Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
zondag 24 augustus 2025 om 21:05
Bij de golden dose moet je goed opletten dat je de juiste hoeveelheid ml opzuigt in de insulinespuit. Daar zijn omrekentabellen voor. Anders kun je zomaar teveel of te weinig prikken.
zondag 24 augustus 2025 om 22:27
Ik ben nu onder begeleiding van een diëtist. Zij denkt dat injecties mij net dat duwtje kunnen geven. Mijn kno-arts is van mening dat een maagverkleining mij gaat helpen. En mijn huisarts is van mening dat ik naar een psycholoog moet om te werken aan mijn eetgedrag. Daarom wil ik gebruik gaan maken van een andere dienst. Ik weet niet of je hier namen mag noemen, maar ik twijfel tussen nok en yazen. Maar nu ik over jouw vraag denk, ben ik toch over de streep getrokken en ga ik voor volgende week nog 1 keer mijn huisarts om hulp vragen. Als ik dan weer bot vang ga ik mij aanmelden bij zo’n dienstenleverancier.BeeDifferent schreef: ↑24-08-2025 20:33Voorschrijvende huisarts is het voordeligste.
Dan betaal je alleen de medicatie bij je apotheek.
Heb je er al een gesprek met je huisarts over gehad?
maandag 25 augustus 2025 om 06:07
Elke dosis bij Mounjaro is 0.6.ml
Bij een 2,5 pen is de golden dose 0.6 en bij een 5 pen ook etc etc.
Ben je aan het microdosen, dan moet je inderdaad gaan rekenen.
maandag 25 augustus 2025 om 07:50
Ik zit ook bij Yazen, zij schrijven alle bekende middelen (Mounjaro, Wygovy, Saxenda) voor en je kiest zelf welke je wilt. Ik heb voor Mounjaro gekozen. Van de begeleiding moet je je niet al te veel voorstellen (je krijgt een coach en een arts voorgeschreven), want zij geven wel snel antwoord maar veelal erg standaard, maar ikzelf vind dat wel fijn. Ik ben tevreden.
maandag 25 augustus 2025 om 07:52
Ik zou het proberen via de huisarts. Met daarbij de motivatie van de dietist. Ik ga er vanuit dat hij/zij je daarnaar heeft verwezen. Als het in combinatie met psycholoog moet, dan kun je dat ook doen, toch?
Ik overweeg wel om ook een verwijzing naar een psycholoog te vragen. Ik merk dat het afvallen en dit proces wel wat met me doet. Oude patronen, niet-helpende gedachtes die vanuit een trauma komen. Ik kijk dat nog even aan hoe zich dat ontwikkelt.
Ik overweeg wel om ook een verwijzing naar een psycholoog te vragen. Ik merk dat het afvallen en dit proces wel wat met me doet. Oude patronen, niet-helpende gedachtes die vanuit een trauma komen. Ik kijk dat nog even aan hoe zich dat ontwikkelt.
maandag 25 augustus 2025 om 09:58
Ik had het inderdaad al gevonden. Spuit nu 2,5 met een 5mg pen. Dus zal dan 0,3 I.p.v 0,6 moeten aanhouden. Vind het wel wat spannender, juist ook door de grootte van de naald. Maar komt ook wel weer goed.
maandag 25 augustus 2025 om 10:01
Een hele nare bijwerking die brok in de keel. Kon die ervaring ook niet echt terugvinden op andere fora. Het is wel ‘fijn’ om hier te lezen dat ik niet de enige ben. Hopelijk gaat het gevoel snel weer over, ook bij jullie.
Op buitenlandse fora vond ik eigenlijk alleen veel over maagzuur, maar ik las ook dat die brok in de keel een symptoom van maagzuur kan zijn.
Op buitenlandse fora vond ik eigenlijk alleen veel over maagzuur, maar ik las ook dat die brok in de keel een symptoom van maagzuur kan zijn.
maandag 25 augustus 2025 om 10:07
Ik lees ook veel terug dat mensen die een maagverkleining hebben gehad, later alsnog deze medicatie gebruiken omdat de honger terug is gekomen en ze last hebben gehouden van foodnoise. Ik snap dat je eerst een andere weg wil proberen.Snorlax schreef: ↑24-08-2025 22:27Ik ben nu onder begeleiding van een diëtist. Zij denkt dat injecties mij net dat duwtje kunnen geven. Mijn kno-arts is van mening dat een maagverkleining mij gaat helpen. En mijn huisarts is van mening dat ik naar een psycholoog moet om te werken aan mijn eetgedrag. Daarom wil ik gebruik gaan maken van een andere dienst. Ik weet niet of je hier namen mag noemen, maar ik twijfel tussen nok en yazen. Maar nu ik over jouw vraag denk, ben ik toch over de streep getrokken en ga ik voor volgende week nog 1 keer mijn huisarts om hulp vragen. Als ik dan weer bot vang ga ik mij aanmelden bij zo’n dienstenleverancier.
Hopelijk werkt de huisarts alsnog mee, daar zijn de ervaringen hier (helaas) heel verschillend mee.
Zelf zit ik bij Yazen. Begeleiding is er vooral wanneer je er zelf om vraagt, maar vind het wel beperkt. Voor mij geen probleem. Ben verder wel heel tevreden, door het microdoseren drukt het de kosten. Dit doet lang niet iedere aanbieder geloof ik.
maandag 25 augustus 2025 om 10:12
Die brok in mijn keel ging na een paar weken weg.Sansi schreef: ↑25-08-2025 10:01Een hele nare bijwerking die brok in de keel. Kon die ervaring ook niet echt terugvinden op andere fora. Het is wel ‘fijn’ om hier te lezen dat ik niet de enige ben. Hopelijk gaat het gevoel snel weer over, ook bij jullie.
maandag 25 augustus 2025 om 10:30
Klopt, het is lastig om te ontdekken of iets en bijwerking van, in mijn geval, Mounjaro is of dat er iets anders speelt. Heb inderdaad de vraag aan de arts gesteld. Ik verwacht vandaag antwoord.Sansi schreef: ↑24-08-2025 17:20Geen bekende bijwerking bij mij, klinkt wel als een vervelende bijwerking. Misschien navraag doen bij de arts die de Mounjaro voorschrijft? Ik vind het zelfs soms moeilijk te bepalen of iets wel een bijwerking van het medicijn is, of dat het los van elkaar staat.
Zelf heb ik al een week of twee een hele vervelende brok in mijn keel. Ik dacht mogelijk ergens wat allergisch op te reageren, of dat het aan mijn amandelen lag. Maar ik werd afgelopen nacht wakker met vocht in mijn mond, vies zuur. Sindsdien denk ik dat het maagzuur is. Nooit eerder gehad, dus vermoed wel een bijwerking van de Mounjaro, want lees het veel meer terug.
Gelukkig is het suizen inmiddels een stuk minder na wat oefeningen van youtube te hebben toegepast.
Ik ga verder als een speer op Mounjaro dus ik zou het jammer vinden om te moeten stoppen maar als het oorsuizen hier echt van komt dan zal het wel moeten vrees ik.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in