te grijpen).

Ik wil wel voorop stellen, dat sapvasten nooit gewichtsverlies ten doel heeft gehad voor mij. Maar is wel destijds mijn "reboot" geweest.

Die alarmstand die je omschreef, vind ik overigens wel verontrustend.. Verontrustend dat ik het nooit vanuit dat perspectief heb benaderd en dit gevoel eigenlijk heb omarmd.. Ik zou, met mijn geschiedenis, beter moeten weten.
ik heb het al eerder gezegd, maar het is niet ongevaarlijk, door alleen te drinken krijg je een tekort aan mineralen in je bloed. Als je daarbij ook nog gaat sporten verlies je dmv zweet nog meer mineralen, een tekort aan mineralen (bijv. Kalium) kan bij een kerngezond mens leiden tot een hartstilstand
Hmm, dus eigenlijk gewoonweg oerstom in mijn geval, aangezien ik een ijzer-/magnesiumtekort heb.. Heb hier nooit zo naar gekeken.

@ Melpomene en meds: bedankt voor jullie inbreng, heeft me zeker doen inzien dat het eigenlijk helemaal niet zo goed is.. Heb nog steeds wel een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: "Ach joh, wat kan het nou kwaad? Is toch lekker om even je systeem op te schonen?" Maar dat is meer tw wijten aan een gebrekkig inzicht in de gevolgen.

Muchas gracias.
you're welcome

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven