Gezondheid alle pijlers

Sapkuren

24-10-2010 20:03 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met sapvasten /sapkuren?

groet
Ik heb het wel eens gedaan, een sapvasten kuur, ik zou het niet doen, het is moeilijk vol te houden en het helpt niks

Sterker nog, vlak na de kuur kreeg ik last van mijn galblaas, ik had geen galstenen maar heb een vermoeden dat het door die kuur kwam
Nee.
Nee gelukkig niet, flauwekul.
Nee geen ervaring,ik moet er trouwens niet aan denken ik word kotsmisselijk als ik niet fatsoenlijk eet.
je gaat erom van uit je straatje stinken.

althans, dat is wat ik heb gehoord.
Wacht maar even op tante Meds
Ja hier ben ik al.

Sapkuren hoort natuurlijk niet op de pijler gezondheid te staan. Sapvasten zonder begeleiding van een arts is gewoon onverstandig en gevaarlijk. Voor het afvallen hoef je het niet te doen, je verliest alleen vocht en spierweefsel
Hmm, volgens mij ben ik de enige die er wél positief over is. De kuur van Loverendale, heb ik tot nu toe gedaan.Het is best goed te doen hoor, imho. Je moet je er alleen even op instellen.

Ik heb drie keren zo'n kuur gedaan en daarna heb ik veel minder last van pukkeltjes, minder last van opgeblazen gevoel en voel ik me fitter. Maar ja, dit kan uiteraard ook komen door een week lang geen slechte gewoontes (roken, drinken, vet eten, etc.).
Misschien je eetgewoonten etc aanpassen dan hoef je het ook nooit meer te doen!
Is goed, mag jij mij dat vertellen:

ik eet dagelijks genoeg groenten en fruit, zorg voor voldoende (maar zeker niet teveel) zuivel (halfvolle melk, magere yoghurt, plakje kaas), gematigd brood (2 à 3 sneetjes per dag is meer dan voldoende), een cracker en 's avonds gezond avondeten (toevallig momenteel maar gem. 1 x per week vlees en 1 x vis), daarnaast drink ik veel thee, water en af en toe een bakkie koffie.

Dit is uiteraard maar even een greep, want normaal gesproken varieer ik meer. Variatie is immers belangrijk om je stofwisseling te stimuleren.

Oh en ik sport ook vijf keer in de week vrij intensief..

Wat zou jij mij adviseren? Dit bedoel ik niet als een sneer; dit is oprechte nieuwsgierigheid. Want als jij het me kan vertellen...
quote:The_Heart_Collector schreef op 25 oktober 2010 @ 19:17:

Is goed, mag jij mij dat vertellen:

ik eet dagelijks genoeg groenten en fruit, zorg voor voldoende (maar zeker niet teveel) zuivel (halfvolle melk, magere yoghurt, plakje kaas), gematigd brood (2 à 3 sneetjes per dag is meer dan voldoende), een cracker en 's avonds gezond avondeten (toevallig momenteel maar gem. 1 x per week vlees en 1 x vis), daarnaast drink ik veel thee, water en af en toe een bakkie koffie.

Dit is uiteraard maar even een greep, want normaal gesproken varieer ik meer. Variatie is immers belangrijk om je stofwisseling te stimuleren.

Oh en ik sport ook vijf keer in de week vrij intensief..

Wat zou jij mij adviseren? Dit bedoel ik niet als een sneer; dit is oprechte nieuwsgierigheid. Want als jij het me kan vertellen...

Ik denk dat je voedingspatroon er niet gek uitziet, maar in een eerder post schrijf je dat drinkt en rookt. Ja dat is natuurlijk killling, natuurlijk voel je je beter als je een week niet drinkt en rookt, moet je nagaan hoe goed je je voelt als je dat nooit meer zou doen.

Sapvasten is roofbouw, je kan er ellendige dingen van krijgen zoals galstenen, verminderde weerstand of erger, problemen met je hart bijvoorbeeld omdat je te weinig mineralen binnenkrijgt.

Daarom kan je alleen vasten als dat medisch wordt begeleid. Soms is het nodig als je bijv. een darmoperatie moet ondergaan, dan ga je vaak aan het infuus om je vochtbalans op peil te houden en je bloedwaarden goed te houden. Van sapvasten ga je je heel ellendig voelen, geen wonder dat mensen naderhand zeggen, goh wat voel ik me top. Ja geen wonder, je eet weer.
Ik denk dat Meds je heel goed antwoordt heeft gegeven.

Met name roken en alcohol kunnen een hele grote boosdoener zijn.
Hi Meds, bedankt voor je reactie.

Ik zie net dat het er wat ongelukkig uitziet:

Maar ja, dit kan uiteraard ook komen door een week lang geen slechte gewoontes (roken, drinken, vet eten, etc.).

Dit was eigenlijk wat algemener bedoelt. Inmiddels ben ik namelijk vier, bijna vijf maanden gestopt met roken. Drinken doe ik alleen nog in het weekend (gem. vijf glazen op een avond). [later ingevoegd: hmm, nu moet ik wel eerlijk zijn, want ik blow wel nog steeds gem. drie per avond. Is niet bepaald gezond te noemen natuurlijk]

Is het echt zo dat je daar zoveel klachten van kunt krijgen? Ik heb me tot nu toe echt alleen maar beter gevoeld achteraf en misschien klopt het inderdaad wel wat je zegt, dat dit komt doordat je weer eet. Het komt allemaal zo onschuldig over (je lichaam kan immers twee weken zonder voedsel), dus waarom zouden deze luttele dagen dan zoveel schade aan kunnen richten? Is misschien naïviteit mijnerzijds.

Ik vind het wel interessant om over te discussieren, want de meningen zijn hieromtrent verdeeld. Misschien schaar ik me dan onder de wat meer spirituele/zweverige figuren, die denken dat het goed is voor je lichaam om af en toe te "reinigen".. Anderzijds is het menselijk lichaam daar al prima op ingesteld en heb je voldoende organen die zich over de zelfreiniging van je lichaam ontfermen (nieren, lever, etc.).

Hmm..
Ik ben ook heel positief en merk dat mijn huid en haren en na zo'n reinigingskuur beter uitzien. Ook ben je een flinke tijd verlost van je slechte gewoontjes als bijv. suikergebruik en koffie staat me dan ook tegen. Na zo'n kuur heb ik daar geen behoefte meer aan, totdat ik er zelf weer mee ga beginnen.

Een leuke bijkomstigheid is dat je ook wat kiloos kwijt kunt raken, afhankelijk van je "overgewicht".

Zo'n kuur is maar kort, dus ben je er ook zo weer klaar mee, als je je van te voren goed voorbereid zal het je ook weinig moeite kosten. Honger heb ik nooit gehad. Eten is vooral ook een hele sociale gebeurtenis en dat ga je op een gegeven moment wel missen maar de kuur is dan al weer snel voorbij.

Oh ja...een ander voordeel is dat je heel "scherp" kunt zijn, heel erg geconcentreerd. Ik hoor dit trouwens ook van een collega van me die regelmatig, vaker dan ik, vast.

Het enige nadeel is het sapje zelf. Ik gebruikte ahornstroop en vind dat werkelijk goor maar ken ook heel veel mensen die het echt heerlijk vinden!
Huh, lekker tegenstrijdig: je lijf uitputten door sapvasten en tegelijkertijd dagelijks 3 jointjes roken.
quote:The_Heart_Collector schreef op 26 oktober 2010 @ 10:19:

Hi Meds, bedankt voor je reactie.

Ik zie net dat het er wat ongelukkig uitziet:

Maar ja, dit kan uiteraard ook komen door een week lang geen slechte gewoontes (roken, drinken, vet eten, etc.).

Dit was eigenlijk wat algemener bedoelt. Inmiddels ben ik namelijk vier, bijna vijf maanden gestopt met roken. Drinken doe ik alleen nog in het weekend (gem. vijf glazen op een avond). [later ingevoegd: hmm, nu moet ik wel eerlijk zijn, want ik blow wel nog steeds gem. drie per avond. Is niet bepaald gezond te noemen natuurlijk]

Is het echt zo dat je daar zoveel klachten van kunt krijgen? Ik heb me tot nu toe echt alleen maar beter gevoeld achteraf en misschien klopt het inderdaad wel wat je zegt, dat dit komt doordat je weer eet. Het komt allemaal zo onschuldig over (je lichaam kan immers twee weken zonder voedsel), dus waarom zouden deze luttele dagen dan zoveel schade aan kunnen richten? Is misschien naïviteit mijnerzijds.

Ik vind het wel interessant om over te discussieren, want de meningen zijn hieromtrent verdeeld. Misschien schaar ik me dan onder de wat meer spirituele/zweverige figuren, die denken dat het goed is voor je lichaam om af en toe te "reinigen".. Anderzijds is het menselijk lichaam daar al prima op ingesteld en heb je voldoende organen die zich over de zelfreiniging van je lichaam ontfermen (nieren, lever, etc.).

Hmm..

Natuurlijk voel je je lamlendig als je elke dag!! drie jointjes gebruikt en in het weekend 5 consumpties drinkt. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik het hele weekend lam ben en door de week vreselijk suf.

De gifstoffen in alcohol, nicotine en weed verlaten je lichaam weer dat gebeurt de hele dag door. Je lever is 1 grote chemische fabriek die altijd aan het werk is. Maar je belast het systeem flink door deze middelen te gebruiken. Beter is het om minder te drinken (max. 2) en minder of niet te blowen. Er is veel onderzoek gedaan naar vasten en het blijkt dat iemand die vast niet meer afvalstoffen uitscheidt dan iemand die gewoon eet. Op termijn gaat het stofwisselingssysteem van de vaster zelfs slechter werken. Vasten is slecht omdat je lijf altijd voeding nodig heeft, al zou je niks doen. Omdat je ineens je lijft voeding ontzegt maakt het energie op de makkelijkste manier, namelijk spierverbranding. Dat betekent dat het vet gewoon blijft zitten, zo kan het dat na een sapkuur je vetpercentage hoger is dan daarvoor.

En verder krijgt je weerstand een optater, daarom krijgen vasters altijd last van een slechte huid, pukkels, koortslip en worden ook vaak ziek. De alternativo's zeggen dat " dat is het gif wat uit je lijf moet" maar dat is onzin dat is gewoon het gebrek aan voeding.
Hoi Haert Collector waarom blow je eigenlijk in mijn ogen, zoveel? Dat drinken in het weekend doe je dat ook in combi met het blowen of kun je het dan laten liggen?

Zelf ken ik gevallen die hier een psychose aan overgehouden hebben en vind het daarom dood en doodeng.
quote:MadreMia schreef op 26 oktober 2010 @ 10:37:

Huh, lekker tegenstrijdig: je lijf uitputten door sapvasten en tegelijkertijd dagelijks 3 jointjes roken.

Dit doe ik uiteraard niet tijdens het vasten.. Het is ook even een gemiddelde, kan de ene keer meer zijn dan de andere keer. Ik realiseer mij heus wel dat het meer dan haaks staat op mijn verder vrij gezonde leefstijl. Dat vasten is voor mij meer een soort kickstart, al begin ik nu ik mijn eigen berichten teruglees wel wat te twijfelen. Als ik immers eerst mijn lichaam "reinig" en dan vervolgens op dezelfde voet verder ga (ok, niet helemaal. Zoals Giselle ook al aangeeft stap je daarna ook een hele tijd af van bepaalde slechte gewoonten), wordt überhaupt al het positieve effect teniet gedaan.

quote:meds schreef op 26 oktober 2010 @ 11:01:

[...]

Natuurlijk voel je je lamlendig als je elke dag!! drie jointjes gebruikt en in het weekend 5 consumpties drinkt. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik het hele weekend lam ben en door de week vreselijk suf.

Ehmm, eerlijk? Vergeleken met wat ik vroeger dronk, is dit weinig. Heb voorheen een behoorlijk probleem gehad met alcohol en toen dronk ik in het weekend gemiddeld wel twaalf bier of twee flessen wijn. Was een 'genuine bingedrinker'. Ben hier niet trots op, maar die eerste keer sapvasten heeft me wel geholpen om een start te maken aan drie maanden alcoholloos door het leven te gaan. Sindsdien drink ik (voor mijn doen) gematigd.. Zijnde die vijf glazen op een avond. Moet ik wel zeggen dat dit tegenwoordig nóg wat minder is, doordat ik ook in het weekend verantwoordelijkheden heb (nee, geen kinderen).

De gifstoffen in alcohol, nicotine en weed verlaten je lichaam weer dat gebeurt de hele dag door. Je lever is 1 grote chemische fabriek die altijd aan het werk is. Maar je belast het systeem flink door deze middelen te gebruiken. Beter is het om minder te drinken (max. 2) en minder of niet te blowen. Er is veel onderzoek gedaan naar vasten en het blijkt dat iemand die vast niet meer afvalstoffen uitscheidt dan iemand die gewoon eet. Op termijn gaat het stofwisselingssysteem van de vaster zelfs slechter werken.

Hmm. Laat dit nu net het averechtse effect zijn van wat ik wil bereiken. Minder drinken houd ik sowieso altijd in mijn achterhoofd, want hoewel ik een drankje op zijn tijd echt wel lekker vind, houd ik er helemaal niet (meer) van om dronken te zijn. Heb al genoeg beschamende acties op mijn naam staan uit het verleden en wil nooit meer die controle verliezen. Dat heb ik ver achter mij gelaten. Dus je hebt hierin gelijk.. Krijg het alleen niet altijd voor elkaar. Minder blowen: ja, ik weet dat ik een probleem heb. Heb alleen nog niet de moed gevonden dit te bestrijden. Gisteravond overigens "maar" één gerookt. Ik weet ook dat dit gelijk staat aan een half pakje sigaretten. Zal ik er nog een schepje bovenop doen? Ik heb astma. En niet zo'n beetje. Verstandig ben ik, he? *

* dit is uiteraard sarcastisch bedoeld.

Vasten is slecht omdat je lijf altijd voeding nodig heeft, al zou je niks doen. Omdat je ineens je lijft voeding ontzegt maakt het energie op de makkelijkste manier, namelijk spierverbranding. Dat betekent dat het vet gewoon blijft zitten, zo kan het dat na een sapkuur je vetpercentage hoger is dan daarvoor.

Hmm, maar waarom is het dan dat ik wel degelijk zie dat mijn buikje krimpt? Omdat ik erbij blijf sporten en zo toch spiermassa in stand houd? Of neemt mijn eigen lichaam een loopje met mij? Ik sport tijdens zo'n sappenkuur geen vijf dagen per week, maar wel ongeveer drie keer.

En verder krijgt je weerstand een optater, daarom krijgen vasters altijd last van een slechte huid, pukkels, koortslip en worden ook vaak ziek. De alternativo's zeggen dat " dat is het gif wat uit je lijf moet" maar dat is onzin dat is gewoon het gebrek aan voeding.

Hier geloof ik inderdaad ook niet zo in. Maar het gaat erom dat ik me daarna echt weer een stuk fitter voel en dat dit langere tijd aanhoudt.

Is wel een enorme spiegel, die nu door anderen en mijzelf me voorgehouden wordt. Confronterend en leerzaam.

Bedankt voor je bijdrage Meds, fijn dat je hiervoor de tijd neemt.
waarom is TO na 1 openingszin nog niet weer geweest?

Misschien kan ze wat duidelijker zijn over welke sapkuren ze het wil hebben enzo?!
Een tijdje geleden was op tv het programma "The Truth About Food/De Waarheid over Eten" van de BBC. Er werden twee groepen vrouwen gevolgd. De ene sapvastte voor een week, de andere at 'normaal', met ook dagelijks een glas wijn, een pizza, wat chocolade e.d.

Aan het eind werden de twee groepen onderzocht. De bloedwaarden (leverwaarden e.d.) van de 'sapvastgroep' waren niet beter dan daarvoor en niet beter dan die van de andere groep.

Vooral opvallend was, dat de vastende vrouwen er van overtuigd waren dat het MOEST helpen, omdat het zo moeilijk was. Dat kon niet anders dan 'beloond' worden.

Je kunt het programma terugzien op:

http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/

Er worden meer mythes ontkracht, zoals het tegenwoordig bijna verplichte twee liter water drinken per dag, dat geen enkel positief effect heeft.

Als je buik krimpt tijdens het vasten, komt dat ook, omdat op zeker moment je darmen volledig geleegd zijn.

Bij het vasten gaat je lichaam na een bepaalde tijd over in een soort 'alarmtoestand', en produceert veel stimulerende stoffen om je weer aan het eten/voedsel zoeken te krijgen. Dat is ook de reden dat mensen die vasten zich na een aantal dagen 'ineens' geweldig, scherp en helder voelen. Het is niets anders dan een laatste poging van je lijf om in actie te komen.
quote:maxiemax schreef op 26 oktober 2010 @ 11:09:

Hoi Haert Collector waarom blow je eigenlijk in mijn ogen, zoveel? Dat drinken in het weekend doe je dat ook in combi met het blowen of kun je het dan laten liggen?

Zelf ken ik gevallen die hier een psychose aan overgehouden hebben en vind het daarom dood en doodeng.

Eerlijk? Geen idee.. Lekker ontspannen. Ben er een aantal jaren mee gestopt geweest (na een paar incidenten waarbij ik alcohol en weed combineerde) en sinds begin dit jaar ineens weer mee begonnen. Begon met een paar hijsjes en daarna steeds verder. Nu koop ik ongeveer drie gram per week. Drinken doe ik niet in combinatie met blowen.

Tsja, je kunt ook onder de tram lopen als je per ongeluk de verkeerde kant opkijkt. Beetje flauwe reactie, dat weet ik, maar zo ervaar ik het.

[edit: maar dit dreigt wel offtopic te geraken, want we bespreken hier niet mijn weedprobleem]

[edit 2 @ Melpomene: wow.. Dat is inderdaad een interessant artikel.. Dus eigenlijk "werkte" het voor hen meer als een soort placebo? Je gelooft er heilig in, dus móet het wel werken?]
Nee dat weet ik maar er zijn ook mensen die om medische redenen blowen vandaar mijn vraag maar gezien je verdere berichten sloot ik dat erna eigenlijk al uit.

Ik hoop dat je een manier vind om je wat je gezondheid betreft beter te gaan voelen,sterkte!
Dat is zeker waar, thanks!
quote:The_Heart_Collector schreef op 26 oktober 2010 @ 11:38:

[...]

[edit 2 @ Melpomene: wow.. Dat is inderdaad een interessant artikel.. Dus eigenlijk "werkte" het voor hen meer als een soort placebo? Je gelooft er heilig in, dus móet het wel werken?]Ja. Ik merk dat zelf als ik met mensen over trainen praat bijv. Lange, langzame cardio is ineffectief, en haalt uiteindelijk weinig tot niets meer uit voor je lichaam. Korte, snelle intervaltraining is veel beter, en versnelt je metabolisme voor langere tijd. Maar iedereen denkt toch, dat een uur vervelende, saaie cardio meer op moet leveren dan 20 minuten interval. Dat kán gewoon niet meer effect hebben. En toch is het zo. De mens verwacht altijd een beloning voor vervelende inspanning. Wie stopt met roken wil na twee dagen al beter ruiken en na een week al een beter conditie hebben, wie zichzelf 'niets gunt' wil beloond worden met groot gewichtsverlies, een dure crème moet wel beter zijn een goedkope, etc. etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven